stegepander
Fra : Aegir

Dato : 29-01-09 20:42

Der findes flere typer stegepander og de bruges til forskellige
formål. Man skal gøre sig klart hvad man skal bruge sin pande til. Det
er fint at have en slip let og en jernpande. Stegepander med slip let
belægning bruges til stege noget på som let brænder på eller som ikke
skal have høj varme (f.eks. røræg). Grunden er, at slip let har
begrænset levetid. Le Creuset har dog lavet en ny serie i rustfrit
stål med slip let belægning. Der er 10 års garanti på og de er
virkelig gode men heller ikke billige. Hvis man køber en Slip let
pande er det vigtigt, at sikre sig at den er lavet af et materiale der
leder varmen godt. Det gør stål ikke, men aluminium er en god
varmekilde. Derfor taler nogen producenter om sandwichstål. Det
betyder stål inderst og yderst og en kerne af aluminium. På den måde
får man også kapslet aluminiumet inde så det hverken gør skade i
opvaskemaskinen eller i kroppen
Jernpander som fås både som støbejern og pladejern kan i en god
kvalitet, tåle hvad som helst. Jern er, sammen med aluminium og
kobber, en af de bedste varmeledere. Hvis maden brænder på, på en
jernpande vil det stort set altid være tale om, at der bruges for høj
varme - skru ned. På mit komfur, som går op til 9 steges der aldrig
frikadeller eller kyllingebryst på mere end 6 på støbejernspanden og
det går aldrig galt. Jernpander vaskes af med varmt vand og fælles for
ALLE stegepander er, at de varmes op ved middel varme. Derefter kan de
skrues op til hvad der er behov for. venlig hilsen Aegir.

Fra : Gamle

Dato : 30-01-09 17:58

Aegir wrote:
> [...]
> begrænset levetid. Le Creuset har dog lavet en ny serie i rustfrit
> stål med slip let belægning. Der er 10 års garanti på og de er

Hej .
Jeg kan anbefale denne http://net-shoppen.dk/product.asp?product=91258
Elgiganten sælger 26 cm panden i øjeblikket for 249,00 kr.
Belægningen kan holde til 1500 grader.
Vi har en 28 og en 26 cm som vi har brugt flittigt de sidste 2 år. De er
fuldstændig som nye. De har yderligere den fordel, at når man hælder fra
dem, skærer kanten af panden af så der intet løber ned af den udvendige
side.
Intet brænder på, alt kan skylles af med varmt vand. Selv karamel fra
brunede kartofler glider af.

Mvh.
Torben

Fra : jos

Dato : 31-01-09 11:23

Gamle wrote:

> [...]
> den udvendige side.
> Intet brænder på, alt kan skylles af med varmt vand. Selv karamel fra

lidt i sammenhæng, årsagen til at jeg er modstander af "belagte" pander:
http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/pa_jagt_efter_hormonforstyrrende_stoffer_i_danskeres_blod

jeg kan ikke finde opfølgningen på undersøgelsen, men den var ikke lystig
læsning ;(

finn

Fra : Emil

Dato : 21-02-09 00:35

"jos" <jos@her.dk> wrote:

> [...]
>jeg kan ikke finde opfølgningen på undersøgelsen, men den var ikke lystig

Jeg har også kun haft dårlige oplevelser med "belagte" pander", uanset
pris og fabrikant.

Men disse Hackmann Matador stegepander har en keramisk belægning, som
slet ikke kan sammenlignes med andre belægninger.

Hackmann Matador stegepander erstatter enhver type 'slip-let'-
belægning, de flade støbejernspander og enhver rustfri pande.

Den eneste pande, som de ikke erstatter, er den rillede
støbejernspande, som kan give 'grill-striber'.

Hackmann Matador stegepanden på 26 cm vejer ca. 1.28 kg. hvilket er
ca. det halve af mine støbejernspander.
Rent stegemæssigt opvejes den lavere vægt af en bedre
varmeledningsevne, så i praksis kan man brune lige mange bøffer på én
gang, når man lige har lært at styre varmen.

Så tak til Gamle for tippet. Jeg købte nogle stykker til
tilbudsprisen. De fleste af mine gamle pander ryger til genbrug.

m.v.h Emil