Indbagt krondyrsmørbrad, hvor længe i
Fra : Pipeline

Dato : 30-12-08 17:06

Har købt en krondyrsmørbrad til i morgen.
Den skal omvikles med en kyllingefars og butterdej. Men hvor længe skal
den have i ovnen? Lignende opskrifter med svinemørbrad, siger omkring 45
min. ved 200 grader. Er det det samme for et krondyr?
Hvis jeg smider et termometer ind i dyret, hvor varmt skal det så være
når det er færdigt?
Mvh
Pipeline

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 30-12-08 18:21

On Tue, 30 Dec 2008 17:05:48 +0100, Pipeline
<ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> wrote:

> [...]
>min. ved 200 grader. Er det det samme for et krondyr?
>Hvis jeg smider et termometer ind i dyret, hvor varmt skal det så være

Jeg har tidligere eksperimenteret med indbagt/farseret mørbrad (af
hjort), og nåede frem til at en kernetemperatur på 55-60 grader var
passende til min smag (rødt). Det synes jeg, vildt skal være. Men jeg
ved, det er en smagssag.

45 minutter ved 200 grader lyder som lang tid i mine øre -- medmindre
der er tale om et meget tykt lag kyllingefars og dobbeltbutterdej.

Overvej evt. at lave farsen af gråand -- el. perlehøne isf. kylling.

Mit eksperiment med hjortemørbrad kan der læses mere om her:
http://www.bergholt.net/hjortemoerbrad_med_to_lag_fars_skorzonerroedder_marv_pastinak_foiegras_og_roedvinssauce.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt