Mislykket créme brulée
Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-01-09 20:30

Der er garanteret en eller flere herinde der kan fortælle mig hvordan man
laver den perfekte créme brulée.

Nu er den mislykket to gange! Og da jeg er frygtelig stædig så bliver jeg
ved til det lykkes!

Problemet er at det ligesom bobler/koger. Hvorfor gør det det? Har prøvet
både i vandbad og uden. Suk.

Mvh Kari

Fra : Max

Dato : 26-01-09 20:34

Hej Kari

> Problemet er at det ligesom bobler/koger. Hvorfor gør det det? Har
> prøvet både i vandbad og uden. Suk.

Prøv at starte med at give os din opskrift.

--
Mvh Max

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-01-09 21:00

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Kari

> Prøv at starte med at give os din opskrift.
>
> --
> Mvh Max

Er det nu også nødvendigt? ;)

Har brugt denne :

5 æggeblommer
120 g sukker
kornene af en vanillestang
1/4 liter piskefløde
1/4 liter sødmælk

bagetid ca 45 min ved 140 grader.

Pisk æggeblommer med sukker, vanilje, mælk og fløde. Hæld massen i smurte
porcelænsforme og bag i vandbad til cremen har sat sig.

Brugte også den fra karoline.dk, hvor man skulle gøre det samme, men det
skulle bages ved 125 grader i 35-40 min uden at være i vandbad.

Men den satte sig bare aldrig :-/

Mvh kari

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 26-01-09 21:21

> [...]
>
> Brugte også den fra karoline.dk, hvor man skulle gøre det samme, men det
> skulle bages ved 125 grader i 35-40 min uden at være i vandbad.

Jeg synes, det lyder af meget mælk. Jeg bruger som regel kun piskefløde.
eller blander med sødmælk i 5:1. Og jeg pisker æg, sukker og vanille til
"æggesnaps" først, og blander derefter med fløden. Bobler kan minimeres med
en tur gennem en sigte, eller ved forsigtigt at brænde dem væk med
gasbrænderen INDEN de bages i ovn. Jeg bager uden vandbad ved 120-130 grader
i en lille time, tror jeg. Jeg plejer at prikke på dem med en finger
undervejs, for at mærke om de er stivnet.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 20:56

"Kari Eiffert" <kari.eiffet.nospam[FJERN]@mail.dk> wrote in

> Problemet er at det ligesom bobler/koger. Hvorfor gør det det?

Når du blander ingredienserne må du endelig ikke piske dem. Så pisker du
let luftbobler i cremen, og de kan netop vise sig som det du beskriver.

> Har prøvet både i vandbad og uden. Suk.

Vandbad er langt det letteste. 45-60 minutter ved 150 grader. Tag dem ud af
ovnen men lad dem afkøle i vandbadet. Herefter skal de i køleskabet mindst
et par timer gerne til dagen efter.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-01-09 21:05

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message
> [...]
> af
> ovnen men lad dem afkøle i vandbadet. Herefter skal de i køleskabet mindst

AHA jamen har jo netop pisket det. Kan det være virkelig være grunden til at
det ikke er lykkedes. Vandet der kommer i vandbadet skal det være koldt
eller varmt?

Mvh Kari

Fra : Padre

Dato : 26-01-09 22:21

"Kari Eiffert" <kari.eiffet.nospam[FJERN]@mail.dk> wrote in message

> AHA jamen har jo netop pisket det. Kan det være virkelig være grunden til
> at det ikke er lykkedes. Vandet der kommer i vandbadet skal det være koldt
> eller varmt?

Du må ikke piske, men kun røre. Husk at si det bagefter. Personligt synes
jeg 150 grader er alt for varmt, jeg bruger kun 100, og det tager omtrent 45
minutter, men jeg hælder kogende vand i vandbadet, når jeg har stillet
pladen i ovnen. Hvis du bruger så høj en temperatur i så lang tid risikerer
du at det koger, og så kommer der helt sikkert bobler i det.

Her er Ali Babs (modificerede) opskrift på créme renversée, som jeg bruger
til creme brulée, den er stensikker

Creme brulée
250 gram melis

2 gram salt

8 deciliter mælk

2 deciliter fløde

5 æg

7 æggeblommer

vanille.

Passer med 12 små Pillivuyt ramekiner (1 deciliter).

Mælk, fløde, sukker, salt og vanille koges sammen; æg og blommer blandes, og
mælken tilsættes gradvist. Det hele sies meget fint og stilles i ovnen i en
time ved 100o i varmt vandbad i portionsskåle. Herefter køles det ned. Før
servering dækkes hver skål med et fint lag sukker, som karamelliseres med en
gasbrænder.

--
Padre

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 23:14

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> wrote in

> Her er Ali Babs (modificerede) opskrift på créme renversée, som jeg
> bruger til creme brulée, den er stensikker

Jeg tager sjovtnok udgangspunkt i Ali-Babs Créme anglaise vanillée

Bruger ren fløde, men lader sukker, fløde og vanillestang koge på samme
måde som opskriften, og køler den ned inden den blandes med æg og
vanillekorn. Jeg kan godt li' den kraftigere smag af vanille.

> Mælk, fløde, sukker, salt og vanille koges sammen; æg og blommer
> blandes, og mælken tilsættes gradvist.

Selvfølgelig. Hvorfor køle mæleblanding helt ned før den blandes med
æggene. Det må jeg huske.

Jeg må også eksperimentere med mælk.

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 08:30

> Jeg tager sjovtnok udgangspunkt i Ali-Babs Créme anglaise vanillée

Det må da blive en ret tung créme brulée?

Se på side 856 i stedet

--
Padre

Fra : Mogens

Dato : 27-01-09 10:56

Padre wrote:

> [...]
> servering dækkes hver skål med et fint lag sukker, som karamelliseres med en

Padre, gider du ikke lige forklare præcist hvordan ingredienserne skal
blandes. Det jeg ikke forstår er at du skriver at "Mælk, fløde, sukker,
salt og vanille koges sammen" og senere "mælken tilsættes gradvist".
Gemmer du noget af mælken, og i givet fald hvor meget?

Iblandingen af æg og blommer er vel det kritiske punkt?, og har du her
kølet den kogte blanding af "Mælk, fløde, sukker, salt og vanille" ned
først, og i givet fald hvor meget, eller blander du i en 100 grader varm
masse?

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 12:25

"Mogens" <mail@nomail.dk> wrote in message

> [...]

Mens det kommer i kog:

Mens mælken stadig er varm. Du kan lade det stå og køle i nogle minutter,
men du behøver overhovedet ikke køle det ned. "Gradvist" betyder, at du
hælder det i æggene med en tynd stråle, mens du rører i det med en ske. Du
må ikke piske, kun røre, og det er derfor, du skal gøre det langsomt.

--
Padre

Fra : Mogens

Dato : 27-01-09 14:08

Padre wrote:
> [...]
> hælder det i æggene med en tynd stråle, mens du rører i det med en ske. Du
> må ikke piske, kun røre, og det er derfor, du skal gøre det langsomt.

Tak - det hjalp! Det snød mig at du skrev "mælken" hvor du jo åbenbart
mente "mælkemassen". Første forsøg med créme brulée er nu i ovnen, og
jeg er noget spændt på resultatet!!

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-01-09 14:39

> Tak - det hjalp! Det snød mig at du skrev "mælken" hvor du jo åbenbart
> mente "mælkemassen". Første forsøg med créme brulée er nu i ovnen, og jeg
> er noget spændt på resultatet!!

Håber det lykkes bedre for dig end for mig Prøver igen i morgen, har
ikke tid i dag.

