Re: Malariapiller - blev så
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-09 22:38

Rikke <RikkeFrost@gmail.com> writes:
>Jeg ville aldrig spise malaria piller, for de bivirkninger og hvad man
>ellers kan få af de piller er fuldstændigt sindsygt.

Du er opmærksom på at der er flere forskellige malariapiller?
De piller der kan være meget voldsomme bivrikninger ved er Lariam. Dem
ville jeg aldrig røre.
Vibradox har også nogle bivirkninger, fortrinsvis lidt mavesmerter. Jeg
har det ikke alt for godt med dem, synes at smerterne er ret generende.
Malarone kan give lidt hovedpine, og en mild omgang tynd mave, dog ikke
noget jeg har oplevet. Jeg har spist rigtig mange malariapillwe

>Kender folk som har haft malaria, de har det fint idag, ved ikke om
>det er fordi det blev opdaget i tide?

Nå - ja malaria er nu ikke noget man sådan specielt opdager i tide, blandt
andet fordi symptomerne let forveksles med influenza. Jeg vil mene at
rejser man i Afrika, er det nødvendigt at bruge malariaforebyggelse. Det
er det blandt andet fordi det er den barskeste malaria der er mest udbredt
der (falciparum - varianten). den der hærger i Latinamerika er noget mere
behersket

>Men jeg vil aldrig tage sådan noget skidt, så hellere rejse et andet
>sted hen, man kan godt bevæge sig udenfor Europa, uden faren for at
>blive smittet med malaria....

Jamen det er jo et synspunkt, der bare ikke har noget at gøre med hvad der
er at foretrække i forbindelse med forebyggelse af Malaria.
Jeg har gennem mange år rejst rigtig meget i Afrika, også langt, langt væk
fra turistområderne. det har været store, fantastiske og hjertegribende
oplevelser jeg ikke ville have været foruden.
Jeg personligt ville nægte at lade min rejser styre af, hvilken
sygdomsrisiko der eventuelt er i området (ebola undtaget)

>'WHO anbefaler vaccination til alle rejsende til lande, der ligger i
>områder, hvor gul feber forekommer.
>
>For eksempel kræver Gambia ikke gul feber vaccination ved indrejse fra
>Danmark, men da Gambia ligger i det område, hvor gul feber forekommer,
>anbefales det, at alle rejsende til Gambia er vaccineret.' fra
>vaccination.dk.

Hvad har gul feber med sagen at gøre?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 29-01-09 21:20

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
[...]
: >
: Hvad har gul feber med sagen at gøre?

Tjah. Ikke at jeg tror at Rikke vet det, men jeg kan godt foreslå en
sammenheng: Gul feber smitter også via moskitoer. Og det kan meget
godt tenkes at personer som bruker malariamedisin føler seg så trygge
at de ikke passer like godt på å beskytte seg mot moskitoer som vi
uten malariamedisin gjør. Og dermed er man på en måte mer utsatt for
gul feber når man bruker malariamedisin enn hvis man ikke gjør det...

Det samme gjelder dengue-feber, og sikkert noen flere, mindre plager
også.

Bjørn
http://bjornfree.com/