Römertopf til bagekartofler?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-01-09 18:48

Hej

Jeg sad lige og så i Fakta-reklamen og faldt over en Römertopf til
bagekartofler på side 13. Hvad i himlens navn er ideen i sådan en?
Bliver kartoflerne hurtigere færdig? Hvis ikke, hvad er ideen så i at
skulle varme et kilo ler op?

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 31-01-09 21:52

>Hvad i himlens navn er ideen i sådan en?
> Bliver kartoflerne hurtigere færdig? Hvis ikke, hvad er ideen så i at
> skulle varme et kilo ler op?

super saftig steg/kylling eller andet du vælger at stege i den. Også
udemærket til no-knead brød

/tue

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-02-09 10:59

"Nygaard \(4330\)" <holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> writes:

> super saftig steg/kylling eller andet du vælger at stege i den. Også
> udemærket til no-knead brød

Ja, en "almindelig" Römertopf, omend jeg foretrækker min
støbejernsstegeso. Men det her var en Römertopf specifikt til
bagekartofler.

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 01-02-09 11:41

> Ja, en "almindelig" Römertopf, omend jeg foretrækker min
> støbejernsstegeso. Men det her var en Römertopf specifikt til
> bagekartofler.

Ok beklager, havde ikke lige tjekket reklamen fra fakta.

/tue

Fra : Emil

Dato : 31-01-09 23:35

Trine Kornum Christiansen wrote:

>Jeg sad lige og så i Fakta-reklamen og faldt over en Römertopf til
>bagekartofler på side 13. Hvad i himlens navn er ideen i sådan en?

Fakta får en meromsætning, og du får en højere elregning.

>Bliver kartoflerne hurtigere færdig? Hvis ikke, hvad er ideen så i at
>skulle varme et kilo ler op?

Det tager meget længere tid at få kartoflerne færdige, da det porøse
ler isolerer mod varmen. Med lidt held og god tid kan de blive
"kogte". Det kræver urimelig lang tid, hvis de skal bages.

En Römertopf skal mættes med vand og bruges i et bål eller på gløder.
Her er fordelen at maden kun bliver kogt, ikke påbrændt.
Hvis man ikke kan styre sin ovn, kan Römertopfen også bruges her som
en nødløsning.
Al anden brug er ren overtro og afgrundsdyb uvidenhed.

m.v.h. Emil

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 01-02-09 11:41

> Al anden brug er ren overtro og afgrundsdyb uvidenhed.

Eller også har man en bageovn i brændeovnen der alligevel er varm, så at
man kan spare elovnen væk. Tag så lige at opfør dig ordentligt hva?

/tue

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-02-09 11:52

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> en nødløsning.
> Al anden brug er ren overtro og afgrundsdyb uvidenhed.

Nemlig!
Jeg laver ofte osso buco og har også prøvet nogen gange i stegeso i
forventning om at det skulle blive bedre.
Det gør det ikke, det bliver bedst i en stegegryde eller sautérpande men
låg.

Steen.

Fra : Marianne

Dato : 01-02-09 23:25

> Jeg laver ofte osso buco og har også prøvet nogen gange i stegeso i
> forventning om at det skulle blive bedre.

Har også prøvet Osso Buco i stegeso - hos mig bliver den superb - intet
mindre!

mvh
Marianne

Fra : Padre

Dato : 01-02-09 12:55

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Bliver kartoflerne hurtigere færdig? Hvis ikke, hvad er ideen så i at
> skulle varme et kilo ler op?

Godt spørgsmål. Det eneste jeg kan komme på er, at den beyder, at man kan
komme kartoflerne i ovenen uden at de tager smag fra andet, man har i ovnen
samtidig, som fx en lammekølle. Noget andet er, at hvis jeg skulle lave
bagekartofler i en lerkokotte, så ville jeg eksperimentere med ikke at fugte
den først, så kartoflerne netop bliver bagt og ikke kogt.

--
Padre