Cybercity blokerer nu The Pirate Bay
Fra : Samovar

Dato : 12-12-08 23:50

Cybercity blokerer nu alle Pirate Bay servere, incl torrent, trackere og
CSS til hjemmesiden.

Det er muligt at omgå blokeringen ved at lave en tilføjelse til HOSTS
filen:

77.247.176.135 tracker.thepiratebay.org
83.140.65.41 static.thepiratebay.org
83.140.65.31 torrents.thepiratebay.org
77.247.176.136 tpb.tracker.thepiratebay.org
83.140.176.146 thepiratebay.org
83.140.176.146 www.thepiratebay.org

Bare klip/klister ovenstående ind i HOSTS

Den ligger her:

Windows Vista = C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC
Windows XP = C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC
Windows 2000 = C:\WINNT\SYSTEM32\DRIVERS\ETC
Win 98/ME = C:\WINDOWS
UNIX/Linux/MacOS X = /etc/

FUT: dk.edb.internet.udbydere

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-08 00:16

Samovar skrev:
> Cybercity blokerer nu alle Pirate Bay servere, incl torrent, trackere og
> CSS til hjemmesiden.
>
> Det er muligt at omgå blokeringen ved at lave en tilføjelse til HOSTS
> filen:

Har du selv prøvet?

Det er nok bedre at bruge opendns eller lignende, hvis man
har behov for at omgå udbyderens dns-blokering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Samovar

Dato : 13-12-08 00:21

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Har du selv prøvet?
>
> Det er nok bedre at bruge opendns eller lignende, hvis man
> har behov for at omgå udbyderens dns-blokering.

Virker fint, OpenDNS er en ekstern DNS server og man opnår derfor
længere svartider hvis man bruger den.

Her er i øvrigt en mere komplet liste:

83.140.65.21 upload.thepiratebay.org
83.140.65.50 rss.thepiratebay.org
83.140.65.50 captcha.thepiatebay.org
77.247.176.145 open.tracker.thepiratebay.org
77.247.176.132 eztv.tracker.thepiratebay.org
77.247.176.135 vtv.tracker.thepiratebay.org
77.247.176.145 a.tracker.thepiratebay.org
77.247.176.135 vip.tracker.thepiratebay.org
77.247.176.136 tv.tracker.thepiratebay.org
212.63.222.20 mx.thepiratebay.org
83.140.176.159 ns0.thepiratebay.org
194.71.107.1 ns1.thepiratebay.org
85.17.40.33 ns2.thepiratebay.org
217.75.120.120 ns3.thepiratebay.org
[...]

Har tjekket alle IP adresser på ekstern DNS server.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-08 00:54

Samovar skrev:
> [...]

Du har vist stadig ikke selv prøvet.

> Virker fint, OpenDNS er en ekstern DNS server og man opnår derfor
> længere svartider hvis man bruger den.

Men det virker sikkert ...

> Her er i øvrigt en mere komplet liste:

.... i modsætning til din liste. De fleste webservere på
internettet bruger virtual hosts, og derfor vil det sjældent
virke at indtaste en ip-adresse. Webserveren ved ikke,
hvilken af de måske 1.000 domæner på serveren, der skal vises.

> 83.140.176.146 thepiratebay.org
> 83.140.176.146 www.thepiratebay.org

Denne virker dog - men ikke sådan som du forventer.
Indtaster man ip-adressen, omstilles til domænet, og så
kommer man vist ikke ret meget længere.

> Har tjekket alle IP adresser på ekstern DNS server.

Da jeg spurgte, om du havde prøvet, var det ikke med tanke
på, om dns-opslagene er korrekte. Som skrevet ovenfor, er
det ikke altid nok med et ip-nummer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-12-08 01:41

On 2008-12-12, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Da jeg spurgte, om du havde prøvet, var det ikke med tanke
> på, om dns-opslagene er korrekte. Som skrevet ovenfor, er
> det ikke altid nok med et ip-nummer.

