Fejl i PHP kode.
Fra : Paw

Dato : 08-12-08 15:13

Jeg forsøger at lære PHP, men er stødt ind i et problem med koden i
dette script.
Er der en venlig sjæl i gruppen, der kan hjælpe mig videre?
Jeg bruger en lokal apache server i windows vista.
IE7 rapporterer fejl i linie 8, hvor den siger:

Parse error: syntax error, unexpected '<' in
D:\AppServ\www\malka\svarskema.php on line 8

Jeg har forsøgt at fjerne <, men det hjælper ikke.
Hvad gør jeg forkert?

<head>
<title>Svarskema</title>
</head>
<?PHP

<form name="svarskema" method="post" action="svarskema.php">
maxlength="50"></p>

<input type="submit" name="send" value="Del dine oplysninger med
andre">
</form>

// Hent indholdet af formularens felter.
$navn = $_REQUEST["navn"];
$natbord = $_REQUEST["natbord"];
$favoritmad = $_REQUEST["favoritmad"];
// Skab forbindelse til databasen her.
mysql_connect ("localhost", "root", "password") or die(mysql_error());
mysql_select_db ("mindb") or die (mysql_error());

// Indsæt indholdet af formularfelterne i databasen.
mysql_query ("INSERT INTO svarskema (svarID, navn, natbord,
favoritmad)
values(0, '$navn', '$natbord', 'favoritmad')");

?>

Vh. Paw

Fra : Dan Storm

Dato : 08-12-08 15:15

Paw skrev:
> [...]
>
> Parse error: syntax error, unexpected '<' in
> D:\AppServ\www\malka\svarskema.php on line 8
>
> Jeg har forsøgt at fjerne <, men det hjælper ikke.

Du skriver noget i din PHP blok som ikke er gyldig syntaks.
I dit tilfælde åbner du din PHP blok på linie 6 og fortsætter derefter
på linie otte med at skrive HTML.
Det må du ikke. Derfor fejler det.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : MooreHojer

Dato : 08-12-08 15:20

> Hvad gør jeg forkert?

Alt hvad der står indenfor '<?php' og '?>' skal være phpkode.
Din formular er html og ikke php og skal derfor stå uden for php-koden.
Så hvis du flytter '<?php' ned lige over '// Hent indholdet af formularens felter.' burde det virke.

Hvis du vil have html indeni din php-kode skal du "udskrive" det.
F.eks. <?php echo "<p>Din tekst</p>"; ?>
Hvis du vælger at bruge echo skal du være opmærksom på at du enten skal brug ' eller \" i stedet for " i dine html-tags da.

--
MooreHojer

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-12-08 15:21

Paw kom med denne ide:
> [...]
> mysql_query ("INSERT INTO svarskema (svarID, navn, natbord,
> favoritmad)
> values(0, '$navn', '$natbord', 'favoritmad')");

Når du kører PHP scripts, fortolkes alting mellem <?php og ?> af
fortolkeren. Dele udenfor returneres (udskrives) - som almindelig HTML,
lidt populært.
Din kode starter PHP fortolkeren (<?php) alt for tidligt - den HTML der
følger giver ingen mening i PHP.
Indenfor PHP afsnit skal du bruge echo (eller print eller anden
tilsvarende PHP funktion) til at returnere (udskrive) HTML.

Håber det giver mening...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Paw

Dato : 08-12-08 15:38

Jeg siger mange tak for svarene.

Jeg har gjort som MooreHojer foreslog.

Jeg skal lige være lidt bedre til at adskille koderne.