spagetti - nudler
Fra : jos

Dato : 11-01-09 18:54

ville lige lave en gang spagetti m. karrysovs, men havde ikke spagetti på
lager.
Jeg tog så en portion kinesiske nudler, hvilket var udmærket.

Men jeg kom til at tænke på hvad forskellen egentligt er, udover at spagetti
er italiensk og nudlerne kinesiske??
- nudlerne er også mere hvide samt lidt tyndere.

finn
så iøvrigt en kineser som lavede alskens nudelbånd i en restaurant i Xian.
waw, rent artisteri!

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-01-09 19:04

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> spagetti er italiensk og nudlerne kinesiske??
> - nudlerne er også mere hvide samt lidt tyndere.

Forskellen er vel ret ens.
Det er ikke alle nudler der er mere hvide og det er heller ikke alle nudler
der er tynde.
Man kan f.eks også få nudler der er lige ligesom spagetti.
Prøv en gang at købe nudler i en asiatisk butik, der kan du få nudler der er
meget bedre end dem der fås i supermarkederne.

Steen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-01-09 19:23

"jos" <jos@her.dk> wrote in

> Men jeg kom til at tænke på hvad forskellen egentligt er, udover at
> spagetti er italiensk og nudlerne kinesiske??

Det er basalt set det samme. Lidt ligesom man forskellige steder i verden
har en lokal variant af "frikadelle", så er nudler den asiatiske variant
mens pasta er den italienske.

> - nudlerne er også mere hvide samt lidt tyndere.

Billig pasta er lavet af durummel, der er let gullig. Dyrere pasta
indeholder ofte æg, som ligeledes bidrager til den gullige farve.

Æggenudler er også gule.

Asiatiske nudler er ofte lavet af rismel, og derfor mere hvide.

Fra : jos

Dato : 11-01-09 19:35

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> Æggenudler er også gule.
>
> Asiatiske nudler er ofte lavet af rismel, og derfor mere hvide.

Fint, det bekræfter min fornemmelse!
pasta foretrækker jeg iøvrigt "frisk" - altså i modsætning til tørret.
Desværre har jeg ikke haft mod på at lave selv.

finn

Fra : tofran

Dato : 14-01-09 07:02

Spagetti har en glat overflade efter kogning og suger betydelig mindre
efter kogning end nudler og er ikke specielt velegnet til at stege
eller riste. Der er til gengæld et hav af nudler varianter, men det
mest kendte i Danmark er ægnudler, men konsistenten er helt anderledes
og smagen ligeså. Ideen med ægnudler at man kan både stege, riste
eller koge det. En speciel egenskab er at nudleren kan suge væde til
sig og giver nudleren et ekstra smagspift.

Mvh
Tom Frank