Mvh Kari

Fra : Mogens

Dato : 27-01-09 17:25

Kari Eiffert wrote:

> Håber det lykkes bedre for dig end for mig Prøver igen i morgen, har
> ikke tid i dag.
>
> Mvh Kari
De virker lidt for lævrede, så jeg tror man skal have kalibreret
opskriften efter sin ovn. Tror min ovn er meget præcis i
temperaturindstillingen, men måske Padres ovn varmer mere? Anyhow, 100
grader i 60 minutter i *min* ovn virker til at være for lidt.

Kan dog også skyldes at jeg lavede halv portion med 2 æg og 4
pasteuriserede æggeblommer (skulle retteligen være 2½ æg og 3½ blommer).
Nu vil der nok rejse sig et kor af protester, men hvad er det lige et æg
er? Mine vejede 58 gram, men hvad er opskriften baseret på? Selvfølgelig
mangler der teoretisk lidt æggehvide, og det kan jo godt forklare at
mine ikke stivnede nok - måske.

Men glæder mig til at opskriften er kalibreret til min ovn, og så tror
jeg bare det kører derudaf.

Har købt en flammekaster i Jem & Fix, så jeg både kan svide ukrudtet,
starte grillen og karamellisere Créme Bruléerne (bare rolig - jeg skal
nok holde hygiejneflaget højt) :)

Fra : Mogens

Dato : 27-01-09 20:33

Mogens wrote:
> [...]
> temperaturindstillingen, men måske Padres ovn varmer mere? Anyhow, 100
> grader i 60 minutter i *min* ovn virker til at være for lidt.

Lavede to ekstra, og her til aften grillede jeg de to mest lævrede. Men
de var faktisk ikke så ringe endda! Resten tror jeg er perfekte, og
formoder de fint kan gemmes til i morgen aften.

Men sukkerskorpen blev en hård sprød skal. Bruger jeg for meget sukker
eller for høj temperatur? Sukkeret blev gyldentbrunt - mest på midten.
Selve bruningen tog ikke mere end 4-5 sekunder pr. brulée (pænt stor
flammekaster).

Fra : Heidi

Dato : 27-01-09 21:00

Mogens wrote:

> Lavede to ekstra, og her til aften grillede jeg de to mest lævrede.
> Men de var faktisk ikke så ringe endda! Resten tror jeg er perfekte,
> og formoder de fint kan gemmes til i morgen aften.

Jeg har i hvert fald lavet dem dagen før, og de smagte fint - også to
dage efter da vi fik resterne

> [...]
> eller for høj temperatur? Sukkeret blev gyldentbrunt - mest på midten.
> Selve bruningen tog ikke mere end 4-5 sekunder pr. brulée (pænt stor

Måske jeg ikke ved hvad jeg snakker om, men jeg troede faktisk at
sukkeret *skal* blive til en sprød skal - for netop at være en kontrast
til det bløde nedenunder?

--
Heidi

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 22:08

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> wrote in message

> Måske jeg ikke ved hvad jeg snakker om, men jeg troede faktisk at sukkeret
> *skal* blive til en sprød skal - for netop at være en kontrast til det
> bløde nedenunder?

Det er rigtigt. En hård karamelskive af ca. 0,75 mm tykkelse er hvad jeg
selv sigter efter.

--
Padre

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 20:43

> Kan dog også skyldes at jeg lavede halv portion med 2 æg og 4
> pasteuriserede æggeblommer (skulle retteligen være 2½ æg og 3½ blommer).

Hvorfor bruger du pasteuriserede? Det er ikke nødvendigt til crème brulée,
og det smager (formentlig) ikke lige så godt.

--
Padre

Fra : Mogens

Dato : 27-01-09 21:00

Padre wrote:

> Hvorfor bruger du pasteuriserede? Det er ikke nødvendigt til crème brulée,
> og det smager (formentlig) ikke lige så godt.

Det var nu mest af praktiske årsager fordi vi havde nogle æggeblommer
til rest.

Ved du hvor stort "1 æg" er? Og er du sikker på at din ovns termostat
står korrekt? Min kan selvfølgelig også være forkert indstillet, men 4
ud af 6 synes at være rimeligt stivnede efter 1 time ved 100 (de sidste
20 minutter 105 grader), så noget tyder på at jeg tog dem ud en anelse
for hurtigt, men alligevel væsentligt langsommere end dine 45 minutter
ved 100 grader.

De fik kogende vandbad op til midt på formene efter de var sat i ovnen,
din opskrift passede mængdemæssigt perfekt. Formene var fyldt præcist
til der hvor de begynder at udvide sig.

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 22:41

> [...]
>
> De fik kogende vandbad op til midt på formene efter de var sat i ovnen,
> din opskrift passede mængdemæssigt perfekt. Formene var fyldt præcist til

Jeg aner ikke om min ovns termostat står korrekt, men den fungrer fint

Du stillede ikke formene i en kold ovn, vel?

Hvor store var formene? Mine er på ca en dl og forholdsvis lave

--
Padre

Fra : Mogens

Dato : 28-01-09 07:18

Padre wrote:

> Jeg aner ikke om min ovns termostat står korrekt, men den fungrer fint
Næste gang jeg skal lave Créme Bruléer kommer jeg lige et smut forbi og
låner din ovn. Så fungerer det sikkert også fint for mig ;)

> Du stillede ikke formene i en kold ovn, vel?
Nixen. Men brugte varmluft - det tror jeg måske var en fejl.

> Hvor store var formene? Mine er på ca en dl og forholdsvis lave

Pillivuyt ramekiner 40 mm høje og rummer ca. 1½ dl. Men en halv opskrift
(med 58 grams æg) fyldte ramekinerne til der hvor formen begynder at
udvide sig, så umiddelbart vil jeg tro at de er magen til dine. Vil dog
ikke just kalde mine "forholdsvis lave".

Fra : Padre

Dato : 28-01-09 08:09

> Nixen. Men brugte varmluft - det tror jeg måske var en fejl.

Det skal jeg ikke kunne sige, for jeg har ikke prøvet det selv, men jeg
ville ikke anbefale det (spørg mig ikke hvorfor, jeg er nok bare overtroisk)

> [...]
> udvide sig, så umiddelbart vil jeg tro at de er magen til dine. Vil dog
> ikke just kalde mine "forholdsvis lave".

Det er de samme som mine. Jeg kalder dem forrholdsvis lave grundet forholdet
mellem højde og bredde (ca halvt så højue som de er brede)

Men som jeg sskrev tidligere - jeg taster dem ved at ryste let med
bradepanden. Overfladen skal kun lige akkurat vise, at formen bevæger sig.
Er der en egentlig bevægelse i overfladen, er de ikke færdige endnu.

--
Padre

Fra : Mogens

Dato : 29-01-09 07:49

Padre wrote:

> [...]
> servering dækkes hver skål med et fint lag sukker, som karamelliseres med en

Padre, det er en superopskrift! Vores gourmetvenner var i den syvende
himmel over udfaldet, så det er ikke sidste gang den skal laves :)

De to første prøver var for "levrede", men de sidste 4 var perfekte. Så
nu ved jeg hvordan de skal "føles" når man ryster formen.

Fra : Padre

Dato : 29-01-09 10:18

> Padre, det er en superopskrift! Vores gourmetvenner var i den syvende
> himmel over udfaldet, så det er ikke sidste gang den skal laves :)

Ali Babs kogebog plejer at koste en 150 kroner hos GAD, det samme som
Escoffier i øvrigt

> De to første prøver var for "levrede", men de sidste 4 var perfekte. Så nu
> ved jeg hvordan de skal "føles" når man ryster formen.

