hvad kom hvornår?
Fra : battlefields

Dato : 29-12-08 13:31

Hej

Vi kom til at snakke om hvilken nytårsmad, der kom hvornår. Kogt torsk er
vel en gammel ret? Men fra hvornår?
Både min mand og jeg, der begge var børn i 50 og 60'erne husker at vi altid
fik kogt hamburgerryg.
Rejecocktailen er vel fra 70'erne? Og kom oksestegene mon ikke cirka
samtidigt?
Men hvad spiste man mon til forret til den kogte torsk?
Hilsen Vibeke

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 15:36

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Vi kom til at snakke om hvilken nytårsmad, der kom hvornår. Kogt torsk
> er vel en gammel ret? Men fra hvornår?

1700 tallet, og den eneste kulinariske nytårstradition vi har, bortset fra
at skåle i champus og kransekage.

> Både min mand og jeg, der begge var børn i 50 og 60'erne husker at vi
> altid fik kogt hamburgerryg.

Det er nok et lokalt fænomen, måske ligefrem familiært.

> Rejecocktailen er vel fra 70'erne? Og kom oksestegene mon ikke cirka
> samtidigt?

Rejecocktail, fondue og culotte var in som "festligt" i en periode, men det
gør dem ikke til nytårstraditioner.

> Men hvad spiste man mon til forret til den kogte torsk?

Ingenting.

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-12-08 15:46

Kent Oldhøj wrote:
> "battlefields" wrote

> Det er nok et lokalt fænomen, måske ligefrem familiært.

Næppe familiært.

Jeg har som barn også ofte fået kogt hamburgerryg nytårsaften. Jeg er
fra København (1954), mine forældre var begge fra Fyn (Odense og
Svendborg).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : battlefields

Dato : 29-12-08 15:50

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har som barn også ofte fået kogt hamburgerryg nytårsaften. Jeg er
> fra København (1954), mine forældre var begge fra Fyn (Odense og
> Svendborg).

Hej
Ja, mine forældre kom fra København og min mands familie stammer fra
Sønderjylland, så jeg tror heller ikke at det har noget med det at gøre. Men
hvad spiste I andre Nytårsaften da I var børn?
Hilsen Vibeke

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 16:25

> Ja, mine forældre kom fra København og min mands familie stammer fra
> Sønderjylland, så jeg tror heller ikke at det har noget med det at
> gøre. Men hvad spiste I andre Nytårsaften da I var børn?

Jeg har aldrig fået hamburgerryg nytårsaften eller hørt om andre der har
(før nu).

Min far var fra Frederiksværk, min mor er fiskerdatter fra Thyborøn, og det
meste af min barndom tilbragte jeg på Lolland.

Jeg var barn i 70'erne og først i 80'erne, så jeg husker mest nytårsaften
som noget med fondue eller culotte og hasselback

Jeg mindes ikke nogensinde at have spist torsk nytårsaften. Men her i
familien er det da tradition med fisk eller skaldyr under en eller anden
form. Langtidsbagt laks i år.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 29-12-08 18:23

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men
> hvad spiste I andre Nytårsaften da I var børn?

Jeg er av 1950-årgang fra Trondhjem, Midt-Norge, og der var det iallfall
avkokt torsk med en god rødvin til. Ingen dessert som jeg kan huske.

Nu er jeg samboer med nordmann fra Oslo, boende her på Jylland....og mannen
vil ikke ha fisk eller sjømat...jaja, da bliver det vel oksekød i en eller
annen form.
Jeg er glad i min samboer, laver derfor noget vi begge kan spise på
nyttårsaften. Det gode selskap hjelper.

Godt Nytt År til dere alle!

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Kim

Dato : 30-12-08 10:47

"Grethe Hoff" skrev i meddelelsen

> Jeg er av 1950-årgang fra Trondhjem, Midt-Norge, og der var det iallfall
> avkokt torsk med en god rødvin til. Ingen dessert som jeg kan huske.

Det med rødvin til torsk går jeg også ind for.

