Kan mysql_fetch_*() arbejde på resultpoint~
Fra : Jonas Delfs

Dato : 26-07-01 21:46

Hej -

Et lille teknisk spørgsmål:
Kan mysql_fetch_*() arbejde på den resultpointer mysql_query() returnerer,
eller skal rækkerne stadigt være at finde i databasen?
Jeg ved at mysql_query() finder de efterspurgte data frem, men jeg er ikke
helt sikker i min teori om at resultatet bliver trukket ud så det ikke
længere er afhængigt af data i databasen.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Developers are being asked to do more with less, do it faster, and make it
fit with the existing systems and databases." - IDC

Fra : Jonas Delfs

Dato : 27-07-01 00:33

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved at mysql_query() finder de efterspurgte data frem, men jeg er ikke
> helt sikker i min teori om at resultatet bliver trukket ud så det ikke
> længere er afhængigt af data i databasen.

Jeg har nu testet mig til at jeg har ret, men er der nogen der har
indvendinger hører jeg dem meget gerne. :)

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 27-07-01 15:24

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> wrote in message

> Jeg har nu testet mig til at jeg har ret, men er der nogen der har
> indvendinger hører jeg dem meget gerne. :)

Nej ingen indvendinger herfra, det er dog lidt skræmmende i forbindelse med
meget store resultatsæt, her må man altså virkeligt kunne optimere ved at
bruge unbuffered..

Iøvrigt til dem der stadig tvivler har jeg også lige lavet en lille test ->
http://linux.control.dk/eksempler/mysql_cache/

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jonas Delfs

Dato : 27-07-01 17:03

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> meget store resultatsæt, her må man altså virkeligt kunne optimere ved at

Må man kunne? - har du prøvet og opdaget at det _kan_ mærkes, eller hvad er
det du fortæller os? :)

> Iøvrigt til dem der stadig tvivler har jeg også lige lavet en lille
test ->
> http://linux.control.dk/eksempler/mysql_cache/

Ligner meget mit test-script. :)

Fra : Anders Johannsen

Dato : 28-07-01 11:15

In article <AQe87.756$V53.88848@news000.worldonline.dk>, "Nezar Nielsen"
<tumpen@fez.dk> wrote:

> [...]
> ved at bruge unbuffered..
>
> Iøvrigt til dem der stadig tvivler har jeg også lige lavet en lille test

Jeg er naturligvis blot meget tykhudet, men jeg kan ikke se hvordan det,
der findes på ovenstående link, på nogen måde illustrerer den pointe?

/A

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 28-07-01 17:21

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> wrote in message

> Jeg er naturligvis blot meget tykhudet, men jeg kan ikke se hvordan det,
> der findes på ovenstående link, på nogen måde illustrerer den pointe?

Det illustrerer ikke pointen(i hvert fald ikke direkte[1]) at man kan få
performance ud af at bruge unbuffered, men det illustrerer at dataene bliver
HENTET(php har dem i hukommelsen) fra databasen med det samme man laver sin
query, og at ting der kommer ind i mellemtiden mellem query'et og
mysql_fetch* ikke kan have nogen effekt på datasættet(jeg sletter tabellen
efter query'et, og henter derefter rækkerne).

[1]: ved store resultatsæt må det da helt klart give bedre performance, at
hente tingene fra databasen når man skal bruge dem, i stedet for at starte
med at få php til at hente alting ind i hukommelsen, og så derefter behandle
det man skal bruge.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Anders Johannsen

Dato : 27-07-01 00:56

In article <9jpve5$68r$1@sunsite.dk>, "Jonas Delfs"
<jonas@nospam.delfs.dk> wrote:

> Jeg ved at mysql_query() finder de efterspurgte data frem, men jeg er ikke
> helt sikker i min teori om at resultatet bliver trukket ud så det ikke
> længere er afhængigt af data i databasen.

mysql_query() gør at mysql allokerer et resultatsæt, _og_ henter hele
resulatet til klienten (i dette tilfælde php). Således er efterfølgende
kald til mysql_fetch_*() uafhængige af datasen ( i modsætning til
mysql_unbuffered_query() )

/A

Fra : Jonas Delfs

Dato : 27-07-01 11:14

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> skrev i en meddelelse

> mysql_query() gør at mysql allokerer et resultatsæt, _og_ henter hele
> resulatet til klienten (i dette tilfælde php).

Godt at få det bekræftet.