Madlavning ligger i håndleddet

Tillykke. Når man kan lave en god crème brulée har man altid en dessert
parat. De kan sagtens holde sig adskillige dage i et køleskab, og de kan
endda stables

De to andre desserter, man skal kunne lave er efter min mening tiramisu, en
tærte og en chokoladekage.

--
Padre

Fra : Mogens

Dato : 29-01-09 13:41

Padre wrote:

> Ali Babs kogebog plejer at koste en 150 kroner hos GAD, det samme som
> Escoffier i øvrigt
Nok værd at sætte på ønskelisten, men jeg lurede lidt på prisen. Mit
franske er ikke så godt, så jeg er desværre tvunget til at bruge den
danske oversættelse, der så vidt jeg kan se koster ca. 390,- kr i en
indbundet version (den eneste jeg lige kunne finde). Min lokale
bogpusher kunne heller ikke finde andre.

Er det en brugt/antikvar/billigbogsudgave du henviste til eller måske
den originale fransksprogede "Gastronomie pratique"?

Fra : Padre

Dato : 29-01-09 18:13

> [...]
>
> Er det en brugt/antikvar/billigbogsudgave du henviste til eller måske den
> originale fransksprogede "Gastronomie pratique"?

Det var den danske oversættelse fra 1944. Jeg har set den i GAD til 150
flere gange. Jeg prøvede lige www.gad.dk, men den er åbenbnart under
ombygning.

--
Padre

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-01-09 22:27

Mogens <mail@nomail.dk> wrote in news:4981a3c5$0$90268$14726298
@news.sunsite.dk:

> Er det en brugt/antikvar/billigbogsudgave du henviste til eller måske
> den originale fransksprogede "Gastronomie pratique"?

De har flere eksemplarer her fra 200,- kr og op:
http://www.antikvariat.net/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 23:14

> AHA jamen har jo netop pisket det. Kan det være virkelig være grunden
> til at det ikke er lykkedes.

Det er muligt, men nu forstår jeg at din creme faktisk koger? Hvis der er
luftbobler i massen når du sætter den i ovnen vil du opleve at de stiger
til overfladen og massen "bobler".

> Vandet der kommer i vandbadet skal det være koldt eller varmt?

Jeg bruger håndvarmt. Det kan også gøre en forskel hvilken type beholder du
benytter. Jeg havde engang en slat vanillecreme til overs og istedet for at
smide den ud, fyldte jeg et par silikone muffinforme. Det var ikke nogen
god idé til de varmegrader jeg benytter

Iøvrigt bruger jeg kun fløde, ingen mælk. Men det burde ikke have
indflydelse på de problemer du oplever.

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 08:40

> [...]

> at det ikke er lykkedes. Vandet der kommer i vandbadet skal det være koldt

Jeg checkede lige Escoffier, som under "Formet vanille créme" skriver: "Så
længe pocheringen varer, må vandet i marie-badet absolut ikke koge. Hvis
dette sker, vil den luft, crémen indeholder, blive så ophedet, at den vil
trænge ud og derved danne en mængde små huller"

Så det er nok varmen, der er synderen. Jeg foreslår, at du gør som mig:

Bring en liter vand eller så i kog. Varm ovnen op til 100 grader, stil dine
ramekiner i en bradepande, og stil panden i den varme ovn, hæld det kogende
vand ved, så det står op til halvdelen af ramekinernes højde. Lad dem få
omtrent 40 minutter. Jeg plejer at teste det ved at ryste let med
bradepanden. Hvis overfladen kun lige akkurat blævrer, er de færdige.

--
Padre

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-01-09 05:10

Tak alle sammen

Vil kaste mig ud i et nyt forsøg en af dagene. Altså hvor svært kan det
være?

Mvh Kari

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 07:58

"Kari Eiffert" <kari.eiffet.nospam[FJERN]@mail.dk> wrote in message

> Vil kaste mig ud i et nyt forsøg en af dagene. Altså hvor svært kan det
> være?

