Billig vin
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 28-01-09 07:39

On Tue, 27 Jan 2009 23:29:12 +0100, Jens Bruun wrote:

> Til 20 kroner/literen, eller 15 kroner for en normal flaske. Tak for kaffe.
> Jeg ville ikke servere en sådan "vin" for selv min værste fjende. Prøv du at
> regne lidt på, hvad det koster at producere vin i Chile og fragte det over
> Atlanterhavet, hvorefter der skal pålægges skat og afgifter. Og så er der
> mindst syv led, der skal tjene penge i forløbet. Hvis "vinen" har set
> skyggen af en Chilensk Cabernet Sauvignon-drue, er jeg villig til at æde min
> gamle hat.

Jeg havde selvfølgelig heller ikke regnet med, at nogen her ville klappe i
deres små hænder og lovsynge billig vin. Dine argumenter hører dog til i
gruppen "rygmarvsreaktion" og er blot den sædvanlige konstatering af, at
flaske, etiket, prop og transport koster så-og-så-meget, hvorfor der kun er
så-og-så-lidt tilbage til indhold.

Uden at vide noget om det, tror jeg du overestimerer omkostningerne. Men
okay ... selv om vi så ser bort fra alle omkostningerne og giver hele
beløbet til indholdet, er der jo kun 20 kroner tilbage til vin, så der er
under alle omstændigheder tale om /billig/ vin.

Jeg hørte i sin tid regelmæssigt "Vinmagasinet" på P1. Her fortalte
vinkyper Torben Møller Sørensen, at der på de europæiske landeveje kører
tankvogne rundt med overskudsvin. De kører uden fastlagt destination og
venter bare på højeste bud, hvorefter de leverer vinen. Prisen kan være
helt ned til 50 ører pr. liter.

Prisen for at producere vin i Chile er /meget/ lav og transporten fra Chile
til Danmark koster kun 75 ører pr. liter via Århus havn. Flasker og
etiketter løber ikke op i mange basører, så den største omkostning må
formodes at være investeringen i et tappeanlæg og selve driften af
virksomheden.

"Alle ved" (undskyld flosklen) at der er alt for store avancer på vin i
detailhandelen. Min forsigteige konklusion må være, at der ikke
nødvendigvist behøver den store kvalitetsforskel på en boxvin til 20 kr.
literen og så en flaske til 35-40 kroner eller måske endda mere.

Mit ærinde er ikke at overbevise folk i dette forum om, at billig vin er
alle tiders og at der ingen grund er til at betale 100 kr. for en flaske.
Jeg konstaterer bare, at "Terrapura" til 99 kr. for 5 liter er velsmagende,
behagelig og har en god fylde. Topvin bliver den aldrig, men i forhold til
prisen, er den et fund for fattigrøve.
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-01-09 12:33

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote in

> Uden at vide noget om det, tror jeg du overestimerer omkostningerne.

Skatter og afgifter alene på sådan en 5 liters vin til 100,- kr, er 52,70
kr. (30,70 kr afgift, 20,- kr moms(procentsats), 2,- kr emballageafgift).

3,75 kr til transport, det samme til emballage og tapning. Lad os bare
sætte avance og andre omkostninger lavt: 19,80 kr. Så er der en flad
tyver tilbage til vin. Det er 4,- kr pr liter.

> Min forsigteige konklusion må være, at der ikke
> nødvendigvist behøver den store kvalitetsforskel på en boxvin til 20
> kr. literen og så en flaske til 35-40 kroner eller måske endda mere.

Lige dér tager du fejl. Skatter og afgifter udgør en stor del af
grundprisen som ovenstående viser. Dermed er der forholdsmæssigt meget
mere vin "værdi" i en flaske til 35 kr i forhold til en box til en 20'er.

Hvis du sammenligner din 5 liters vin til 100,- kr, med en til 150,- kr,
så får du godt dobbelt så meget vin "værdi" for den ekstra 50'er.

> Mit ærinde er ikke at overbevise folk i dette forum om, at billig vin
> er alle tiders og at der ingen grund er til at betale 100 kr. for en
> flaske.

Og jeg tager slet ikke stilling til din vins kvalitet. Pris og kvalitet
hænger nemlig ikke altid sammen. Jeg siger bare at chancen for at få
meget mere for pengene bare ved at give lidt mere for vin, er stor.

Vin er et rigtig godt eksempel på at der kan være en grænse hvor ting
bliver FOR billige.

Jeg konstaterer bare, at "Terrapura" til 99 kr. for 5 liter er
> velsmagende, behagelig og har en god fylde. Topvin bliver den aldrig,
> men i forhold til prisen, er den et fund for fattigrøve.

