fra lp til cd ?
Fra : Jakob H K

Dato : 26-07-01 19:31

Er der nogen der kan give en beskrivelse hvorledes man får lagt musikken
fra lp plader over på cd, i højest mulige kvalitet.

Hygge

Jakob H K

Fra : Jonas

Dato : 26-07-01 20:31

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Er der nogen der kan give en beskrivelse hvorledes man får lagt musikken
> fra lp plader over på cd, i højest mulige kvalitet.

Du får fat på Sound Studio [$] eller Coaster [gratis] fra
versiontracker. Herefter sætter du mac'en til din forstærker [i tape2's
'rec' stik]. Dette har jeg gjort med en lang minijack/minijack ledning
[anlæg og mac står i hver sin ende af min lejlighed], hvor den ene ende
sidder i mac'ens lydudgang. I min forstærker har jeg en ledning der går
fra rec i tape2 udgangen og ender i et minijack-stik. For at sætte de to
minijacks sammen har jeg en adapter der kostede 20,-
Dernæst starter du et af ovennævnte programmer, indstiller
optagerniveau, trykker rec, sætter pladen i gang - tadaaa, nummeret fra
din plade er nu lavet til aiff-fil, som du kan brænde.

Jeg forestiller mig et hav af hi-fi entusiaster der væmmes, spytter og
noterer sig min emailadresse ved læsning af ovenstående beskrivelse, men
det virker altså upåklageligt, og har kostet mig i nærheden af 70,- [jeg
bruger Coaster].
Kvalitetsmæssigt kan man uden tvivl gøre ovenstående konstellation bedre
ved at have en kortere og tykkere ledning mellem mac og forstærker,
guldbelagte stik, osv. osv.
Men denne måder virker altså. Dog har jeg ikke prøvet at brænde noget da
jeg ikke har nogen brænder, men jeg vil tro det kører som Hans i Grethe.

--
Jonas [CPH, DK] |
Erase harddrive to reply | Mental backup in progress

Fra : Jakob H K

Dato : 26-07-01 20:50

Tak for det lange svar, hved du om lydkortet på macen har stor betydning
for kvaliteten ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Jonas

Dato : 26-07-01 22:02

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Tak for det lange svar, hved du om lydkortet på macen har stor betydning
> for kvaliteten ?

Nej, det ved jeg egentlig ikke, men min intuition siger mig at det har
det. De fleste macs har 16bit stereo output, så hvis man havde et 32bit
lydkort ville det vel andet lige blive bedre.

Måske er der andre her NG'en der ved mere om det?

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 26-07-01 22:35

HAK
> [...]
> det. De fleste macs har 16bit stereo output, så hvis man havde et 32bit
> lydkort ville det vel andet lige blive bedre.

Jo - principielt. Jeg ville personligt ikke begynde at købe nyt lydkort for
at overspille LP'er.

16 Bit giver jo også rigelig fin lyd til CD ?

Thomas

PS: med 32 bit kan du jo også bedre overspille hakkerne og ridserne i
LP'en..

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-07-01 18:58

Neumann, Thomas <thomas@neumann.dk> wrote:

> PS: med 32 bit kan du jo også bedre overspille hakkerne og ridserne i
> LP'en..

Hvilket vel netop øger autensiteten af musikken =)

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-07-01 03:04

Hej Jakob

Ja, lydkortet har en del at sige. Men det kommer så sandlig også an på,
hvilken Mac, du vil bruge til formålet.

Hvis du vil bruge fx. en 7300, 7500, 7600, 8500, 8600, 9500, 9600 eller
G3/G4 vil det ingen eller meget lidt betydning have for optagekvaliteten
fra både LP'er og MC'er. Hvis du derimod vil bruge en af de ældre PM 6100
7100, 8100, 9100 eller en 7200 eller en af de alt-i-et Powermacs i serie
5000 og 6000, så vil det være bedre at bruge en gammel 7300.

Jakob H K wrote:

> Tak for det lange svar, hved du om lydkortet på macen har stor betydning
> for kvaliteten ?

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Jakob H K

Dato : 27-07-01 23:01

> Ja, lydkortet har en del at sige. Men det kommer så sandlig også an på,
> hvilken Mac, du vil bruge til formålet.

Jeg har en powermac 4400 med 96 mb ram, det er måske i underkanten
såvidt jeg kan forstå på denne tråd.

Tak for svaret.

Hygge

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-01 23:57

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Jeg har en powermac 4400 med 96 mb ram, det er måske i underkanten
> såvidt jeg kan forstå på denne tråd.

nej, det har kunnet lade sig gøre i mange år, også før G3'erne fandtes,
så det skulle ikke være et problem. det er dog et par ting du skal være
opmærksom på:

slå vm fra under selve optagelsen!
slå alle baggrunds prosser fra under selve optagelsen (brug eks
Peak-a-boo)
slå også DHCP fra hvis mac'en er på ethernet.
defragmenter den partition du vil optage til.
brug din hurtigste hd, hvis du har flere - helst en SCSI disk, selvom
SCSI-bussen er langsommere end din IDE-bus!

selve optagelsen til hard-disken er det vigtigste, de filtre du evt vil
køre bagefter kan altid køres en ekstra gang hvis ikke du er tilfreds
med resultatet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-07-01 01:44

Hej Jakob

Jakob H K wrote:

> Jeg har en powermac 4400 med 96 mb ram,

Lydkortet i 4400 er faktisk slet ikke så dårlig, så du vil ihvertfald ikke
få ringere indspilninger på CD end du havde på dine LP'er.

> det er måske i underkanten
> såvidt jeg kan forstå på denne tråd.

Jaaa... - men det kan gå, - så længe du kun indspiller et nummer ad gangen,
hvilket jo som jeg skrev det vil give de ID informationer, der bliver lagt
på CD'en med nummer og tid. - Og så er det jo langt lettere at tilrette i
begyndelse og slutning i et enkelt nr. end at skulle hen og 'klippe i et
meget langt nummer.

god fornøjelse

Fra : Jonas

Dato : 27-07-01 10:42

Jonas <harddrivejc@voss.tf> wrote:

> Dette har jeg gjort med en lang minijack/minijack ledning [anlæg og mac
> står i hver sin ende af min lejlighed], hvor den ene ende sidder i mac'ens
> lydudgang.
^^^^^^^^^^

Korrektion. Der skulle selvfølgelig stå lydindgang.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-07-01 02:31

Hej Jakob

I de sidste uger har jeg eksperimenteret en hel del med lidt af det samme,
så her er, hvad jeg vil anbefale dig at gøre....

Jakob H K wrote:

> Er der nogen der kan give en beskrivelse hvorledes man får lagt musikken
> fra lp plader over på cd, i højest mulige kvalitet.

1. Du skal have en rigtig god pladespiller med en virkelig god pick-up, -
gerne en halv- eller helprof model med quick-start, - fx. en Technics
SLP-1200MkIV. - Pris ca. 6500kr. inkl. en god pro-pick-up.

2. Du kan enten bruge en forstærker med en god RIAA korrektionsenhed eller
købe en løs RIAA enhed, som du sætter direkte til computerens linie-indgang
og tilslutter pladespilleren direkte til RIAA-enheden. Bruger du en seperat
forstærker skal du tilslutte en alm. stereoledning til TAPE-OUT på
forstærker til computerens LINE-IN indgang.

3. Have et godt optageprogram som fx. Amadeus II eller MusicMATCH. - Og i
det noget mere proffe - Bias PEAK

4. Have masser af RAM til rådighed til musikprogrammet. Giv fx. Amadeus II
min 30-40mb i min. str. og 40-50mb i ønsket str. MusicMATCH gerne mere.
PEAK gerne hhv. 60mb og 100mb.

5. Have god plads på din HD - helst mere end 10-15gb fri kapacitet. Du skal
jo regne med at hver enkel LP vil fylde fra 550-700mb afhængig af pladens
spilletid.

6. Ved optagelse må du _aldrig_ køre til '0' db i indspilningsniveau. Find
det absolut kraftigste sted på pladen og sæt niveauet til 0/-1db til 0/-3db
- altså skal peakmetrene aldrig nå til mere en -1db på skalaen.

7a. Brug _aldrig_ komprimering ved AIFF ooptagelser. Det _kan_ give
puls-effekter på de CD'er, du vil brænde, og det lyder ikke godt.

7b. Hvis du har mulighed/adgang til at bruge mere avanceret software som
fx. PEAK, så sæt low-pass filtret til 70hz/6db pr oktav og high-cut filter
til 16khz/3db pr oktav. Det vil betyde, at den værste pladerummel vil
forsvinde og at diskanten bliver mere ren.

8. Optag altid i stereo - 16bits (evt. 32 bits, hvis program tillader det).
Også hvis det fx. er gamle monoplader singler/LP'er. Dynamikken bliver
bedre, hvis man optager i stereo og ikke i mono.

