Nytårs-menuen
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-12-08 08:27

Kære gruppe.

Vi plejer jo, at have et indlæg hvert år om nytårsmenuen, men ingen har
åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud. Vi bliver 12 personer, og
skal have følgende:

Forret:
Tallerken med tre forskellige ting:
- Lakseroulade (laks, flødeost, spinat, æg)
- Rejemousse på et lille stykke grillet brød
- Chili-marinerede tigerrejer

Hovedret:
- Pastasalat m. valnødder, pinjekerner, soltørrede tomater, diverse
krydderier og et par ting mere jeg har glemt
- Scoresalat med rucola, peberfrugter, små kogte, kolde kartofler,
pinjekerner
- Grøn salat med diverse grøntsager

Kød:
- Marineret kalkunbryst
- Marineret lammekølle
- Marineret okseculotte

Dessert:
Nøddekurve (hjemmelavede) med tyndt lag chokolade i, og følgende indhold:
- Chokolademousse
- Blandet frugt (ananas, honningmelon, galiamelon)
- Champagne-is fra Paradis-is

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Heidi

Dato : 28-12-08 14:44

Jeppe Vestergaard wrote:
> Kære gruppe.
>
> Vi plejer jo, at have et indlæg hvert år om nytårsmenuen, men ingen
> har åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud.

Jamen så fortsætter jeg
Vi bliver 4, og skal have følgende:

Forret:
Har nogle krebsehaler i fryseren, som kommer i en creme fraiche dressing
med noget chipotle, lidt forårsløg og hvad jeg ellers lige finder på.
Lidt ristet flute dertil.

Hovedret:
Gæsterne køber, og steger, nogle gode bøffer og kommer med en bearnaise
sovs - vi laver hasselback kartofler og haricot verts i baconsvøb.

Dessert:
Jeg laver creme brulee med min nye gasbrænder - og fandt desuden en
opskrift på en flødechokoladesorbet, som kunne serveres til creme
brulee, så den er jeg i gang med at lave nu - og så kommer der nok lidt
friske bær på også.

Senere skal vi smovse i tre slags tortillachips og drikke
margerita-sjask, lavet med Finest Call margerita-mix, tequila og
danskvand - hvis vi kan spise natmad så er der hotdogs med både røde og
brune pølser, og naboen har selv bagt kransekagekonfekt - og så har vi
en falske Verdi Spumante til - velbekomme og bøvs! Tror jeg skal på kur
efter nytår....

--
Heidi

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-12-08 15:04

Heidi wrote:
> [...]
> opskrift på en flødechokoladesorbet, som kunne serveres til creme
> brulee, så den er jeg i gang med at lave nu - og så kommer der nok lidt

Ah - kommer der lige en opskrift på den flødechokoladesorbet? ;)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Heidi

Dato : 28-12-08 16:07

Johan Holst Nielsen wrote:

> Ah - kommer der lige en opskrift på den flødechokoladesorbet? ;)

Ja da - der står ikke hvor mange den er til, men mon ikke til 4 personer
hvis det er til bruleen:

100 gram sukker
7 dl vand
100 gram flødechokolade

Vand og sukker koges til sukkeret er opløst. Chokoladen hakkes fint (jeg
kørte den i minihakker men det er nok ikke nødvendigt) og når
sukkerblandingen er kølet ned til ca. 60 grader hældes den over
chokoladen og der røres til den er helt smeltet.
Køles lidt ned og fryses i ismaskine eller omrøres jævnligt under
frysning.
Jeg har ingen ismaskine, så jeg håber at huske at få rørt i den!

--
Heidi

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-12-08 15:18

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> wrote in

> Vi plejer jo, at have et indlæg hvert år om nytårsmenuen, men ingen
> har åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud. Vi bliver 12
> personer, og skal have følgende:

Ser lækkert ud, og fremfor alt ser det ud til at kunne forberedes så man
ikke står med det ene ben i køkkenet det meste af aftenen.

Selv holder vi lidt igen i år af familiære årsager:

Forret:
Canapeer til nytårstalen. Lidt ristet (rug)brød med forskelligt pålæg. Det
bliver sikkert noget paté, god pølse eller hvad der nu kan skaffes på
dagen. Noget for de voksne, noget for børnene.

Hovedret:
Langtidsbagt laks med spinattærte, rå rødkålssalat, aspargeskartofler og
måske hollandaise sauce.

Dessert:
Min egen hjemmelavede Daim is med mangosauce.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-12-08 16:20

> Ser lækkert ud, og fremfor alt ser det ud til at kunne forberedes så man
> ikke står med det ene ben i køkkenet det meste af aftenen.

