Vinyl vs de andre formater - hvad siger me~
Fra : Bruno

Dato : 19-01-09 16:27

Jeg undrer mig lidt over, at der andetsteds i denne gruppe diskuteres om
vinyl er på vej tilbage eller hvad de stigende salgstal har at sige. Jeg
mener dette er jo ikke en gruppe for musikfirmaerne, men en gruppe der
handler om musik som kultur så brude vi ikke fokusere et andet sted?

Mit bud på årsagen til vinyl sælger lidt bedre i dag end i går er, at
vinyl handler om nydelse og her mener jeg ikke lydkvalitet snare hele
oplevelsen. I sammenligning med de noget plastik agtige CD'er og de
totalt kliniske download løsninger, så får vi med en LP noget man kan
sidde i sofaen og holde i hænderne. Plus det er en måde og signalere
"tid til nydelse" fremfor alt det transportable sommåske tit blive mere
forbrugagtigt.

Udover alt det andet, så er der noget nostalgi og gode gamle dage over
vinyl hvilket i disse tubulente tider måske også udgør en del af
forklarigen på væksten i salget af vinyl.

Findes der forøvrigt noget undersøgelser der siger, at vinylen bliver
hørt eller er det ligesom at smarte design hjem nu skal indeholde en
gramfon fordi det siger livstilsbladene. Altså lidt ligesom, at Ægget
blev vildt smart på trods af at man sidder dårligt i tingesten.

Hvad siger i andre - et den mode fase vinyl sælger lidt, en modreaktion
til download livet, et spørgsmål om lydkvalitet eller noget helt syvende
der spiller ind?

Mvh
Bruno

Fra : Max

Dato : 19-01-09 16:54

Hej Bruno

> Hvad siger i andre - et den mode fase vinyl sælger lidt, en
> modreaktion til download livet, et spørgsmål om lydkvalitet eller
> noget helt syvende der spiller ind?

Min grammofon står nu stadigvæk hvor den stod i 1970, nemlig
på min reol i stuen. Den sidste LP jeg har fået var den seneste
Bob Dylan udgivelse der blev udgivet på en tung dobbelt vinyl.
Jeg har aldrig været i tvivl om hvilke medier der lød bedst hvis
valget var mellem digital/analog lyd, men har alligevel langt
over 1000 albums på CD, for det er jo enklere at bruge. Men
skal der virkelig nydes musik, ja så er det vinylen der ryger på
den gamle Lenco og benene smækkes op på sofabordet.

--
Mvh Max

Fra : Henrik Laursen

Dato : 19-01-09 17:15

Bruno <x@c.d> wrote in news:gl264m$6f5$1@newsbin.cybercity.dk:

> Hvad siger i andre - et den mode fase vinyl sælger lidt, en modreaktion
> til download livet, et spørgsmål om lydkvalitet eller noget helt syvende
> [...]

Det er ikke mode, det er bevist flere gange at vinyl har en bedre og mere
varm lyd end en CD, det er bare andre også ved at finde ud af.
Jeg har selv prøvet at sammenligne flere albums fra eks. Nena og Jarre
der kan skaffes på både vinyl og CD idag. Begge kunstnere lydder meget
bedre på vinyl end de gør på CD.

Der er kun en metode og sammenligne det selv og det er de samme albums
vinyl vs CD og man opdager hurtigt den kæmpe lydforskel der er på de
to forskellige medier.

--
Henrik Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 17:21

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er kun en metode og sammenligne det selv og det er de samme albums
> vinyl vs CD og man opdager hurtigt den kæmpe lydforskel der er på de

Kunne ikke have sagt det bedre. Er total enig.

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 17:25

Allan Krautwald wrote:

> Kunne ikke have sagt det bedre. Er total enig.

Helt enig. Det er bare synd, de er så meget mere besværlige at bruge end
cd'er.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 20-01-09 13:43

Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote in

> Helt enig. Det er bare synd, de er så meget mere besværlige at bruge end
> cd'er.