Det var derfor han fortalte hvordan man tilføjede adresserne til en
host-fil. Det vil også virke med virtual hosts.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-08 09:18

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Det var derfor han fortalte hvordan man tilføjede adresserne til en
> host-fil. Det vil også virke med virtual hosts.

Om man tamper en IP-adresse direkte ind eller man lader sit
lokale hostsfilsystem oversætte et navn til et nummer, kommer ud
på ét.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 14-12-08 09:34

Bertel Lund Hansen wrote:
> Om man tamper en IP-adresse direkte ind eller man lader sit
> lokale hostsfilsystem oversætte et navn til et nummer, kommer ud
> på ét.

Endnu engang viser det hvor lidt du kender til det du udtaler dig om.. Og
denne her gang er det virtuelle hosts på en webserver.

/Hauge

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-12-08 09:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Om man tamper en IP-adresse direkte ind eller man lader sit
> lokale hostsfilsystem oversætte et navn til et nummer, kommer ud
> på ét.

Hvordan skulle ens browser så vide hvilken virtual host der skal spørges
efter på webserveren ?

Der er forskel. Prøv at taste henholdsvis www.bt.dk og 80.80.12.134 ind
i din browser.

$ host www.bt.dk
www.bt.dk has address 80.80.12.134

--
Don't waste space

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-08 10:59

Thomas Corell skrev:

> Hvordan skulle ens browser så vide hvilken virtual host der skal spørges
> efter på webserveren ?

Hvordan ved den det?

> Der er forskel. Prøv at taste henholdsvis www.bt.dk og 80.80.12.134 ind
> i din browser.

Ja, og der er også samme forskel selv om jeg lægger linjen

   80.80.12.134 bt.dk

ind i min hostsfil - modsat af hvad jeg påstod. Jeg ved dog ikke
om det er persistens i DNS der spiller ind.

--
Bertel

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-12-08 11:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> ind i min hostsfil - modsat af hvad jeg påstod. Jeg ved dog ikke
> om det er persistens i DNS der spiller ind.

Hvis du kører XP, 'ipconfig /flushdns' i en cmd.

--
Don't waste space

Fra : Ole C

Dato : 14-12-08 11:23

Thomas Corell skrev blandt andet:

> Hvis du kører XP, 'ipconfig /flushdns' i en cmd.

- og det samme gælder Vista...

--
vh
Ole C

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-12-08 12:46

On 2008-12-14, Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Om man tamper en IP-adresse direkte ind eller man lader sit
> lokale hostsfilsystem oversætte et navn til et nummer, kommer ud
> på ét.

Nej, i det ene tilfælde vil browseren sende en Host: header med navnet,
i den anden vil den sende en Host: med ip-adressen. Derfor virker det
med virtual hosts når man smider adressen i hosts-filen, men ikke hvis
man taster den i adressebaren på sin browser.

--
Andreas

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-08 20:12

In article <4942f985$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Du har vist stadig ikke selv prøvet.

Hvorfor antyder du det ikke virker? Det har det altid gjort tidligere..

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-12-08 09:31

On Sat, 13 Dec 2008 00:15:48 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Har du selv prøvet?

Prøv lige at studere hvad en host fil er...

Selv kører jeg min egen DNS så udbyderne kan gøre hvad det vil :)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-08 20:21

In article <kks6k41ha4jf9eqsl70nes14sdu9snmt0c@4ax.com>, nnews0403051902
@hjorth.com says...

> Prøv lige at studere hvad en host fil er...
>
> Selv kører jeg min egen DNS så udbyderne kan gøre hvad det vil :)

Som fx at blokere for pakker til addresser private firmaer har dikteret?
;)

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-08 20:11

In article <4942f0a7$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Har du selv prøvet?
>
> Det er nok bedre at bruge opendns eller lignende, hvis man
> har behov for at omgå udbyderens dns-blokering.

