Fryse surdej?
Fra : Rene Efternavn

Dato : 30-01-09 02:26

Hej gruppe
Efter at kæresten er flyttet hjemmefra, er rugbrødsspiseriet jo dalet
en kende...
Jeg bagte i går, og så at surdejen havde fået en mørk farve i
overfladen, som ikke er normalt.
Den lugtede helt OK, og alt virkede som det skulle.

Nu tænker jeg på om det kan lade sig gøre at fryse surdej så den kan
holde længere?
Jeg tænker på at lade den udvikle sig i køleskabet en uge eller to før
den ryger i fryseren.

Er der nogle som har praktiske erfaringer de vil dele os andre?
Jeg er lidt i tvivl om dne vil overleve?

PFT

Ren

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-09 05:50

Rene Efternavn wrote:
> [...]

Nu er det efterhånden en del år siden jeg selv bagte rugbrød, men den gang
havde jeg altid min surdej liggende i fryseren når jeg "holdt pause".

Mvh Ebbe

Fra : Rene Efternavn

Dato : 30-01-09 10:39

Ebbe \\(7000\\) <es44pc[punktum]dk> (snabela) skrev:

(SNIP)

>Nu er det efterhånden en del år
>siden jeg selv bagte rugbrød, men den gang
>havde jeg altid min surdej liggende
>i fryseren når jeg "holdt pause".
>
>Mvh Ebbe

Hej Ebbe
Tusind tak, så er jeg mere rolig.
Situationen nu om dage er at jeg som sømand er væk 8 uger ad
gangen, og nårjeg kommer hjem er der stadig rugbrød i fryseren,
så surdejen står sommetider i månedsvis før den skal bruges igen.
Det giver en rigtig god smag når den får lov til at udvikle sig,
men jeg bryder mig bare ikke rigtig om at den bliver misfarvet.
Den ryger i fryseren....

Ren

Fra : Ole Christiansen

Dato : 30-01-09 08:20

http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/hvor-laenge-kan-surdej-holde.html

Fra : Rene Efternavn

Dato : 30-01-09 10:44

Ole Christiansen <altfra@havet.torsk> skrev:

(SNIP)

>http://www.arla.dk/C1256FA800483D00
>/O/hvor-laenge-kan-surdej-holde.htm l

Hej Ole tak for linket.
Som i linket, står min surdej sommetider ganske længe ad gangen,
men jeg har aldrig "fodret" den; jeg mener at det er bedre at
lade være, så er man da sikker på ikke at tilføre ekstra
bakterier.
Jeg er jo lidt ked af den misfarvning der var her sidste gang,
men som Ebbe antyder, så er der ikke noget problemi at fryse
surdej, så det bliver jo nok løsningen fremover.
Ren

Fra : Studo

Dato : 31-01-09 17:24

Den Fri, 30 Jan 2009 09:44:01 +0000 skrev slet 3V8KL:

> Jeg er jo lidt ked af den misfarvning der var her sidste gang, men som
> Ebbe antyder, så er der ikke noget problemi at fryse surdej, så det
> bliver jo nok løsningen fremover. Ren

Og som der står i linket er det heller ikke noget problem at fryse den.
En information der dog godt kunne være kommet med i gruppen, hvilket den
nu er