Mja, men dem smule ekstra arbejde der er ved at afspille en vinyl er værd
at tage med, det drejer sig om (what?) 20 sekunder lige med at hive pladen
ud af coveret, støve den af og sænke nålen.
Sommetider kan folk også have lige lovlig travlt

Bonuset ved at have en pladespiller er så også at du kan få fat i en masse
specielle remixes der aldrig er udgivet på CD.

--
Henrik Laursen

Fra : Holst

Dato : 20-01-09 14:11

Henrik Laursen wrote:

> [...]
> ud af coveret, støve den af og sænke nålen.
> Sommetider kan folk også have lige lovlig travlt

Ja, og så spiller den kun halvt så lang tid!

Men pladespillere og vinylplader er sikkert ganske udmærkede til alle de
fede danskere, vi har i dag. Så får de rørt sig noget mere.

> Bonuset ved at have en pladespiller er så også at du kan få fat i en masse
> specielle remixes der aldrig er udgivet på CD.

Ingen tvivl om det. Og på mange måder savner jeg da også min gamle
pladespiller - om ikke andet for at kunne spille nogle af de
vinylplader, jeg fortsat har stående inde i skabet.

Men jeg må indrømme, at jeg ikke kunne drømme om at købe en
pladespiller, hvis det blot var for at købe de plader, som jeg også kan
få på cd.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 20-01-09 18:36

> Ja, og så spiller den kun halvt så lang tid!
>
> Men pladespillere og vinylplader er sikkert ganske udmærkede til alle
> de fede danskere, vi har i dag. Så får de rørt sig noget mere.

Hov hov, husk den ordentlige kammetone. Der er ingen grund til at angribe
en bestemt befolknings gruppe, vil du det, så smut over i mudderkast
gruppen og luk den slags lort ud der.

--
Henrik Laursen

Fra : Holst

Dato : 20-01-09 22:49

Henrik Laursen wrote:

> Hov hov, husk den ordentlige kammetone. Der er ingen grund til at angribe
> en bestemt befolknings gruppe, vil du det, så smut over i mudderkast
> gruppen og luk den slags lort ud der.

Det er skam ikke et angreb. Blot et sundhedsråd til den stadigt voksende
andel af den danske befolkning, som er overvægtige.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 15:42

Henrik Laursen <nomail@dont-like-spam.com> wrote in

> Mja, men dem smule ekstra arbejde der er ved at afspille en vinyl er
> værd at tage med, det drejer sig om (what?) 20 sekunder lige med at
> hive pladen ud af coveret, støve den af og sænke nålen.

Det er nu at forenkle tingene lidt vel meget Pladen skal vendes, er
trods alt mere skrøbelig og fysisk større. Og endelig giver CD'en nogle
alternative muligheder for afspilning, både med hensyn til selve musikken,
men også hvor musikken kan spilles.

Om en LP giver bedre lyd? Ikke bedre, men anderledes synes jeg. LP lyd er
efter min mening "varmere", mens CD'ere spiller mere køligt. Især klassisk,
jazz og live indspilninger lyder bedre på vinyl. Derimod har f.eks
synthesizer musik glæde af den renere lyd på CD.

> Bonuset ved at have en pladespiller er så også at du kan få fat i en
> masse specielle remixes der aldrig er udgivet på CD.

Det er ikke en fordel der kan tillægges LP formatet. Masser af musik er
idag kun tilgængeligt på CD.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 27-01-09 15:55

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Det er ikke en fordel der kan tillægges LP formatet. Masser af musik
> er idag kun tilgængeligt på CD.

Mjo, for jeg har faktisk en special release af Bronski Beat's album
Hundreds & Thousands, hvor samtlige numre er remixed.
Albummet hedder: Hundreds & Thousands, The Remix Plus
Den er aldrig blevet udgivet på CD

--
Henrik Laursen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-01-09 21:58

> Mjo, for jeg har faktisk en special release af Bronski Beat's album
> Hundreds & Thousands, hvor samtlige numre er remixed.
> Albummet hedder: Hundreds & Thousands, The Remix Plus
> Den er aldrig blevet udgivet på CD

Faktisk findes der en mangfoldighed af numre på CD udgivelser, der ikke
findes på deres LP tvilling, fordi der er mere plads på en CD.

Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om en udgivelse hvor det modsatte er
tilfældet: Yazoo: Upstairs At Erics. Nummeret "I Before E Except After C"
findes kun på LP udgivelserne. Selv den remasterede genudgivelse fra 2008
indeholder ikke nummeret.

For dem der ikke kan huske hvilket nummer der er tale om, så er her en
remixet udgave fra deres koncert i København i sommers. Kvaliteten er
desværre forfærdelig:

http://uk.youtube.com/watch?v=Jn9D9Ixneuo&feature=

Fra : Henrik Laursen

Dato : 28-01-09 05:28

> [...]
>
> For dem der ikke kan huske hvilket nummer der er tale om, så er her en
> remixet udgave fra deres koncert i København i sommers. Kvaliteten er

Når jeg kigger på Yazoo's hjemmeside http://www.yazooinfo.com/
så ser tracklists således ud:

1982 Upstairs at Eric's:
1. Don't Go
2. Too Pieces
3. Bad Connection
4. Midnight
5. In My Room
6. Only You
7. Goodbye 70's
8. Tuesday
9. Winter Kills
10. Bring Your Love Down (Didn't I)
11. The Other Side Of Love (12")
12. Situation" (U.S. 12")

2008 Upstairs at Eric's:
1. Don't Go
2. Too Pieces
3. Bad Connection
4. I Before E Except After C
5. Midnight
6. In My Room
7. Only You
8. Goodbye 70's
9. Tuesday
10. Winter Kills
11. Bring Your Love Down (Didn't I)

Nu har jeg ikke selv LP eller CD, men det må vel være rigtig nok det som
skrives på Yazoo's egen hjemmeside.

--
Henrik Laursen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 18:53

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne ikke have sagt det bedre. Er total enig.

Nu er der tre tråde om det samme emne. Der er ingen grund til at spamme
gruppen til med ens tråde

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 19:05

Åge Halldorsson wrote:
> Nu er der tre tråde om det samme emne. Der er ingen grund til at
> spamme gruppen til med ens tråde

Hvad mener *du*?

/Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 19:08

> Hvad mener *du*?
>
> /Hauge

Ja det sgu fantatisk, at super-spammeren over dem alle brokker sig over det

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:03

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Ja det sgu fantatisk,

Vi gider ikke al jeres spam om det samme her i NG
Der er ingen formål med ens tråde.

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 20:08

Åge Halldorsson wrote:
> Vi

Vi? Dig og din Puck?

/Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:29

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

din Puck?

> /Hauge

Det staves "Puch", men det er altså en Piaggio Typhon. Sjovt nok HA HAAAH,
så har modellen skiftet navn til Gilera Storm, fra og med sidste år, tror
jeg.
men nu synes jeg vi KØRER tråden helt bort fra emnet.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:05

> Hvad mener *du*?
>
> /Hauge

Atvi ikke gider al jeres spam om det samme emne i flere ens tråde. I burde
kunne
holde jer til een tråd. Så interessant er det vinyl ikke.

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 20:08

Åge Halldorsson wrote:
> Atvi ikke gider

Altså dig og Puck'e.

/Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:30

> Altså dig og Puck'e.
>
> /Hauge

Ja, ok. der er så ikke nogen der hedder "Atvi".

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 17:28

Henrik Laursen wrote:
> Det er ikke mode, det er bevist flere gange at vinyl har en bedre og
> mere varm lyd end en CD, det er bare andre også ved at finde ud af.

Og hvordan lyder en CD kørt igennem en gammel rørforstærker så? Jeg synes
det kunne være interessant at høre om det reelt ikke giver samme effekt..
Altså om CD igennem rør giver samme bløde lyd, som vinyl gennem
transistorforstærker.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 17:40

> [...]
> det kunne være interessant at høre om det reelt ikke giver samme effekt..
> Altså om CD igennem rør giver samme bløde lyd, som vinyl gennem

Det gør det ikke

Fra : Max

Dato : 19-01-09 17:40

Hej Hauge

> Og hvordan lyder en CD kørt igennem en gammel rørforstærker så? Jeg
> synes det kunne være interessant at høre om det reelt ikke giver
> samme effekt.. Altså om CD igennem rør giver samme bløde lyd, som

Det giver ikke samme effekt. Og den der med at rørene lyder blødere,
ja det er der også mange meninger om. Det eneste der kan siges med
sikkerhed om rør, ja det er at de klipper på en mere musikalsk måde
end halvlederne gør.