Hvis man tør stole på fremmedes DNS oplysninger

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-12-08 20:35

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> writes:

> Hvis man tør stole på fremmedes DNS oplysninger

Det bliver man ligesom nødt til. Der er kun fremmede at spørge. (Med
mindre man har ekstremt mange venner eller en meget indskrænket brug
af Internet.)

Når de såkaldte "good guys" bl.a. er VeriSign har man tabt på forhånd.
OpenDNS kan umuligt være værre.

/Benny

Fra : PerX ...

Dato : 15-12-08 19:40

In article <m3fxkqmtxh.fsf@ursa.amorsen.dk>, benny+usenet@amorsen.dk
says...

> Det bliver man ligesom nødt til. Der er kun fremmede at spørge. (Med
> mindre man har ekstremt mange venner eller en meget indskrænket brug
> af Internet.)

na, danske udbyder er nok mere til at stole med hensyn til hvem dns'erne
resolver til, og kan formentlig drages til ansvar hvis fx Danske Banks
sider pludslig ryger gennem en password loggende proxy.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 20:00

PerX ... kom med denne ide:

> na, danske udbyder er nok mere til at stole med hensyn til hvem dns'erne
> resolver til, og kan formentlig drages til ansvar hvis fx Danske Banks
> sider pludslig ryger gennem en password loggende proxy.

Må jeg forslå denne løsning, altså bare for en sikkerhedsskyld.
http://zapatopi.net/afdb/

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : PerX ...

Dato : 03-02-09 19:23

In article <mn.84af7d8c4ec1dbba.92438@post.cybercity.dk>, Mr.Larsen
<mrlarsen,@, post.cybercity.dk> says...
> PerX ... kom med denne ide:

> Må jeg forslå denne løsning, altså bare for en sikkerhedsskyld.
> http://zapatopi.net/afdb/

Må jeg foreslå du begår selvmord, for Danmarks skyld.

Nu er der grænser for hvor meget tid jeg gider spilde på at smide
perkere for svin, men fx:

http://voices.washingtonpost.com/securityfix/2008/12/hackers_hijacked_la
rge_e-bill.html

"Hackers on Tuesday hijacked the Web site CheckFree.com, one of the
largest online bill payment companies, redirecting an unknown number of
visitors to a Web address that tried to install malicious software on
visitors' computers, the company said today."

Hackere havde fået fat i websites login oplysninger og ændrede DNS
oplysninger direkte hos Network Solutions

http://www.seoconsultants.com/tools/dns/cache/

"There are about 9 million DNS servers on the Internet, Kaminsky said.
Using a high bandwidth connection provided by Prolexic Technologies, he
examined 2.5 million. Of those, 230,000 were identified as potentially
vulnerable, 60,000 are very likely to be open to this specific type of
attack, and 13,000 have a cache that can definitely be poisoned."

Læs op på DNS cache poisoning, indtil da hold kæft.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-12-08 01:22

On Fri, 12 Dec 2008 23:50:19 +0100, not@available.home (Samovar)
wrote:

>Cybercity blokerer nu alle Pirate Bay servere, incl torrent, trackere og
>CSS til hjemmesiden.

prøv proxy se her

https://www.relakks.com/

--
MvH Bo M Mogensen
Some wish beer was rain , but it aint ( stephen king )

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-12-08 10:28

> Selv kører jeg min egen DNS så udbyderne kan gøre hvad det vil :)

F.eks. blokere for port 53 til andet end deres DNS?

Thomas
--
"I don't read books, but I have friends who do." -Presidential Candidate George W. Bush

Fra : Samovar

Dato : 13-12-08 15:17

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> F.eks. blokere for port 53 til andet end deres DNS?
>
> Thomas

Så benytter man sig af TOR:

http://www.torproject.org/

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-08 20:35

In article <1irw27h.15zsuyn1er2mfyN%not@available.home>,
not@available.home says...

> Så benytter man sig af TOR:
>
> http://www.torproject.org/

Yay, tilbage til de gode 56K modem dage *g*

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-12-08 13:11

wrote:

>Cybercity blokerer nu alle Pirate Bay servere

prøv at køre det igenem relakks proxy
https://www.relakks.com/

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-12-08 15:05

Samovar wrote:

> Virker fint, OpenDNS er en ekstern DNS server og man opnår derfor
> længere svartider hvis man bruger den.

Det kommer an på hvor hurtigt Cybercity's DNS resolvere svarer, men det
er korrekt at de er tættere på dig. I praksis vil du næppe mærke nogen
forskel. Nogle OS'er har en lokal caching af DNS opslag. Det er også
muligt at din router kører dnsmasq som DNS forwarder, og så vil der være
en yderligere caching i routeren.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-12-08 15:07

Thomas S. Iversen wrote:

> F.eks. blokere for port 53 til andet end deres DNS?

Jeg tvivler stærkt på at udbyderne ønsker at gøre mere end hvad diverse
domstole pålægger dem, og landsretten siger kun blokering i udbydernes
egne DNS resolvere.

--
Jesper Lund

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-08 20:27

In article <4943c176$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@jesperlund.com says...

> Jeg tvivler stærkt på at udbyderne ønsker at gøre mere end hvad diverse
> domstole pålægger dem, og landsretten siger kun blokering i udbydernes
> egne DNS resolvere.

Det store moralske problem lå i om at retten mener det er ok at tvinge
udbydere til at udøve censur - det har de nu fundet at det syntes de er
fint, så er resten bare et spørgsmål om teknik - hvis det man har lavet
ikke virker, så må man tage stærkere midler ibrug.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-12-08 21:02

On 2008-12-14, PerX <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

> [...]
> fint, så er resten bare et spørgsmål om teknik - hvis det man har lavet
> ikke virker, så må man tage stærkere midler ibrug.

Uanset hvad vil det ikke virke. Der skal kun være en person der finder
en vej uden om de tekniske foranstaltninger, som efterfølgende skriver
om det, og så kan alle gentage dette.
Det bliver et våbenkapløb, der kun vil koste tid og energi, og som
brugerne vil vinde.

--
Andreas

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-12-08 11:58

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> [...]
> om det, og så kan alle gentage dette.
> Det bliver et våbenkapløb, der kun vil koste tid og energi, og som

Det er næsten helt givet at brugerne ikke vil vinde det kapløb. Bare
gør forsøg på omgåelse af de tekniske foranstaltninger forbudt, så er
det løb kørt.

/Benny

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-12-08 12:23

On 2008-12-15, Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

> Det er næsten helt givet at brugerne ikke vil vinde det kapløb. Bare
> gør forsøg på omgåelse af de tekniske foranstaltninger forbudt, så er
> det løb kørt.

Ja, sådan virker lovgivning nemlig. Det er tydeligt at se at forbuddet i
ophavsretslovens § 75 c har stoppet al kopiering af DVDer.

--
Andreas

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-12-08 19:33

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> Ja, sådan virker lovgivning nemlig. Det er tydeligt at se at forbuddet i
> ophavsretslovens § 75 c har stoppet al kopiering af DVDer.

Det er noget lettere at detektere forsøg på omgåelse. Man kan ikke se
forskel på et hjem med en trykt DVD og så et hjem med en trykt DVD og
en kopi, uden at man går ind i hjemmet. Forsøg på at tilgå The Pirate
Bay er langt nemmere at opdage, og når man er villig til også at
censurere ellers lovlige data, så er der meget vide muligheder. Bruger
folk proxier? Luk for dem én ad gangen, og hvis folk tilgår en af dem
man har lukket for, så kan man straffe dem.

Hvis ellers lovgiverne er villige til at acceptere "collateral
damage", så kan man stoppe 90%. Foreløbigt ser det ikke ud til, at den
eksisterende lovgivning forhindrer censur af f.eks. debatfora, så
længe det sker som en del af private forsøg på at begrænse
overtrædelse af loven om ophavsret.

