Strømforsyning til Dell Dimension 5150
Fra : Bikseo

Dato : 03-12-08 07:45

Min venindes Dell Dimension 5150 har tilsyneladende en defekt
Strømforsyning.
Jeg har på nettet set at det er anerkendt at der er et problem med denne
models strømforsyning.

Jeg har åbnet computeren og skrevet data fra etiketten på strømforsyningen
ned på
et stykke papir således at jeg kan købe en ny. Den hedder CX305P-00
Jeg har ikke kunnet finde denne Dell stømforsyning til salg her i Danmark,
men har fundet nedenstående side på
nettet hvor de har en strømforsyning som de beskriver som afløseren for
CX305P-00
som sidder i min venindes Dimension 5150. Afløseren hedder FSP460-60GLC.

http://www.supernotebook.com/power-supply.php?psupart=3028

Er der nogle som ved om jeg kan købe sådan en krabat her i Danmark - eller
skal jeg bestille den fra det udenlandske website. Kan jeg bruge en anden
strøforsyning en den originale Dell?

Der står en masse på den gamle strømforsynins etikette. Hvad er de vigtige
data hvis jeg skal købe en ny strømforsyning som ikke er en Dell.

Den har et Max out-put på 305W
Input 100 - 120/200-240
Combined output not to exeed 150W og 264W.

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 03-12-08 22:33

Bikseo skrev:
> [...]
>
> Den har et Max out-put på 305W
> Input 100 - 120/200-240
> Combined output not to exeed 150W og 264W.

Bruges 8-pins CPU connektoren og PCI-express stikket i computeren?

Hvis ikke, mener jeg du kan bruge en std. ATX PSU som f.eks. denne:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=151103&searchArea=&Soegeord=

Mvh.

Martin /Helsingør

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-12-08 22:58

Martin /Helsingør skrev bl.a.:

> Hvis ikke, mener jeg du kan bruge en std. ATX PSU som f.eks. denne:

Ved du, hvor mange der har troet det uden at vide, og som har fået brændt
både bundkort og PUS af?
Det er ret mange!

Dell har i mange år brugt specielle Intel PSU og bundkort, som lignede
normal ATX med samme farvekoder, men som havde andre stikforbindelser!

Med Dell må man *aldrig* sætte en normal ATX PSU til, før man har målt sig
frem.

Læs gerne Scott Muellers "Upgrading and Repairing PC's", der er et helt
kapitel om Dells fadæse med specielle PSUer...

Claus

Fra : Benny Nissen

Dato : 03-12-08 23:20

Claus Tersgov wrote:

> Dell har i mange år brugt specielle Intel PSU og bundkort, som lignede
> normal ATX med samme farvekoder, men som havde andre stikforbindelser!

Så kan man da stave til fejlproduktion

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-12-08 22:52

Bikseo skrev bl.a.:

> eller skal jeg bestille den fra det udenlandske website. Kan jeg
> bruge en anden strøforsyning en den originale Dell?

Hvor gammel er maskinen?

Dell har i perioden 1997-2002 brugt *specielle* PSU fra Intel, som
fuldstændig ligner en normal ATX og med samme farvekoder, men hvor der er
*ANDRE* stikforbindelser. Der er et hav af folk, som har fået brændt både
bundkort og PSU af, når de har forsøgt at udskifte een af delene.

Så selv om den ligner en normal ATX, så kan du IKKE automatisk gå ud fra, at
det er en normal ATX PSU. Hvis du har bogen "Upgrading and Repairing PC" af
Scoot Mueller, kan du læse mere om Dells strømforsyninger i detaljer, og om,
hvordan man kan kende forskel. Mueller har skrevet om problemet ret
detaljeret..

Der er kun een måde at være sikker, nemlig at måle sig frem. Og det er svært
med en defekt PSU.

Claus