telefonsvareren i udlandet (telmore)
Fra : Peter T.

Dato : 26-12-08 12:13

Kæresten og jeg har været i egypten her i december. Da hun tjekkede sit
forbrug, så hun at hun har foretaget 3 opkald til sin telefonsvarer.
Opkaldslisten viser, at hun ikke har foretaget disse opkald. Derudover
har hun modtaget modtaget 3 opkald. Men hun har slet ikke løftet røret,
da hun ikke ville betale for disse opkald. Så regningen lyder:

3 stk. Samtaler modtaget i udlandet        -75,00 kr.

Dato    Tid    Beskrivelse    Varighed    Pris
14.12.08    16:43:47    Samtale modtaget i udlandet    00:00:08
   -25,00 kr.
11.12.08    20:59:26    Samtale modtaget i udlandet    00:00:03
   -25,00 kr.
09.12.08    16:21:33    Samtale modtaget i udlandet    00:00:08
   -25,00 kr.

Og:

3 stk. Opkald foretaget i udlandet til 51100000 Tilføj til adressebog
Slå nummeret op        -73,50 kr.

Dato    Tid    Beskrivelse    Varighed    Pris
14.12.08    16:43:47    Opkald foretaget i udlandet til 51100000
   00:00:08    -24,50 kr.
11.12.08    20:59:26    Opkald foretaget i udlandet til 51100000
   00:00:03    -24,50 kr.
09.12.08    16:21:33    Opkald foretaget i udlandet til 51100000

Alt i alt: 148.50 kr.

Bemærk at foretagne og modtagne opkald er på samme sekund. Det er sgu
en god guldkalv, Telmore har fået sig der!

Men hvad jeg ikke helt forstår. Hvordan kan hun foretage et opkald til
telefonsvareren, når hun slet ikke har foretaget noget opkald
overhovedet!?
Derudover fatter jeg simpelthen ikke, at hun skal betale for andres
opkald til telefonsvareren!?

Kan I en god forklaring på denne dobbelttaksering samt hvorfor man skal
betale for andres opkald til en svarer, når man er i udlandet?

På telmores hjemmeside står der godt nok følgende:

"Koster det mig noget at modtage opkald i udlandet?
Ja, du betaler både for de opkald du modtager, og de, der viderestilles
til din telefonsvarer.

Hvis du fx modtager et opkald, ikke besvarer opkaldet, som i stedet
viderestilles til din telefonsvarer - så betaler du for opkaldet til det
land, hvor du befinder dig, samt for at opkaldet sendes tilbage til
telefonsvar-servicen i Danmark. Vær meget opmærksom på dette."

Men den her ryger alså til Kup! på min hadeavis EB. Jeg finder det her
urimeligt.

--
Peter T.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-08 12:47

Peter T. skrev:

> Bemærk at foretagne og modtagne opkald er på samme sekund. Det er sgu
> en god guldkalv, Telmore har fået sig der!

Telmore gør ikke andet end hvad alle mobilselskaberne gør.

> Men hvad jeg ikke helt forstår. Hvordan kan hun foretage et opkald til
> telefonsvareren, når hun slet ikke har foretaget noget opkald
> overhovedet!?

Hun har (åbenbart) ikke foretaget opkald til telefonsvareren, men
hun bliver takseret for de opkald som andre foretager. Sådan
fungerer systemet.

Hvis jeg sætter omstilling aktiv på min mobil så det er vores
sommerhustelefon der ringer, så betaler opkalderen normalt for at
mobilopkald til min mobil - men *jeg* betaler for den
viderestillede samtale fra mobilen til vores sommerhus.

Hvis jeg tager mit Telmoresimkort med til udlandet og slukker
mobilen (efter at det lokale system har registreret min mobil),
vil det ske på samme måde når nogen ringer til mig. De betaler
for en udlandssamtale, og jeg betaler (dyrt) for viderestillingen
fra min mobil til telefonsvareren i Danmark.

Det er grunden til at jeg har frakoblet telefonsvareren. Når man
gør det, sendes der i stedet en sms med oplysning om hvem der har
ringet.

> Kan I en god forklaring på denne dobbelttaksering samt hvorfor man skal
> betale for andres opkald til en svarer, når man er i udlandet?

