Køkkenmaskine - hvad skal jeg kigge efter?
Fra : ursula@.dk

Dato : 28-12-08 08:41

Jeg skal ha købt mig en køkkenmaskine, som kan ælte gærdej sammen for mig.
Det vil ikke være kæmpe portioner, som feks 5 franskbrød jeg skal bage, men
selvfølgelig ville det være dejligt den kunne rumme dej til en masse boller
når vi har fødselsdag

Hvad skal jeg kigge efter? Jeg kan se der er ret stor forskel på hvad watt
de kører med. Hvor vigtigt er det, ved alm husbehov? Synes ikke jeg vil give
4000 men vil selvfølgelig heller ikke have noget der ikke duer fordi det har
været for billigt.

Nogen der kan anbefale en? Evt link?

Tak for hjælpen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-12-08 10:40

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> de kører med. Hvor vigtigt er det, ved alm husbehov? Synes ikke jeg vil
> give 4000 men vil selvfølgelig heller ikke have noget der ikke duer fordi

Electrolux assistent er den bedste efter min mening. Glem alt om watt, den
gamle Ballerup Mastermixer havde en 400 watt motor og den klarer den
tungeste gærdej i fin stil.( Det var forgængeren for assistenten)

Steen.

Fra : Ralph Køster

Dato : 28-12-08 14:17

Kop og kande (I Espergærde) havde en Kenwood med 6,2 L stålskål på tilbud
inden jul til 2999,-
En maskine med rigtigt meget tilbehør.

Ralph.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-12-08 15:33

"Ralph Køster" <Get@some.now> skrev i meddelelsen
> Kop og kande (I Espergærde) havde en Kenwood med 6,2 L stålskål på tilbud
> inden jul til 2999,-
> En maskine med rigtigt meget tilbehør.

Ved ikke hvorfor du svarer mig men den jeg snakker om kan købes på nettet
for ca 2500 incl en meget bedre kødhakker og 7 ltr rustfri røreskål, incl
porto. Og tro mig, den er bedre, jeg kender begge maskiner.

Steen.

Fra : Ralph Køster

Dato : 28-12-08 23:18

Jeg svarer ikke dig steen J. Lorden drejer ikke om dig.
Det er ikke dit indlæg.

Jeg svarede Ursula.

Vågn dog op steen.

Fra : Max

Dato : 28-12-08 23:31

Hej Ralph

> Jeg svarede Ursula.

Nej du gjorde ikke, du svarede Steen.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-12-08 15:01

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> wrote in

> [...]
> watt de kører med. Hvor vigtigt er det, ved alm husbehov? Synes ikke
> jeg vil give 4000 men vil selvfølgelig heller ikke have noget der ikke

Jeg kender desværre ikke meget til dagens køkkenmaskiner, udover hvad jeg
har set rundt omkring hos venner og familie. Og her er det tydeligt at en
køkkenmaskine til 599,- ikke overlever daglig brug ret længe.

Selv har jeg en gammel Kenwood Chef. Jeg vil tro den er fra 70'erne (den
er orange!). Den larmer en del, men den har tjent først min mormor (der
bl.a hakkede elgfars på den) og siden mig trofast.

I et par år æltede den dagligt rugbrødsdej, og ellers har jeg brugt den
til stortset alt. Den er fantastisk til småkagedej.

Det fede ved den er at der stadig kan købes tilbehør til den! Jeg ville
ikke tøve med at købe en Kenwood Chef.

Det er en maskine der holder resten af dit liv, og mere til.

> Nogen der kan anbefale en? Evt link?

Umiddeelbart ligner det her et godt køb:
http://www.wupti.com/Produkter/Husholdning/Koekkenudstyr/WKM816_
(Wupti1).html

Fra : ursula@.dk

Dato : 28-12-08 21:09

Jeg takker for jeres svar. Jeg vil ha dem i baghovedet, når jeg skal på
"køkkenmaskine jagt".

Godt nytår

Fra : Max

Dato : 28-12-08 21:44

Hej ursula

> Jeg takker for jeres svar. Jeg vil ha dem i baghovedet, når jeg skal
> på "køkkenmaskine jagt".

Husk at mærket af en køkkenmaskine fakstisk ikke er det
væsentligste, det væsentligste er nemlig placeringen, den
skal stå på køkkenbordet så man bare skal tænde for den
for at bruge den. Den skal frem for alt ikke ind i et skab
eller ned i en skuffe, så gider man jo ikke tage den frem.

--
Mvh Max

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-08 00:48

Den 28.12.2008 kl. 15:01 skrev Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com>:

> I et par år æltede den dagligt rugbrødsdej, og ellers har jeg brugt den
> til stortset alt. Den er fantastisk til småkagedej.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Rugbrødsdejg!
Småkagedejg!

Men tag ikke fejl! Franskbrødsgærdejg bliver kun godt ved æltning i
hånden! Metalredskaber river strukturen i stykker. Et par propre næver
laver det smukkeste brød, med den helt rigtige, sejge gummistruktur!))

--
Hilsen
Jens

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-12-08 09:35

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote in
news.umx61uhdcof222@jens-erik-bechs-imac.local:

> Rugbrødsdejg!
> Småkagedejg!

Sjov stavemåde. Ved ikke hvad du prøver at vise, men dej staves
ihvertfald ikke sådan (mere)

> Men tag ikke fejl! Franskbrødsgærdejg bliver kun godt ved æltning i
> hånden! Metalredskaber river strukturen i stykker.

Der er ingen struktur at rive i stykker i en hvedemelsgærdej. Til
gengæld kan ingen maskine jeg kender, ælte en gærdej så luftig som jeg
selv kan med håndæltning. Nogle bagemaskiner opnår dog et ganske flot
resultat.

Jeg har altid håndæltet gærdej, selv større mængder på op mod 7-8 kg.
Dog har jeg så brugt en maskine til at røre dejen sammen, for så at
håndælte på bordet.

Men rugbrødsdej bliver bedst på maskine. K-spade og laveste hastighed i
15-20 min eller mere. Det dur!

> Et par propre næver laver det smukkeste brød,

Når vi snakker gærdej er jeg helt enig.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-01-09 10:48

Lyrik wrote:

> Men tag ikke fejl! Franskbrødsgærdejg bliver kun godt ved æltning i
> hånden! Metalredskaber river strukturen i stykker. Et par propre næver
> laver det smukkeste brød, med den helt rigtige, sejge gummistruktur!))

Den holder ikke. Vi kan få nøjagtig det samme resultat med æltning i
KitchenAid'en. Det, der afgør krummens er sejhed, er hvordan brødet er
hævet. Her duer kun koldhævning, dvs. dejen skal hæve i køleskabet
natten over.

Testen er at man skærer en skive og klemmer tommel og pegefinger fast
sammen i midten af den. Når man slipper igen skal krummen rette sig ud
uden at efterlade nævneværdige mærker. Det kan vores brød, når det er
koldhævet.

Ebbe

Fra : N/A

Dato : 09-01-09 13:31

Fra : Hippo J.

Dato : 03-01-09 18:08

Tillader mig at bruge den her tråd til et spørgsmål da jeg også er på
udkig efter en :)

Har set på en model fra kenwood major titanium km023

Den kan fås i england med fragt for ca. 4000 kr.

http://www.electricshopping.com/shop/shop.do?pID=11178&cID=38

Ved godt at jeg skal bruge en adapter til strømstikket, men vil det være
et godt køb? den er i hvertfald væsentligt billigere end de steder jeg
har set den herhjemme (typisk 8-9000 kr.)

Mvh. Hippo :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-01-09 19:45

"Hippo J." <no@no.inv> wrote in news:_s2dneGIT7XpBsLUnZ2dnUVZ8o-
dnZ2d@giganews.com:

> Har set på en model fra kenwood major titanium km023
> Den kan fås i england med fragt for ca. 4000 kr.
> Ved godt at jeg skal bruge en adapter til strømstikket, men vil det være
> et godt køb?

Prisen er helt sikkert god, især hvis du virkelig kan bruge alt tilbehøret.

Jeg har ofte handlet varer i England (primært specielt Hi-Fi udstyr), og
aldrig haft problemer med det. Vær dog opmærksom på om garanti ordninger
m.m. dækker.

Jeg ser ikke umiddelbart problemet dér hvor du linker til, men jeg har
oplevet at knaldtilbud hos britiske onlineforretninger har mindreværdi i
forhold til den almindelige vare. Eksempelvis manglede der vægbeslag til
nogle højttalere jeg købte, og manual til en tuner. Der var vist også et
eksempel på manglende original indpakning. Varen var dog forseglet og
ubrugt.

den er i hvertfald væsentligt billigere end de steder jeg
> har set den herhjemme (typisk 8-9000 kr.)

Jeg ville ikke betænke mig.

--
The End isn't near. Its right here.

Fra : HA Aalborg

Dato : 05-01-09 13:28

Hejsa...

> [...]
> de kører med. Hvor vigtigt er det, ved alm husbehov? Synes ikke jeg vil
> give 4000 men vil selvfølgelig heller ikke have noget der ikke duer fordi

Ja Imerco har i denne uge tilbud på en Kenwood Major Silver KM616 til
2.500 kr. sat ned med 1.500 kr...

Der er masser af tilbehør med, og jeg købte selv samme maskine sidste forår
og faktisk også til samme pris dengang og det er den bedste køkkenting jeg
har investeret i til dato... Helt uundværlig..

Se side 4 på nedenstående link.

http://viewer.zmags.com/publication/9c48a2bc#/9c48a2bc/4

Hilsen HA Aalborg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-09 04:05

On Jan 6, 10:47 am, Ebbe Kristensen <e...@ekologic.dk> wrote:
> [...]
> sammen i midten af den. Når man slipper igen skal krummen rette sig ud
> uden at efterlade nævneværdige mærker. Det kan vores brød, når det er

Kan man lokke en opskrift ud af dig ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-01-09 13:31

Christian B. Andresen wrote:

> Kan man lokke en opskrift ud af dig ?

Hovsa, den havde jeg lige overset. Jo, selvfølgelig kan du det. Vi laver
vores almindelige dagligbrød sådan her:

600 g hvedemel
300 g durum hvedemel
1 spsk salt
1 tsk tørgær

blandes sammen i røremaskinens skål. Sæt dejkrog i røremaskinen og start
den på laveste hastighed. Tilsæt

6 dl lunkent vand

lidt ad gangen. Når alt vandet er tilsat hæves hastigheden til næste
trin. Dejen æltes i ihvertfald 10 minutter.

Hæves i køleskab natten over. Vi plejer at hælde dejen i en af vores
rugbrødsforme.

Sæt to bageplader i ovnen, den ene helt nederst. Hvis du bager i form,
kan den øverste være en rist istedet.

Varm ovnen op til 220 grader. Når temperaturen er nået, sætter du brødet
i ovnen og smider et glas vand i den nederste plade.

Efter 10 minutter sænkes temperaturen til 190 grader. Her bager brødet
færdig i 50 minutter.

Ebbe

Fra : N/A

Dato : 10-01-09 22:31

Fra : N/A

Dato : 09-01-09 13:31

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-01-09 05:55

On Jan 9, 1:30 pm, Ebbe Kristensen <e...@ekologic.dk> wrote:

> Hovsa, den havde jeg lige overset. Jo, selvfølgelig kan du det. Vi laver
> vores almindelige dagligbrød sådan her:

Mange tak

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-01-09 06:05

On Jan 9, 1:30 pm, Ebbe Kristensen <e...@ekologic.dk> wrote:
> Sæt to bageplader i ovnen, den ene helt nederst. Hvis du bager i form,
> kan den øverste være en rist istedet.

Går ud fra at brødet skal være på øverste plade / rist så ?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-09 22:31

Christian B. Andresen wrote:

> Går ud fra at brødet skal være på øverste plade / rist så ?

Nemlig

Ebbe