Umådeligt. Jeg har kendt folk som efter 12 års mislykkede forsøg med créme
brulée begik selvmord. (det er altså sjovere når vi lader som om madlavning
er svært)

--
Padre

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-01-09 14:44

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> wrote in message

> Umådeligt. Jeg har kendt folk som efter 12 års mislykkede forsøg med créme
> brulée begik selvmord. (det er altså sjovere når vi lader som om
> [...]

Uha uha. Sikke en historie Jamen behøver jo ikke angang lade som om med
den s**** créme brulée altså. Er slet ikke vant til at mad ikke lykkes for
mig. Så om jeg så skal forsøge 100 gange, så skal det nok lykkes til sidst,
så manden kan få ordentlig dessert til hans fødselsdag.

Tillægsspørgsmål: Hvad serverer I så til? Tænkte frugt og en kugle is?

Mvh kari

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-01-09 15:20

Kari Eiffert skrev:

> Tillægsspørgsmål: Hvad serverer I så til? Tænkte frugt og
> en kugle is?

Is kunne jeg ikke finde på at servere til. Jeg fik engang serveret
crème brûlée med kvædekompot til - det var ualmindelig lækkert.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Heidi

Dato : 27-01-09 15:32

Kari Eiffert wrote:

> Tillægsspørgsmål: Hvad serverer I så til? Tænkte frugt og en kugle is?

Første og indtil videre eneste gang jeg har forsøgt mig, blev det med en
fløde-chokoladesorbet, og friske bær (blåbær og brombær) og så kerner
fra granatæbler. Gæsterne var vist enige om at isen ikke passede så godt
til, men bærene og kernerne var gode.

--
Heidi

Fra : Padre

Dato : 27-01-09 17:25

> Tillægsspørgsmål: Hvad serverer I så til? Tænkte frugt og en kugle is?

Kaffe.

Jeg er purist.

--
Padre

Fra : Max

Dato : 27-01-09 18:01

Hej Padre

> Kaffe.
>
> Jeg er purist.

Flot, der kan jeg følge dig, har aldrig fattet hvad man skal
med tilbehør til Creme Brulee, den står så flot alene.

--
Mvh Max

Fra : Mogens

Dato : 27-01-09 18:34

Max wrote:
> Hej Padre

> Flot, der kan jeg følge dig, har aldrig fattet hvad man skal
> med tilbehør til Creme Brulee, den står så flot alene.

En Cognac til kaffen skader vel heller ikke ;)

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-09 18:55

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> En Cognac til kaffen skader vel heller ikke ;)

Det er skidt for både dessert og cognac, hvis de serveres sammen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 27-01-09 18:58

Hej Mogens

> En Cognac til kaffen skader vel heller ikke ;)

Nej, ikke til kaffen, men den har intet at gøre sammen
med en gang kogt creme.

--
Mvh Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-01-09 00:27

On 27 Jan., 05:10, "Kari Eiffert" <kari.eiffet.nospam[FJERN]@mail.dk>
wrote:

> Vil kaste mig ud i et nyt forsøg en af dagene. Altså hvor svært kan det
> være?

Aner det ikke, men jeg har lavet det i årevis, og en enkelt gang gik
det faktisk galt: Jeg gjorde alt, nøjagtig som jeg plejede, og da jeg
skulle tjekke med fingeren, at de var stivnet, var de det også. Men
efter en tur i køleskabet måtte jeg kostantere et stivnet "låg" af
creme med helt flydende væske under. Det var ikke til at spise. Jeg
har ikke kunnet finde ud af, hvad der gik galt, og det er ikke sket
siden.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-01-09 14:46

wrote:

> [...]

>creme med helt flydende væske under. Det var ikke til at spise. Jeg
>har ikke kunnet finde ud af, hvad der gik galt, og det er ikke sket

Meget mærkeligt. Og ikke så fedt hvis man venter gæster. Men man kan vel
ikke engang tjekke om det er flydende under med mindre man ødelægger en for
at tjekke?

Mvh Kari

Fra : Heidi

Dato : 27-01-09 15:33

Kari Eiffert wrote:

> Meget mærkeligt. Og ikke så fedt hvis man venter gæster. Men man kan
> vel ikke engang tjekke om det er flydende under med mindre man
> ødelægger en for at tjekke?

Du kan jo altid lave en ekstra portion som det ikke gør noget at
prøvesmage
(Hvis du har forme nok).

--
Heidi

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-01-09 09:36

On 27 Jan., 15:33, "Heidi" <nos...@hejdi.dk> wrote:

> Du kan jo altid lave en ekstra portion som det ikke gør noget at
> prøvesmage
> (Hvis du har forme nok).

Det har jeg gjort lige siden. En fem-retters menu uden dessert er bare
ikke det samme, selvom man har sauternes at hælde gæsterne.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-01-09 14:42

On 27 Jan., 17:25, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> Kaffe.
>
> Jeg er purist.

Purist vil jeg ikke kalde dig, men dansker. En sand purist ville
aldrig servere kaffe til mad.

Næh, et glas sauternes og så kaffen bagefter. Sådan skal det gøres.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 28-01-09 08:13

> [...]

>aldrig servere kaffe til mad.
>
>Næh, et glas sauternes og så kaffen bagefter. Sådan skal det gøres.

Det er jeg såmænd enig med dig i - jeg skulle have skrevet "højst kaffe", og
skulle jeg have være meget præcis, skulle jeg have skrevet "normalt højst
kaffe"

Vi får tit crème brulée til hverdag, og så åbner jeg ikke en flaske
sauternes. Når vi har gæster, spørger jeg hvad de vil drikke til desserten,
og så beder de oftest om kaffe. Selv vil jeg bare spise min crème brulée
uforstyrret

--
Padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-01-09 13:10

On 28 Jan., 08:12, "Padre" <spirito_sa...@sans-spam.yahoo.com> wrote:

> Når vi har gæster, spørger jeg hvad de vil drikke til desserten,
> og så beder de oftest om kaffe.

Jeg serverer altid kaffe efter middagen. Og jeg kunne aldrig drømme om
at lade mine gæster vælge, hvad de ville drikke til min mad, medmindre
de da ligefrem piber over, at de ikke kan lide det, jeg sætter for
dem :)

> Selv vil jeg bare spise min crème brulée
> uforstyrret

Det er også bedre end kaffe :)

I Italien nyder man i reglen slet ikke drikkevarer til desserten.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 29-01-09 23:45

> [...]

>at lade mine gæster vælge, hvad de ville drikke til min mad, medmindre
>de da ligefrem piber over, at de ikke kan lide det, jeg sætter for

Se der er vi meger forskellige. Jeg lader altid folk vælge når det ermuligt,
og med min beholdning af drikkevarer, er der altid et par valgmuligheder.
Jeg havde engang samme holdning til det som mig, men så var der en dag en
gæst , der tog mig det ilde op, og jeg endte med at se sådan på det, at hvis
jeg inviterer gæster, er det vigtigere, at de synes aftenen er behagelig,
end det er, at jeg synes, at de har spist og drukket det, som passede.

>I Italien nyder man i reglen slet ikke drikkevarer til desserten.

De er skøre de romere

--
Padre

Fra : Padre

Dato : 30-01-09 07:59

> Jeg havde engang samme holdning til det som mig

Suk - "Jeg havde engang samme holdning til det som dig"

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-01-09 15:13

Kari Eiffert wrote:
> Der er garanteret en eller flere herinde der kan fortælle mig
> hvordan
> man laver den perfekte créme brulée.

Jeg har en opskrift som aldrig er mislykkedes. Indtil jeg prøvede en
anden opskrift, anede jeg ikke at der kunne være problemer med at
lave crème brûlée.
Den er fra Gerald Hirigoyen: Det klassiske franske køkken Bistro,
1995 og lyder sådan - til 7 personer:

1 l piskefløde
1 stang vanille, flækket
7 æggeblommer
125 g sukker + 1½ spsk til cremen + 7 tsk til karamellen

Forvarm ovnen til 180 grader
Bland piskefløde og vanille i en gryde og bring det i kog. Rør af og
til så det ikke brænder på.
I en skål piskes æggeblommerne med sukkeret til det er godt blandet.
Så snart fløden koger, hældes den i en tynd stråle over æggene
samtidig med at der piskes konstant.
Hæld ægge-flødeblandingen gennem en sigte ned i 7 ovnfaste skåle
(ramekiner) på 9 cm i diameter, 5,5 cm høje.
Sæt skålene i en bradepande og hæld kogende vand halvt op i
bradepanden, så det står op om skålene. Bag til cremen er fast at
røre ved, ca. 1 time og 10 min. Tag formene ud af ovnen og lad dem
afkøle helt. Dæk dem til og stil dem i køleskab i 2-3 timer.
Forvarm grillen i ovnen.
Drys 1 tsk sukker jævnt ud over hver form. Stil formene på en
bageplade, sæt pladen i ovnen ca. 10 cm fra grillen og lad sukkeret
karamellisere i ca. 5 min.
Serveres straks når sukkeret er karamelliseret.

Jeg har også forsøgt mig med at hælde en slat mælk i og at
karamellisere ved hjælp af en lightergasbrænder. Det gav ikke den
store forskel. Det smager også godt koldt og uden karamel!

Lisbet

Fra : Mogens

Dato : 01-02-09 08:02

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> karamellisere ved hjælp af en lightergasbrænder. Det gav ikke den
> store forskel. Det smager også godt koldt og uden karamel!

Jeg troede at det var æggehviden der fik cremen til at stivne, men det
kan det jo så ikke være da din så aldrig ville stivne!

Det med temperaturen lurer jeg stadig på. Jeg har prøvet Padres opskrift
endnu engang, men istedet for 100 grader og 40 minutter gav jeg 105
grader i 1½ time. Det var ikke nok! Selv om dine ramekiner er større så
er der en voldsom forskel i bagetiden: 100 gr i 40 minutter kontra 180
grader i 1 time og 10 minutter.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-02-09 15:01

Mogens wrote:

> [...]
> større så er der en voldsom forskel i bagetiden: 100 gr i 40
> minutter
> kontra 180 grader i 1 time og 10 minutter.

Sjovt nok står der ikke i opskriften hvilken temperatur der bages
ved. Jeg tror jeg har gjort det ved ca. 150 grader og så holdt øje
med det og skruet ned hvis det så ud til at ville blive for mørkt.
Jeg har også brugt mindre ramekiner plus en større skål uden at det
har gjort nogen forskel.

Lisbet

Fra : Kari Eiffert

Dato : 01-02-09 19:22

Så ser det sørme ud som det er lykkedes mig at lave en anstændig créme
brulée

Så tusind tak for hjælpen allesammen. Ser ud til at der bare var for meget
luft i.

Så må vi se hvordan det smager i morgen.

Mvh Kari

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-02-09 19:48

Kari Eiffert wrote:
> [...]
> for
> meget luft i.
>
> Så må vi se hvordan det smager i morgen.

Hvordan gjorde du så?

Lisbet

Fra : Kari Eiffert

Dato : 02-02-09 05:05

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> wrote in message

> Hvordan gjorde du så?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Lisbet

Prøvede den allerførste opskrift jeg skrev igen. Men denne gang blev det
rørt forsigtigt sammen, hældt gennem en si og bagt ved 100 grader i ovnen.

Mvh Kari