Fordi man selv betaler for viderestilling. Sådan har det altid
været. Derfor råder man også til at folk der kommer hjem fra
udlandet, slukker mobilen senest i Danmark og tænder den igen. Så
bliver det registreret at simkortet er hjemme. Man kan faktisk
risikere at blive bonnet for dyre udlandssamtaler efter at man er
kommet hjem, hvis man ikke sørger for at mobilens hjemkomst
bliver registreret.

Jeg forstår dog ikke hvorfor hun bonnes for at modtage samtaler.
Spørg Telmore.

--
Bertel

Fra : J. E.

Dato : 26-12-08 12:54

> [...]
> risikere at blive bonnet for dyre udlandssamtaler efter at man er
> kommet hjem, hvis man ikke sørger for at mobilens hjemkomst

Hvordan kan dette lade sig gøre, når der helt tydligt står at man er
på ens udbyders net når man er hjemme igen og man af gode
grunde ikke kan være på så mange andre ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-08 09:06

J. E. skrev:

> Hvordan kan dette lade sig gøre, når der helt tydligt står at man er
> på ens udbyders net når man er hjemme igen og man af gode
> grunde ikke kan være på så mange andre ?

Der kan gå lidt tid fra mobilen kommer hjem til systemet har
registreret at den er hjemme, og i den periode vil opkald routes
til udlandet og hjem igen.

Jeg ved ikke hvor lang perioden er, men jeg har læst det råd at
man skal sikre sig at man slukker og tænder mobilen så snart man
er ankommet - og det samme vil være smart på vej hjem hvis man
passerer landegrænser til billigere udlandstakster.

Men du kan da bare lade være med at foretage dig noget. Chancen
for at man får et opkald i den kritiske periode er sikkert ringe.

--
Bertel

Fra : apollo14

Dato : 27-12-08 21:02

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> mobilopkald til min mobil - men *jeg* betaler for den
> viderestillede samtale fra mobilen til vores sommerhus.

Det er nemlig rigtigt, den der ringer op, betaler kun frem til første
knudepunkt, og sådan har det altid været.

> [...]
> for en udlandssamtale, og jeg betaler (dyrt) for viderestillingen
> fra min mobil til telefonsvareren i Danmark.

Det er forkert Bertel. Personen der ringer op, skal kun betale normal
samtaleafgift, da personen ikke kan vide om du er i udlandet.
Du kan f.eks læse om det her
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad014/

..

> Jeg forstår dog ikke hvorfor hun bonnes for at modtage samtaler.
> Spørg Telmore.

Der er ikke så meget at spørge om, hun modtager et opkald i udlandet, og
det koster knaster.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 13:14

apollo14 skrev:

> Der er ikke så meget at spørge om, hun modtager et opkald i udlandet, og
> det koster knaster.

Åh ja, så fik jeg det på plads.

--
Bertel

Fra : BorreBoy

Dato : 26-12-08 12:52

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> skrev i meddelelsen
[...]

------------

Der er intet urimeligt. Som Telmore skriver, så skal du være opmærksom på
det med svaren. Du kan jo bare tjekke priserne inden du rejser. Det der gør
det ekstra dyrt, er at der betales pr. påbegyndt minut.

Din telefon modtager opkaldet. Det betaler du naturligvis for. Derefter
ringer din telefon til svaren (som den jo skal). Det betaler du også for.
Vær du hellere glad for, at det kun er 3 opkald og ikke ti-tyve stykker.

Jeg tvivler i øvrigt på, at det er en "Guldkalv" for Telmore. Det er vel TDC
eller den Ægyptiske udbyder der tjener på trafikken.

Fra : JK

Dato : 26-12-08 14:36

> [...]

>betale for andres opkald til en svarer, når man er i >udlandet?

>Men den her ryger alså til Kup! på min hadeavis EB. >Jeg finder det her

Æypten er jo nok billigste land at have sin mobil med til.

men en hurtig takst forklaring må være

1. en person ringer til din mobil og betaler dansk mobiltakst.

2. telefonen ringer i udlandet og du betaler så fra danmark til det land du
befinder dig i

3. du vælger ikke at besvare opkaldet, og der viderestilles til din
telefonsvare som jo er i danmark dermed er du oppe på 2 gange udlandstakst.

Sådan har det fungeret faktisk lige siden mobilen og viderestillingen kom
frem.

Derfor havde hun valgt at tage telefon og sige jeg er i udlandet så snakkes
hej hej så har det været billigere for jer.

Jeg plejer somregel at gøre det at alle opkald viderestilles direkte til min
telefonsvarer inden jeg tager afsted så får jeg ikke nogen opkald mens jeg
er væk.

