Varme til tusind år under Kbh
Fra : John

Dato : 22-01-09 01:27

En glad nyhed:

"Et par kilometer nede i hovedstadsom­rådets undergrund gemmer sig så meget
varmt vand, at det kan dække halvdelen af den østsjællandske
fjernvarmepro­duktion i flere tusind år ... på langt sigt er energiformen i
undergrunden derfor med til at sikre varme værelser og brusebade, uanset
hvordan det går med udbuddet og priserne på andre energikilder"
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19941250.html

Wow!

Det er da en nyhed, der vil noget!

John

Fra : @

Dato : 22-01-09 02:03

On Thu, 22 Jan 2009 01:26:45 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

> [...]
>undergrunden derfor med til at sikre varme værelser og brusebade, uanset
>hvordan det går med udbuddet og priserne på andre energikilder"

jeps, og et nyt beskatningsobjekt

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 11:10

"@" <123@invalid.net> skrev i meddelelsen

> jeps, og et nyt beskatningsobjekt

Hehe, ja. Det er klar en glædelig nyhed, ingen tvivl om det, men man kan
allerede forestille sig en "naturressourceskat" eller lignende. Kun
fantasien sætter grænser for skat i Danmark.

/Kim

Fra : @

Dato : 22-01-09 15:21

On Thu, 22 Jan 2009 11:10:20 +0100, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the bindestreg coffeeshop punktum dk> wrote:

>"@" <123@invalid.net> skrev i meddelelsen

>Hehe, ja. Det er klar en glædelig nyhed, ingen tvivl om det, men man kan
>allerede forestille sig en "naturressourceskat" eller lignende.

og

det vil være en glimrende ide'

hvis den blot bruges til at sænke skatten på indkomst

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Egon Stich

Dato : 22-01-09 16:33

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:PJWdnTq8x-6T2-XUnZ2dnUVZ_jednZ2d@giganews.com...
> [...]
> allerede forestille sig en "naturressourceskat" eller lignende. Kun
> fantasien sætter grænser for skat i Danmark.

Ikke i dette tilfælde.
Man forærer velsagtens det hele, om man ikke allerede har gjort det, til det
gamle værnemagerfirma.

Egon

Fra : N_B_DK

Dato : 22-01-09 11:22

"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message
> En glad nyhed:
>
> "Et par kilometer nede i hovedstadsom­rådets undergrund gemmer sig så
> meget varmt vand, at det kan dække halvdelen af den østsjællandske
> fjernvarmepro­duktion i flere tusind år ...

Øhh næppe, geotermiske varmekiler løber mærkeligt nok tør for vand, bare
se på de geotermiske anlæg der i 70/80erne blev anlagt i USA, deres
produktivitet faldt pludselig meget drastisk, og tilsidst var
produktionen så lille at de blev lukket, nu kører nogle af dem dog igen
(ved at de pumper vand ned, som så omdannes til damp), men kapaciteten
er slet ikke i nærheden af hvad den var tidligere.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-01-09 12:07

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> så lille at de blev lukket, nu kører nogle af dem dog igen (ved at de
> pumper vand ned, som så omdannes til damp), men kapaciteten er slet ikke i

De lag man henter vandet fra skal være porøse.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 22-01-09 14:06

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> De lag man henter vandet fra skal være porøse.

Ja men det ændrer ikke på det faktum at vandet ikke kan nå at sive ned
ligeså hurtigt som det forsvinder (hvis man benytter dampen som driv
middel til turbiner)

Fra : @

Dato : 22-01-09 16:04

On Thu, 22 Jan 2009 14:06:04 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

> [...]
>

>Ja men det ændrer ikke på det faktum at vandet ikke kan nå at sive ned
>ligeså hurtigt som det forsvinder (hvis man benytter dampen som driv

det ændrer heller ikke ved at der er andre metoder som er mere
langtidsholdbare

Fra Jordens indre strømmer varmen konstant ud mod overfladen, og få
kilometer nede er undergrunden skoldhed. Tricket i geotermisk energi
er at pumpe varmt grundvand op og bruge det til at fremstille strøm
eller varme. Når varmen er hevet ud af vandet, pumpes det afkølede
vand ned i reservoiret igen.

På globalt plan udnytter 22 lande geotermisk energi til at producere
elektricitet, mens 58 lande bruger geotermisk varme. Anvendelserne
spænder fra fjernvarme til udnyttelse i landbrug, gartneri,
fiskeopdræt og industri.

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : @

Dato : 22-01-09 16:00

On Thu, 22 Jan 2009 12:07:03 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen

>De lag man henter vandet fra skal være porøse.

og man skal huske at pumpe samme mængde ned som man pumper op-

mon amerikanerne huskede at gøre det - det er jo en udgift

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : @

Dato : 22-01-09 15:30

On Thu, 22 Jan 2009 11:21:45 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message

>Øhh næppe, geotermiske varmekiler løber mærkeligt nok tør for vand,

anlægget i Thisted har da kørt siden 1984

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : N_B_DK

Dato : 22-01-09 16:15

"@" <123@invalid.net> wrote in message
> anlægget i Thisted har da kørt siden 1984

Er det flere tusinde år ?

Fra : @

Dato : 22-01-09 17:04

On Thu, 22 Jan 2009 16:15:02 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"@" <123@invalid.net> wrote in message
>

>Er det flere tusinde år ?

næ,

men hvis man bærer sig rigtigt ad er jeg overbevist om at varme fra
undergrunden kan hentes i måske ikke en uendelighed, men sagtens i så
mange år at det er værd at satse på

husk på at 99% af klodens volumen er over 1000 grader varmt

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : N_B_DK

Dato : 22-01-09 17:31

> husk på at 99% af klodens volumen er over 1000 grader varmt

Ja og husk på det er ikke bare lige sådan er at bore ned i de dybder.

Fra : @

Dato : 22-01-09 22:08

On Thu, 22 Jan 2009 17:31:26 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"@" <123@invalid.net> wrote in message

>Ja og husk på det er ikke bare lige sådan er at bore ned i de dybder.

behøves heller ikke

mange steder ligger de varme lag så tæt på overfladen at de sagtens
kan udnyttes

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : N_B_DK

Dato : 23-01-09 00:40

> behøves heller ikke

Nå det må du hellere fortælle en masse geologer.

> mange steder ligger de varme lag så tæt på overfladen at de sagtens
> kan udnyttes

Ja de steder hvor de tektoniske plader mødes (som på f.eks Island), alle
andre steder er det langt fra ligeså "nemt".

Fra : @

Dato : 23-01-09 08:27

On Fri, 23 Jan 2009 00:40:23 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"@" <123@invalid.net> wrote in message
>
>Nå det må du hellere fortælle en masse geologer.

>Ja de steder hvor de tektoniske plader mødes (som på f.eks Island), alle
>andre steder er det langt fra ligeså "nemt".

nemt

det det drejer sig om er om det er rentabelt

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-01-09 07:24

On 22 Jan., 02:02, "@" <1...@invalid.net> wrote:

> jeps, og et nyt beskatningsobjekt

Lad os nu se om skat/afgift bliver nødvendigt. Pengene skal ikke bare
fosse ned til dem der får lov at bore i jorden. Heller ikke uden
videre til dem der får del i varmen til deres huse, da det så bare er
dem der bor inærheden af sådan et varmeværk som får gevindst.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-09 12:11

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen

> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19941250.html
>
> Wow!
>
> Det er da en nyhed, der vil noget!

Den dag de finder ud af at høste energien fra Jordens indre, er
energiproblemere løst.

/Kim