[3] EazyInternet - placering af modem?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 04-01-09 11:09

Jeg har EazyInternet med et trådløst Huawei-modem. Modemet her et kort
kabel, som jeg nu har get med et USB-folængerkabel på en meter.

Uanset om jeg har forlængeren monteret eller ej, kan jeg konstatere, at
hastigheden afhænger en hel del af hvor og hvordan jeg placerer modemmet.
Jeg har meget dårligt signal, så hastigheden svinger mellem 56 og 300 KB/s.
Hvis jeg er heldig og lægger modemet i vindueskarmen og får det drejet helt
præcist, kan jeg ligge omkring 250 KB/s.

Hvad kan der siges generelt om den bedste placering af modemet? Er det
ligegyldigt hvodan det vender i forhold til verdenshjørnerne og/eller
nærmest sendemast?

Når følsomheden således er konstateret, er der jo ikke langt til den tanke,
at det ville være fint med en "antenneforstærker" Findes noget sådant?

Hvad kan jeg ellers gøre for at optimere signalet?

Jeg har også nogle spørgsmål om hastigheden på mine USB-porte, men de hører
vel til i hardware-gruppen, selv om de - i dette tilfælde - har relation
til modem/signal?
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-01-09 12:32

Mikkel Mikkelsen wrote, on 04-01-2009 11:08:

> Hvad kan der siges generelt om den bedste placering af modemet? Er det
> ligegyldigt hvodan det vender i forhold til verdenshjørnerne og/eller
> nærmest sendemast?

Radiobølger reflekteres mere eller mindre, når de rammer noget. Når modemet er indendørs, vil det måske modtage et ikke reflekteret signal fra masten, men det vil også modtage reflekterede bølger fra
fx væggene. Når de forskellige bølger rammer modtageren kan de enten forstærke eller svække hinanden afhængigt af, om de er i modfase eller medfase. Derfor kan det give store forskelle at flytte
modtageren lidt. Radiobølgerne kommer lettest ind gennem et vindue, så umiddelbart vil det være bedst at placere modemet i et vindue, som har frit udsyn til nærmeste mast. Med hensyn til, hvordan
modemet skal vende har du jo selv konstateret, at modemet skal vende på en bestemt måde, for at få den bedste forbindelse.

> Når følsomheden således er konstateret, er der jo ikke langt til den tanke,
> at det ville være fint med en "antenneforstærker" Findes noget sådant?

Jeg har aldrig hørt om sådan en.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-01-09 16:17

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> at det ville være fint med en "antenneforstærker" Findes noget sådant?
>
> Hvad kan jeg ellers gøre for at optimere signalet?

En ekstern antenne er altid godt - den kan du så passende sætte fast i
vindues karmen eller noget. Alternativt købe dig en router der kan 3G
(Linksys har nogen, ZyXEL 2WG kan (ihvertfald med PCMCIA, jeg kan ikke huske
om der er kommet support for USB))
Men det kommer an på hvilket modem du har hvorvidt det kan lade sig gøre.
Jeg har gode erfaringer med Sierra Aircard (PCMCIA)med ekstern antenne, men
så taler vi også pludselig hardware til et par tusser.

--
/Dennis
Diverse hardware sælges