Og de nærmeste ved så de kan sende en sms eller blot indtale på min svarer
så får jeg nemlig en sms med deres nummer og kan ringe til dem.

Sådan udgår jeg overraskelserne.

At du vil skrive til kup om det, forstår jeg så ikke helt, da det er
din/jeres uvidenhed om faktiske forhold der er beskrevet godt på faktisk
alle teleselskabers hjemmeside

og så bliver det faktisk gentaget flere gange hvert år i pressen og også på
EB

f.eks. en hurtig google søgning gav denne artikel som kup selv har bragt
http://ekstrabladet.dk/forbrug/article441596.ece

Så tror ikke de bliver overrasket over din mail

Hilsen

Johnny

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-12-08 19:13

> Men den her ryger alså til Kup! på min hadeavis EB. Jeg finder det her
> urimeligt.

Med henblik på at udstille dig selv som en, der ikke undersøger tingene på
forhånd? Alt er gjort fuldstændigt efter bogen - og personligt synes jeg
ikke, at der er faktureret noget som helst, som er unfair. Alternativet er
jo, at Telmore har udgiften overfor den udenlandske udbyder.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Peter T.

Dato : 27-12-08 11:21

In article <49551e88$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
thismail@isfake.com says...

> [...]
> ikke, at der er faktureret noget som helst, som er unfair. Alternativet er
> jo, at Telmore har udgiften overfor den udenlandske udbyder.

Jeg kan tildels acceptere, at man bliver ringet op i udlandet og betaler
for selve opkaldsforsøget. Jeg kan blot ikke helt acceptere, at man
skal betale 25 kr når røret ikke løftes.
Men jeg kan til gengæld ikke forstå, at der skal betales for opkald TIL
telefonsvareren, når der overhovedet IKKE er lavet disse opkald! Og
kæresten stejler heldigvis også over dette.

--
Peter T.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 27-12-08 17:06

> [...]
> telefonsvareren, når der overhovedet IKKE er lavet disse opkald! Og
> kæresten stejler heldigvis også over dette.

Der ER jo lavet opkald til telefonsvareren. Hvis jeg ringer til dig, og du
ikke tager den, laves der et opkald til telefonsvareren - fra dit nummer i
netværket!

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Peter T.

Dato : 28-12-08 00:40

In article <49565259$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,
thismail@isfake.com says...

> Der ER jo lavet opkald til telefonsvareren. Hvis jeg ringer til dig, og du
> ikke tager den, laves der et opkald til telefonsvareren - fra dit nummer i
> netværket!

Godt så. Så fungerer den telefonsvarer på en anden måde end forventet.
Jeg havde forventet, at serveren herhjemme havde skiftet over til
telefonsvareren ved intet svar. Men det er åbenbart telefonen, der
laver opkaldet til telefonsvareren. Det er sådan jeg forstår det.

Men har jeg så også ret, at hvis jeg modtager et opkald, som jeg ikke
besvarer _herhjemme_, så betaler jeg for den tid vedkommende bruger på,
at indtale en besked? Altså at der er taksering uanset om det er her i
DK eller udlandet?

--
Peter T.

Fra : BorreBoy

Dato : 28-12-08 09:03

> [...]

>besvarer _herhjemme_, så betaler jeg for den tid vedkommende bruger på,
>at indtale en besked? Altså at der er taksering uanset om det er her i

I princippet ja. De fleste selskaber betaler dog for opkaldet når du er i
Danmark.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-12-08 10:40

> [...]
> besvarer _herhjemme_, så betaler jeg for den tid vedkommende bruger på,
> at indtale en besked? Altså at der er taksering uanset om det er her i

Det afhænger af teleselskabet. Nogle tager penge for det, andre gør ikke.
Når du er i Danmark har de ikke en egentlig udgift som sådan, udover at du
bruger lidt kapacitet i netværket. Når du er i udlandet skal din operatør
behandle den udenlandske operatør for at håndtere opkaldet - derfor koster
det altid ved roaming.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Peter T.

Dato : 29-12-08 01:13

In article <4957494c$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
thismail@isfake.com says...

> [...]
> behandle den udenlandske operatør for at håndtere opkaldet - derfor koster

Jamen så har jeg lært noget nyt. Stridsøksen bliver altså begravet her
i forhold til telmore. :)

--
Peter T.