Jeg har engang hørt en historie om, at når franskmænd høre at nordmænd
drikker rødvin til torsk siger de "De tossede nordmænd, de har ikke
forstand på rødvin", hvortil normændene svarer "De tossede franskmænd,
de har ikke forstand på torsk"

Et godt nytår til alle fra
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-08 18:00

"Kim" <kiminfarum@FJERNESyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "De tossede franskmænd,
> de har ikke forstand på torsk"

De "tossede" franskmænd har så meget forstand på torsk, at de - sammen med
spaniolerne - opkøber al topklasse-torsk på det danske marked, så vi andre
spises af med sekundakvalitet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 29-12-08 16:04

Hej Erik

> Næppe familiært.

Nej, det hænger nok mere sammen med at hvem gider
dog spise den mest kedelige fiskeret der findes nytårsaften,
det er jo en festlig aften hvor man ikke skal straffe sig selv.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-12-08 16:09

Max wrote:
> Hej Erik

> Nej, det hænger nok mere sammen med at hvem gider
> dog spise den mest kedelige fiskeret der findes nytårsaften,
> det er jo en festlig aften hvor man ikke skal straffe sig selv.

Ja, kogt torsk er ekstremt kedelig. Det eneste der kan live lidt op på
torsken, er en god stærk fiskesennep.

Fra : Kim

Dato : 29-12-08 19:42

"Erik Olsen" skrev i meddelelsen

> Ja, kogt torsk er ekstremt kedelig. Det eneste der kan live lidt op på
> torsken, er en god stærk fiskesennep.

Samt hakkede hårdkogte æg, hakkede rødbede og peberrod...
Så er smagen af torsk jo næsten væk (heldigvis/heldigvis ikke vælg selv)

- Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-12-08 21:16

In news:49591a10$0$90270$14726298@news.sunsite.dk,
Kim <kiminfarum@FJERNESyahoo.dk> typed:

> Samt hakkede hårdkogte æg, hakkede rødbede og peberrod...
> Så er smagen af torsk jo næsten væk (heldigvis/heldigvis ikke vælg
> selv)
> - Kim

Hele min barndom (på Sjælland) spiste vi torsk med sennepssovs (ingen æg,
rødbeder eller peberrod) nytårsaften, og jeg elskede den ret. Nu (bor stadig
på Sjælland) får jeg ikke torsk mere nytårsaften, men hamburgerryg,
grønlangkål og brunede kartofler. Min mand bryder sig ikke om fisk. Han ved
ikke hvad det er godt. Selvfølgelig spiser jeg da hamburgerryggen, men
drømmer samtidig om den kogte torsk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 29-12-08 22:36

Hej Tove

> ikke om fisk. Han ved ikke hvad det er godt. Selvfølgelig spiser jeg
> da hamburgerryggen, men drømmer samtidig om den kogte torsk.

Her er så en markant forskel på dig og mig, hvis jeg laver maden,
ja så forlanger jeg diktatorisk også at bestemme menuen. Hvis
andre vil have noget andet, ja så står det dem frit for at benytte
køkkenet til den :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-12-08 15:51

In news:495942d2$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> [...]
> ja så forlanger jeg diktatorisk også at bestemme menuen. Hvis
> andre vil have noget andet, ja så står det dem frit for at benytte

Hej Max.

Du har helt ret, men ellers plejer vi da altid at være rørende enige.

Jeg laver godt nok maden, men skal ærligt indrømme at jeg ellers ikke går så
meget op i mad. Jeg er dog helt sikker på, at hvis jeg "diktatorisk"
forlangte kogt torsk nytårsaften, så fik jeg min vilje. Jeg tror dog ikke at
jeg kunne udholde at se på min mands "lidende" udtryk mens han spiste det,
så jeg beholder skikken med hamburgerryg, grønlangkål o.s.v. . Det smager da
også ganske godt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-08 18:03

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg laver godt nok maden, men skal ærligt indrømme at jeg ellers ikke
> går så meget op i mad.

Det er bemærket. Det efterlader dog et brændende spørgsmål: Hvad laver du
egentlig i en nyhedsgruppe, hvis eneste formål er mad (og drikke)?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 30-12-08 16:49

> [...]
>
> Samt hakkede hårdkogte æg, hakkede rødbede og peberrod...
> Så er smagen af torsk jo næsten væk (heldigvis/heldigvis ikke vælg selv)

Her serveres også bacon og løg, ristede naturligvis.

Ole

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-08 17:11

Ole Christiansen wrote:
> "Kim" skrev

> Her serveres også bacon og løg, ristede naturligvis.

Kan man så ikke undvære torsken med alt det tilbehør?