/Benny

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-12-08 20:36

On 2008-12-15, Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

> Det er noget lettere at detektere forsøg på omgåelse. Man kan ikke se
> forskel på et hjem med en trykt DVD og så et hjem med en trykt DVD og
> en kopi, uden at man går ind i hjemmet.

Men det kan man da lige så nemt lovgive sig ud af som dine andre
forslag.

> Forsøg på at tilgå The Pirate Bay er langt nemmere at opdage,

Hvis vi antager at kravene til bevisførelsen er den samme som i andre
lignende sager (hacking og børneporno), så er det måske nemt at opdage,
men ikke nemt at bevise, og uden beviser, ingen dom.

> [...]
> der meget vide muligheder. Bruger folk proxier? Luk for dem én ad
> gangen, og hvis folk tilgår en af dem man har lukket for, så kan man

Så længe vi taler ren wack-a-mole, reaktiv strategi vil det ikke virke.
Der vil dukke andre tunnel-muligheder op hurtigere end du kan nå at
lukke de eksisterende.
Selv hvis vi taler noget proaktivt som fx proxy-servere og whitelists
vil det langt fra være umuligt at benytte disse til at tunnele data
igennem, fx ved at bruge simpel steganografi og en villig webhoster.

> Hvis ellers lovgiverne er villige til at acceptere "collateral
> damage", så kan man stoppe 90%.

Så er vi tilbage ved udgangspunktet: 90% er ikke nok. Der skal kun én
til at fortælle sine venner hvordan man kommer uden om den seneste
blokering, så kan alle gøre det.

> Foreløbigt ser det ikke ud til, at den eksisterende lovgivning
> forhindrer censur af f.eks. debatfora, så længe det sker som en del af
> private forsøg på at begrænse overtrædelse af loven om ophavsret.

Næh, men det har ikke ret meget med de tekniske muligheder for at bryde
disse blokeringer at gøre.

--
Andreas

Fra : N_B_DK

Dato : 16-12-08 14:45

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in message

> Det er næsten helt givet at brugerne ikke vil vinde det kapløb. Bare
> gør forsøg på omgåelse af de tekniske foranstaltninger forbudt, så er
> det løb kørt.

Og vupti er virksomheder med egne servere ulovlige, ja det skal nok
blive smart.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : PerX ...

Dato : 15-12-08 19:37

In article <slrngkaphh.krr.apj@irq.hestdesign.com>, apj@daarligstil.dk
says...

> [...]
> om det, og så kan alle gentage dette.
> Det bliver et våbenkapløb, der kun vil koste tid og energi, og som

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvor meget man vil bruge på
censuren.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-12-08 20:40

On 2008-12-15, PerX <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

> Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvor meget man vil bruge på
> censuren.

Nej, det er netop det der er min påstand. Uanset beløbet vil du være
oppe imod masserne, hvor der kun er en person der skal være klogere end
dig, hver gang du optrapper blokeringerne.
Det bedste eksempel er DVD'er (og Bluray i dag). DVD'erne er fuldstændig
kompromitterede, og Bluray er lige ved at være det. Jeg kan kopiere en
DVD hvis jeg vil, også selvom jeg ikke kendte noget til krypteringen
bag.

--
Andreas

Fra : Bruno

Dato : 14-12-08 13:48

Jesper Lund wrote:

> Jeg tvivler stærkt på at udbyderne ønsker at gøre mere end hvad diverse
> domstole pålægger dem, og landsretten siger kun blokering i udbydernes
> egne DNS resolvere.

Enig - det er også den fornemmelse man får når man læser siden der vises
hvis man forsøger og tilgå piratebay via Cybercity. De gør meget ud af,
at fortælle besøg ikke logges og nævner sager går videre til højesteret.
Det eneste de ikke gør er og fortælle hvordan spærringen omgås, men det
ville nok være juridisk uklogt så det undre ikke.

Jeg synes det er bekymrende det er så let og få "blokeret" for adgang
til internetsider, man må spørge sig selv hvad der bliver det næste.

Mvh
Bruno

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-08 19:54

Bruno skrev:

> Jeg synes det er bekymrende det er så let og få "blokeret" for adgang
> til internetsider, man må spørge sig selv hvad der bliver det næste.

Ja, det er en helt ny idé der er kommet på mode. Mig bekendt
blokerer man ikke adgangen til pladser hvorfra der smugles,
hentes indkøbte sexslaver, narko osv., og jeg har heller ikke
hørt om at man lukker telefonlinjer til folk der sælger sådan
noget. Postvæsenet ekspeder da vist også alle pakker uden at
blokere for udvalgte afsendere.

Men det er måske sådan noget der bliver det næste?

--
Bertel

Fra : PerX ...

Dato : 14-12-08 20:30

In article <cflak49gu4ffgk0kl9sahdiosoleobd0jm@news.stofanet.dk>,
unospamo@lundhansen.dk says...

> [...]
> blokere for udvalgte afsendere.
>
> Men det er måske sådan noget der bliver det næste?

Åh ja, det spredes skam:

http://www.pcworld.com/article/155112/wikipedia_article_censored_in_uk_f
or_the_first_time.html

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-08 20:03

Benny Amorsen wrote:

> [...]
> ellers lovlige data, så er der meget vide muligheder. Bruger folk
> proxier? Luk for dem én ad gangen, og hvis folk tilgår en af dem man har

Det er klart at man kan anvende metoder som i Kina, men det overgår dog
min fantasi at man vil gøre det i Danmark (om det overgår Jesper Bay's
fantasi skal være usagt).

Censuren virker heller ikke perfekt i Kina...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-08 20:07

PerX ... wrote:

> na, danske udbyder er nok mere til at stole med hensyn til hvem dns'erne
> resolver til, og kan formentlig drages til ansvar hvis fx Danske Banks
> sider pludslig ryger gennem en password loggende proxy.

Hvorfor skulle man ikke kunne stole på OpenDNS? Hvis de ikke havde styr
på sikkerheden, tror jeg hurtig at den nyhed vil blive spredt på
internettet.

Og hvis du ikke stoler på dem, kan du køre din egen DNS og gå til
rodserverne.

--
Jesper Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 16-12-08 14:48

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Og hvis du ikke stoler på dem, kan du køre din egen DNS og gå til
> rodserverne.

Dem kan man nok heller ikke stole på, der skal jo holdes liv i diverse
konspirations teorier.

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-12-08 21:21

N_B_DK wrote:
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Dem kan man nok heller ikke stole på, der skal jo holdes liv i diverse
> konspirations teorier.

Hvis vi lige ser bort fra vittigheden i ikke at kunne stole på
rodserverne, skal vi måske huske på udgangspunktet for diskussionen:
Vi kan ikke længere stole på udbydernes dns-servere, da de bevisligt
leverer forkerte svar på visse opslag.

Derfor virker det lidt underligt at afvise alternative servere med den
begrundelse, at man ikke kan stole på dem.

--
Allan Olesen

Fra : Christian Laursen

Dato : 17-12-08 22:15

Allan Olesen <usenet.2007.allan@spamcheck.dk> writes:

> [...]
> rodserverne, skal vi måske huske på udgangspunktet for diskussionen:
> Vi kan ikke længere stole på udbydernes dns-servere, da de bevisligt

Korrekt.

> Derfor virker det lidt underligt at afvise alternative servere med den
> begrundelse, at man ikke kan stole på dem.

Det er af andre grunde, man ikke kan stole på dem. Så må man jo afveje
om man er mindst utryg ved det ene eller det andet.

Overordnet set kan man slet ikke stole på DNS, som det ser ud i
øjeblikket.

--
Christian Laursen

Fra : PerX ...

Dato : 03-02-09 19:13

In article <49480db3$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet.2007.allan@spamcheck.dk says...

> [...]
>
> Derfor virker det lidt underligt at afvise alternative servere med den
> begrundelse, at man ikke kan stole på dem.

Bortset fra motivation kan være forskellig. Der er sager fra fx USA,
hvor DNS'er er blevet ændret så folk troede de gik til deres egen bank
og skrev oplysninger ind, men i virkeligheden var det et website der
ligenede banken og stjal oplysningerne. Dette kan ske, hvis folk siger
andet lyver de. Hvis de mener at fremmede servere har samme sikkerhed
som en fx TDC vil jeg da gerne se noget bevis for det, men jeg tvivler
på folk kan.

Fra : PerX ...

Dato : 03-02-09 19:10

In article <4946aad5$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@jesperlund.com says...

> Hvorfor skulle man ikke kunne stole på OpenDNS?

Ikke relevant for hvad jeg påpeger.

> Hvis de ikke havde styr
> på sikkerheden, tror jeg hurtig at den nyhed vil blive spredt på
> internettet.

Tro er en stor ting.

> Og hvis du ikke stoler på dem, kan du køre din egen DNS og gå til
> rodserverne.

Eller lade være.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 15-12-08 22:16

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> Det er klart at man kan anvende metoder som i Kina, men det overgår
> dog min fantasi at man vil gøre det i Danmark (om det overgår Jesper
> Bay's fantasi skal være usagt).

Det skete i England i sidste weekend. Så det er ikke så langt
hjemmefra, som det har været.

--
/Wegge

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-08 22:33

Anders Wegge Keller wrote:

> Det skete i England i sidste weekend. Så det er ikke så langt
> hjemmefra, som det har været.

Jeg synes at der er forskel på

1) Blokering af et bestemt billede som menes at overtræde UK lov
2) Generel blokering af et website eller service fordi der via denne
service sker ophavsretslige krænkelser (der er også masser af "lovligt"
materiale på TPB).

.... uden at jeg dermed skal forsvaret fornuften i den engelske blokering
af Wikipedia

--
Jesper Lund

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 16-12-08 10:28

> [...]

> 2) Generel blokering af et website eller service fordi der via denne
> service sker ophavsretslige krænkelser (der er også masser af "lovligt"

Bestemt, men der er ikke forskel på Kina og IWF.

Udover naturligvis at IWF var så inkompetente, at de aldrig fik
blokeret for billedet, men derimod kun for artiklen om pladencoveret.

--
/Wegge

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-12-08 19:57

N_B_DK wrote:

> Dem kan man nok heller ikke stole på, der skal jo holdes liv i diverse
> konspirations teorier.

Men gad vide hvor ISPerne så får data til deres DNS resolvere fra?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-12-08 19:14

N_B_DK wrote:

> Hvor mon OPENDNS f.eks får deres data fra.... og sorry troede ellers det
> var ret tydeligt at jeg finder det ret latterligt at være mistroisk
> overfor diverse public DNS servere.

Det var ikke en kommentar til dig men til tråden som helhed

--
Jesper Lund

Fra : Kim

Dato : 31-12-08 14:37

"Samovar" <not@available.home> skrev

http://www.piratgruppen.org/spip.php?article869&var_recherche=blokerer%20Pirate%20Bay%20

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-02-09 19:36

PerX ... wrote:

> [...]
> og skrev oplysninger ind, men i virkeligheden var det et website der
> ligenede banken og stjal oplysningerne. Dette kan ske, hvis folk siger

Ja, det kan f.eks. ske ved at overskrive din hosts fil (du skal også være
typen der ikke checker SSL certifikater for at det vil virke). Det er
givetvis noget nemmere at hacke din computer end TDC's eller OpenDNS's
servere.

> Hvis de mener at fremmede servere har samme sikkerhed
> som en fx TDC vil jeg da gerne se noget bevis for det, men jeg tvivler
> på folk kan.

Tjaah, OpenDNS havde ikke behov for at patche deres servere som følge af
den sikkerhedsbrist som Kaminsky opdagede.
<http://www.kb.cert.org/vuls/id/AAMN-7GDQAL>

Dermed ikke sagt at de er mere sikre end andre.

--
Jesper Lund