Opskrift på vafler
Fra : ursula@.dk

Dato : 31-01-09 13:20

Er der nogen der ligger inde på en super lækker afprøvet opskrift på vafler?
Tror den skal stå på vaffelspisning herhjemme i morgen.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-01-09 15:01

ursula@.dk wrote:
> Er der nogen der ligger inde på en super lækker afprøvet opskrift
> på
> vafler? Tror den skal stå på vaffelspisning herhjemme i morgen.

Den her er meget god, synes jeg. Den hedder "Sprøde hverdagsvafler"
og er fra Billedkogebogen 1968, måske ikke så sofistikeret, men en
god grundopskrift.

2½ dl vand
2 dl mælk
1/4 tsk. salt
3½ dl (275 g) mel
2 tsk. bagepulver
125 g smør/margarine

Bland mælk, vand og salt og pisk det i melet, der er blandet med
bagepulveret. Tilsæt smeltet afkølet fedstof lige inden bagningen af
vaflerne. Smør vaffeljernet første gang dejen skal hældes på. Bag
vaflerne og hold dem evt. varme i en svagt opvarmet ovn, hvis de ikke
kan serveres, efterhånden som de bages. Strø sukker på og giv
jordbær-eller tyttebærsyltetøj til. Frugtkompot af friske frugter er
også dejligt til vafler. Giv evt. flødeskum til foruden det søde.
Lisbet

Fra : Padre

Dato : 31-01-09 16:07

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> wrote in message
> Er der nogen der ligger inde på en super lækker afprøvet opskrift på
> vafler? Tror den skal stå på vaffelspisning herhjemme i morgen.

Gaufres (Gaston Lenôtre)
100 gram smør

350 gram mælk

250 gram mel

8 æg

3 gram salt

30 gram sukker

Smørret smeltes i mælken og det bringes i kog; tag det af ilden og tilsæt
melet. Blandingen sættes over ilden igen og tørres, hvorefter den puttes i
røremaskinen, og æggene æltes i, tre af gangen.

Rørearmen skiftes ud med piskeriset, der tilsættes salt og sukker og
derefter en blanding af enten

250 gram mælk/250 gram kaffefløde

eller

300 gram mælk/200 gram piskefløde

--
Padre

Fra : F2

Dato : 31-01-09 22:47

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ligger inde på en super lækker afprøvet opskrift på
> vafler? Tror den skal stå på vaffelspisning herhjemme i morgen.

Denne her er afprøvet i torsdags og var virkelig god.:
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/7359/Desserter-opskrifter/vafler

2dl. mælk
275 g. mel
2 tsk. bagepulver
2 ½ dl. vand
4 tsk. vanillesukker
4 tsk. sukker
125g. smeltet smør/margarine
½ tsk. salt

Smelt smørret og afkøl det lidt.
Pisk ingredienserne og tilføj vandet.
Det smeltede smør piskes i dejen lige før stegning i vaffeljern.
(Jeg rørte ingredienserne sammen og kom oliemagarine i, til sidst.) Brugte
et piskeris til at røre med, ikke en elpisker.

Kan serveres med syltetøj, is, sukker eller flormelis.

Jeg puttede jordbær syltetøj på, og det var bare guf...
Vaflerne var sprøde.

Efter de er bagt, skal de ikke lægges ovenpå hinanden, så bliver de bløde.

Hilsen Preben / F2

Fra : ursula@.dk

Dato : 01-02-09 08:35

Tak for hjælpen... Glæder mig allerede til i eftermiddag uhmmm