Fra : Max

Dato : 29-12-08 19:59

Hej Erik

> Ja, kogt torsk er ekstremt kedelig. Det eneste der kan live lidt op på
> torsken, er en god stærk fiskesennep.

Jeg voksede godt nok op i en fiskefamilie, men servere torsk en
nytårsaften var der nu ingen der kunne komme i tanke om.
Derimod kan jeg godt genkende hamburgryg med gemyse
som en ret der blev serveret og så citron- eller appelsin
fromage til dessert. Forret brugte man ikke i de kredse hvor
jeg voksede op, ihvertfald ikke hjemme, til f.eks. konfirmation
ude var der ofte forret.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-12-08 20:04

> [...]
> Derimod kan jeg godt genkende hamburgryg med gemyse
> som en ret der blev serveret og så citron- eller appelsin

Sjovt nok som torsk er blevet til en fin fisk, det er nok fordi den er
blevet dyr.
Da jeg var knægt satte jeg alle dem jag fangede ud igen eller forærede dem
væk til nogen der ville have dem.
Fladfiskene derimod, de blev taget med hjem

Steen.

Fra : Max

Dato : 29-12-08 20:39

Hej Steen

> Da jeg var knægt satte jeg alle dem jag fangede ud igen eller
> forærede dem væk til nogen der ville have dem.

Ja, fiskeforretningernes udstillingsvinduer bugner jo med
fisketyper vi kaldte for skitfisk i min barndom :)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-01-09 10:54

Erik Olsen wrote:

> Ja, kogt torsk er ekstremt kedelig. Det eneste der kan live lidt op på
> torsken, er en god stærk fiskesennep.

Ved et tilfælde fandt vi ud af at der findes noget bedre: En grov fransk
sennep er klasser over en almindelig dansk fiskesennep. Og husk så at
sovsen ikke må koget efter sennepen er kommet i.

Ebbe - der fik kogt torsk med hele svineriet nytårsaften

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-08 07:55

On 29 Dec., 15:50, "battlefields" <battlefi...@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> Ja, mine forældre kom fra København og min mands familie stammer fra
> Sønderjylland, så jeg tror heller ikke at det har noget med det at gøre. Men
> hvad spiste I andre Nytårsaften da I var børn?

Vi fik culotte, rösti fra frysedisken og Knorrs den bedste. Det var
festmad i 80'erne.

Men den med hamburgerryggen nytårsaften er jeg nu også stødt på flere
gange, så jeg tror, det er forholdsvis udbredt.

Man kan vist efterhånden også sige, at et vist anstrøg af skaldyr
(hummersuppe, tigerrejer, kammuslinger - eller hvad det nu kan være)
er blevet en fast nytårstradition hos mange.

Crème Ninon er nok en af de mere "eksotiske", men alligevel også
oplagte nytårsretter (fordi champagne indgår som hovedingrediens), som
jeg har serveret lidt som afveksling fra hummerbisquen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Studo

Dato : 29-12-08 17:48

Den Mon, 29 Dec 2008 06:55:22 -0800 skrev Kevin Borbye Edelvang:

> [...]
>
> Men den med hamburgerryggen nytårsaften er jeg nu også stødt på flere
> gange, så jeg tror, det er forholdsvis udbredt.
tjo, tror det er ret sønderjysk.

Vi er ihvertfald nogle gutter der vil holde sønderjysk mad på onsdag.
Solæg, hamburgerryg, grønlangkål, kålpølser og brune kartofler. Derefter
skal der så lige nogle drinks til at spæde op med.

(ingen af os orker den store kulinariske forberedelse)

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 29-12-08 18:16

Jeg var barn i 70'erne og starten af 80'erne, og jeg har aldrig fået torsk
nytårsaften.
Vi fik glaseret hamburgryg eller cuvette nytårsaften, med hasselback og
Knorr's baernaise,
Sidst i 80'erne prøvede min familie og jeg for første gang fundue.

Da jeg flyttede til Sønderjylland blev nytårsmaden automatisk konventeret
til kålpølser, hamburgryg, hvide og brune kartofler, og sdr.jysk grønkål og
gammeldags hvidkål.

VH Pernille

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-12-08 18:45

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> wrote in

> Da jeg flyttede til Sønderjylland blev nytårsmaden automatisk
> konventeret til kålpølser, hamburgryg, hvide og brune kartofler, og
> sdr.jysk grønkål og gammeldags hvidkål.

Noget kunne tyde på at sønderjyder traditionelt spiser hamburgerryg, brune
kartofler og grønlangkål nytårsaften Min svoger er sønderjyde, og
selvom han ikke selv har fået det som barn, så bekræfter han at det var
meget udbredt.

Jeg ender gerne med at få det en af juledagene... men med flæsk og medister
istedet for hamburgerryg.

De der kålpølser... er der noget særligt ved dem?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-12-08 19:50

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> De der kålpølser... er der noget særligt ved dem?
>
>De der kålpølser... er der noget særligt ved dem?

Ja de er bare det bedste til grønlangkål.

Steen.

Fra : Max

Dato : 29-12-08 23:23

Hej Kent

> De der kålpølser... er der noget særligt ved dem?

Ja, de smager af meget og egner sig fortrinnelig,
som navnet antyder, til alle former for kål. Vær
dog opmærksom på at ikke alle kan lide dem.

--
Mvh Max

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 30-12-08 15:41

> Ja, de smager af meget og egner sig fortrinnelig,
> som navnet antyder, til alle former for kål. Vær
> dog opmærksom på at ikke alle kan lide dem.

Og at de skal koge længe i forhold til alm. pølser.

VH Pernille

Fra : Max

Dato : 30-12-08 15:50

Hej Pernille

> Og at de skal koge længe i forhold til alm. pølser.

Jeg steger dem nu når jeg skal spise dem.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-08 16:35

Max wrote:

> Jeg steger dem nu når jeg skal spise dem.

I kålretter skærer vi ofte pølserne (ja, Højer Kålpølser) i mindre
stykker og lader dem simre med.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-12-08 16:22

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i meddelelsen

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Og at de skal koge længe i forhold til alm. pølser.

Ifølge flere slagtere jeg har talt med skal de slet ikke koge men kommes i
koldt vand der varmes op til
det netop koger hvorefter gryden tages af varmen og pølserne "koges" på
eftervarmen, så sådan gør jeg hvis
jeg da ikke lader dem koge med sammen grønkålen et stykke tid.
Hvis de koges for meget bliver de tørre og kedelige. Det er forøvrigt også
angivet på nogen af pakkerne hvis man
køber dem ide vaccumpakkede.

Steen.

Fra : Lise Hansen

Dato : 29-12-08 18:59

Da jeg var barn (født 1945) fik vi kogt torsk nytårsaften. Jeg kan huske, at
jeg engang spurgte min mor om, hvorfor man spiste torsk til nytår. Hun
svarede, at det er fordi, man trænger til noget let efter al den tunge
julemad.
Jeg har dog aldrig selv serveret kogt torsk nytårsaften, men i mange år fik
vi hamburgerryg. Nu er der ikke nogen fast meny.
Hilsen
Lise

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-08 14:43

On 29 Dec., 18:45, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> De der kålpølser... er der noget særligt ved dem?

De er fantastiske. Der er ikke kål i, men navnet har de, fordi man
spiser dem *til* kål.

I civilisationen fås de i Irma (og vist også hos slagter Lund, men det
er længe siden, jeg var inde hos ham).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-12-08 10:03

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote in news:5a88c805-3ca6-
489d-9928-cf77c25036f3@c36g2000prc.googlegroups.com:

> I civilisationen fås de i Irma (og vist også hos slagter Lund, men det
> er længe siden, jeg var inde hos ham).

Vil da kigge efter dem i Irma. Jeg mindes at have set nogle pølser benævnt
"kålpølser", sandsynligvis i Netto eller SuperBrugsen. Noget der dur?

Jeg elsker kålretter.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-12-08 10:36

Kent Oldhøj skrev:

> Vil da kigge efter dem i Irma. Jeg mindes at have set
> nogle pølser benævnt "kålpølser", sandsynligvis i Netto
> eller SuperBrugsen. Noget der dur?

Dem jeg af og til køber i Brugsen eller Netto hedder
Højer Kålpølser. Der er relativt dyre, cirka 26-32 kr.
for en pakke med 4 stk., men de er rigtig gode.

> Jeg elsker kålretter.

Me too. Fx sønderjysk grønlangkål og sønderjysk
kålbudding.

--
Herluf :·)
- eksilsønderjyde i 3140

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-12-08 11:27

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 29 Dec., 18:45, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> De der kålpølser... er der noget særligt ved dem?

>I civilisationen fås de i Irma (og vist også hos slagter Lund, men det
>er længe siden, jeg var inde hos ham).

Forkert. I civilisationen findes der ingen Irma! Til gengæld kan de fåes
alle steder omkring juletid.

Steen.

Fra : Padre

Dato : 30-12-08 13:24

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> Forkert. I civilisationen findes der ingen Irma! Til gengæld kan de fåes
> alle steder omkring juletid.

Fuldstændig rigtigt - jeg har været i Frankrig og Italien masser af gange,
men jeg har aldrig set en Irma dér ......

--
Padre

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-12-08 13:38

Padre skrev:

> Fuldstændig rigtigt - jeg har været i Frankrig og Italien
> masser af gange, men jeg har aldrig set en Irma dér ......

Heller ikke "Irma La Douce"?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 30-12-08 15:49

Hej Padre

> Fuldstændig rigtigt - jeg har været i Frankrig og Italien masser af
> gange, men jeg har aldrig set en Irma dér ......

Nej, Irma har ingen interesser i at være i ulande :)

--
Mvh Max

Fra : ASKF

Dato : 05-01-09 18:58

Max ytrede sig i <495a34d0$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Padre

>Nej, Irma har ingen interesser i at være i ulande :)

Min moster har ellers nydt at feriere i mange ulande på den nordlige
kyst af middelhavet.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-01-09 10:58

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> I civilisationen fås de i Irma (og vist også hos slagter Lund, men det
> er længe siden, jeg var inde hos ham).

De suverænt bedste af slagsen, er dem slagter Franke i Sønderborg laver.
Desværre kniber det med 'eksporten' til Sjælland :-/

Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-01-09 22:33

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote in news:49632b10$0$90272$14726298
@news.sunsite.dk:

[kålpølser]

> De suverænt bedste af slagsen, er dem slagter Franke i Sønderborg laver.
> Desværre kniber det med 'eksporten' til Sjælland :-/

Og tilsyneladende havner alle kålpølser andre steder end København på denne
årstid, ihvertfald har de ikke været til at finde endnu her på Amager

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-09 23:19

Ebbe Kristensen skrev:

> De suverænt bedste af slagsen, er dem slagter Franke i Sønderborg laver.
> Desværre kniber det med 'eksporten' til Sjælland :-/

Kender du dem fra Vollstedt i Haderslev?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-01-09 11:49

Ole Larsen wrote:

> Kender du dem fra Vollstedt i Haderslev?

Ikke endnu. Det bør udforskes når/hvis jeg kommer på de kanter.

Ebbe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-01-09 13:40

Ebbe Kristensen skrev:

> Ikke endnu. Det bør udforskes når/hvis jeg kommer på de
> kanter.

Så husk at gå i den *rigtige* Vollstedt-forretning,
Christian Vollstedt, Naffet 22. Når jeg er hjemme i
min fødeby, Haderslev, skal jeg gerne derind og
købe et par halve spegepølser. Endnu har jeg ikke
prøvet hans kålpølser, men han har dem i hvert fald.

http://vollstedt.seeems.dk/

--
Herluf :·)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-01-09 14:57

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Så husk at gå i den *rigtige* Vollstedt-forretning,
> Christian Vollstedt, Naffet 22.

Er der osse en "forkert" Vollstedt-forretning?

> Når jeg er hjemme i
> min fødeby, Haderslev, skal jeg gerne derind og
> købe et par halve spegepølser. Endnu har jeg ikke
> prøvet hans kålpølser, men han har dem i hvert fald.

Og du skal vel ha' dig en Fuglsang eller to osse?

> http://vollstedt.seeems.dk

Tak for linket som nu er en del af min link-samling.

Ebbe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-01-09 15:32

Ebbe Kristensen skrev bl.a.:

> Er der osse en "forkert" Vollstedt-forretning?

Nej, men der er også en anden. Vollstedt-familien
har flere slagtere i Haderslev

--
Herluf :·)

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 07-01-09 20:56

Carl Vollstedts Eftf. har skiftet navn. De hedder nu Dexters Delikatesser.
Og kan stadig ikke måle sig med Slagter Volstedt på Naffet 22

VH Pernille/ Haderslev

Fra : N/A

Dato : 06-01-09 10:58