skappe krav for at kunne få FWA
Fra : danni plougmann

Dato : 27-07-01 13:54

har lige læst på www.interspace.dk som også snart tilbyder FWA internet
forbindelser

betingelser for at man kan få FWA er
at man skal mindst bo 4 km fra sendermasten og havde line in sight

så bliver det vel alligevel ikke noget for os som bor på landet eller hvad
mange herude kan ikke få adsl pga afstanden til centralen.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 27-07-01 13:50

>betingelser for at man kan få FWA er
>at man skal mindst bo 4 km fra sendermasten og havde line in sight

Mindst 4km fra sendemasten.......!?

Kan du så ikke bare flytte længere væk fra den sendemast der er oven
på jeres silo

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-07-01 19:24

Jeg har snakket med Sonofon i tlf og de sagde at det var max 10 km med alle
hastigheder såå.....

Venlig Hilsen
Peter Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-01 20:05

Fri, 27 Jul 2001 20:23:37 +0200, skrev "Peter Jensen"
<peterrjensen@privat.dk>:

>Jeg har snakket med Sonofon i tlf og de sagde at det var max 10 km med alle
>hastigheder såå.....

Jow, men hvad nu, hvis man kun bor 3 km fra sendermasten, kan man
så ikke få FWA?

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 27-07-01 20:49

>Jow, men hvad nu, hvis man kun bor 3 km fra sendermasten, kan man
>så ikke få FWA?
>
>med venlig hilsen
>Knud
>--

hvis du bor 3 km fra sendermasten, så er der ikke noget problem (hvis altså
du har line of sight). Kravet er at der skal være MINDRE end 4 km til
basisstationen. Jeg tror at Danni lavede en lille tryk fejl.

mvh
Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-01 23:13

Fri, 27 Jul 2001 21:49:28 +0200, skrev "Lars Vadsholt"
<vadsholt@mail1.stofanet.dk>:

>hvis du bor 3 km fra sendermasten, så er der ikke noget problem (hvis altså
>du har line of sight). Kravet er at der skal være MINDRE end 4 km til
>basisstationen. Jeg tror at Danni lavede en lille tryk fejl.

Ja, selvfølgelig er det en trykfejl - men det er vist også det vi
var et par stykker, der lavede lidt grin med.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-07-01 10:42

I er altså helt forkert på den. Jeg ved fra Sonofon fra at det er MAX 10 km.
for alle hastigheder op til 4 mbit.
Og sp vil jeg lige komme med en kommentar om det der line off sight : Hvis i
mener at der skal værer line off soght så tror jeg da ikke der er mange der
kan få fwa, med mindre de sætter en monster antenne op på taget af
huset.....Personligt tror jeg ikke på jeres line off sight teori, da den
ikke holder en meter og det samme med de max 4 km. For med en max afstand på
jeres 4 km kan Sonofon ikke regne med at dække landområder som er deres
hoved målgruppe.

Venlig Hilsen
Peter Jensen

Fra : Christian Erritsø

Dato : 28-07-01 12:08

"Peter Jensen" <peterrjensen@privat.dk> wrote in message
<snip>
> For med en max afstand på
> jeres 4 km kan Sonofon ikke regne med at dække landområder som er deres
> hoved målgruppe.
<snip>

Jeg tror faktisk slet ikke Sonofons primære målgruppe er private kunder. Det
er meget sjovere at gå efter erhvervsmarkedet.

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Elmo Jensen

Dato : 28-07-01 14:12

skrev i en meddelelse news:3b6287d7$0$6006$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> I er altså helt forkert på den. Jeg ved fra Sonofon fra at det er MAX 10
km.
> for alle hastigheder op til 4 mbit.

Hvorvidt afstanden er 10 km. eller mere/mindre beror jo i alle tilfælde på
sendereffekten både hos kunden og på masten. Jeg har pløjet Sonofons
hjemmside igennem men kan ikke finde nogen steder hvor der er nævnt en
maxgrænse for afstand mellem mast og kunde.

> Og sp vil jeg lige komme med en kommentar om det der line off sight : Hvis
> mener at der skal værer line off soght så tror jeg da ikke der er mange
der
[....]

Prøv at læse følgende:
Wireless and Line of Sight

For a wireless system to work, a few requirements must be met. First of all,
wireless technologies are prone to the "line-of-sight" issue, meaning no
obstacles are allowed between the connected points. If trees, buildings,
hills, cranes, ships and so on obstruct the line of sight, the transmission
error rate increases. This tendency escalates as the frequency gets higher.
Issues like interference, reflection, refraction and rain intensity also
play an important role when designing a wireless network, as they affect the
availability, range and capacity of the network.

Oplysningerne er hente på:

http://www.butlernetworks.com/pages/fixed.asp

idet jeg ikke kunne finde noget nærmere omkring emnet på Sonofons side.

Som det fremgår er det BEDST at være i direkte sigt med senderen, idet en
forhindring mellem kunde/mast linien vil resultere i øget risiko for fejl
hvilket jo bestemt må frarådes.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Morten

Dato : 29-07-01 12:11

Jeg vil hermed prøve at mane et par FWA fordomme i jorden!

Afstand:
Afstanden til sendemasten bestemmes af flere parametre. Disse er
selvfølgelig selve parabolen og basestationen, frekvensen FWA senderen kører
på og "tiltningen" som basestationen er sat op med! Rækkevidden for Sonofons
udstyr på 3,5 Ghz (privat frekvensen) er omtrent 15 km. Almindelige GSM
(mobil) sendere har en stor spredning og radiobølgerne reflekteres af
bygninger mv. Dette er ikke tilfældet for FWA senderne. Senderne har en
forholdsvis stor spredning horisontalt men ikke vertikalt. Da FWA signalet
altså sendes i en lige linie ud fra masten er tiltningen af senderen mere
afgørende end for GSM. Folk som bor tæt på en sender skal derfor have deres
parabol højere op i luften for at modtage signalet end dem som bor lang fra!
Håber det giver mening At Sonofon oplyser rækkevidden som ca. 10 km er
fordi signalet selvfølgelig er svagere når man når helt ud i signalets
"yderkant".

Line of sight:
Line of sight ER en forudsætning for at få FWA og kan IKKE omgås. Som Elmo
citerede fra Butler KAN signalet nå frem på trods af mindre forhindringer
såsom træer. Firmaerne vil dog sikkert nødigt etablere en sådan forbindelse,
da det vil give mange klager. Det er dog ikke nødvendigvis et problem. Bor
du i et hus kan du jo kigge på hvor højt din gavl rager op i luften.
Tagrykken sidder ofte 6 meter oppe hvilket i mange tilfælde skulle være nok.
Står der et kæmpe træ ved den ene ende af huset må parabolen jo bare sættes
op i den anden ende! Tænk på en ganske almindelig parabol. Princippet er det
samme - holder du hånden ind foran parabolens modtager er der heller intet
signal!!! Som med almindelige paraboler gælder også at KRAFTIG regn eller
sne forstyrrer signalet. Det er dog noget vi sjældent ser kraftigt nok i
Danmark til at det vil være et problem!

Mvh Morten

Fra : NADali

Dato : 31-07-01 13:18

For lige at kommentere yderligere.

Når de siger 4 km er det for at kunne garantere at signalets kvalitet
under værst tænkelige lokale vejrforhold stadig vil ligge over det
garanterede.
Yderligere er de 4 km for FWA udstyr i 26GHz båndet - det har ikke noget
med sendeeffekt at gøre da dette ligesom radiostationer lovmæssigt er
fastlagt (altså maxgrænsen). Hvis du vil længere ud er du enten nød til
at springe ned i 3,5 GHz båndet (det ene af Sonofons bånd) eller nå ned
i modulation (køre QPSK eller 16QAM i stedet for 64QAM ...det er dog
udelukkende et operatørspørgsmål. Den enkelte bruger har dog ikke noget
at skulle have sagt i modulationsspørgsmålet).
Noget udstyr arbejder med dynamisk båndbreddeallokation, dynamisk
modulation etc og vil derfor kunne række en anelse længere indenfor
samme frekvensbånd. Så vidt jeg ved er det mest avancerede udstyr her
det amerikanske Ensemble. Jeg kan bare ikke huske om nogen af de danske
udbydere har valgt dem som udstyrsleverandør.
Alternativt kan man vælge et "best effort" produkt (kommer sikkert på et
tidspunkt), hvor du måske vil opleve at forbindelsen ikke kører optimalt
under dårlige vejrforhold - til gengæld vil prisen måske være lidt
billigere.
Endelig kan du hvis du bor endnu længere væk, ikke lider pengenød og vil
have trådløs vælge at købe Punkt-til-Punkt; fungerer ligesom FWA bortset
fra at du har 1 sender og 1 modtager og altså ikke en basisstation som
sender. Punkt-til-Punkt anvender typisk et lavt frekvensbånd og kan
derved nå helt ud til 30 km.

Til Morten. Det er ikke helt korrekt at de modtagerenheder der ligger
tæt på en basisstation skal have deres "parabol" højere op. Der sker en
automatisk afbøjning af signalet. Det er kun Line-of-sight der er et
issue. Bare smæk antennen op på gavlen - kan den se basisstationen og er
der max ca 4 imellem de 2 er den i vinkel.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-08-01 17:06

Alt dette med de 4 km går stik imod hvad jeg har hørt fra sonofon idag....
De siger alle ( jeg har snakket med 2 forskellige support arbejdere ) at
max afstand er 15 km fra nærmeste antenne...

Venlig Hilsen
Peter Jensen

Fra : NADali

Dato : 02-08-01 09:52

Prøv næste gang du snakker med Sonofon:
- at spørge dem om en 10Mbit forbindelse....så siger de med garanti ikke
længere max 15km men nok noget nær 4.
- at spørge hvilket frekvensbånd de anvender for at nå ud på de 15km.

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten

Dato : 02-08-01 18:03

Til NADali. Det er helt korrekt at man ikke kan nå 15 km. ud med 26 GHz. Det
var nu også 3,5 GHz båndet jeg skrev om da jeg gik ud fra at de
interesserede var private og derfor kun har adgang til denne! Rækkevidden på
Sonofons 3,5 GHz sendere skulle altså være ca. 15 km. Som jeg mener jeg har
nævnt tidligere oplyser de tallet 10 km. for at undgå kunder med "for
dårlige forbindelser".

Til dem som det skulle interressere kan jeg oplyse at Sonofon vil bruge
udstyr fra det amerikanske firma Spike til 3,5 GHz nettet (både sendere,
modtagere og routere). På 26 GHz frekvensen vil blive brugt udstyr fra
Alcatel (der skulle ikke grines, de har faktisk tjek på mange ting

Mvh Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-08-01 19:02

"Morten" <nupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> På 26 GHz frekvensen vil blive brugt udstyr fra
> Alcatel (der skulle ikke grines, de har faktisk tjek på mange ting

Hvorfor grine ad Alcatel?

--
Martin Højriis Kristensen