/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Kørsel på gl. røvskubbere....
Fra : Leif


Dato : 31-01-09 23:43

Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?

Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)

Hvem kender til loven herom?

Mvh, Leif


 
 
Ivar (01-02-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 01-02-09 00:13

Leif skrev:

> Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?

> Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
> andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)

Røvskubberne krævede mc-kørekort. Det var først da reglerne
om 30km-knallerter kom, at det blev muligt at køre uden kørekort.
Jeg ved ikke om man må køre på dem i dag (hvilket jeg ikke tror),
men hvis man må, kræver det mc-kørekort.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



ScooterGrisen (05-02-2009)
Kommentar
Fra : ScooterGrisen


Dato : 05-02-09 13:53

Hvad fanden er en røvskubber ?
Og ja jeg er født efter 1.verdenskrig.

Leif (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 06-02-09 12:42

"ScooterGrisen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
news:9f7259b1-e8f0-44a7-9136-a6d927c0a70f@a39g2000prl.googlegroups.com...
Hvad fanden er en røvskubber ?
Og ja jeg er født efter 1.verdenskrig.


Cykler med hjælpemotor...

Søg f.eks. efter Diesella 1952

/Leif


Ivar (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-02-09 17:00

Leif skrev:

> Cykler med hjælpemotor...

... fra før 1953.

Knallerter hed også cykel med hjælpemotor i færdselsloven
fra 1953 til 1976.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Leif (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 07-02-09 14:45

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.33fc7d9260e12b17.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Leif skrev:
>
>> Cykler med hjælpemotor...
>
> .. fra før 1953.
>
> Knallerter hed også cykel med hjælpemotor i færdselsloven
> fra 1953 til 1976.
>
>
Lige netop dengang blev røvskubberen jo forbudte som nyt produkt.....

/Leif


SørenB (08-02-2009)
Kommentar
Fra : SørenB


Dato : 08-02-09 15:52

On 31 Jan., 23:42, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:
> Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?
>
> Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
> andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)
>
> Hvem kender til loven herom?
>
> Mvh, Leif

Hej Leif.
Det er afhængig af motorens ydelse (størrelse)
Jf. vejledning om syn, så betegnes en knallert som:

"To- eller tre-hjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et
slagvolumen på ikke
over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed
på højst 45 km/h."

Og en stor knallert som:

"Knallert med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på over 30 km/
h eller trehjulet
knallert, bortset fra invalideknallert, med en konstruktivt bestemt
maksimal
hastighed på højst 45 km/h."

Og en lille knallert som:
Lille knallert
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/
h, jf. dog
punkt 041.
Lille knallert inddeles i:
a) Personknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til personbefordring.
b) Vareknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til varetransport.
c) Invalideknallert
Tre-hjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret
fører alene.
Anden tre-hjulet knallert anses som stor knallert."

Hvis din "røvskubber" ikke overholder ovenstående, vil den formentliv
være en motorcykel, som defineres som:
"Motorkøretøj på to hjul, med eller uden sidevogn, og motorkøretøj på
tre hjul, hvis
egenvægt ikke overstiger 400 kg."

Med venlig hilsen
Søren B

Ivar (14-02-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 14-02-09 11:40

SørenB skrev:

> Hvis din "røvskubber" ikke overholder ovenstående, vil den formentliv
> være en motorcykel, som defineres som:
> "Motorkøretøj på to hjul, med eller uden sidevogn, og motorkøretøj på
> tre hjul, hvis
> egenvægt ikke overstiger 400 kg."

Det er faktisk ingen af de tre du nævner. En røvskubber er
indregisteret
efter nogle regler, der fantes indtil 1953. Fx max hastighed 60 km/t.
Som ny ville den ikke kunne indregistres i dag.


Ivar Magnusson


--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/



Joen Jensen (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Joen Jensen


Dato : 12-02-09 23:50

Leif <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev:
>Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?
>Ja, såfremt det er en droslet model fra lovændring i 1951
>Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
>andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)
>
>Hvem kender til loven herom?
>
>Mvh, Leif
En "røvskubber" eller en "numsebrummer" er kælenavnene for en
cykel, der blev forsynet med en cykelmotor, primært fra Diesella
og BFC, men andre fabrikker forsøgte også. Motoren blev monteret
på baghjulet og trak dette med rulle. Siden kom motoren på plads
under kranken, stadig med rulle, undtagen VeloSolex, som
fortsatte med dette håbløse system, men den er jo også fransk.
De førende danske fabrikker, Diesella, BFC, SCO, Derby m. fl.
udviklede cyklen med hjælpemotor til nogle elegante små mini-
motorcykler, meget smartere og teknisk bedre end det plasticjuks
der falbydes i dag. de ældste fra 1958 holder endnu, og
videreudviklingerne fra Puch, Kreidler og senere Suzuki og
Yamaha krammer ejerne på, af indlysende grunde: vi vil hverken
eje eller have et plasticmonster


Leif (14-02-2009)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 14-02-09 20:46

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
news:4984d3e2$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?
>
> Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
> andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)
>
> Hvem kender til loven herom?
>
> Mvh, Leif
>


Hmm, der er kommet en del indlæg, men ingen svar på mit spørgsmål,
så jeg må vel den slagne vej til synshallen for at spørge...
Mvh, Leif


Joen Jensen (16-02-2009)
Kommentar
Fra : Joen Jensen


Dato : 16-02-09 14:31

Nej, du har ganske ret, jeg glemte at ridse reglerne op, det
irriterer mig at se hvordan debatten i disse grupper kører
lystigt uden at spørgeren får svar, undskyld forglemmelsen, men
nu til reglerne:
Fra 1949 til 1951 kunne alle købe en cykelmotor, montere den på
baghjulet af sin gamle trædecykel og køre derudad. I de to år
fik myndighederne kik på de faldefærdige lig der kørte 40-50
km/t og gjorde trafikken og egen sikkerhed usikker, og stillede
krav om bremser, lys og forstærket forgaffel.
Ved ændringen af færdselsloven i 1951 blev reglerne strammet, så
knallerter der ikke var plomberet, eller neddroslet som det
hedder i fagsprog, så hastigheden blev begrænset til 30 km/t
skulle synes og registreres som motorcykel. Hver ny model blev
synet og blev typegodkendt før de måtte sælges, og er forsynet
med et TU-M nummer i reglen indstøbt eller graveret i
cylinderen. TU-M fortsatte til og med nummer 162, da det blev
afløst af et nyt system. Puch Maxi (E50) har således TU-M 156.
Æggeskallerne kørte rundt med en lille håndbog, så de kunne slå
data op når de fik indhentet mig når jeg kom tøffende på min NSU
Quickly med beskedne 60-70 stykker (øv!)
Har din skubber et TU-M nummer indstøbt i cylinderen og er
skyllekanaler og indsugning i original stand er det en knallert,
altså en i lovens forstand cykel med hjælpemotor og du må køre
på den blot den har lygter og bremser i orden: den overholder
loven i det år den er fremstillet. Er der intet TU-M er du
heldig at eje en original cykelmotor, men du må bare ikke køre
på den!!!

Det groteske i loven opstod da de store Puch, Kreidlere, Yamaha
og Suzukier var på markedet: De er bygget til en marchhastighed
på 60, men der kom aldrig en lov om en "knallert-60", velsagtens
hjulpet på vej af bil-og MC lobbyen. Jeg havde gerne kørt på en
af disse fremragende mini-motorcykler med en traktornummerplade
og en lille afgift, som vore dages elendige plasticknallerter
har fået det.

Jeg vil gerne hjælpe dig med en kopi af godkendelsen fra TU-M
bogen for din motor, der angiver gearing og skyllekanalernes
størrelse, hvis du mailer TU-M nummeret til mig. Jeg tvivler
stærkt på at der er nogen i synshallerne der ved noget om det.
Blot skal du ikke skrive "privat.dk" men "Webspeed.dk"
efter "ad" (@) i min adresse!!

Venlig hilsen fra en Diesella-autocyklist

Joen Jensen




Leif <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev:
>Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?
>
>Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
>andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)
>
>Hvem kender til loven herom?
>
>Mvh, Leif


Ivar (16-02-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 16-02-09 16:58

Joen Jensen skrev:

> Nej, du har ganske ret, jeg glemte at ridse reglerne op, det
> irriterer mig at se hvordan debatten i disse grupper kører
> lystigt uden at spørgeren får svar, undskyld forglemmelsen, men
> nu til reglerne:

Der blev spurgt om man må køre på de gamle røvskubbere - ikke
om de nyere regler.
Jeg forstår spørgsmålet således: Hvis man har en gammel røvskubber,
der blev indregistreret efter de gamle regler, må man så
køre på den i dag?
Jeg ved det ikke, men tvivler.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Joen Jensen (16-02-2009)
Kommentar
Fra : Joen Jensen


Dato : 16-02-09 20:31

særligt til Ivar:
Ja, man må uhindret køre på en røvskubber der er droslet til 30
km/t, blot køretøjet er i orden og med lovpligtig
ansvarsforsikring.
Ja, de gamle røvskubbere der har været godkendt som MC kan
teoretisk fremstilles til syn og indregistreres, der kendes et
eksempel på en jysk samler der har gennemført det, men det
kostede en pæn sjat penge.
Så der er ikke nogen knallerter der er "forbudt" at køre på, men
det kan bedre betale sig med en lille DKW 125 cc eller noget
lignende hvis man vil af med penge til syn, vægtafgift og
forsikring.

MVH
autocyklisten

Leif <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev:
>Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?
>
>Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
>andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)
>
>Hvem kender til loven herom?
>
>Mvh, Leif


Leif (17-02-2009)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 17-02-09 18:46

"Joen Jensen (slet 9LEHE)" <joen.jensen@9LEHEprivat.dk> skrev i meddelelsen
news:12348130920.116714675586191@dtext.news.tele.dk...
> særligt til Ivar:
> Ja, man må uhindret køre på en røvskubber der er droslet til 30
> km/t, blot køretøjet er i orden og med lovpligtig
> ansvarsforsikring.
> Ja, de gamle røvskubbere der har været godkendt som MC kan
> teoretisk fremstilles til syn og indregistreres, der kendes et
> eksempel på en jysk samler der har gennemført det, men det
> kostede en pæn sjat penge.
> Så der er ikke nogen knallerter der er "forbudt" at køre på, men
> det kan bedre betale sig med en lille DKW 125 cc eller noget
> lignende hvis man vil af med penge til syn, vægtafgift og
> forsikring.
>
> MVH
> autocyklisten
>
> Leif <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev:
>>Er det tilladt at køre på de gamle røvskubbere endnu?
>>
>>Mener det blev forbudt engang i starten af 50'erne, mens
>>andre mener det stadig er tilladt ( måske med mc-kort)
>>
>>Hvem kender til loven herom?
>>
>>Mvh, Leif
>



Godt - nu nærmer der sig noget brugbart.

Helt konkret:
En Diesella 1951 er efter de gamle regler således at regne som en mc.

Må der køres på den i dag? Vel som mc?
Og hvordan kommer man gennem alt papirarbejdet.

Nåh ja, i mellemtiden er det ikke så aktuelt mere ,da den gled at hænderne
på mig pga. min manglende beslutsomhed - det er også ok i den situation.

Udover det, så mange tak for de sidste oplysende indlæg.

Mvh, Leif
Der så bare kigger sig om en en anden.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste