FWA
Fra : Gimming

Dato : 26-07-01 23:24

Se Sonofon.dk.
Nu sker der endelig noget med FWA.

Fra : Rasmus Modsat

Dato : 27-07-01 00:03

Er det kun mig, der synes, Sonofon's hjemmeside er meget uoverskuelig?
Sikke en rodebutik... :/

Fra : Windom Earle

Dato : 27-07-01 01:11

Fra sonofon.dk:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------
Privatkunder
SONOFON Bredbånd kan leveres til de første privatkunder primo august 2001. Her er der i første omgang tale om en række Internet
højhastighedsprodukter med båndbredder på 256 Kbit/s, 512 Kbit/s, 1 Mbit/s, 2 Mbit/s og 4 Mbit/s.
Priserne vil ligge fra kr. 349 pr. måned ekskl. oprettelse for en 256 Kbit/s-forbindelse med 1.000 MB trafik pr. måned til kr. 1.999
pr. måned ekskl. oprettelse for en 4 Mbit-forbindelse med 12.000 MB trafik pr. måned. For yderligere trafik betales 0,15 kroner pr.
MB

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------

Det er jo ikke noget videre at råbe hurra for, andet end muligheden for at få 4mbit.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 08:34

On Fri, 27 Jul 2001 02:10:36 +0200, "Windom Earle"
<not_giving_away_my_@ddress.com> wrote:

>Det er jo ikke noget videre at råbe hurra for, andet end muligheden for at få 4mbit.

.... og lige som enkelte andre danske udbydere har de også "Tip en
ven"-funktionalitet, til trods for at Forbrugerombudsmanden har sagt,
at dette er i strid med MFL §6a...

Jeg bliver mere og mere bekymret for at udbydere, der skal håndtere
spamsager, selv tilhører samme skuffe. Tror, jeg vil lave en upopulær
rundspørge til en den webservices med den funktion, for at høre deres
kommentarer...

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Michael Legart

Dato : 27-07-01 08:46

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> Jeg bliver mere og mere bekymret for at udbydere, der skal håndtere
> spamsager, selv tilhører samme skuffe. Tror, jeg vil lave en upopulær

Husk at der er stor forskel på de folk der sidder i abuse og dem, der
sidder i marketing...

--
Michael
Arbejder for Tiscali, men taler for sig selv.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 09:31

On Fri, 27 Jul 2001 07:45:56 GMT, Michael Legart
<legart@daarligstil.dk> wrote:

>Husk at der er stor forskel på de folk der sidder i abuse og dem, der
>sidder i marketing...

Uden tvivl, uden tvivl - det var heller ikke ment som "Fej foran jeres
egen dør", men bare trist at se at to afdelinger i et firma sidder og
modarbejder hinanden.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 09:32

On Fri, 27 Jul 2001 10:31:12 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]

.... hvilket fører til sidespørgsmålet, om en abuse-afdeling vil gå hen
til medarbejderen i marketingsafdeling og hive hendes netstik ud

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 27-07-01 10:13

done

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 27-07-01 10:18

It seems Thomas Jensen - pil.dk wrote:

>done

Væddemål: Hvor mange dage går der, før hun opdager det?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-07-01 10:42

Jeg satser 100 kr. på at hun aldrig opdager det men klager til brugerservice
over at hun ikke kan logge på netværk. Efter gennemgang af opsætning kommer
supporteren op på arbejdspladsen og sætter stikket i for hende.

Mvh

Michael

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 27-07-01 10:45

On Fri, 27 Jul 2001 11:42:17 +0200, "Michael Petersen"
<mcp_dk@ofir.dk> wrote:

>Jeg satser 100 kr. på at hun aldrig opdager det men klager til brugerservice
>over at hun ikke kan logge på netværk. Efter gennemgang af opsætning kommer
>supporteren op på arbejdspladsen og sætter stikket i for hende.

Og hvis det er en rigtig proaktiv supporter fortæller han hende også
noget om hvorledes man qouter.

Ovenstående kan evt. opfattes som et hint, afhængigt af om solen
skinner på den lokale destination.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 10:46

On Fri, 27 Jul 2001 09:18:16 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Væddemål: Hvor mange dage går der, før hun opdager det?

Må jeg anbefale en empirisk undersøgelse?
http://www.cybercity.dk/boost/tip_en_ven.phtml

Fra : Simon Skals

Dato : 27-07-01 10:59

It seems Peter Brodersen wrote:

>Må jeg anbefale en empirisk undersøgelse?
>http://www.cybercity.dk/boost/tip_en_ven.phtml

Led mig ikke i fristelse.

Bortset fra det; er en udtalelse fra Forbrugerombudsmanden nok
til at sige, at "tip en ven" er ulovligt?

Jeg er ikke jurist, men hans tolkning bliver vel ikke lov, før en
sag er blevet prøvet ved domstolene?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-07-01 11:01

Simon Skals <spam@gid.dk> skrev i news:slrn9m2eqa.kc4.spam@www.gid.dk:

> Bortset fra det; er en udtalelse fra Forbrugerombudsmanden nok
> til at sige, at "tip en ven" er ulovligt?

En udtalelse fra Forbrugerombudsmanden vil ofte være en rettesnor for,
hvordan en given regel skal tolkes, men selvfølgelig skal der en
(flere) domstolsafgørelse(r) til for at fastlægge en praksis for
tolkningen af en given §.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 11:17

On Fri, 27 Jul 2001 09:58:34 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Jeg er ikke jurist, men hans tolkning bliver vel ikke lov, før en
>sag er blevet prøvet ved domstolene?

Nej, men jeg vil som udgangspunkt gå ud fra at en fuldmægtig, cand.jur
hos Forbrugerombudsmanden om ikke andet er en god indikator, selvom
der rigtigt nok ikke er præcedens.

Ved et kig rundt på andre sites (nej, jeg har intet bedre at tage mig
til en fredag middag), fandt jeg umiddelbart:
http://www.teledanmark.dk/logospil/tipenven.htm
.... som blot svarer tilbage med:
"Har du prøvet Tele Danmarks logo konkurrence, hvor du med 7 point kan
deltage i lodtrækningen om 5 BeoCom 6000 telefoner?" - og så et
næsten-formmail-lignende output med det, man selv indtastede; det ser
ikke så gennemarbejdet ud.

Som vi nok vidste i forvejen, er min fornemmelse, at det ikke som
sådan er udbyderens "politik", men bare noget, der tilfældigvis
opstår, når man lige skal banke en lille, hurtig kampagne eller
lignende sammen, hvilket det i nogle tilfælde er eksterne bureauer,
der tager sig af.

Min bekymring går snarere mere generelt på, om man kunne risikere at
en lidt for ivrig marketingsafdeling fx sælger ud af deres kunders
informationer, hvis de i øvrigt har givet udtryk for ikke at bekymre
sig synderligt om relevante lovgivninger. Selvfølgelig ekstremt meget
sat på spidsen, men med mange spammails om dagen (plus et par enkelte
tilfældige mails fra websites, hvor folk har tastet fake-adresser
ind), er det, jeg mangler, ikke endnu mere direct-mail.

Fra : Simon Skals

Dato : 29-07-01 21:31

>Nej, men jeg vil som udgangspunkt gå ud fra at en fuldmægtig, cand.jur
>hos Forbrugerombudsmanden om ikke andet er en god indikator, selvom
>der rigtigt nok ikke er præcedens.

Så er det måske også lidt urimeligt at bede folk om at fjerne
deres "tip en ven"-tingelader, som de sikkert er umådeligt
begejstrede for.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-07-01 01:28

On Sun, 29 Jul 2001 20:31:06 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Så er det måske også lidt urimeligt at bede folk om at fjerne
>deres "tip en ven"-tingelader, som de sikkert er umådeligt
>begejstrede for.

Min plan var heller ikke at bede folk om at fjerne det, men at høre
folks kommentarer om deres "service" ift. Forbrugerombudsmandens
kommentarer angående samme. Altså, om det er et bevidst valg, om det
er "kollektiv bevidsthed" (aka "Vi må absolut bare have en SMS-sender
på vores side, jeg ved ikke hvordan vi nogensinde har kunne leve uden
den!") eller om det blot er almindelig "Vi er en marketingsafdeling.
Vi er vores egen legal department. Det er en international
firmapolitik at vi skal tilbyde de services. Vi er et stort og
respekteret firma.". Etc.

Fra : Simon Skals

Dato : 30-07-01 20:15

> [...]
>er "kollektiv bevidsthed" (aka "Vi må absolut bare have en SMS-sender
>på vores side, jeg ved ikke hvordan vi nogensinde har kunne leve uden

Jeg tror mest på det sidste. Og så kunne jeg i samme åndedrag
forestille mig, at det måske ikke er alle, der er bekendt med
forbrugerombudsmandens bemærkninger.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-08-01 03:21

On Mon, 30 Jul 2001 19:14:32 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Jeg tror mest på det sidste. Og så kunne jeg i samme åndedrag
>forestille mig, at det måske ikke er alle, der er bekendt med
>forbrugerombudsmandens bemærkninger.

Med antallet af gange, jeg har snakket med forskellige
marketingsafdelinger angående markedsføringsloven, så er jeg desværre
selv begyndt at tro på det.

Jeg frygter desværre, at det i nogle tilfælde er den berømte ignorance
(eller den berømte "egen prioritering", hvor firmapolitik, etc. bliver
placeret højere end lovgivning, standarder, etc.). Personligt har jeg
det blot sådan, at den dag, en markedsføringsdroid kaster RFC'er i
nakken på mig, er det et hint om at jeg burde gøre mit hjemmearbejde
bedre. Det modsatte lader desværre ikke til at være tilfældet...

Nå, man kan altid håbe på at nogen knækker nakken en dag.

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Legart

Dato : 27-07-01 11:52

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> ... hvilket fører til sidespørgsmålet, om en abuse-afdeling vil gå hen
> til medarbejderen i marketingsafdeling og hive hendes netstik ud

Måske ikke ligefrem hive netstikket ud, men de sørger i hvert
fald for at skælde ud...

Fra : John

Dato : 27-07-01 04:52

"Gimming" <Gimming@Get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Se Sonofon.dk.
> Nu sker der endelig noget med FWA.

Ja hastighederne er da helt ok, men hvad med prisen for oprettelse/udstyr?
dem kan jeg ikke lige finde.
Jeg synes også at trafik grænsen på 1000mb er for lav i forhold til prisen.

Mvh
John

Fra : Gerner

Dato : 27-07-01 20:57

On Fri, 27 Jul 2001 05:52:01 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, "John"
<bhs@inbox.as>:

>Jeg synes også at trafik grænsen på 1000mb er for lav i forhold til prisen.

Har du talt hvor mange Mb du får ind om måneden ?
Og hvorfor du får så meget som du nu gør.

Jeg har før spurgt om der findes et program som tæller Mb i/o i loggen, uden at
få svar.

Fra : John

Dato : 27-07-01 13:17

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og hvorfor du får så meget som du nu gør.
>

> Jeg har før spurgt om der findes et program som tæller Mb i/o i loggen,

Hej

Jeg har prøvet at installere Du-Meter få et indtryk af, hvor megen trafik
jeg har.
I løbet af 7 dage har jeg 267mb trafik, og det er kun ren og skær surfen på
div hjemmesider/post og lidt nyhedsgrupper. Det er ingen downloads af hver
programmer- musik-eller andet sjovt, da jeg sidder med en enkelt
isdn line og NetTid hos TDC. Så hvad SonoFon`s trafikgrænse på 1000mb angår,
så er det vist det samme, som at have købt en Porsche og kun ha`en halv
liter benzin i tanken.

Mvh
John

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 13:31

On Fri, 27 Jul 2001 14:16:57 +0200, "John" <bhs@inbox.as> wrote:

>Så hvad SonoFon`s trafikgrænse på 1000mb angår,
>så er det vist det samme, som at have købt en Porsche og kun ha`en halv
>liter benzin i tanken.

Det er jo ikke nødvendigvis en grænse, men bare hvad, der følger med.

Downloader man fx 2.000 MB, koster 256kbit-produktet blot 499 kr. om
måneden. Det ville jeg gerne betale, hvis alternativet var ISDN, hvor
jeg sagtens kunne bruge det i onlinetid og ISDN-abonnement. I dit
tilfælde lader det da heller ikke som at du kommer meget over 1.000
MB, så en ekstra 1.000 MB som "buffer" er vel passende.

Fra : John

Dato : 27-07-01 14:38

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilfælde lader det da heller ikke som at du kommer meget over 1.000
> MB, så en ekstra 1.000 MB som "buffer" er vel passende.

Jo det kan du da have ret i, men jeg kan ikke lade være med at skele
til TDC`s adsl, hvor jeg til de samme penge får ubegrænset trafik.
Jeg er nok ikke den eneste, der har glædet sig til ikke længere at skulle
holde øje med
forbruget, det kan så være minuttakst/antal mb.
Men da jeg nu har levet med minuttakster de sidste 6 år, så kan jeg nok
også vente de syv
måneder til at TDC levere adsl på den central, hvor jeg er tilsluttet.

Mvh
John

Fra : Gerner

Dato : 28-07-01 04:35

On Fri, 27 Jul 2001 14:16:57 +0200, in dk.edb.internet.udbydere, "John"
<bhs@inbox.as>:

> [...]
>div hjemmesider/post og lidt nyhedsgrupper. Det er ingen downloads af hver

Joh men det er uden at skele til forbruget ?
Hvis der var " fri" dl på 1000 Mb om måneden ville det svare til ca 30 dage af
33 Mb eller et sted mellem 231Mb til 264 Mb om ugen.
Når man så skal holde øje med forbruget, så gavner det faktisk alle med fwa
internet forbindelse hos en bestemt udbyder.

Så længe internettet ikke er udbygget endnu til at klare den voksende trafik, så
er en begrænsning af alle arter en fordel.
Når internettet er udbygget kan flere begrænsninger fjernes. Indtil næste gang
man støder på loftet.

Fra : Gerner

Dato : 29-07-01 05:25

<bhs@inbox.as>:

> [...]
>> >

>Hej
>
>Jeg har prøvet at installere Du-Meter få et indtryk af, hvor megen trafik

Jeg har installeret du-meter, men desværre læser den ikke modemloggen, men har
man den tændt ved opstarten, så kan man jo se det løbende forbrug m.m.

jeg foretrækker dog en loglæser.
Findes der et sted på nettet hvor man kan efterlyse den slags programmer ?

Der er jo ingen ende på programmer der aflæser loggen for tidsforbrug contra
priser. Også et dansk, men med de Mb begrænsninger der kommer nu, så kunne en
aflæsning af loggen hvor der står hvor meget man har dl/ul, være en god ting.

07-19-2001 22:55:52.58 - Session Statistics:
07-19-2001 22:55:52.58 - Reads : 617509 bytes
07-19-2001 22:55:52.58 - Writes: 65377 bytes

Faktisk skal programmet jo blot lede efter linier med "reads :" og lægge tallene
der står tilsvarende steder sammen og lægge resultatet i en egen tekstfil, evt.
et regneark.
Og en mulighed for at skrive en tidsperiode.
Naturligvis må loggen ikke ændres.

Fra : Gerner

Dato : 29-07-01 05:30

On Sat, 28 Jul 2001 22:25:24 -0600, in dk.edb.internet.udbydere, Gerner
<gm@telefona.dk>:

> [...]
>et regneark.
>Og en mulighed for at skrive en tidsperiode.

Tager spørgsmålet hen til software/regneark gruppe.

Fra : Morten

Dato : 29-07-01 11:36

Sonofons Bredbånd er som sådan dyrere end ADSL, det er jeg enig med jer i,
eftersom der ikke er nogen grænse på ADSL! Det man skal tænke på er at det
jo koster MANGE penge at etablere FWA nettet rundt om i landet. Jeg mener
dog der er en række fordele som taler FOR FWA:

- Folk som bor udenfor ADSL's rækkevidde kan få en hurtig opkobling

- Sonofon garanterer hastigheden på FWA linien, hvilket INGEN ADSL udbydere
efter min overbevisning gør!!!

- FWA tilbyder pt. optil 4 Mbit for private og 10 Mbit for virksomheder,
hvilket er hurtigere end ADSL vil være i lang tid!!!

- FWA er fremtidssikret da hastigheden på det "nuværende" udstyr kan skrues
meget højere op når Sonofon ønsker det

Mht. Mb grænsen synes jeg også den er for høj! Man kan dog med fordel tage
en 512 Kbit linie for 80,- ekstra om måneden og få 2 Gb pr. måned med i
købet! Jeg selv surfer en del, henter en del musik og er altid online med
ICQ og Outlook og jeg bruger aldrig mere end 2 Gb pr. md!
Hvad angår oprettelsen skulle det KUN komme til at koste 399,- at få FWA i
forbindelse med kampagne! Det er inkl. tekniker sætter parabolen op, borer
huller rundt om i huset og trækker kabel ind til din PC! Det må da siges at
være billig!!!

Mvh Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-01 11:43

"Morten" <nupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Sonofons Bredbånd er som sådan dyrere end ADSL, det er jeg enig med jer i,
> eftersom der ikke er nogen grænse på ADSL! Det man skal tænke på er at det
> jo koster MANGE penge at etablere FWA nettet rundt om i landet.

Det koster også MANGE penge at etablere ADSL

> - Folk som bor udenfor ADSL's rækkevidde kan få en hurtig opkobling

ADSL og SHDSL har næsten 100% rækkevidde

> - Sonofon garanterer hastigheden på FWA linien, hvilket INGEN ADSL
udbydere
> efter min overbevisning gør!!!

En produktmæssig og ikke teknisk beslutning. Det er noget nemmere at
garantere hastighed på ADSL end på FWA

> - FWA er fremtidssikret da hastigheden på det "nuværende" udstyr kan
skrues
> meget højere op når Sonofon ønsker det

Og ADSL udstyret kan opgraderes til de andre DSL'er

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-07-01 13:08

"John" <bhs@inbox.as> writes:

>isdn line og NetTid hos TDC. Så hvad SonoFon`s trafikgrænse på 1000mb angår,
>så er det vist det samme, som at have købt en Porsche og kun ha`en halv
>liter benzin i tanken.

Det er vel mere et spørgsmål om, at man har bosat sig på en lille ø
uden en bro, og nu er træt af, at man skal købe en båd for at komme
ind på land.

I den situation ville de færreste nok angribe bilforhandlerne, fordi
bilerne ikke kan bruges på øen, men når det gælder ADSL vs. FWA, så
kan man godt være utilfreds?

Det er selvfølgelig de færreste, der har været klar over, at man
ude på landet og de mindre centraler ikke kan få ADSL. Så analogien
er måske ikke helt så gyldig, for ø-beboerne vidste nok godt det
med båden og bilen, inden han flyttede.

Omvendt har man, når man bosætter sig i mindre samfund, automatisk
fravalgt en masse ting såsom hybridnet, centralvarme og lignende.
Og altså også ADSL - for de små bysamfund i hvert fald i starten -
for dem helt ude på landet sikkert for evigt på grund af afstanden.

Det er svært at få både i pose og i sæk. Og når man endelig kan
finde det, så koster det en formue at flytte derhen.

Mvh.
   Klaus, som lige fik endnu en bilanalogi ind i sagen.