9. Brug aldrig effekter som 'Dynamic Boost' og 'DNR' (dynamic noise
reduction). Det vil give 'pumpeeffekt' - lidt a la hvis du afspiller et
kassettebånd, der er indspillet uden Dolby, med Dolby C slået til. Rent ud
sagt lyder det rædselsfuldt.

10. Hvis du har adgang til en grafisk equalizer i det program, du vil
bruge, skal du være varsom med at fremhæve frekvenskurver, der ligger under
500hz, da det kan forrykke balancen i hele nummeret, + at det vil forøge
pladerummel med op til 12-15db, og så hjælper et low-pass filter på 70hz
intet. Det samme gælder for frekvenser over 6,3khz på en eq. Lad være med
at fremhæve frekvenserne.
NB! Hvis equalizeren har både 16khz og 32khz justering, så fremhæv 16khz
kurven med +2db og 32khz kurven med +6db, - og behold high-cut filteret
slået til. Det vil give en langt bedre diskantgengivelse ved fx. klassisk
musik.

11. Indspil altid hvert enkelt nr. for sig. Det vil give en bedre søgning
på de CD'er, der kommer ud af en brænding. Indspilningsprogrammet vil selv
angive tid og nr., som vil blive overført til CD'en, når du brænder den.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-07-01 08:03

> [...]

> Er der nogen der kan give en beskrivelse hvorledes man får lagt musikken
> fra lp plader over på cd, i højest mulige kvalitet.

Hej Jakob

Jeg har lavet det stunt med følgende resultat:

Brug SoundEdit16 version 2.

Jeg har en 7500, hvor der er phonoplugs bagpå, hvilket gør det nemt. Du
skal have en almindelig forstæker imellem pladespiller og din Mac. Har
du ikke en Mac med phonoplugs bagpå, så kan du bruge mic-in indgangen.

Det er meget vigtigt at du får jordet Mac og resten af udstyret grundigt
ellers kommer der brum. Test det ved at tage et headset på og skrue godt
op, så kan du tydeligt høre brum. (det var kun når jeg havde
pladespilleren igang at det brummede hos mig).

Du får ikke en bedre aiff fil end det udstyr du bruger, så jo bedre
kvalitet din pladespiller samt pick-up er af desto bedre aiff fil på
Mac'en.

Som tidligere DJ ved jeg at det mest irriterende ved
plader/pladespillere er selvsving - altså når lyden fra højttalerne går
direkte i pick-up og så rumler det hele - en rigtig speaker-killer.

Derfor når du skal optage dine elskede LP'er overpå CD, så skal du sørge
for at pladespilleren står 100% fast og kun kan flytte sig ved et
atomangreb. Brug eventuelt en betonflise (byggemarked kr. 30,-), som du
hænger op på en bærende væg.

Alle kan huske de der fester tilbage i 70/80'erne hvor CD'en ikke var på
markedet endnu, hvor der blev skruet højt op og festen kogte og så
begynde pick-up at hoppe eller også begyndte basenheden at stå og fluffe
helt vildt. Var det ens egne højttalere havde man en blodtryk på
160/300, men var det andres håbede man blot på at de holdt til næste
morgen.

Alle bevægelser samt rumlen fra din pick-up/pladespiller blive jo
kopieret i din aiff fil og når du så brænder en CD'ere kan du jo
pludselig skrue vildt op uden selvsving, men hvis din bas står og
fluffer, så smadrer du simpelthen dine basser meget hurtigt.

Sørg for at få et par sekunder med i starten af nummeret samt til slut,
så kan du efterfølgende i SE16 croppe 100% nøjagtigt, så når du vil
spille track 1 på CD'en så starter den idet du trykker på play.

Det kræver meget RAM - ca. 10 for hvert minut - altså en en 250 - 300 MB
for en side på en LP. Ellers må du tape numrene en af gangen.

Det kræver også meget HD plads - der kan jo være ca. 700 MB på en CD.

Det er sjovt at lave, men det er også et hestearbejde, hvis du er en
flueknepper og gerne vil have perfekte resultater.

Slutteligt vil jeg sige at hvis det drejer sig om "almindelige" gamler
LP'er - Toto, Supertramp og så videre, så er det spild af tid. Dem kan
du købe overalt for kr. 70,- på CD, men er det virkelig sjældne
rariteter, som du selvfølgelig via google.com samt Sherlock har
konstateret at de ganske enkelt ikke kan fås på CD, så gå i krig.

Hygge selv.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net