Stegetemperatur.
Fra : sjp

Dato : 25-01-09 11:25

Jeg skal stege en flæskesteg i dag. Jeg fandt et stegetermometer i skuffen
som jeg vil prøve at benytte.
et gammeldags et, uden elektronik.
Men centrumstemperaturen svinger meget alt efter hvad opskrift man læser,
65, 70 eller 80 grader.
Jeg vil bare have en steg der er gennemstegt uden at være tør.

Hvad temp. svarer til dette ønske

Mvh. Stig

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 25-01-09 15:04

Hej Stig!

Jeg ville stege den til 75 grader, ved 160-170 grader, dernæst 10 min
bruning af sværen under grill.

Ud med stegen, og pak den ind i folie, lad sværen være i fri luft, og lad
den hvile et kvarters tid før du sætter kniven i den.

Så tror jeg den bliver god.

Hilsen
Peter

Fra : sjp

Dato : 25-01-09 15:29

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ud med stegen, og pak den ind i folie, lad sværen være i fri luft, og lad
> den hvile et kvarters tid før du sætter kniven i den.

Tak for svar
Den står i ovnen.
Jeg holder mig til 75 grader

Mvh. Stig

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 27-01-09 07:25

"sjp" <stigpedersen notvalid@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svar
> Den står i ovnen.
> Jeg holder mig til 75 grader

Nu må vi høre; hvordan blev den? (og hvor varm?)

Anders

Fra : sjp

Dato : 27-01-09 16:38

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> "sjp" <stigpedersen notvalid@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu må vi høre; hvordan blev den? (og hvor varm?)
>
> Anders

Øhm joo. Temperaturen steg pludseligt forholdsvist stejlt og rundede de 75
og forsatte mod de 80.
Sværen var blød, så jeg hev stegen ud ved 82-85 grader. tog sværen af og
grillede den sprød i ovnen.
Stegen nærmede sig nakkekam og det var jeg glad for. Den virkede nemlig ikke
så tør som hvis stykket kom længere ned fra kammen, men kunne godt ha været
LIDT saftigere, men det ku sagtens være kødet.
Jeg tror man skal lære at bruge et stegetermometer. Jeg er vant til at stege
en flæskesteg efter kilovægten og så bruge min intuition når jeg knalder
varmen op til sidst. Når jeg steger oksekød/lam plejer jeg at trykke på
kødet og har efterhånden en rigtig god føling med det, så jeg kan styre om
det skal være rødt eller rosa.
Måske vil det også hjælpe at købe et ordentlig termometer hvis jeg skal
prøve mig lidt mere frem.

Mvh. Stig

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-01-09 15:22

sjp skrev:
> [...]
> 65, 70 eller 80 grader.
> Jeg vil bare have en steg der er gennemstegt uden at være tør.

Hej Stig

Jeg steger altid flæskesteg efter opskriften på:

http://flæskesteg.dk/opskrifter/flaeskesteg/

Det er en slags hjemmeside for flæskestegsentusiaster og der er et helt
forum med diskussion af flæskesteg. I opskriften anbefales en
centrumstemp på 75 grader.

Hilsen Jesper

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 25-01-09 16:19

> [...]
> 65, 70 eller 80 grader.
> Jeg vil bare have en steg der er gennemstegt uden at være tør.

Tjaaah, der er meget at være uenig om i denne verden, men jeg ville ikke
stege til over 65 grader. Så synes jeg kødet bliver tørt og trevlet. Men nu
hører jeg også til dem, der gerne spiser svin ganske svagt rosa.

Anders

http://spisdrik.blogspot.com (senest med anmeldelse af "Mjølner" fra
Herslev bryghus)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 25-01-09 08:35

On 25 Jan., 16:18, "Anders Halskov-Jensen" <and...@dontgetspam.dk>
wrote:

> Tjaaah, der er meget at være uenig om i denne verden, men jeg ville ikke
> stege til over 65 grader.

Enig! Særligt da, hvis den skal hvile i staniol.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-02-09 22:58

On Sun, 25 Jan 2009 11:25:13 +0100, "sjp" <stigpedersen
notvalid@hotmail.com> wrote:

> [...]
>65, 70 eller 80 grader.
>Jeg vil bare have en steg der er gennemstegt uden at være tør.

Jeg er lidt sent ude med input, beklager -- men flæskesteg kan jo
spises mere end en gang årligt, så:

67-72 grader vil jeg mene.

Jeg foretrækker flæskesteg, hvis den er skåret af filet, en anelse
rose, men har stor forståelse for andres præferencer. Så jeg plejer at
lande på 62-68 grader.

Mit sidst beskrevne flæskestegseksperiment bød på sprød svær og
saftigt kød vha. intervalstegning. Det kunne du overveje til næste
gang.

"Flæskestegen fik 4 intervaller af forskellig længde (mellem 15 og 30
minutter) ved forskellig temperatur mellem 120 og 230 grader.
Hvileperioderne mellem intervallerne foregik i fri luft (ikke
indpakket i staniol). Jeg brugte ikke stegetermometer, men vil skyde
på, at centrumtemperaturen var omkring 65 grader. Det inderste var
mørt, saftigt og lækkert, og sværen var som den skal være på en
traditionel flæskesteg -- sprød."

Mere her:
http://www.bergholt.net/flaeskesteg_sproed_svaer_rodfrugter.html

---