Fyldt chokolade
Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-01-09 21:29

Min søn har fundet et godt tilbud på gode fyldte chokolader i Magasin's Mad
og Vin afdeling. Den sælges til en flad halvtredser æsken (mod normalt
150) - han er glad for chokolade og kan tåle det. Der er ikke længe til
sidste salgsdag, så han vil ikke købe til lager.

Nogen her der ved noget om chokolades holdbarhed?

Margrete/ www.smagsuniverset.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-01-09 21:59

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sidste salgsdag, så han vil ikke købe til lager.
>
> Nogen her der ved noget om chokolades holdbarhed?

Det holder sig ikke længe her i huset. Lidt ligesom hjemmerøget bacon

Steen.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-01-09 22:06

> Det holder sig ikke længe her i huset. Lidt ligesom hjemmerøget bacon
>
> Steen.

Lige sådan et svar jeg ikke havde tænkt på ville komme. Tak for det - noget
seriøst bud?

Margrete/ www.smagsuniverset.dk

Fra : Sten Jørgensen

Dato : 09-01-09 01:56

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in

> Lige sådan et svar jeg ikke havde tænkt på ville komme. Tak for det -
> noget seriøst bud?

Sure kælling.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-01-09 09:17

Sten Jørgensen wrote:

> Sure kælling.

PLONK!

Ebbe

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 10-01-09 20:39

Sten Jørgensen wrote:
> yada yada yada

pil over på nationen eller dk.snik.mudderkastning

/tue

Fra : Max

Dato : 08-01-09 22:24

Hej Margrete

> [...]
> Der er ikke længe til sidste salgsdag, så han vil ikke købe til lager.
>
> Nogen her der ved noget om chokolades holdbarhed?

Hvis det den firkantede hvide dåse der tales om, så vil jeg ikke
forvente
at de overlever foråret i ordentlig stand. Den slags fyldte chokolader
vinder absolut ikke ved at blive gemt.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-09 01:43

> [...]

> Der er ikke længe til sidste salgsdag, så han vil ikke købe til lager.
>
> Nogen her der ved noget om chokolades holdbarhed?

Det er ikke chokoladen du skal være bange for. Korrekt opbevaret kan den
holde sig i årevis (mørkt og køligt (ikke koldt) ved konstant temperatur)
uden at tage synderlig skade. Så det afhænger af fyldet.

Regn ikke med mere end 3-6 måneder. Som en tommelfingerregel holder gode
fyldte chokolader kortere tid, fordi indholdet af fløde og smør er større.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 10-01-09 20:32

> [...]
> fyldte chokolader kortere tid, fordi indholdet af fløde og smør er større.

Mange tak for gode svar.

Margrete/ www.smagsuniverset.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-01-09 22:22

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidste salgsdag, så han vil ikke købe til lager.
>
> Nogen her der ved noget om chokolades holdbarhed?

Jeg erindrer endnu tydeligt, dengang man stadig kunne købe virkelig lækker
fyldt chokolade. F. eks hos Inger Elstrøm på Frederiksbergs Allé. Hendes
chokolade blev sjældent mere end 24 timer gammel. Lavet den ene dag og solgt
den efterfølgende.
Hvis man har smag for kvalitet, skal man ikke vælge æsker, med
maskinfremstillet fyldt chokolade - der ovenikøbet sikkert har stået på en
hylde
i ugevis.
Mvh
Aksel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-09 01:00

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in

> Jeg erindrer endnu tydeligt, dengang man stadig kunne købe virkelig
> lækker fyldt chokolade.

Det kan man skam stadig. Dels findes der faktisk stadig små forretninger
hvor man selv laver de fyldte stykker i hånden, dels findes der
fabrikanter der leverer en uovertruffen kvalitet også i æsker.

De fleste kender Valrhona for deres kvalitets chokolade, men de laver
faktisk også fremragende fyldte praliner. Og gudskelov er de lidt
eksperimenterende, så der kommer noget nyt og anderledes ind imellem.

Jeg er type 2 diabetiker og kan derfor dårligt tillade mig voldsomme
sukkermængder. Derfor er jeg nok lidt mere bevidst om hvad jeg putter i
munden end de fleste. Og Valrhona er altså ypperlig kvalitet.

Endelig må man også nævne Rasmus Bo Bojesens chokolader, der kan fås
enten direkte fra kilden (http://www.bojesen.dk/CHOKOLADE.6.aspx) eller i
Irma. Her er mit kendskab dog (endnu) begrænset, mest fordi jeg har
lettere adgang til Valrhona, og SÅ meget chokolade spiser jeg heller
ikke. Men det jeg har smagt var fortrinligt, og dejligt anderledes.
Bojesen fremstiller selv sin egen råchokolade, og det kan smages.

> Hvis man har smag for kvalitet, skal man ikke vælge æsker, med
> maskinfremstillet fyldt chokolade

Anton Berg, Lindt, Toms og andre masseproducenter falmer helt klart ved
siden af håndværk. Men selvom chokolader maskinfremstilles, så kan de
sagtens leve op til kvalitet i valg af råvarer og smagssammensætning. Jeg
lever ihvertfald fint med Valrhona Du MÅ prøve ihvertfald Bojesens
chokolader.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-01-09 17:50

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagtens leve op til kvalitet i valg af råvarer og smagssammensætning. Jeg
> lever ihvertfald fint med Valrhona Du MÅ prøve ihvertfald Bojesens

Hej Kent!
Jeg må blankt erkende, at jeg ikke kender de mærker, du nævner. Jeg vil
forsøge med Bojesens.
Men jeg er på forhånd lidt skeptisk. Varer, der er lagret nogle uger kan
umuligt smage som det frisk fremstillede. Det vil svare til - undskyld
overdrivelsen - at man smager opvarmet kaffe fra igår!
Mvh
Aksel