Nytårslaks
Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-08 18:40

Jeg er jo priviligeret som bornholmer, så i dag har jeg fået en friskfanget
laks på 3,5 kg. leveret ved døren, og måtte betale den svimlende sum af 100
kr.

Den skal spises nytårsaften, så jeg har jo været nødt til at fryse den ned.

Ideer og gode forslag efterlyses til tilberedningen?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-12-08 19:17

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> Jeg er jo priviligeret som bornholmer, så i dag har jeg fået en friskfanget
> laks på 3,5 kg. leveret ved døren, og måtte betale den svimlende sum af 100
> kr.

Ikke dårligt!

> Ideer og gode forslag efterlyses til tilberedningen?

Vi har også ofte spist laks nytårsaften.

Rens laksen og salt den lidt. Pak den ind i staniol og så i ovnen.
Jeg ved ikke hvor længe en så stor laks skal have.

Serveres med aspargeskartofler, hollandaisesovs og hjemmelavet
agurkesalat.

Nemt, hurtigt og meget lækkert.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Max

Dato : 28-12-08 19:36

Hej Martin

> Den skal spises nytårsaften, så jeg har jo været nødt til at fryse
> den ned.

Du nåede så lige at ødelægge den, de tre dage på køl til
nytårsaften er ikke noget problem for frisk fisk. Men fryseren
ødelægger alt fisk omgående.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-12-08 19:38

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Du nåede så lige at ødelægge den, de tre dage på køl til
> nytårsaften er ikke noget problem for frisk fisk. Men fryseren
> ødelægger alt fisk omgående.

Jeg foretrækker en frossen fisk frem for en halvfordærvet fisk.

Fra : Max

Dato : 28-12-08 19:52

Hej Trine

> Jeg foretrækker en frossen fisk frem for en halvfordærvet fisk.

En friskfanget torsk klare fint 14 dage på is, sild klare 10 dage,
så de 3 dage er intet problem. Hvis du køber frossen fisk i
supermarkedet, ja hvor lang tid tror du så der ofte går fra
at fisken hives op af vandet til den ligger frosset i æsken ?

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-12-08 20:27

Max skrev:
> [...]
> supermarkedet, ja hvor lang tid tror du så der ofte går fra
> at fisken hives op af vandet til den ligger frosset i æsken ?

Formentlig ganske få timer, idet den ofte bliver renset og pakket om
bord

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 28-12-08 19:40

> Du nåede så lige at ødelægge den, de tre dage på køl til
> nytårsaften er ikke noget problem for frisk fisk. Men fryseren
> ødelægger alt fisk omgående.

Hvad så med den fisk, der bruges til sushi på danske restauranter?

VH Pernille

Fra : Max

Dato : 28-12-08 19:52

Hej Pernille

> Hvad så med den fisk, der bruges til sushi på danske restauranter?

Er det ikke kattemad ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-08 19:40

> Hej Martin

> Du nåede så lige at ødelægge den, de tre dage på køl til
> nytårsaften er ikke noget problem for frisk fisk. Men fryseren
> ødelægger alt fisk omgående.

Jeg er godt klar over, at fryseren ikke er god for fisk, men jeg vil
alligevel ikke gemme den i køleskabet i 3 dage.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jos

Dato : 28-12-08 20:24

Martin Bak wrote:
> [...]
Ikke enig!
At friskfanget er optimalt kan vi ikke blive uenige om, men en frisk fisk
som hurtigt bliver frosset ned, pakket så den ikke udtørrer tager ikke skade
af processen
Dette tilrådes endda af folk der har forstand på de snyltere som findes i en
del fisk idag.

> Jeg er godt klar over, at fryseren ikke er god for fisk, men jeg vil
> alligevel ikke gemme den i køleskabet i 3 dage.
En frisk fisk holder fint 3-5 dage på køl, dvs max 5-6 grader.

finn

Fra : Henrik

Dato : 28-12-08 21:37

Der er forskel på køleskabstemperatur og en opbevaringstemperatur svarende
til smeltende is, altså 0 grader. Opbevares fisken korrekt, så den ikke
udtørrer og holdes køligt er de fordærvende bakterier. 3 dage burde ikke
være et problem, men hvis temperaturen er højere er risikoen for fordærv
større og så kan man diskutere om en frysning er bedre. Laksens egentlige
problem er at fedtet harsker, men om det kan smages indenfor 3 dage ved 0
grader er jeg usikker på. Derimod vil en frysning i en hjemmefryser af en
hel laks skabe en del væsketab underoptøningen, hvilket forringer kvaliteten
væsentlig. Mht snyltere (sildeorm) vil jeg ikke være urolig. Jeg mener ikke,
at der er registreret tilfælde herhjemme endnu.
Jeg ville vælge køleopbevaring.
Henrik