Dansk Melodi Grand Prix
Fra : Michel

Dato : 18-01-09 20:33

Hej,

Enten elsker eller hader man dette. Eller også aner man ikke, at det
eksisterer. Men det vender tilbage 31. januar.

Og så kan jeg ikke dy mig for at spørge, hvad I mener er den bedste sang,
der har vundet det danske Melodi Grand Prix? Og også den bedste sang, der
ikke vandt?

For mit eget vedkommende:

Den bedste vinder: "En lille melodi" med Anne Cathrine Herdorf & Bandjo (aka
Drengene) (1987)

http://www.youtube.com/watch?v=ghxIwD86xv0

Andre gode: "Det' lige det" med Kirsten & Søren, "Shame on You" med Tomas
Thordarsson og "Twist of Love" med Sidsel.

Den bedste ikke-vinder: "Hen over engen" med Merete Ruud-Hansen (1983)

Den kan sikkert ses på DR's Bonanza, hvis man orker at kæmpe med at få dette
til at virke.

Andre gode: "Mest når det er regn" med Petsi Tvorfoss, "Uden dig" med Sanne
Gottlieb og "Uno mondo" med Gaia.

Har I nogle bud på de bedste?

Mvh
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-01-09 21:04

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen

> Har I nogle bud på de bedste?

Jeg synes de to bedste er "En lille melodi" og "BumBum"

Hilsen Åge

Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 21:17

Michel skrev:

> Har I nogle bud på de bedste?

Jeg bryder mig ikke meget om MGP-genren, men min kone *skal* se det - så
jeg har fulgt lidt med på sidelinjen gennem nogle år

En der står tydeligt for mig er den der hed Fra Mols til Skagen.
Ved ikke helt hvorfor, men den sidder altså fast.

Der var også den der blev fremført af et par hvor pigen var blind. Jeg
kan absolut ikke huske sangen nu, andet end at den handlede et eller
andet om tog... Den syntes jeg var rigtig god dengang.

Bortset fra dem kan jeg faktisk ikke rigtigt huske nogle.
Det vil sige - jeg kender dem du nævner, og hvis du havde skrevet 100
titler ville jeg nok også kunne have trække dem frem fra hukommelsen -
men så'n lige på stående fod bliver det kun til disse to.

--
Mvh. John

Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon

Fra : Michael Lund

Dato : 18-01-09 21:22

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> absolut ikke huske sangen nu, andet end at den handlede et eller andet om
> tog... Den syntes jeg var rigtig god dengang.

Det må så være Ulla Bjerre og Ole Bredahl
http://www.youtube.com/watch?v=vmaD83MmAjA

Mvh.
Mic.

Fra : -=JF=-

Dato : 18-01-09 22:16

Michael Lund skrev:

> Det må så være Ulla Bjerre og Ole Bredahl
> http://www.youtube.com/watch?v=vmaD83MmAjA

Just präcis
Men, nu kan jeg ærligt talt ikke rigtigt finde ud af hvad der kunne have
fænget dengang Den er ærligt talt ikke noget at skrive hjem om.

Fra : Holst

Dato : 19-01-09 12:29

-=JF=- wrote:

> Men, nu kan jeg ærligt talt ikke rigtigt finde ud af hvad der kunne have
> fænget dengang Den er ærligt talt ikke noget at skrive hjem om.

Mange minder - navnlig musikalske - har det bedst ved blot at blive oppe
i hovedet og ikke blive genhørt.

Fra : -=JF=-

Dato : 19-01-09 23:40

Holst skrev:

> Mange minder - navnlig musikalske - har det bedst ved blot at blive oppe
> i hovedet og ikke blive genhørt.

Det er nemlig rigtigt, og er efterhånden (desværre) bevist adskillige gange.

Fra : Holst

Dato : 20-01-09 09:50

-=JF=- wrote:

> Det er nemlig rigtigt, og er efterhånden (desværre) bevist adskillige gange.

Det er rystende så dårligt noget af det musik man hørte som 13-årig kan
være i dag 20+ år senere - og dengang syntes man det var fantastisk :)

Man skulle aldrig have genhørt det.

Fra : Max

Dato : 20-01-09 16:35

Hej Holst

> Det er rystende så dårligt noget af det musik man hørte som 13-årig
> kan være i dag 20+ år senere - og dengang syntes man det var
> fantastisk :)

Det er lækkert at man var 13 år i 1968, det musik fra dengang tåler
nemlig at blive hørt idag :)

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-01-09 17:00

> Hej Holst

> Det er lækkert at man var 13 år i 1968, det musik fra dengang tåler
> nemlig at blive hørt idag :)
>
> --
> Mvh Max

Hørt! - det gælder al musik fra tresserne

Hilsen Åge

Fra : Holst

Dato : 20-01-09 22:47

Max wrote:

> Det er lækkert at man var 13 år i 1968, det musik fra dengang tåler
> nemlig at blive hørt idag :)

Der var nok også musik dengang, som du sikkert dengang syntes om, men
som du i dag ville krumme tæer over at genhøre.

Fra : Max

Dato : 20-01-09 22:58

Hej Holst

> Der var nok også musik dengang, som du sikkert dengang syntes om, men
> som du i dag ville krumme tæer over at genhøre.

Egentlig ikke, jeg har stadigvæk en lille single samling fra dengang og
dem kan jeg faktisk tåle at høre alle sammen, selv om der er nogle
meget underlige modeller ind imellem :)

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 20-01-09 23:15

Max wrote:

> Egentlig ikke, jeg har stadigvæk en lille single samling fra dengang og
> dem kan jeg faktisk tåle at høre alle sammen, selv om der er nogle
> meget underlige modeller ind imellem :)

Se, det er jo interessant. Den musik fra dengang, som jeg endte med at
have på 7", 12" eller LP, synes jeg fortsat i dag er god eller i værste
fald dog stadig hørbar.

Den musik, som jeg derimod bliver slemt skuffet over at høre, er musik,
som jeg aldrig nåede at få investeret i. Og der var jo helt sikkert
musik dengang, som jeg syntes om, men aldrig fik købt på vinyl. Noget af
det er helt bestemt stadig yderst godt i dag, men andet er slemt skuffende.

Fra : Max

Dato : 21-01-09 16:27

Hej Holst

> Se, det er jo interessant. Den musik fra dengang, som jeg endte med at
> have på 7", 12" eller LP, synes jeg fortsat i dag er god eller i
> værste fald dog stadig hørbar.

Ja, vi tænkte os om to gange før vi gik ud og brugte penge på plader,
de kostede jo penge dengang, og ingen penge havde vi nok af.

--
Mvh Max

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-01-09 12:30

Michael Lund wrote:
> "-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det må så være Ulla Bjerre og Ole Bredahl
> http://www.youtube.com/watch?v=vmaD83MmAjA

Ja den var vist bedre den gang. LOL

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-01-09 21:30

Video Video
eller Disco Tango

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-01-09 17:26

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> Og så kan jeg ikke dy mig for at spørge, hvad I mener er den bedste sang,
> der har vundet det danske Melodi Grand Prix? Og også den bedste sang, der
> ikke vandt?

Hotlips (Kirsten og Søren) med Sku' Du Spør' Fra Non' har nok været den
bedste tekst. Den bedste melodi og sang var Brdr. Olsen - Smuk som et
Stjerneskud.

Af dem der ikke vandt kan nævnes Sheila - Gi' Mig Tid og Neighbours - Som Om
Det Var I Går. Sidstnævnte havde måske en anden titel.

Fra : Per Hagemann

Dato : 21-01-09 14:40

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hotlips (Kirsten og Søren) med Sku' Du Spør' Fra Non' har nok været den
> bedste tekst.

Rettelse: Jeg mente "Ka' du se hva' jeg sa'?", som de vandt med i 1988. Keld
Heick havde skrevet teksten som sædvanlig.

Der er mange spændende sange fra de gamle Grand Prix, f.eks. "Donna, Donna"
med John Hatting og Caroline Henderson som huhu-pige, en sang som senere kom
på det internationale plademarked i en engelsk version med Laban . Fede Finn
og Funny Boyz deltog engang under navnet Boulevard med bidraget "Liverpool"

Tommy Seebach vandt flere gange, dog ikke da hans bidrag var den stadig ofte
hørte "Hip Hurra, Det Min Fødselsdag". Jørgen Olsen har deltaget flest gange
bl.a i 1989- og 1990 med "Fugle" og "Berlin".

I år har jeg ikke hørt sangene, men bedømt på artisternes navne, må Marie
Carmen Koppel vel være favorit, hvis det ikke kun er børn som stemmer.

Fra : Michel

Dato : 21-01-09 15:18

> I år har jeg ikke hørt sangene, men bedømt på artisternes navne, må Marie
> Carmen Koppel vel være favorit, hvis det ikke kun er børn som stemmer.

Du kan glæde dig Kvaliteten er ret høj i år. Her er én af sangene (som
dog ikke er uploadet af mig!)

http://www.youtube.com/watch?v=Us50eIiMwqk

/Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-09 17:25

> http://www.youtube.com/watch?v=Us50eIiMwqk
>
> /Michel

Der er lidt "Carpenters" over den, men ellers synes jeg hun råber alt alt
for højt, når hun synger, hun trækker ordene i langdrag i lange råb.
Synes det lyder som det sædvanlige.

Hilsen Åge

Fra : Per Hagemann

Dato : 21-01-09 21:13

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan glæde dig Kvaliteten er ret høj i år. Her er én af sangene (som
> dog ikke er uploadet af mig!)
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Us50eIiMwqk

Ja, den sang med en islandsk sangerinde Björk lyder godt.

I mellemtiden har EuroManiaTV lagt alle 10 sange ud, og desværre er de to
bedste numre begge med udlændinge som artister og sunget på engelsk. Den
anden er norske Christina Undhjelms sang.

Jeg foretrækker at der synges på dansk, men kun Sukkerchok og Johnny Deluxe
har valgt at køre det, og deres sange er de allerdårligste i feltet.

Det er svært at vurdere om Hera Björk kan få det til at lyde så godt ved
selve Grand Prixet. Jeg ville foretrække at numrene var forudindspillet, så
artisterne kunne koncentrere sig om sceneoptræden. Det ville gøre
underholdningen bedre. Prøv at se de gamle danske Grand Prix
http://www.dr.dk/Bonanza20/Grand_Prix_09
hvor meget bedre det lyder i de år man ikke sang direkte, f.eks. 1984.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 21-01-09 20:02

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tommy Seebach vandt flere gange, dog ikke da hans bidrag var den stadig
> ofte hørte "Hip Hurra, Det Min Fødselsdag".

Bedste med Tommy Seebach var: Under stjernerne på himlen:
http://www.youtube.com/watch?v=DX8q1ltATCQ

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 21-01-09 20:32

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Boulevard med bidraget "Liverpool"

Boulevard - Liverpool
http://www.youtube.com/watch?v=nZHhxjPOGKk

VH Pernille

Fra : Per Hagemann

Dato : 21-01-09 22:23

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> Boulevard - Liverpool
> http://www.youtube.com/watch?v=nZHhxjPOGKk

Forsangeren dengang i 1984 er vist ikke med i det nuværende Fede Finn &
Funny Boyz. Boulevard deltog igen i grand prix i 1985, og der kan man
tydeligere genkende de to gengangere bag bardisken. Se det på Bonanza.

Boulevards tekster var ikke så sjove som Fede Finns. Her nogle
grandprixsange med gode tekster, som begge handler om kvindesagsforkæmpere:

Nis P Jørgensen - Eja, Eja, Eja (1979)

http://www.youtube.com/watch?v=qTf9-h6g3Kg

Anniqa - Sikken Dejlig Dame (1981)

http://www.youtube.com/watch?v=q9C0q5o0F5M

Fra : Studo

Dato : 21-01-09 19:39

Den Wed, 21 Jan 2009 17:24:36 +0100 skrev Ã…ge Halldorsson:

> råb. Synes det lyder som det sædvanlige.
>
> Hilsen Ã…ge
Helt enig Ã…ge!

Der er dælme langt mellem noget godt i MGP/ESC. Fik da genhørt Mols til
Skagen pga denne tråd. Og kom da også i tanke om at Lordi da fik lavet en
ganske udmærket film. (og forfriskende at de kunne vinde)

Lidt godt er der ud af den lille produktion.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 21-01-09 20:05

Snapshot var oxo gode med "Gi'r du et knus" og "A la carte"

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 21-01-09 20:29

Rigtig 80'er MGP

Nogen af de mindeværdige danske indslag, efter min mening.

Sommer Rendezvous Juliet Lehn & Henrik Jandorf'
http://www.youtube.com/watch?v=4qhnSDZ3Zg4

Stig Rossen Vi Danser Rock og Rul
http://www.youtube.com/watch?v=9Plsd0chHNo

Fenders - Vild med eventyr
http://www.youtube.com/watch?v=qGjJQ0BdGX8

Trax - Du Er Fuld Af Løgn
http://www.youtube.com/watch?v=fM55CT_TdVY

Lonnie Devantier - Hallo, Hallo
http://www.youtube.com/watch?v=bprtMC2ndZs

Lotte Nilsson & Kenny Lübcke Alt det som ingen ser
http://www.youtube.com/watch?v=kE3GpgB7vXk

Snapshot - Gir' du et knus
http://www.youtube.com/watch?v=ENQA-8Z0_vQ

Snapshot - A la carte
http://www.youtube.com/watch?v=l5uBJ1YQmiE

VH Pernille

Fra : Studo

Dato : 21-01-09 22:20

Den Wed, 21 Jan 2009 21:12:56 +0100 skrev Per Hagemann:

> [...]
> så artisterne kunne koncentrere sig om sceneoptræden. Det ville gøre
> underholdningen bedre. Prøv at se de gamle danske Grand Prix

Lige netop derfor skal det ikke være playback! Uanset hvilken sammenhæng
skal en musiker kunne levere. Det ser man desværre mange artister der
ikke kan.
Deres sang er så gennemproduceret, at når man hører dem fra en scene
lyder det helt falskt, og ofte er det.

Et fint eksempel er hende den skrækkelige Shakira, fin stemme på plade,
men absolut ingen stemme live.

Vil du så hellere til koncert, der er forproduceret? (var det
RollingStones der lavede samme fejl i hver koncert?)

Efter min mening skal musik være så live som det kan, hvis det ikke er
gennem cd/plade/radio/m.m. Sceneshow er da kun fedt, hvis der rent
faktisk er overskud til at levere det, ellers er vi jo ovre i noget Milli
Vanilli.