Whisky igen igen igen... Nu med smag ;O)
Fra : Hauge

Dato : 08-01-09 21:12

Hejsa

For at følge lidt op på min tidligere tråd om whisky, vil jeg da lige komme
med lidt om min oplevelse af det seneste indkøb ( 23. flasker i alt, alle
forskellige).

Talisker 18 års... Mums..
Duften er som at gå forbi en skude der lige er blevet tjæret, blandet med
tang og tørv..

Smagen er som at komme i himlen.. Hehe, det er måske lidt overdrevet, men
fyldig, tørvet og frugtagtig. Det er simpelthen den bedste vi indtil nu har
smagt... Men.. Den kostede 450 kr for èn enkelt flaske..

Synes da Lagavulin 16 års blev købt, at den var god i smagen, det er den
selvfølgelig stadig, men den blev dømt som den bedste vi havde smagt.. Men
det blev meget tydeligt overgået af Taliskeren.

Nu mangler vi kun en anbefaling af noget der smager af endnu mere.. Nu er
det blevet til en besættelse at få ordenlig whisky..

Og så lige et enkelt spørgsmål: Jeg mindes i gamle dage, der var
senneps-glas (Arffmanns vistnok) det der blev kaldt whisky-glas, men for mig
virker det som glas man bruger til whisky *og* is.. Hvordan er et "rigtigt"
glas til whisky, så man ikke bruger shot- eller snaps-glas?

Men endnu engang tak for den gode inspiration til whisky'ens verden, som
mange var så venlige at give

Mvh Hauge

Fra : Padre

Dato : 08-01-09 21:21

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Nu mangler vi kun en anbefaling af noget der smager af endnu mere.. Nu er
> det blevet til en besættelse at få ordenlig whisky..

Har du prøvet den 15-årige Bruichladdich?

--
Padre

Fra : Hauge

Dato : 08-01-09 21:23

Hej
Padre wrote:
> Har du prøvet den 15-årige Bruichladdich?

Nej.. ikke endnu.

Kan den anbefales? Ja det kan den selvfølgelig, men mere hvordan den er?

Mvh Hauge

Fra : Padre

Dato : 08-01-09 22:05

> Nej.. ikke endnu.
>
> Kan den anbefales? Ja det kan den selvfølgelig, men mere hvordan den er?

Det er en Islay. Den er ikke lige så røget som Talisker eller Lagavulin,
smagen er mere elegant og utroligt behagelig. Den har overhalet 18-årig
Talisker som min yndlingswhisky.

--
Padre

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-01-09 21:43

Hauge skrev:
> [...]
>
> Nu mangler vi kun en anbefaling af noget der smager af endnu mere.. Nu er
> det blevet til en besættelse at få ordenlig whisky..

Hvis den skal smage af mere end Talisker, må det bliver Laphroig. Men
'ordentlig Whisky' er vel ikke nødvendigvis proportionalt med tjæreprocent?

> [...]
> virker det som glas man bruger til whisky *og* is.. Hvordan er et "rigtigt"
> glas til whisky, så man ikke bruger shot- eller snaps-glas?

Det er en skrøne(*) fra dengang man drak Whisky for styrken og ikke for
smagen.

Vi bruger som regel cocnacglas til begge dele for også at kunne nyde
duften..

(*)Akkurat som den iskolde snaps, hvor kulden sikrede at man ikke kunne
hverken duftre eller smage noget.

Fra : Hauge

Dato : 08-01-09 21:42

Hejsa
Gert Krabsen wrote:
> Hvis den skal smage af mere end Talisker, må det bliver Laphroig.

Den vil jeg se at få fat i, takker.

> Men
> 'ordentlig Whisky' er vel ikke nødvendigvis proportionalt med
> tjæreprocent?

Nejda, men da det er det som umiddelbart falder i min smag, så vil jeg se
hvor "langt" jeg skal gå, før det bliver for meget. Som det er nu, kan jeg
godt gå længere, da de tjæreagtige jeg har prøvet, smager godt.

> Det er en skrøne(*) fra dengang man drak Whisky for styrken og ikke
> for smagen.

Tænkte det nok.

> Vi bruger som regel cocnacglas til begge dele for også at kunne nyde
> duften..

Ok, dem må jeg have fat i, for det lyder som en god ide og inverstering.

> (*)Akkurat som den iskolde snaps, hvor kulden sikrede at man ikke
> kunne hverken duftre eller smage noget.

Ja det kender jeg godt, for synes en del af de snapse man får til
julefrokoster, er udrikkelige, især dem der smager af kommen.

Men tak for dine kommentarer og svar.

Mvh Hauge

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-01-09 21:59

Hauge skrev:
> Hejsa

> Ja det kender jeg godt, for synes en del af de snapse man får til
> julefrokoster, er udrikkelige, især dem der smager af kommen.

Jeps - især den berømte Rød Aalborg. Men i stedet for at drikke den kold
kan man jo også bare sige nej tak

Heldigvis er der andre snapse, der er helt anderledes, f.eks.

- Aalborg Porse
- Aalborg jubilæum
- den norske Linje

og så alle dem, man selv krydrer, men det er jo en helt anden sag..

Fra : Max

Dato : 08-01-09 22:09

Hej Gert

> Jeps - især den berømte Rød Aalborg. Men i stedet for at drikke den
> kold kan man jo også bare sige nej tak

Man kan også bare nyde den når den er blevet lunken :)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 09-01-09 04:22

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

>Jeps - især den berømte Rød Aalborg. Men i stedet for at drikke den kold
>kan man jo også bare sige nej tak

Eller kom den på silden:
Kryddersild (gl. dags modnede) lægges hele i et lille anretterfad, et
glas snaps hældes over, filéerne vendes heri, top op med lagen fra
glasset til de er dækkede, dæk til og lad det trække i mindst et døgn
på køl.
Nydes på friskt, froft rugbrød med smør og pyntes med ringe af rødløg,
ikke andet.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 09-01-09 15:13

Hej Emil

> Eller kom den på silden:

OBS: Sild, har du prøvet denne her ?

ELMAR SILD
10 stk ferske sildefilet
1 dl god olie
2 dl tomatketchup
10 spk sukker
6 spk eddike
6 teske karry
1 teske sennepspulver
1 teske friskkværnet peber
2 små finthakkede løg

Sildefilet'erne flåes (skindet trækkes af) og skylles i koldt vand,
vendes i
hvedemel tilsat lidt salt og peber.

Steges gyldne i olie eller margarine, lægges til afkøling på et fad

Marinaden røres sammen incl. de finthakkede løg

Hæld lidt af marinaden i bunden af en plastbeholder, herefter lægges de
stegte sild i, resten af marinaden hældes over. Beholderes lukkes med
et tætsluttende låg.

Stilles i køleskab og trækker i ca. 1 uge før de spises.

Ved servering, lægges sildene og lidt marinade i en passende skål eller
et fad, pyntes med fintsnittede forårsløg eller fintklippet purløg.
Hertil serveres groft rugbrød, en god øl og en snaps.

-
Mvh Max

Fra : Sune Vuorela

Dato : 08-01-09 22:28

On 2009-01-08, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> [...]
> virker det som glas man bruger til whisky *og* is.. Hvordan er et "rigtigt"
> glas til whisky, så man ikke bruger shot- eller snaps-glas?

Der er rigtig mange der siger "tulipanglas" til stærk spiritus.
Det er jeg enig i.

Og så er der en tradition med at whiskyglas skal være tykbundede.

Det er der nogen der har kombineret til "glencairn"-glasset.

Jeg har sådan et par stykker stående og nyder gerne min Ardbeg og min
Caol Ila deraf.

/Sune

Fra : ShutEye

Dato : 10-01-09 12:16

> Der er rigtig mange der siger "tulipanglas" til stærk spiritus.
> Det er jeg enig i.

Også her.

> [...]
>
> Det er der nogen der har kombineret til "glencairn"-glasset.
>
> Jeg har sådan et par stykker stående og nyder gerne min Ardbeg og min

Det kan jeg godt forstå, de er da pænt flotte!

Sådan et sæt (konen må også gerne smage :) ryger vist på ønskelisten!

Tak for det :)

Fra : Linde

Dato : 08-01-09 23:18

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> Smagen er som at komme i himlen.. Hehe, det er måske lidt overdrevet, men
> fyldig, tørvet og frugtagtig. Det er simpelthen den bedste vi indtil nu
> har smagt... Men.. Den kostede 450 kr for èn enkelt flaske..

Hehe, ja der er krudt i Talisker. Det mindede mig om Jim Murrays
forkærlighed for Talisker, og farverige beskrivelse af den, så jeg fandt
lige min bog frem. Her er hans ven, whiskyskribent Derek Coopers,
beskrivelse gengivet fra bogen: "...Drinkens krop avancerer som Cuillins
Lava gennem mit svælg. Så vroom! Tindingen bliver varm, et seismisk chok
ryster bygningen, mine øjne løber i vand, mine kinder blusser. Jeg støtter
mig til stolen. Talisker er ikke en drink, det er en indre eksplosion,
destilleret centralvarme, der dybvandsbomber de indre dele og smækker døre
og vinduer op. Der er intet fornemt ved Talisker."

Det er nogen tid siden jeg fik en Talisker, det var destillers
edition´en...en noget mere elegant sag, på grund af sherryfinish´en. Men det
kan ikke vare længe nu, vejret er i hvert fald til Talisker.

> Nu mangler vi kun en anbefaling af noget der smager af endnu mere.. Nu er
> det blevet til en besættelse at få ordenlig whisky..

Destilleriernes egne aftapninger er som regel justeret til det brede
publikum, og selvom de kan være krasbørstige(Ardbeg very young og young,
Laphroaig 10, Caol Ila), bør du også kigge på de uafhængige aftapninger af
single cask...der er virkelig smag at hente. Port Ellen, Caol Ila,
Bowmore...der er nogle krasse sager imellem. Det gode ved dem er, at fadene
er købt ind specielt for den særegne smag i det enkelte fad, så det giver
helt nye oplevelser hele tiden. Også Islay blends som Auld Reekie, Black
Bottle og Big Smoke giver godt med smag, de er blended med røg og tørv for
øje.

> [...]
> mig virker det som glas man bruger til whisky *og* is.. Hvordan er et
> "rigtigt" glas til whisky, så man ikke bruger shot- eller snaps-glas?

Jeg sværger også til de tulipanformede Glencairn glas, som Sune.

Sláinte mhadh!
Linde

Fra : Kert Rats

Dato : 19-01-09 12:16

> [...]
> "rigtigt" glas til whisky, så man ikke bruger shot- eller snaps-glas?
>
> Men endnu engang tak for den gode inspiration til whisky'ens verden, som

Black Bottle skulle være meget fin og kun koste det halve af en Tallisker 18
år (som er himmelsk).
Jeg har søgt på nettet, men har ikke fundet et sted, hvor man kan købe den.

I øvrigt har jeg hørt om en japansk whisky, Yoichi, som skulle have vundet
en international whiskysmagskonkurrence. Den vandt over Tallisker 18 år!
Yoichi kan jeg heller ikke finde en forhandler af, desværre.

Venligst

Kert Rats

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 19-01-09 16:45

On Mon, 19 Jan 2009 12:15:55 +0100, Kert Rats wrote:

> Black Bottle skulle være meget fin og kun koste det halve af en Tallisker 18
> år (som er himmelsk).
> Jeg har søgt på nettet, men har ikke fundet et sted, hvor man kan købe den.

Som hverdagsdram er den udmærket og prisen på 200-250 kr. skæmmer jo ikke
nogen. Der er dog stadig tale om en blended whisky - altså en sjat single
malt (primært fra Bunnahabhain) og resten er maskinsprit. At sammenligne
med en Talisker, der har ligget og modnet på et egetræsfad i 18 år,
forekommer ikke helt rimeligt

> I øvrigt har jeg hørt om en japansk whisky, Yoichi, som skulle have vundet
> en international whiskysmagskonkurrence. Den vandt over Tallisker 18 år!
> Yoichi kan jeg heller ikke finde en forhandler af, desværre.

Yoishi kan jeg tale med om. Jeg nyder 1987'eren, der trods alt holder sine
63%, men stadig er meget behagelig at drikke rent.

Impotør af Yoishi er MacY, som også har Black Bottle i distribution, men
vist kun som en service over for deres kunder: de danske vinhandlere.

Gå ind til din nærmeste, velassorterede vinhandler. Hvis ikke han har disse
på lager, kan du fortælle ham hvor han kan skaffe dem.

Se i øvrigt www.macy.dk
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Linde

Dato : 19-01-09 17:52

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> malt (primært fra Bunnahabhain) og resten er maskinsprit. At sammenligne
> med en Talisker, der har ligget og modnet på et egetræsfad i 18 år,

Det vides ikke med sikkerhed, i hvilke forhold den er blandet. Til gengæld
indeholder den whisky fra alle, eller de fleste store på Islay...om det så
kan kaldes maskinsprit må jo være en personlig vurdering. Jeg vil kalde den
en af de bedste blends der findes, men jeg er jo også fan af Islay...og ikke
maskinsprit

> Yoishi kan jeg tale med om. Jeg nyder 1987'eren, der trods alt holder sine
> 63%, men stadig er meget behagelig at drikke rent.

Tja det er en habil dram. Har smagt flere af de yngre på messer og dets
lige. Desværre gør den ikke rigtig noget for mig. Der er for lidt af det
gode i, eller for meget forskelligt, om man vil. Den er bare for anonym. Men
godt håndværk!

> Impotør af Yoishi er MacY, som også har Black Bottle i distribution, men
> vist kun som en service over for deres kunder: de danske vinhandlere.

Hvad mener du med macY´s kunder, de danske vinhandlere? Hjemtager de ikke
alle deres varer som en service til deres kunder, de danske vinhandlere da?

Mvh
Linde

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 19-01-09 18:46

On Mon, 19 Jan 2009 17:51:33 +0100, Linde wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" skrev

> Hvad mener du med macY´s kunder, de danske vinhandlere? Hjemtager de ikke
> alle deres varer som en service til deres kunder, de danske vinhandlere da?

Tø-hø, nå ja, den var måske lidt teknisk. Mon ikke det kendes fra andre
bancher også, at et firma importerer en række varer, som de sælger til
f.eks. detailhandelen. Ud over egne - altså importerede produkter, som de
har agentur på - lagerfører de i eet eller andet omfang også produkter, som
andre firmaer har importeret.

I det spil er de blot grossister og tjener naturligvis ikke så meget på
disse varer, men for en lille vinhandler, som ikke er stor nok til, med
fordel, at handle direkte med alle de importører der findes, er det en god
service, at de kan købe så mange forskellige produkter gennem så få firmaer
som muligt. Det er lettere at administrere og giver - alt andet lige -
større rabatter.

Fra : Linde

Dato : 19-01-09 22:57

> [...]
> f.eks. detailhandelen. Ud over egne - altså importerede produkter, som de
> har agentur på - lagerfører de i eet eller andet omfang også produkter,

Hvis MacY har et brand tror jeg nærmere det er fordi, det kan sælges. BB er
et brand under Pernod-Ricard, der er verdens største spirituskonsortium, der
også har distributør i Danmark. Det er vist bare at ringe, hvis man ellers
kan tage de mængder de sælger.

Mvh
Linde

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 20-01-09 06:47

On Mon, 19 Jan 2009 22:57:09 +0100, Linde wrote:

> [...]

> også har distributør i Danmark. Det er vist bare at ringe, hvis man ellers

Det var lige præcist det der var min pointe. Små forhandlere kan ofte ikke
aftage de kvanta og indgå i de årsaftaler, som store importører forlanger.

Om noget er ren service ...? Nej, dybest set vel ikke, for at drive
forretning går jo ud på at tjene penge og det er der bestemt ikke noget
galt i. Man kan også tjene pengene indirekte, ved at yde sine kunder en god
service; derved knytter man dem tættere til ens egenforretning.

Fra : Kert Rats

Dato : 20-01-09 00:56

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> disse
> på lager, kan du fortælle ham hvor han kan skaffe dem.

Tusind tak for info!

Venligst

Kert Rats