Inspiration -- Côtes-du-rhône og rosastegt~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-12-08 20:50

Kære gruppe!

Op mod jul stod jeg og hyggede mig med kogning af årets julekål,
ganske som sidste år og året før.

Den slags ta'r jo lidt tid, så der kom en sjat vin i glasset til at
forsøde ventetiden med -- og det var dæleme et godt glas. Normalt
sværger jeg, som de faste læsere af gruppen her ved, til nordlig
rhône, men Domaine Sainte Annes 2005 -- Cuvée Saint-Gervais faldt i
min smag.

Lavet på en god portion mourvédre i, hvad der normalt er grenache-land
fremstod den flot og dunkel i glasset. Syre og tannin var først noget
tilbagetrukne størrelser, men vinen kom efter det med dekantering.

En klat af året julekål blev smagt sammen med rosastegt andebryst af
berberi and, rødvinssauce på andefond, gastrique og rødvin -- gode
ovnkartofler stegt i andefedt til.

Men der skal nok lige gå en måneds tid, før opskriften skal afprøves i
disse dage oven på masser af and & kål og sovs.

På den anden side er det muligt at gøre nogle gode andekøb i disse
dag.

Billeder, yderligere smagenoter, mere om Domaine Sainte Anne og lidt
mere om opskrifter på andebryst her:

http://bergholt.net/domaine_sainte_anne_cotes_du_rhone_villages_2005.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net
Bergholts opskrifter (På vej -- Arme riddere)