Sauerkraut, resultat!
Fra : Linde

Dato : 31-12-08 16:26

Hej gruppe!

Som det kan læses i tråden fra slutningen af november, satte jeg en spand
sauerkraut over den 25/11. I dag blev det så tiden at tage den, da jeg skal
bruge noget til min nytårs roastbeef. Skulle nogle have interesse, så følger
her fremgangsmåden og resultatet:

½-5/8 hvidkålshoved, de yderste blade og stokken fjernes. Kålen snittes så
fint som muligt med kniv, men maskinsnit vil nok være bedre! Kålen pakkes
tæt i en 5 liter spand, hvor man først salter kålen grundigt og jævnt med 3%
(vægtprocent)fint salt. Giv salten 15-30 minutter til at smelte. Kålen
stampes ned i spanden, og hårdt, med et passende instrument. Målet er at
mase væde nok ud af kålen til at dække den. Jeg satte en mindre beholder med
vand ned oveni under gæring for at skabe vægt. Spanden lukkes, gerne med et
pift CO2 fra en sodavandmskaine for at fortrænge ilt. Låget på spanden skal
have en gærlås. Spanden skal stå ved ca. stuetemperatur. Efter ca 24 timer
bobler spanden, dette kører på ca en uge frem. Resten af vejen gærer kålen
malolaktisk og danner ikke CO2, så bliv ikke fristet til at åbne den - den
ER i gang endnu. Jeg tog min kål i dag, 31/12, efter den havde stået
siden 25/11. Plus minus en uge, er nok ingen hindring.(erfaring søges) Til
slut, omrør kålen og sæt den på køl. Herfra holder den sig op til en måneds
tid, hvis man holder låget på efter brug.

Tips: snit kålen så fint som overhovedet muligt. eller bedre endnu, riv den!
Vær sikker på at væde dækker al kålen når den sættes til gæring.

Smag: Lækker syrlig surkål, ren smag og meget god fylde, knas og
"fiberfornemmelse". Ville dog anbefale finere skæring/rivning.

Hygge med evt. kålprojekter, og godt nytår!
Linde

Fra : Max

Dato : 31-12-08 17:29

Hej Linde

> Smag: Lækker syrlig surkål, ren smag og meget god fylde, knas og
> "fiberfornemmelse". Ville dog anbefale finere skæring/rivning.

Flot og spænnende forklaring og eksperiment, opskriften må
prøves af, det lyder jo til at kunne slå Sauerkraut på dåse.

Køb dig en snitter fra Borner, den snitter nemlig for fint
til rødkål, men rammer lige snitningen til kålen.

http://www.boerner-import.dk/

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 31-12-08 17:54

> Køb dig en snitter fra Borner, den snitter nemlig for fint
> til rødkål, men rammer lige snitningen til kålen.
>
> http://www.boerner-import.dk/

Yep, det er mit næste hit omkring det her, både for kål og for alt muligt
andet. Det SKAL snittes meget finere end man kan gøre i hånden. Tak for det,
og til kommende kål-syrnere...HUSK at finsnitte kålen, finest muligt. Har du
ikke en maskine, ja så skal der altså arbejdes. SNIT FINT!

Mvh
Linde