Ps: jeg har tit tænkt på om vores underbevidsthed faktisk ikke kan
lide musik der har været digitaliseret, jeg fornemmer nemlig på
mig selv at det trætter på en anden måde end analog musik gør.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 17:44

> Ps: jeg har tit tænkt på om vores underbevidsthed faktisk ikke kan
> lide musik der har været digitaliseret, jeg fornemmer nemlig på
> mig selv at det trætter på en anden måde end analog musik gør.

Jeg tror et eller andet sted du har ret.
Selv om samplingerne på eksempelvis denne http://music-tyros.com/ er helt
vildt gode, så er de intet match for eksempelvis en saxofon irl. Jeg bliver
også træt af de "syntetiske" lyde.

/Alex

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 17:47

Hej Max
Max wrote:
> Det giver ikke samme effekt.

Ok, tak for svaret, har nemlig ikke nogen mulighed for selv at lave en
tester.

> Ps: jeg har tit tænkt på om vores underbevidsthed faktisk ikke kan
> lide musik der har været digitaliseret, jeg fornemmer nemlig på
> mig selv at det trætter på en anden måde end analog musik gør.

Njoeh, men jeg er ret overbevist om at de vinyler der udgives i dag, har
været digitaliseret, så meget af det er sikkert også indbildning.
Men derudover, så er CD'ens antiparti blandt nogle, jo også et valg som
f.eks. en religion..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 19-01-09 18:05

Hej Hauge

> Njoeh, men jeg er ret overbevist om at de vinyler der udgives i dag,
> har været digitaliseret, så meget af det er sikkert også indbildning.

Helt sikkert, men langt hovedparten af min pladesamling er lavet
analog fra start til slut.

> Men derudover, så er CD'ens antiparti blandt nogle, jo også et valg
> som f.eks. en religion.

Sådan er det jo med alting, nogen har jo også den religion at CD'en
er det bedste.

Men jeg håber fremtiden vil bringe et bedre format, det må ligesom
være tiden for noget nyskabende på området.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 18:16

Hej Max
Max wrote:
> Helt sikkert, men langt hovedparten af min pladesamling er lavet
> analog fra start til slut.

Jæps det ved jeg, tænkte også mere på de nyudgivelser som nogen hilser så
velkommen.

> Sådan er det jo med alting, nogen har jo også den religion at CD'en
> er det bedste.

Helt rigtigt, også derfor jeg holder mig fra at tage parti

> Men jeg håber fremtiden vil bringe et bedre format, det må ligesom
> være tiden for noget nyskabende på området.

Det findes da umiddelbart i forvejen, mener det er på DVD og noget med HD-CD
eller lign., men der er jo også:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital

Men desværre vil alle disse kvalitets-ting jo ryge fløjten, når der er så
mange der køber alt det wma og mp3 på nettet og synes det lyder ååhh så
godt. Og ellers klarer sig med deres natpod, ipod eller pispot.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 13:15

> Og hvordan lyder en CD kørt igennem en gammel rørforstærker så?

Se, nu snakker i igen varm kontral koldt/sterilt/digitalt mv.
Det er netop derfor, denne, og åbenbart 2 andre tråde, ikke
er værd at følge med i.

Den tid ER altså over d'herre, idag lyder en
CD dejlig varm, højt defineret og aldeles
ørevenlig, da der bla. ikke er en slidt top for
hjernen at bearbejde...
Iøvrigt er bassen på en CD langt mere
fast og kontant, og det er i dên grad med
til at gi' ro over oplevelsen.

Så diskussionen med den 'varme' lyd er igen
en blød fornemmelse, som opleves stærkere
jo mere rødvin man svælger.

Sådan er dêt.

Fra : ASKF

Dato : 25-01-09 20:53

> [...]
>til at gi' ro over oplevelsen.
>
>Så diskussionen med den 'varme' lyd er igen
>en blød fornemmelse, som opleves stærkere

Nej sådan er det IKKE blot.

Læs lige
<http://ing.dk/artikel/93907-50-khz-kan-man-hoere-saa-hoeje-toner>

Der er altså en anden forklaring på at mange mener de bedre kan lide
lyden fra vinyl end CD. De 20 Hz - 20 kHz som cden er begrænset til
hindrer jo at hjernen kan påvirkes af de højere frekvenser, så der er
altså nu en fysisk funderet forklaring på forskellen i oplevelsen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-01-09 09:55

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hindrer jo at hjernen kan påvirkes af de højere frekvenser, så der er
> altså nu en fysisk funderet forklaring på forskellen i oplevelsen.

Den tror jeg, godt kunne indeholde en del sandhed.

M.V.H....Benny..

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-01-09 21:19

Henrik Laursen wrote:

> [...]
>
> Der er kun en metode og sammenligne det selv og det er de samme albums
> vinyl vs CD og man opdager hurtigt den kæmpe lydforskel der er på de

Ingen tvivl om at der er forskel på lyden, ligesom der er forskel på
digitale og filmbaserede fotos - hvad man så foretrækker er en smagssag.

Men jeg tror ikke forskellen i lyden er det der for den jævne
musikelsker til at købe en pladespiller, for hvis man vil forbedre sin
lyd, er det da først og fremmest et par gode højttalere og fornuftigt
indrettet lytterum der skal til, det har uendeligt meget mere at sige
end om du spiller fra bånd, cd, lp eller mp3... Mit indtryk er bare at
mange køber en pladespiller og går hjem og sætter den til deres JVC
minianlæg som de købte for 1995,- i føtex, og siger "nej hvor lyder det
godt" - uagtet at det nok er svært at høre nævneværdig forskel på så
billigt et anlæg...

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 13:10

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke mode, det er bevist flere gange at vinyl har en bedre og mere
> varm lyd end en CD, det er bare andre også ved at finde ud af.

Det handler alene om det æstetiske med en stor LP plade,
som sagte drejer rundt mens man sidder med et glas vin,
evt. med fødderne oppe på bordet, og nyder fordums tid.

Dên med den 'varme' lyd er også overstået for flere år siden.
Det handler alene om bløde værdier, som jeg også skrev for
snart et par uger siden. Det er også fint nok, men CD'en vil
altid levere en bedre lyd, end man kan finde fra en tilfældig
Lenco pladespiller, uanset om den er analog eller analog med USB-stik.,o)

For 20 år siden var en pladespiller ikke bare en pladespiller som
den vil gøres til i denne tråd.
Der gik man meget op i at holde motordelen fraskildt det andet
osv. Så skal man altså ikke forvente, man i 2009 kan opnå
high-end lyd, eller blot tilnærmelsesvis med en tilfældig
pladespiller, blot fordi der ligger et stykke blødt vinyl på den.

Sådan er dêt.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 20-01-09 07:26

On 20 Jan., 13:14, ">> Eque <<" <-> wrote:

> [...]
> til at gi' ro over oplevelsen.
>
> Så diskussionen med den 'varme' lyd er igen
> en blød fornemmelse, som opleves stærkere

Du savner tilsyneladende at lytte musik med en ordentlig pladespiller
med en god pick up.

CHR IV

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 15:42

"Christian Denfjerde" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du savner tilsyneladende at lytte musik med en ordentlig pladespiller
> med en god pick up.

Nu har entusiasterne altid diskuteret,
hvilken kombination af deck, arm og pick-up
som lød bedst, og den kan ikke afsluttes i denne
banale gruppe alligevel.

Som skrevet tidligere, så kræves
der mere end en alm. dødelig pladespiller
for at få nogenlunde acceptabel lyd ud
af en LP som tilmed blir' hørbar dårligere
for hver gang den afspilles/håndteres.

Sådan et apparatur/opstilling har de færeste,
og må derfor nøjes med en lyd, som er klasser
under hvad en god CD-afspiller kan præstere.

Hvor en LP slutteligt forringes løbende, så vil lyden
fra ens CD'er ofte blive bedre, efterhånden
som man rykker op i klassen af bedre cd-afspillere.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 20-01-09 14:44

On 20 Jan., 15:41, ">> Eque <<" <-> wrote:

> [...]
> fra ens CD'er ofte blive bedre, efterhånden
> som man rykker op i klassen af bedre cd-afspillere.

Hvordan er det lige du vil forklare at du vil forklare de mange
hundrede LP'er af mine fra 50'erne og 60'erne som alle er spillet
mellem hundrede-vis af gange og tusindvis af gange og stadig er de
absolut bedste CD udgivelser totalt overlegne i lydkvalitet uden noget
som helst tegn på slid?

CHR IV

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 11:47

[...]

Du lyver.
Hverken mere eller mindre.
Den oplevelse du tror du har,
beror i bedste fald på ALT MULIGT ANDET.
En LP's fineste diskantinformationer
SLIDES VÆK STILLE OG ROLIGT.
Så dit ringe postulat har intet hold
i virkeligheden. Og så ligefrem TOTALT OVERLEGNE.
Jeg må le !

Sådan er dêt.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 21-01-09 04:06

On 21 Jan., 11:46, ">> Eque <<" <-> wrote:
> [...]
> SLIDES VÆK STILLE OG ROLIGT.
> Så dit ringe postulat har intet hold
> i virkeligheden. Og så ligefrem TOTALT OVERLEGNE.

Du kan sige mange ting og jeg vedbliver med at være ligeglad og tænker
at ham der Eque er bare en stakkels 15-årig dreng uden pubbeshår eller
eksaminationer af nogen art.

Men når du ligefrem skriver at jeg lyver så inviterer du til røvtur.

Jeg har anlæg på den gale side af en halv million................ i
brugtpriser og i een eneste opsætning som er aktiv og konstant
spilleklar.
Jeg har ca. 5000 LP'er, over 1000 CD'ere, tusindvis af bånd og
afspillere til alle HiFi formater inklusiv alle digitale og analoge.
Jeg mangler måske lige EL-Cassette, RCA kassetter og trådoptagere.

Jeg har fungeret som tape operator og lydtekniker på radiostationer og
ved koncertoptagelser.
Jeg har selv stået for optagelser af mange master produktioner.
Jeg har dyrket musik afspillet på gode anlæg siden 60'erne.

Jeg har sammensat anlæg for over 10 super tilfredse venner som
ønskede, efter at have hørt musik på mit grej, at forbedre deres
musikoplevelser i hjemmet.

Jeg lyver absolut ikke.
Jeg lyver heller ikke når jeg siger at din viden om emnet er lig nul.
Jeg lyver heller ikke når jeg siger at du måske skulle vente 10-20 år
med at diskutere videre i denne tråd.

Jeg synes at du skulle åbne sindet lidt og lytte en smule til folk med
erfaring.

CHR IV

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 14:18

Jeg synes at du skulle åbne sindet lidt og lytte en smule til folk med
erfaring.

CHR IV

Det er nok for meget at forlange over for et menneske, som har stirret sig
blind på sit eget synspunkt og ikke er lydhør.
Selvom jeg har et meget billigt anlæg sammenlignet med, hvad du kan
præstere, er det klart min opfattelse, at vinylen klart er CDen overlegen
lydmæssigt, også efter mange afspilninger.
Min søn på 20 er af samme opfattelse, så det er ikke kun et nostalgisk
gammelmands fænomen

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 19:46

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok for meget at forlange over for et menneske, som har stirret sig
> blind på sit eget synspunkt og ikke er lydhør.

Jeg er i dên grad lydhør.
Men at en audiofil narhat trodsigt påstår,
en LP som er afspillet i tusindvis af gange
og nærmer sig de 50 år er det bedste CD-materiale
overlegen, er i dên grad at tilsidesætte ALT sund fornuft.

> Selvom jeg har et meget billigt anlæg sammenlignet med, hvad du kan
> præstere, er det klart min opfattelse, at vinylen klart er CDen overlegen
> lydmæssigt, også efter mange afspilninger.

Det er og blir' den aldrig.
Lydkvaliteten forringes hver gang
nålen sættes i rillen.

> Min søn på 20 er af samme opfattelse, så det er ikke kun et nostalgisk
> gammelmands fænomen

Det er overgreb mod børn.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 19:52

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> Det er overgreb mod børn.

Vrøvlehovede.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 19:45

[...]

Jeg er nødt til at lade dig reagere sådan nærmest aggressiv,
da dit postulat blev skudt HELT i sænk:

Men når du ligefrem skriver at jeg lyver så inviterer du til røvtur.

Kom kære.

[...]

Hehe. Til den pris formår du ikke engang at medbringe
en solid balast som kan andet end komme med løse
postulater, som er HELT hen i vejret.
50 år gamle plader, afspillet 1000-vis af gange
skal OVERGÅ de BEDSTE CD-optagelser.
Nar.

Jeg har fungeret som tape operator og lydtekniker på radiostationer og
ved koncertoptagelser.

Og ?
Du er pt ca. så gammel, du ikke kan høre
eller opfatte ret meget over 10.000 hz.

Jeg lyver absolut ikke.

Tror jeg stadig du gør.

Jeg lyver heller ikke når jeg siger at din viden om emnet er lig nul.

Du tar' i dên grad fejl.
Så kan du komme med din prisliste
over udrangere udstyr og stadig påstå,
dine gamle LP'er som nåede pensionsalderen
for 40 år siden, og tusindvis af afspilninger er
selv den bedste CD-optagelse LANGT overlegen.
Tror ikke du er rigtig klog.

Jeg lyver heller ikke når jeg siger at du måske skulle vente 10-20 år
med at diskutere videre i denne tråd.

Jo. Du er en stor løgn.
Du lever sikkert på en form
for audiofil løgn.

Jeg synes at du skulle åbne sindet lidt og lytte en smule til folk med
erfaring.

Erfaring ?
Dit niveau stoppede for ca. 40 år siden.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 27-01-09 15:59

On 27 Jan., 21:58, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Der er ufattelig mange LP udgivelser som aldrig er genudgivet på CD.

CHR IV

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-01-09 01:14

Christian Denfjerde <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> Der er ufattelig mange LP udgivelser som aldrig er genudgivet på CD.

Men at kalde det en fordel ved LP formatet er at stramme den. Det samme kan
nemlig med rette siges om CD formatet. Det må komme an på musiksmags
præferencer hvilket format man evt. er tvunget til at have.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 29-01-09 17:24

On 28 Jan., 01:14, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Det ene format udelukker ikke det andet.
Bevar musikken i fokus og ikke teknikken.

CHR IV

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-09 02:51

Det ene format udelukker ikke det andet.
Bevar musikken i fokus og ikke teknikken.

CHR IV

Præcist!
Forstår heller ikke denne religionskrig. Jeg har skrevet at jeg foretrækker
vinyllyden, men at jeg samtidig har 600-700 CDere, som jeg også er glad for.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-01-09 15:51

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> wrote in

> Det ene format udelukker ikke det andet.
> Bevar musikken i fokus og ikke teknikken.

> Præcist!
> Forstår heller ikke denne religionskrig.

Hvis jeg har givet det indtryk at jeg foretrækker det ene fremfor det andet
skal jeg beklage. Det er ikke tilfældet. Tilhører selv en årgang der har
både LP'er og CD'ere i skabet, og det er min holdning at noget musik er
bedre på vinyl, mens andet lyder bedst på CD.

Men for tiden ejer jeg faktisk hverken en pladespiller eller en CD spiller.
Foretrækker selv FLAC primært af praktiske årsager.

Jeg forsøgte blot at påpege at der findes meget musik der kun findes enten
på LP eller CD, så at tilskrive f.eks LP'en det som en fordel, ville være
forkert

Fra : Bruno

Dato : 19-01-09 17:44

Bruno wrote:

Øv - her prøver man og starte en tråd der skal handle om kultur og så
bliver gjort til en tråd om teknik!

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 17:48

Bruno wrote:
> Øv - her prøver man og starte en tråd der skal handle om kultur og så
> bliver gjort til en tråd om teknik!

Ja man kan ikke styre hvordan en tråd drejer

Mvh Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:34

> Ja man kan ikke styre hvordan en tråd drejer
>
> Mvh Hauge

Tråden kan sandelig sagtens nå at dreje endnu mere, så den måske kommer til
at handle om "høstemaskiners gavnlige indflydelse på dansk kornproduktion i
90-erne".
En tråd om "Lp-ens udbredelse i Krutte og omegn" har f.eks. netop skiftet
emne til "hestevognens udbredelse i Krutte og omegn".

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 20:39

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> En tråd om "Lp-ens udbredelse i Krutte og omegn" har f.eks. netop skiftet
> emne til "hestevognens udbredelse i Krutte og omegn".

Hold nu kæft Åge, vi har efterhånden fattet at du ikke har endet end spam og
off topic at byde på.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 21:38

"Alex Linaa" <www.migogmolly.dk> skrev i en meddelelse

> Hold nu kæft Åge, vi har efterhånden fattet at du ikke har endet end spam
og
> off topic at byde på.

Han lyder sgu som et børnehavebarn, der gentager den samme vits i en
uendelighed. Forskellen er blot at børnenes underholdningsniveau er langt
højere

Fra : W@

Dato : 19-01-09 22:13

Allan Krautwald forklarede:

> Han lyder sgu som et børnehavebarn, der gentager den samme vits i en
> uendelighed. Forskellen er blot at børnenes underholdningsniveau er langt
> højere

Sjovt nok, så virker det som om at det niveau passer dig fint. Du
hopper da altid med på det;)

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 22:17

W@ wrote:
> Sjovt nok, så virker det som om at det niveau passer dig fint. Du
> hopper da altid med på det;)

/Hauge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 22:20

"W@" <no_@invalid> skrev i meddelelsen

> Sjovt nok, så virker det som om at det niveau passer dig fint. Du hopper
> da altid med på det;)

Han Er jo også et barn i en voksen krop.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 22:19

> [...]

> Han lyder sgu som et børnehavebarn, der gentager den samme vits i en
> uendelighed. Forskellen er blot at børnenes underholdningsniveau er langt

Ja og det kan Allan tale med om. Han er nemlig selv en baby, hehe

Fra : Max

Dato : 19-01-09 17:48

Hej Bruno

> Øv - her prøver man og starte en tråd der skal handle om kultur og så
> bliver gjort til en tråd om teknik!

Kultur, er det ikke noget man pudser møbler i ?

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:35

> Kultur, er det ikke noget man pudser møbler i ?

Du tænker nok på poli-kultur.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 19-01-09 20:40

Hej Åge

> Du tænker nok på poli-kultur.

Tak for komplimentet.

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-09 20:51

> Tak for komplimentet.

Kompli hvad for noget?

Fra : Hauge

Dato : 19-01-09 20:54

Åge Halldorsson wrote:
> Kompli hvad for noget?

ceret.

/Hauge

Fra : P. Petersen

Dato : 19-01-09 22:09

> ceret.
>
> /Hauge
LOL

Pelle

Fra : Studo

Dato : 19-01-09 20:29

Den Mon, 19 Jan 2009 16:14:50 +0000 skrev Henrik Laursen:

> Der er kun en metode og sammenligne det selv og det er de samme albums
> vinyl vs CD og man opdager hurtigt den kæmpe lydforskel der er på de to
> forskellige medier.

Nu har jeg ikke fulgt meget med i de(n) anden tråd.

Men er forskellen ikke ligeså meget på grund af skam-miksningen på cd'er?

Senest eksemplificeret med Metallica.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-09 15:58

> [...]

> vinyl hvilket i disse tubulente tider måske også udgør en del af
> forklarigen på væksten i salget af vinyl.

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Generationen der voksede op
mens vinyl stadig var udbredt (+40) har idag pengene til et kvalitetsanlæg
der kan spille LP'er.

Men en mainstream renæssance for vinyl tror jeg ikke på. Det blir ligesom
danske design møbler eller dyr cognac: Noget en begrænset befolkningsgruppe
dyrker og elsker.