Noget er dødt, men hvad.
Fra : Stig Johansen

Dato : 06-12-08 06:17

Hej alle.

Lad mig starte med en advarsel om, at det er noget gammelt noget, men her it
goes.

Der har tilsyneladende været en strømafbrydelse i nat (urene blinker osv).

Min gamle trofaste Linux maskine ville jeg så starte op.
I første omgang blinkede der lidt lys i cd drevet, men ellers skete der
ingenting.

Det prøvede jeg et par gange, men kun lige et enkelt blink i drevet, og
ellers død.

I og med det er lidt gammel (fra '99), tænkte jeg det kunne være PSU'en.

Jeg havde en - hmm, lad os kalde den mindre gammel, liggende som jeg prøvede
at sætte til, kun lige løst for at teste, altså uden montering.

Den var tilsyneladende tændt på kontakten, for da jeg satte power stikket i,
begyndte den at boote normalt.

Glad var jeg, og da jeg lige skulle afmontere den gamle PSU og sætte den nye
i, slukkede jeg for den.

Skrue lidt, samle lidt, så er vi kørende igen.

MEN så er lortet fuldstændig dødt.

Det er et gammelt Asus bundkort, uden led's osv, men jeg har en KVM switch,
hvor der er lys i den ene lampe hvis der er (standby(?)) strøm på.

På maskinen her, er der intet lys overhovedet.

Bundkortet bruger kun der der store multistik (er det ATX, det hedder).

Jeg kom så til at tænke på, at der vistnok skal være belastning på en eller
flere ledere på de nyere PSU'er, og at opstarten kunne tænkes en transient
da jeg satte powerstikket i.

Så spørgsmålet er, om skidtet er dødt, eller der mangler en eller anden
belastning.

Den mindre gamle PSU har, foruden stik til diske/disketter, to ekstra stik.
Det ene er firkantet, knap 1cm x 1cm med 2 sorte og to gule ledere.
Det andet er fladt med 6 ledere - 3 sorte, 2 orange og en rød.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg er ude i ?

Jeg må nok også nævne, at den stort set altid har kørt 24/7, så den har ikke
været bootet siden sidste strømafbrydelse.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Henning

Dato : 06-12-08 06:57

>Den mindre gamle PSU har, foruden stik til diske/disketter, to ekstra stik.
>Det ene er firkantet, knap 1cm x 1cm med 2 sorte og to gule ledere.
>Det andet er fladt med 6 ledere - 3 sorte, 2 orange og en rød.

Det er her problemt ligger - du mangler disse to vitale forbindelse!

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-12-08 08:58

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Det er her problemt ligger - du mangler disse to vitale forbindelse!

Tak, men der er jo ikke tilsvarende stik på bundkortet - det er fra før
disse forbindelser blev 'opfundet'.

Kan man snyde på en eller anden måde ?

P*s - jeg så lige at den oprindelige PSU kører med 6V og den mindre gamle
5V, måske er jeg lidt ude på Lars Tyndsk*'s mark.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-12-08 13:28

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
> P*s - jeg så lige at den oprindelige PSU kører med 6V og den mindre gamle
> 5V, måske er jeg lidt ude på Lars Tyndsk*'s mark.

Efter at have pudset brillerne, og kigget efter, så var det alligevel
5-taller, der står på den lille mærkat - sorry.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-12-08 14:06

Stig Johansen <wopr.dk@gmail.com> wrote:

> Tak, men der er jo ikke tilsvarende stik på bundkortet - det er fra
> før disse forbindelser blev 'opfundet'.
>
> Kan man snyde på en eller anden måde ?

Der er ikke noget at snyde med, du lader bare være med at mokke det stik i
da det jo ikke skal bruges nogen steder på din bundplanke..

> P*s - jeg så lige at den oprindelige PSU kører med 6V og den mindre
> gamle 5V, måske er jeg lidt ude på Lars Tyndsk*'s mark.

5 og 12V har altid været standarterne - så vidt jeg ved..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-12-08 08:58

> Det er her problemt ligger - du mangler disse to vitale forbindelse!

Det firkantede 1 x 1 cm, lyder som det der der blev kaldt et P4 stik, og
brugtes kun i forbindelse med Pentium4 CPU - Bundkort..
PSUen skal kunne levere varen uanset om det stik er mokket i eller ej..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Mr.Larsen

Dato : 06-12-08 09:00

Petersen_Michael skrev:

> Det firkantede 1 x 1 cm, lyder som det der der blev kaldt et P4 stik, og
> brugtes kun i forbindelse med Pentium4 CPU - Bundkort....snip

Det må du ikke fortælle mit gamle bundkort, som var til AMD.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-12-08 14:07

Mr.Larsen <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> wrote:

> Det må du ikke fortælle mit gamle bundkort, som var til AMD.

ok, og tilsvarende

Pointen er at Stigs bundplanke er ældre end hans PSU..
Hvilket ikke i sig selv bør give problemer..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Mr.Larsen

Dato : 06-12-08 16:17

Petersen_Michael udtrykte præcist:

> ok, og tilsvarende

> Pointen er at Stigs bundplanke er ældre end hans PSU..
> Hvilket ikke i sig selv bør give problemer..

Enig

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-12-08 23:11

Stig Johansen wrote:
> Jeg må nok også nævne, at den stort set altid har kørt 24/7, så den har ikke
> været bootet siden sidste strømafbrydelse.

I og med den er fra '99, kunne jeg godt mistænke Bios-batteriet for at
være dødt.
Prøv at tage det ud og mål om det giver mindst 3,0 Volt.
Hvis det ikke gør, er det modent til udskiftning.
Brug noget ikke-ledende til at trykke 'hagen' til side som holder det
fast, f.eks. en tændstik.

Ud fra din beskrivelse, kunne der være sket det, at der første gang du
tændte, gik rod i Bios-indstillingerne pga. dødt batteri, og derfor
startede den ikke op.
Næste gang ville den således være endnu mere død.
Din gamle PSU fejler muligvis ikke noget.
Prøv om den kan starte med din gamle PSU, og uden Bios-batteri.

Jeg har før oplevet rod i Bios-indstillinger efter en strømafbrydelse,
så jeg ville nok for en sikkerheds skyld nulstille dem med
CMOS_RESET-jumperen, og gerne mens Bios-batteriet er ude.

Et nyt CR2032 koster 9,50 kr. hos Harald Nyborg.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-12-08 23:41

Jens C. Hansen skrev:

> I og med den er fra '99, kunne jeg godt mistænke
> Bios-batteriet for at være dødt.

Jeg ville også tjekke elektrolytterne. Det er et gammel
bundkort, og et visuelt tjek om de er begyndt at lække,
er et god ide, inden man foretager sig andet.

Elektrolytterne har det med at boble op i toppen, de
skal være helt flade. Er der den mindste tendens til
det, er den bedste løsning at finde noget nyt eller
nyere, for man kan sikkert ikke få RAM, CPU eller
grafikkort til at passe med det man kan få i dag.

Jeg har i hvert fald svært ved at skaffe SD-RAM, AGP-
grafikkort og IDE-harddiske til mine kunder, nu skal
det være DDR2, PCI-Express og Sata.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-12-08 05:35

Allan Vebel wrote:

> Jeg ville også tjekke elektrolytterne. Det er et gammel
> bundkort, og et visuelt tjek om de er begyndt at lække,
> er et god ide, inden man foretager sig andet.

Ja, det er et gammelt brædt, men af (dengang) højeste kvalitet.
Lytterne er umiddelbart fine på toppen.

Jeg fik squ liv i dyret ved at holde tænd og sluk knappen inde på fronten,
og samtidig tænde på powerknappen på bagsiden.

Som nævnt tror jeg der var noget med der skal være belastning på PSU'en før
den starter, og det lykkedes åbenbart på denne måde.

> for man kan sikkert ikke få RAM, CPU eller
> grafikkort til at passe med det man kan få i dag.
>
> Jeg har i hvert fald svært ved at skaffe SD-RAM, AGP-
> grafikkort og IDE-harddiske til mine kunder,

Præcis, og derfor har jeg gemt RAM fra diverse slagtede maskiner.

> nu skal
> det være DDR2, PCI-Express og Sata.

Netop, det hedder en helt ny maskine hvis den går helt død, ikke blot en
reservedel.

Stig Johansen