Oksekød: Ideer til anvendelse
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 27-01-09 09:08

Netop hjemkommet fra Polen, står jeg med et par ordentlige klumper oksekød.
I slagterafdelingen i et supermarked blev jeg fristet og købte 1½ kg.
Lopatka (20 zloty pr. kg) og 2 kg. Udziec (23 zloty pr. kg). Kødet så
lækkert ud og med en kurs på 1,72 for en zloty, tog jeg noget med hjem.

Konen, som er polak, peger på forskellige dele af kroppen for at forklare
mig hvilke udskæringer der er tale om, men vi er ikke nået til koncensus om
hvad der præcist er tale om på dansk. Så meget står dog fast, at Udziec er
kælle, hvilket passer meget godt med, at fruen peger på skulderen, eller
lidt under skulderen. Lopatka er låret, men hvor fra låret stykket er
taget, står hen i det uvisse.

Jeg har fundet en side hvor begge stykker er vist:
http://www.phmaxim.pl/meat/red/m_cow/cielec.htm

Jeg har det liggende ferskt i køleskabet. Ideer til
anvendelse/forarbejdning efterlyses. Det meste skal jo i fryseren.

Kan jeg skære et par gode bøffer af låret og stege dem i aften? Tykkelse?
Jeg har ingen grund til at tro, at kødet ikke er af en god kvalitet og
nogenlunde velhængt. Slagterafdelen så særdeles indbydende ud.
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-01-09 16:36

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har ingen grund til at tro, at kødet ikke er af en god kvalitet og
> nogenlunde velhængt. Slagterafdelen så særdeles indbydende ud.

Du kunne prøve at tage dig sammen og finde ud af hvad det er du har købt!
Låret lige under skulderen, hvad er det for noget sludder? Låres sidder på
bagbenet og skulderen sidder over forbenet og der er en verden til forskel.
Jeg gætter på at du har købt noget billigt forkød fordi du nærig som du er
har købt det billigste!
Forkød er der ikke noget i vejen med men bøffer bliver det aldrig, du kan
lave olle mulige lækre gryderetter af det men det skal stege lang tid.

Steen.

Fra : Rene Efternavn

Dato : 30-01-09 10:53

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev:
>Netop hjemkommet fra Polen, står jeg
>med et par ordentlige klumper oksekød.

(SNIP)

>--
>Venlig hilsen
>Mikkel
>
>"En tom taxi kørte op foran
>Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Hej Mikkel.
Som den lyseslukker jeg sommetider er, vil jeg godt lige minde
dig om at du faktisk er ude i noget ulovligt....
Du må ikke som privatperson importere fersk kød!

Det er højst sandsynligt sygdomsfrit kød du har købt, men i
yderste konsekvens er en privat import uden dyrlægekontrol en
udmærket måde at importere sygdomme som f.eks mund og klovsyge.
Jeg kender intet til straframmen, men jeg ved dog at det kan
give bøde at blive snuppet....
Når det er sagt, så kan jeg da sige at jeg har haft nogle rigtig
gode madoplevelser i Polen som rejsemontør.
De kan altså godt nogle ting med deres kød...

Ren

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-02-09 23:01

On Tue, 27 Jan 2009 09:08:19 +0100, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> [...]
>Jeg har ingen grund til at tro, at kødet ikke er af en god kvalitet og
>nogenlunde velhængt. Slagterafdelen så særdeles indbydende ud.

Bøffer ville jeg ikke satse på, hvis jeg ellers forstår din
beskrivelse af udskæringen nogenlunde korrekt.

En simre-/grydret ville være mit bud, fx en klassisk boeuf
bourguignon:

http://www.bergholt.net/boeuf_bourguignon_okseklump_i_roedvin.html

---
Kasper Bergholt