Noder på nettet ?
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-09 11:23

Kan man finde noder på nettet ?
Til at printe ud og spille efter ?
Eller er det copyright som alt andet ?
Findes der alternativer til køb/bibliotek ?

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 11:28

> Kan man finde noder på nettet ?

Helt sikkert.

> Til at printe ud og spille efter ?

Ja, det er vel det, man gør med noder.

> Eller er det copyright som alt andet ?

Ja, de bør vel være copyright som alt andet. Men sådant har jo normalt
aldrig afholdt folk fra at lægge ting på nettet.

Prøv at søg på 'sheet music' på Google, for så dukker der sikkert noget op.

> Findes der alternativer til køb/bibliotek ?

Ja, skriv selv musikken :)

Fra : Egon Stich

Dato : 12-01-09 14:18

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
> Kan man finde noder på nettet ?
> Til at printe ud og spille efter ?
> Eller er det copyright som alt andet ?
> Findes der alternativer til køb/bibliotek ?

Musikbranchen har efterhånden kvalt næsten alle sites, hvorfra man kunne
hente noder.
De foretrækker åbenbart. at de skal ligge i aflåste skuffer, til glæde for
ingen.
Heller ikke for dem, der ellers kunne få kodaafgift, når deres musik blev
spillet.

Nå, slut med brokkeriet.
Bibliotekerne har fået en ordning, hvorefter man kan hente noder.
Gratis og til udprintning.
Prøv at se lidt på bibliotekernes hjemmesider.

Egon

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 15:07

Egon Stich wrote:

> [...]
> hente noder.
> De foretrækker åbenbart. at de skal ligge i aflåste skuffer, til glæde for

Nej, de foretrækker helt sikkert, at folk betaler for dem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-09 15:28

Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

> Nej, de foretrækker helt sikkert, at folk betaler for dem.

mærkeligt koncept ...

/thomas

Fra : Egon Stich

Dato : 13-01-09 14:19

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> mærkeligt koncept ...
>
> /thomas

Ja faktisk.
Især når man betænker de utallige værker, der ikke mere er tilgængelige selv
mod betaling.

Kultur er for kostbar en vare at overlade grådige købmænd.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 13-01-09 14:17

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, de foretrækker helt sikkert, at folk betaler for dem.

Naturligvis gør de da det.
Ingen tvivl om det.
Og det lyder rimeligt, når man siger det hurtigt nok---

I virkeligheden forholder det sig jo på følgende vis:

Et forlag køber rettighederne til et værk.
Muligvis udgives det, så man kan købe det.
Men i utallige tilfælde sker der det, at når et oplag er solgt, bliver der
IKKE genudsent et nyt.
Hvilket jo resulterer i, at forlaget har "rettigheden", reelt hemmeligholder
værket, og forfølger dem, der eventuelt deler det med andre.

Dette er jo i høj grad urimeligt.
Både overfor eventuelle liebhavere, komponister samt i en del tilfælde
komponisters arvinger.

Reelt en sjofel måde at "administrere" kulturarv på, finder jeg i al
ydmyghed.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-09 15:56

">> Eque <<" <-> wrote in message
> Kan man finde noder på nettet ?
> Til at printe ud og spille efter ?
> Eller er det copyright som alt andet ?
> Findes der alternativer til køb/bibliotek ?

Prøv at kigge her: http://8notes.com/

/Alex