Fra : Lars Raaby

Dato : 26-12-08 22:01

Peter T. skrev:
> [...]
> har hun modtaget modtaget 3 opkald. Men hun har slet ikke løftet røret,
> da hun ikke ville betale for disse opkald. Så regningen lyder:

Hvorfor lod hun ikke bare telefonen blive hjemme i danmark når hun ikke
har råd til at tale i den?
> Men den her ryger alså til Kup! på min hadeavis EB. Jeg finder det her
> urimeligt.

Du finder det urimeligt. Men hvad siger kærsten?

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Peter T.

Dato : 27-12-08 11:13

In article <495545fd$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Lars.Raaby@kabelmail.dk says...

> Du finder det urimeligt. Men hvad siger kærsten?

Det samme! :)

--
Peter T.

Fra : apollo14

Dato : 27-12-08 20:56

Peter T. skrev:
> [...]
> har hun modtaget modtaget 3 opkald. Men hun har slet ikke løftet røret,
> da hun ikke ville betale for disse opkald. Så regningen lyder:

Problemet er at du/i ikke har lavet en ubetinget viderstilling til
telefonsvareren, og har kun brugt viderstilling ved intet svar,
telefonen har så registreret jer på det udenlandske net, og dermed
betaler ejeren af opkaldet både ud og hjem igen, da telefonsvareren er i
Danmark. Det der sker, er at hun tænder sin telefon i Egypten, og har
viderestillingere slået til ved intet svar, samt ved ingen dækning,
havde det været i DK, havde i ikke betalet noget, da i altid er på
udbyderens eget net, og dermed på samme net som telefonsvareren.

Måden man kan undgå det på, er at lavet ubetinget viderestilling til
telefonsvareren, INDEN man rejser fra sin udbyders net, så koster det
kun at modtage/sende sms, ringe hjem eller til sin telefonsvarer.

Jeg slår altid telefonsvareren fra inden jeg tager udenlands specielt på
min private telefon, er det på firmatelefonen, så er jeg ret ligeglad,
da jeg ikke selv betaler, de kan jo bare lade vær med at ringe i min
ferie ;)

Fra : Mathias

Dato : 27-12-08 21:40

Hej Peter

Jeg er ked af at være lidt barsk, men dette problem er noget som burde være
paratviden for alle..
I hvert fald har jeg så længe man kunnet købe en mobiltelefon fået brølet
ørerne fulde med, at skal du til udlandet:
- Slå enten din telefonsvarer FRA
- Sluk mobilen HJEMME, og hvis du fx. i nødstilfælde har tændt den i
udlandet: Slå telefonsvareren FRA

Mvh Mathias

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-08 13:15

Mathias skrev:

> Jeg er ked af at være lidt barsk, men dette problem er noget som burde være
> paratviden for alle..

Enig.

> I hvert fald har jeg så længe man kunnet købe en mobiltelefon fået brølet
> ørerne fulde med, [...]

Præcis.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 29-12-08 04:44

In article <49569291$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com says...

> - Slå enten din telefonsvarer FRA
> - Sluk mobilen HJEMME, og hvis du fx. i nødstilfælde har tændt den i
> udlandet: Slå telefonsvareren FRA

Det betragter jeg så ikke som paratviden. Men det er så ford jeg har
haft en anden ide om hvordan det med telefonsvareren virkede.
Jeg har haft forventning om, at blev opkaldet ikke besvaret, så slog
serveren hjemme i danmark over på harddisken med ens telefonsvarer og
dermed blev opkaldet holdt indenfor damarks grænser.

Jeg har lavet en lille uformel rundspørge på arbejdet her i de sidste
par aftener. Nogle vidste godt hvordan man blev takseret, mens andre
ikke vidste det. Men det sjove for disse, som vidste besked om
takseringen, vidste til gengæld ikke hvordan det teknisk hang sammen.
Men de havde accepteret, at sådan var det og så var den ged barberet.
Det var simpelthen hen ad "nå, men telefonselskabet siger vi har brugt
mange penge på mobilen i udlandet og vi orker ikke at tjekke det, så vi
betaler bare, da vi sikkert har brugt det de siger."-agtig holdning. :)

--
Peter T.

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 29-12-08 09:12

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote in message
> [...]

serveren hjemme i danmark over på harddisken med ens telefonsvarer og
dermed blev opkaldet holdt indenfor damarks grænser.

Så er det da fordi du ikke føger med i hvad de snakker og skriver om i
medierne, for det har været oppe mange gange.

JJ