Ja, vores primære mål har været, at bruge så lidt tid i køkkenet som muligt
på selve aftenen. Som det er nu, kan alt laves på forhånd, med undtagelse af
kød. Desserten skal bare lige "samles" før servering.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Steen Suder

Dato : 28-12-08 19:58

Jeppe Vestergaard wrote:

> Kære gruppe.
>
> Vi plejer jo, at have et indlæg hvert år om nytårsmenuen, men ingen har
> åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud. Vi bliver 12 personer,
> og skal have følgende:

Forret:
Hummerhalesuppe (ikke fra dåse

Hovedret:
Koldstegt argentinsk entre cote/rib eye som steg, kartofler i en eller anden
afskygning (rosti, flødekartofler med ost eller noget i den retning) - det
er ikke på plads endnu, måske yorkshire puddings og rødvinssauce/sauce
borderlaise på okse/vildt demi glace + en god kraftig rødvin. Måske lidt
stegte grøntsager.

Dessert:
Creme brulee

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-12-08 13:55

On 28 Dec., 08:26, "Jeppe Vestergaard" <thism...@isfake.com> wrote:

> Vi plejer jo, at have et indlæg hvert år om nytårsmenuen,

Jeg er blevet bedt om at lave italiensk i år, og vi bliver 13, så jeg
kommer til at stå en del i køkkenet.

Antipasti:
Crostini og andet godt, sprødt og salt fra det italienske antipasto-
køkken. Vi tager denne del til dronningen med et glas champagne til.

Primo:
Skaldyrsrisotto

Secondo:
Generisk steg med svampe, grillede peberfrugter og kartofler

Dolce:
Tiramisù eller lignende italiensk herlighed

Og så naturligvis hjemmebagt kransekagetårn kl. 24 med sød spumante
til!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : MetteM

Dato : 29-12-08 19:16

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Tallerken med tre forskellige ting:
> - Lakseroulade (laks, flødeost, spinat, æg)
> - Rejemousse på et lille stykke grillet brød

Tak for din menu - specielt forrets-menuen var just hvad jeg kunne bruge -
så nu skal vi også have fiske/skaldyrs-tallerken

/Mette

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 29-12-08 20:37

Jeg aner det ikke endnu. Godt der stadig er lang tid til;)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-12-08 20:14

Jeppe Vestergaard wrote:
> [...]
> åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud. Vi bliver 12 personer, og

Så er menuen her også ved at være på plads

Intro (for-forret):
Småbider med oliven, laks o.lign. rullet sammen (står kæresten for)

Forret:
Capaccio (igen kæresten ;))

Hovedret:
Kalvefilet krydret med hvidløg, rosmarin mm. - helstegt i ovn.
Gratineret kartoffelmos (eller pommes anna hvis jeg har kræfter til det
;)). Diverse salat.

Dessert:
Hjemmelavet nøddekurve betrukket med chokolade (tak for inspiration
Jeppe) med hjemmelavet chokoladeis med valnødder, diverse frugt (melon,
ananas, o.lign).

Midnat:
Hjemmelavet kransekage (gerne således der er bagt til 5-6 personer iflg.
opskriften pr. person ;)).

/Johan

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 31-12-08 11:36

On Sun, 28 Dec 2008 08:26:31 +0100, "Jeppe Vestergaard"
<thismail@isfake.com> wrote:

> [...]
>åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud. Vi bliver 12 personer, og

Spændende læsning, hele tråden!

Jeg plejer at skeje lidt mere ud Nytårsaften, end det bliver til i år
(pga. tidsbegrænsninger, og at vi skal transportere de retter, vi står
for).

I 2006 stod den fx på

Svampeknas m. gedeost og appelsinsauce
-- Champagne, Champagne 1. cru, A. Margaine NV

Hummerbisque med ristet kammusling
-- Kremstal, Riesling Grillenparz 2004, Weingut Stadt Krems

Terrine af hummer og foie gras på leje af salat, sauce magasinette
-- Condrieu, Côte Chatillon 2004, Bonnefond

Skovdue, svampesauté, kalvekaramel, brombær og pommes anna
-- Cornas, Domaine de Rochepertuis 1999, Lionnet

Og en eller anden dessert, som jeg har glemt...

Sidste år kreerede jeg en ny ret -- hjortemørbrad med to lag fars. Det
var guf!

I år kommer den til at stå på hummerbisque (som er blevet lidt af en
tradition) -- med letgrillerede hummerhaler. Lavet traditionelt --
kogt på hvid Graves (Dourthe), som Netto har til 59,- pt - det er et
røverkøb, hvis man er til klassisk sprød hvid Bordeaux (en underkendt
vin i min bog).

Hovedretten står andre for, men det forlyder, at det er "klassisk
steg" og noget rodfrugtetilbehør.

Desserten bliver kaffeis med coulis på røde bær, gastrique og
polynesisk vanilje.

Jeg er megaforkølet pt. så vinmæssigt holder jeg lidt igen. Alsace
Grand Cru "Brand", 2004 fra Cave de Turckheim til bisquen og sød
rasteau fra Domaine Trapadis til kaffeisen og coulisen.