Lyder som en god anbefaling til "bællevin". Det er ikke negativt ment.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 28-01-09 15:22

On 28 Jan 2009 11:33:27 GMT, Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> sætte avance og andre omkostninger lavt: 19,80 kr. Så er der en flad
> tyver tilbage til vin. Det er 4,- kr pr liter.

I princippet har du ret, men hvis jeg skal fluekneppe, må jeg korrigere:
transport fra Chile til Midtjylland koster ikke 3,75, men 0,75 kr. pr.
liter (se
http://www.erhvervsbladet.dk/article/20040820/specialtema/108200144/).

Avancen er der ingen af os der kender, men for et slagtilbudsprodukt
tvivler jeg meget på dit estimat.

> [...]
> meget mere for pengene bare ved at give lidt mere for vin, er stor.
>
> Vin er et rigtig godt eksempel på at der kan være en grænse hvor ting

Alle discountprodukter vil kunne falde ind under den betragtning. Øl,
toastbrød, toiletpapir ... you name it.

> Lyder som en god anbefaling til "bællevin". Det er ikke negativt ment.

Jeg kan kun finde en enkelt "anmeldelse" af Terrapura på nettet og her
mener man at den er sur og virker muggen. Det kan jeg overhovedet ikke
genkende. For mig er den, som du skriver, en god bællevin. Prisen giver mig
mulighed for, trods min økonomiske situation, at drikke vin hver dag,
hvilket ikke ville have været tilfældet, hvis jeg var fortsat med at købe
vin til 35-40 kr. flasken.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-01-09 18:28

> I princippet har du ret, men hvis jeg skal fluekneppe, må jeg
> korrigere: transport fra Chile til Midtjylland koster ikke 3,75, men
> 0,75 kr. pr. liter

Hvad er 0,75 kr x 5 liter vin?

> Avancen er der ingen af os der kender, men for et slagtilbudsprodukt
> tvivler jeg meget på dit estimat.

Selv hvis vi antager at de 19,80 kr jeg har afsat til avance og andre
omkostninger, sættes til nul (og varen sælges med et ukendt tab), så er
der stadig kun vin for det halve af hvad du kalder /billig/ vin.

Min pointe var at dine antagelser omkring hvor mange penge der er til vin
i en 5 liters box til 100,- kr, var meget optimistiske.

> Jeg kan kun finde en enkelt "anmeldelse" af Terrapura på nettet og her
> mener man at den er sur og virker muggen. Det kan jeg overhovedet ikke
> genkende.

Smag og behag er jo subjektiv. Endvidere må det nødvendigvis berøre
kvaliteten når produkter forhandles meget billigt. Det kan betyde at
kvaliteten svinger (meget), og det er det anmeldelsen afspejler.

> For mig er den, som du skriver, en god bællevin.

Og lur mig om ikke der er nogen der har tjekket den ud Selv drikker
jeg kun sjældent vin jeg selv betaler, så om jeg de par gange om året
skal betale 45 eller 250 kr for en flaske er ikke så afgørende. En
kammerat deler vinpræferencer med mig, så hans råd følger jeg.

Har du erfaringer med hvor længe sådan en box kan holde når den er brudt?
Mit problem med vin er at jeg er alene om at nyde rødvin i hustanden, men
af helbredsmæssige årsager kan jeg ikke drikke mere end et enkelt glas.

Kan sådan en box bevare vinen drikkelig i 4-6 dage?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-01-09 19:25

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> af helbredsmæssige årsager kan jeg ikke drikke mere end et enkelt glas.
>
> Kan sådan en box bevare vinen drikkelig i 4-6 dage?

Sagtens. De fleste producenter garanterer vist en 5-6 uger. Det har vi
ikke prøvet, men 14 dage er helt uden problemer..

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-02-09 23:14

On Wed, 28 Jan 2009 15:21:53 +0100, Mikkel Mikkelsen
> [...]

>I princippet har du ret, men hvis jeg skal fluekneppe, må jeg korrigere:
>transport fra Chile til Midtjylland koster ikke 3,75, men 0,75 kr. pr.

Det der blad skal tale med en Cornas-producent (Lionnet, ikke Jean,
men Pierre)), jeg har forsøgt at få til at levere vin til DK. Jeg
tror, vi landede på 278 -- euro -- for 24 flasker. Fra Rhône til DK...

Hvis nogen kender nogen, der kan noget med fragt og logistik, så hører
jeg gerne fra dem (for det kan jeg ikke).

Det er en fantastisk vin -- domæne fra 1500-et-eller-andet, gamle
sérine-stokke, biodynamisk/rudolf steiner-dyrkning. Meget, meget
fornuftig pris. Begrænste produktion, gamle stokke. Var forbi i 2001 &
2004.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-02-09 07:38

On Fri, 13 Feb 2009 23:13:33 +0100, Kasper Bergholt wrote:

> Det der blad skal tale med en Cornas-producent (Lionnet, ikke Jean,
> men Pierre)), jeg har forsøgt at få til at levere vin til DK. Jeg
> tror, vi landede på 278 -- euro -- for 24 flasker. Fra Rhône til DK...

Forskellen er kvantum. Hyr "Clara Mærsk" og fyld hende op - så lander du
sikkert omkring de 75 ører. Når hun lægger til i Århus, inviterer du bredt
her i gruppen og så kommer vi med alt hvad der kan holde tæt
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 14-02-09 13:47

On Sat, 14 Feb 2009 07:38:08 +0100, Mikkel Mikkelsen
> [...]

>sikkert omkring de 75 ører. Når hun lægger til i Århus, inviterer du bredt
>her i gruppen og så kommer vi med alt hvad der kan holde tæt

Det er det rigtige approach -- men Lionnet producerer vist kun
4.-5.000 flasker årligt, så vi skal finde noget andet at have med om
bord også... :)

---
Kasper
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-02-09 19:43

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sérine-stokke, biodynamisk/rudolf steiner-dyrkning. Meget, meget
> fornuftig pris. Begrænste produktion, gamle stokke. Var forbi i 2001 &

Terre Brûleé - eller er der tale om en anden?
godt sted- flinke mennesker.

vh

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 14-02-09 22:07

On Sat, 14 Feb 2009 19:42:39 +0100, "Jan Boegh"
<nobody@nospan.nowhere> wrote:

>"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

>Terre Brûleé - eller er der tale om en anden?

Præcis!

Hvis du vil af med nogle flasker, så aftager jeg rigtig, rigtig gerne.
Jeg har haft (en nærmest) epifanisk oplevelse med deres Cornas (som
betyder noget nær det samme som terre brûlée -- altså brændt jord på
keltisk, og deraf også det udtalte 's') sammen med vildtfasan, bagte
rodfruter og sauce på fond af fjerkrævildt, smør og enebær.

Over nettet fås --

http://www.everywine.co.uk/every-wine/65975-2005-domaine-lionnet-terre-brulee-cornas.html

---
Kasper

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-02-09 23:35

> [...]
> keltisk, og deraf også det udtalte 's') sammen med vildtfasan, bagte
> rodfruter og sauce på fond af fjerkrævildt, smør og enebær.

Jeg har blot et par flasker tilbage - årgang 97.
Jeg kan så ikke lade være med at nævne, at da jeg købte dem tilbage i 99 gav
jeg omkring 80 kr/fl. iflg. mine noter.

vh

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-02-09 12:44

On Sat, 14 Feb 2009 23:35:26 +0100, "Jan Boegh"
> [...]

>Jeg har blot et par flasker tilbage - årgang 97.
>Jeg kan så ikke lade være med at nævne, at da jeg købte dem tilbage i 99 gav

Det passer fint. Jeg gav vist 12,5 euro i 2001.

Jeg har korrespondenret med Ludovic, som er gift med Corinne Lionnet,
og de ta'r 15,5 euro nu. Det er så bare det med fragten.

En god DHL-aftale kræver nok en del årlige forsendelser.

---
Kasper
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-02-09 16:13

> Jeg har korrespondenret med Ludovic, som er gift med Corinne Lionnet,
> og de ta'r 15,5 euro nu. Det er så bare det med fragten.
>
> En god DHL-aftale kræver nok en del årlige forsendelser.

Jamen, så er der jo ikke nogen vej uden om at aflægge dem et besøg til
sommer

vh

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 28-01-09 17:29

Jeg har lige været i Perth, Australien, for at besøge min datter, som har
bosat sig der.
Vi var på en "vinsmagningstur", hvor vi besøgte ca. 40 vinerier over nogle
dage. De havde hver ca. 12 forskellige smagsprøver (á 2 cl).
Alle fortalte, at det de tappede i boksne (poser i papkasser) var det samme,
som de hældte i flaskerne.
Finder man en god vin i en flaske og samme vin i en boks, så vil det nok til
hverdagsbrug være en god ide at vælge boksen, som ikke forringes efter der
er åbnet. Skal det være fint kan man fylde den over i en karaffel (det var
ikke ualmindeligt tidligere)
Det siges at [60%] af al vin, der sælges i USA, er boks-vin, men der er alle
indpakninger også generelt større end i EU.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-01-09 19:10

> [...]

> behagelig og har en god fylde. Topvin bliver den aldrig, men i forhold til

I Fakta har de for tiden Santa Carolina Vistaña cabernet sauvignon på
tilbud til 20kr pr. flaske. Den kan også anbefales.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-02-09 13:11

> I Fakta har de for tiden Santa Carolina Vistaña cabernet sauvignon på
> tilbud til 20kr pr. flaske. Den kan også anbefales.

Jeg har nu smagt omtalte Terrapura og kan konstatere at den ikke er i
nærheden af den kvalitet som man kunne finde i den tidligere Terrapura i
sort-røde 3-liters kartoner. Santa Carolina er langt bedre.

Jeg er blevet bestyrket i min erfaring om at man aldrig skal købe vin i
5 liters kartoner.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-02-09 14:10

On Sat, 14 Feb 2009 13:11:16 +0100, Niels Jørgen Kruse wrote:

> [...]
> sort-røde 3-liters kartoner. Santa Carolina er langt bedre.
>
> Jeg er blevet bestyrket i min erfaring om at man aldrig skal købe vin i

Den 3 liters må jeg smage. 5 liters versionen kbte jeg af nød - simpelthen
fordi den var billig. Den faldt umiddelbart så meget i min smag, at jeg
(vi) konkluderede, at den kunne vi godt bruge som bællevin. Som tiden er
gået, er vi blevet mere og mere vant til den og synes nu at den faktisk er
rigtig udmærket.

Smag og behag er forskellig. Mit udgangspunkt er, at jeg på ingen måder er
vinkender og ikke er i stand til at vurdere /kvaliteten/ af en vin - kun om
jeg kan lide den, eller ikke lide den.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-02-09 16:33

> [...]

> gået, er vi blevet mere og mere vant til den og synes nu at den faktisk er

3-liters kartonen er udgået for længst. Det var en spot vare i Netto.
Santa Carolina ser ud til også at være på vej ud, jeg kan kun finde den
i hvid. Den hvide er også god, men den seneste jeg købte var tappet i
juli 2008, så man skal nok være forsigtig med at købe større mængder.

I modsætning til disse er der en relativ konstant som Carmina Luna i
Brugsen, som har holdt kvalitetsniveauet i længere tid (omend prisen er
kravlet lidt op). Hvis du har råd til 3 liter for 100kr, så skulle du
prøve den. (Den er også tidligere anbefalet her i gruppen af en anden
skribent.)

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-02-09 16:59

On Sat, 14 Feb 2009 16:33:03 +0100, Niels Jørgen Kruse wrote:

> [...]
> kravlet lidt op). Hvis du har råd til 3 liter for 100kr, så skulle du
> prøve den. (Den er også tidligere anbefalet her i gruppen af en anden

Råd til og åd til ... tjah, som situationen er lige nu, e det overhovedet
et spørgsmål om jeg har råd til at drikke vin - aunset prisen.

I almindelighed mener jeg, at man altid br tage sig råd til at give lidt
mere, hvis kvalitetsforskellen er åbenbar. For mig/os er det et spørgsmål
om overlevelse, men der er faktisk også gået lidt sport i det: Hvor billigt
kan man leve uden at blive smællerfed og/eller fejlernæret.

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-01-09 16:57

> [...]

> tankvogne rundt med overskudsvin. De kører uden fastlagt destination og
> venter bare på højeste bud, hvorefter de leverer vinen. Prisen kan være

Den historie kendte jeg ikke, men jeg ved, at der helt generelt er alt for
meget vin på markedet, hvorfor nogle af de store producenter af generiske
bulkvine køber partier op, der i bedre tider 8for branchen) aldrig ville
være blevet solgt til superdiscountpriser. Men hvis alternativet er at lave
vinen om til brændstof, kan man sagtens forestille sig at den bliver solg
bulkvis til underpriser for senere at ende som generisk BIB.

vh
Jan

Fra : Martin V

Dato : 31-01-09 00:43

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen

Min far købte denne vin , for ca. et halvt år siden , i Føtex , hvor der var
tilbud på 6 flasker til 100 kr.! .. En supervin til pengene .. Senere købte
jeg den 5-liters papvin , men måtte konstatere at den ikke smagte lige så
godt , som flaske-vinen , desværre .. Jeg har oplevet det før , at
pap-udgaverne ikke smager som flaskevinen , selvom det burde være den samme
Det samme gælder for det italienske vinhus Masi , som også har en
papvin-udgave på markedet , som ikke smager som , ifølge etiketten , samme
udgave på flaske ..
-Martin