Sådan sælger man CD'er
Fra : Steen

Dato : 03-02-09 08:24

I fortsættelse af debatten om pladebrancen, og nytænkning om salg af
musik:

www.dr.dk/P2/Kulturnyt/Udsendelser/2009/02/02160128.htm

CD'er til en tyver, så deles i porten med kunstneren

Fra : -= JF =-

Dato : 03-02-09 20:32

"Steen" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i meddelelsen

> CD'er til en tyver, så deles i porten med kunstneren

Sgu et OK koncept!
Man er ikke bange for at smide en tyver ud på noget musik som man ikke ved
om man kan lide, i modsætning til hvis man skulle have givet fuld pris for
en skive som måske skulle skoddes efter første aflytning.

--
Mvh. John

Fra : Holst

Dato : 03-02-09 21:09

-= JF =- wrote:

> [...]
> om man kan lide, i modsætning til hvis man skulle have givet fuld pris for
> en skive som måske skulle skoddes efter første aflytning.

Nej, man er ikke bange for at spilde en tyver. Jeg har selv købt nok 9
af udgivelserne. Og i almindelighed er de da okay, men bortset fra en
enkelt, så er de heller ikke så gode, at de egentlig er noget værd i
længden. Jeg tror i høj grad, at jeg - og andre - netop har købt dem,
fordi de kun kostede en tyver. En stor andel af salgstallene skyldes
prisen og ikke kvaliteten af musikken.

Jeg må blankt erkende, at jeg tvivler på holdbarheden af dette koncept.
Efter nu at have købt en stak af disse udgivelser fra Tiger Music må jeg
indrømme, at jeg vel ikke har den store lyst til at blive ved - der er
lidt for mange album, man aldrig kunne drømme om at sætte på afspilleren
mere end en enkelt gang.

Klezmophobia er undtagelsen. En rigtig god udgivelse.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-02-09 21:34

Holst wrote:

> [...]
> mere end en enkelt gang.
>
> Klezmophobia er undtagelsen. En rigtig god udgivelse.

Dvs du har brugt 180 kr på CDer og fået én som du syens er rigtig god,
og 8 mindre gode...

Det er da næsten lige så godt som at give 150 kr for en CD i almindelighed

Fra : Holst

Dato : 03-02-09 22:16

Esben von Buchwald wrote:

> Dvs du har brugt 180 kr på CDer og fået én som du syens er rigtig god,
> og 8 mindre gode...

Ja, hvis man kigger sådan på det, så er det okay.

> Det er da næsten lige så godt som at give 150 kr for en CD i almindelighed

Tjah ...

Problemet har måske været, at når de blot koster 20 kr., så køber man
dem uden at tænke sig synderligt om. Og i bund og grund har jeg købt en
masse cd'er ukritisk, som jeg aldrig kunne drømme om at sætte på igen.
De står blot og fylder op på hylderne.

Havde jeg købt 9 cd'er til normal pris, så havde jeg også fået
9 cd'er, som jeg gad sætte på afspilleren langt flere grænser, fordi
prisen simpelthen får mig til at vælge cd'erne med mere omhu.

Fra : -= JF =-

Dato : 03-02-09 22:49

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> En stor andel af salgstallene skyldes prisen og ikke kvaliteten af
> musikken.

Det har du selvfølgelig ret i!
Men det er vel i og for sig også OK.
Set med forbrugerøjne er det fint nok at at få en (måske) god CD for næsten
ingen penge, og set med musikerøjne er det fint nok at mange får mulighed
for at lære bandet at kende, og at tjene nogle penge.
Hvis konceptet fænger vil det måske få nogle mere etablerede navne til at
hoppe med på vognen og udgive musikken på den måde. I starten måske kun
bagkataloget.

Gad vide om ikke det generelt ville være positivt at skære voldsomt ned på
prisen på CD'er?

Jeg er mere til mainstream rock, og er nok ikke tilbøjelig til at prøve at
købe smal musik i Tigerbutikkerne, men til gengæld er der et andet koncept
som jeg godt kunne tænke mig, men som jeg ikke tror eksisterer:

Jeg har rippet alle mine CD'er for et år eller to siden, og hører
udelukkende min musik som MP3.
Hvorfor kan jeg ikke dappe ned til pladepusheren med en memorystick og købe
et album som bliver lagt på pinden?
Det er da åndsvagt at skulle give penge for skive, covers og jewelcase -
bare for at rippe skiven og derefter lægge den væk.

Sælg mig musikken som MP3 til f.eks. halv pris!

Og i disse tider hvor der er så stor opmærksomhed på at begrænse
CO2-udslippet kan man jo også se hvor meget man sparer på at fremstille alle
de fysiske ting omkring musikken, og transport fra fabrik til lager til
butik.

Og jo, jeg ved naturligvis godt at man kan købe meget af musikken som
download Jeg synes bare at min idé ville være oplagt.

--
Mvh. John