Glædeligt Nytår til alle!

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest: Domaine
Sainte Anne 'Saint Gervais', 2005)

Fra : Padre

Dato : 31-12-08 13:35

Forret:

Grilede, hvidløgs og chili-marinerede tigerrejer
Rioja hvidvin, Muga (aner ikke, hvad det er)

Hovedret:
Baeckeoffe, grøn salat (iceberg, romaine, ristede pinjekerner, dressing af
olie, aceo balsamica, dijonsennep, salt og peber)
Riesling, Chateau d'Orschwir

Dessert:
Clafoutis de poire
Portvin eller Sauternes

--
Padre

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-01-09 10:10

On Wed, 31 Dec 2008 13:34:46 +0100, "Padre"
<spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> wrote:

>Forret:
>
>Grilede, hvidløgs og chili-marinerede tigerrejer
>Rioja hvidvin, Muga (aner ikke, hvad det er)

Mugat er skam et af førende Rioja-huse. Jeg må indrømme, at jeg aldrig
har smagt en hvid Rioja, så jeg er lidt spændt på at høre, hvordna den
smagte? Og smagte sammen med maden?

Fra nettet:
[Bodegas Muga] betegner sig selv som traditionelt gammeldags, men
moderne. Forstået på den måde, at man fremstiller vinen tradtionelt,
men anvender de bedst mulige materialer og teknikker i processen.
Bl.a. har man sit eget bødkeri, hvor man fremstiller 1.200 egefade om
året.

Smagning af årgang 1969-1995 --
http://indhold.vinforum.dk/374/muga-smagning-af-prado-enea/

Fin anmeldelse af husets mindste hvide i Vinavisen:

"Blød og meget lækker hvidvin lavet på druerne Viura (90%) og
Malvasía. Vinen har mineralske toner, en fint integreret fadsmag og et
strejf af citrus, fersken, ananas ... Den kan godt ligge i nogle år -
selv om den også udmærket kan drikkes nu."

>Hovedret:
>Baeckeoffe, grøn salat (iceberg, romaine, ristede pinjekerner, dressing af
>olie, aceo balsamica, dijonsennep, salt og peber)
>Riesling, Chateau d'Orschwir

Frækt (på den positive facon) at servere baeckeoff!

>Dessert:
>Clafoutis de poire
>Portvin eller Sauternes

Uhm!

---

Fra : Padre

Dato : 01-01-09 11:01

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in message

> Mugat er skam et af førende Rioja-huse. Jeg må indrømme, at jeg aldrig
> har smagt en hvid Rioja, så jeg er lidt spændt på at høre, hvordna den
> smagte? Og smagte sammen med maden?

Den var rigtig god. Vinavisens karakteristik holder fint. Den passede godt
til rejerne synes jeg, selvom jeg havde haft en lidt uheldig hånd med dem,
de havde fået for lidt hvidløg, hvordan $£?? jeg så ellers har båret mig ad
med dét. Men de havde masser af smag, og jeg havde ramt tilberedningen ret
godt, så de var lidt sprøde i biddet og havde den fulde rejesmag. Jeg endte
med at tilberede dem i wok i stedet for at grille dem - hustruen mente at
jeg burde satse på en mindre arbejdsintensiv metode .........

> Frækt (på den positive facon) at servere baeckeoff!

Tja, baeckeoffe smager fantastisk, og den opskrift jeg har, er
tilsyneladende god, så gæsterne var tilfredse. Jeg prøver at gøre lidt
oprør mod det her med at "en hovedret *skal* være en steg". For det meste
får man mere smag ud af ting som baeckeoffe, boeuf bourguignon etc., og det
bliver altså kedeligt i længden at stå og skære oksefilet ud, når man som
mig godt kan lide at have gæster ofte.

Clafoutis de poire styrer

--
Padre

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-12-08 17:27

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> writes:

> Vi plejer jo, at have et indlæg hvert år om nytårsmenuen, men ingen har
> åbenbart startet et endnu - så nu starter jeg ud.

Det der med nytårsaften siger ikke os så meget, så vi er bare hjemme,
mig, manden, vores datter på 9 måneder og hunden. Vi har dog købt et
par stjernekastere. :)

Menuen er netop faldet på plads og vi skal have hjortehakkebøffer,
bagte kartofler, bagte rodfrugter (jordskokker, persillerødder,
rødbeder og søde kartofler) i tern med frisk timian og kold
dressing med rødløg, timian, hvidløg og sennep. Dertil drikker Ellen
mælk, jeg drikker vand og manden tager nok et glas rødvin af BIB'en i
køkkenet.

Hmm. Måske skulle jeg lige gå ud og lave noget hvidløgssmør?

Godt nytår til jer alle sammen!

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde