Malariapiller - blev så
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-12-08 22:21

Jeg havde ellers gjort klar til en rejse til Gambia, men så ville jeg
lige tjekke med hensym til vaccinationer og deslige og i min søgen efter
prisen på maleriapiller, så fandt jeg den ene skrækhistorie efter den
anden.

Jeg fandt aldrig prisen på pillerne - andet end at folk skrev at de var
hysterisk dyre.

Imidlertid fik jeg det så fysisk dårligt at jeg på ingen måde ville
indtage disse piller og endte dermed at gå glip af 14 dage i et land jeg
aldrig har været i.

Jeg vil jo gerne afsted, men jeg blev oprigtigt bange for
malariapillerne og deres 117 bivirkninger, så hvordan skal jeg forholde
mig til dem?

Skal jeg bare glemme Gambia og nøjes med Europa?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Marianne

Dato : 02-12-08 22:44

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden.
>
> Jeg fandt aldrig prisen på pillerne - andet end at folk skrev at de var

Interessant! Da jeg rejste i Asien for 20 år siden, brugte man Kinin-piller,
og det er den billigste medicin jeg overhovedet nogensinde har købt. Nu kan
jeg læse, at man bruger andre midler.

Men det er vel 'pisen', hvis man vil til fremmede egne.

mvh
Marianne

Fra : Steen Hansen

Dato : 02-12-08 22:51

On Tue, 2 Dec 2008 22:21:16 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> [...]
>mig til dem?
>
>Skal jeg bare glemme Gambia og nøjes med Europa?

Som med al anden medicin er der bivirkninger, så du tager aldrig nogen
form for medicin

Læs vejledningen og spørg din læge om du på nogen måde er overfølsom
for nogle af de stoffer der er i pillerne.

Jeg har taget malarie piller, før en tur til sydafrika - og ja de er
hundedyre - og jeg har ingen bivirkninger haft. iøvrigt heller ingen
af dem jeg rejste med, så hvis jeg skulle en tur til Gambia ville jeg
heller sikkert tage mediciden, for ikke at gå glip af den oplevelse.

God rejse
Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-12-08 22:58

Steen Hansen <test@test.com> wrote:

> [...]
> af dem jeg rejste med, så hvis jeg skulle en tur til Gambia ville jeg
> heller sikkert tage mediciden, for ikke at gå glip af den oplevelse.

OK tak for fint svar.

Hvad er hundedyre?

I øvrigt er det lidt underligt at rejsebureauerne ikke nævner at man
ANBEFALER malariapiller og de i øvrigt for en person for 14 dage koster
xxx kr.?????

Fra : Armand

Dato : 02-12-08 23:24

Jesper Haaber Gylling skrev:
> [...]
>
> Jeg vil jo gerne afsted, men jeg blev oprigtigt bange for
> malariapillerne og deres 117 bivirkninger, så hvordan skal jeg forholde

Det beror vel slet og ret på alternativet:
Det er endog meget let at blive smittet med malaria og 117 alle
bivirkninger er småting i forhold til at få malaria, som man aldrig
rigtigt bliver kureret for igen!

--
Armand.
(der ikke ser noget der virker tillokkende i Gambia)

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 23-01-09 09:29

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
[...]

Det er helt feil. I dag er malaria en sykdom som kan kureres i de aller,
aller fleste tilfeller. Hvis man har tatt malariamedisin og likevel får
malaria, som kan skje, så er det riktignok en tøff behandling som tar
flere måneder, men sjansen er altså liten. Hvis man IKKE har tatt
malariamedisin og får malaria, så er behandlingen vanligvis enkel, nemlig
en stor dose malariamedisin og noen svettetokter.

Jeg har ellers skrevet en liten introduksjon til emnet på
http://iposeogsekk.com/pr4.html
som er ment å være balansert.

: (der ikke ser noget der virker tillokkende i Gambia)

Jeg visste også lite om Gambias kvaliteter før jeg reiste, men jeg ble
gledelig overrasket, se referat på
http://www.pvv.org/~bct/waf/

Det er verdt en reise, spesielt hvis man får en billig last minute ticket.

Bjørn
http://bjornfree.com/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-09 12:37

Bjørn Christian Tørrissen <bct@pvv.org> wrote:

> [...]
> http://www.pvv.org/~bct/waf/
>
> Det er verdt en reise, spesielt hvis man får en billig last minute ticket.

Tak for dit indlæg og en fin side med flotte billeder fra Afrika.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-12-08 00:57

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> mig til dem?
>
> Skal jeg bare glemme Gambia og nøjes med Europa?

Jeg kender en, som tager derned hvert år, og iøvrigt kom hjem derfra i
fredags. Han oplyste, at han ikke kunne drømme om at tage derned uden at
tage malariapiller. De havde dernede også hørt om at der åbenbart havde
været et forholdsvist stort antal syge, og at det nok skyldtes, at der netop
havde været tilbudsrejser til området, hvor folk så hopper på og tager
afsted uden at undersøge, om der er forholdsregler. I år havde der været det
ekstra problem, at regntiden var sluttet senere end den plejede, og det
forhøjede i væsentlig grad tilstedeværelsen af malariamyg, idet de var mest
aktive netop i forbindelse med regntiden og lige derefter.
I øvrigt står der lidt om det her, og det tyder på at det er dyr vaccine:
http://jp.dk/indland/article1524203.ece

Kurt

Fra : Stig Nielsen

Dato : 02-12-08 20:43

> [...]
> hysterisk dyre.
>
> Skal jeg bare glemme Gambia og nøjes med Europa?

Alt medicin har bivirkning om så det er penicillin eller ganske almindelige
hovedpinepiller.

Man skal altid kontakte sin egen læge eller endnu bedre Seruminstituttet
eller Tropemedicinsk på Riget som jeg altid selv bruger.
De er eksperter I hvad man skal tage og hvilke forholdsregler man skal leve
efter.
Det er altid dem som din lokale læge konsulterer, hvis han konsulterer
nogen, da det jo nok er begrænset hvor mange han/hun selv har der rejser
mystiske steder hen.

Malariamedicin findes i flere sværhedsgrader
Den nemmeste og billigste er klorokin kombineret med Paludrine, som kan tage
de områder hvor der er risiko for den mindst farlige version af malaria.
Den koster ikke mange ører, men man skal tage en daglig dosis.
Der er dog snart ikke mange steder tilbage på kloden hvor der ikke er
resistent malaria, så denne medicin er ikke meget brugt.

Næste skridt er Lariam, som nok er det malariamiddel der har det dårligste
ry og de værste bivirkninger hvis man er rigtig uheldig.
Lariam har blandt andet resulteret i hallucinationer, depression og
selvmord, for ikke at snakke om direkte drab.
Lariam var den jeg fik allerførste gang jeg skulle ud i den dybe regnskov og
jeg fik læst alle foreskrifterne af Seruminstituttet og blev sat i gang med
at spise det 1 måned før jeg skulle afsted, så jeg kunne se om jeg fik nogle
bivirkninger.
Det gjorde jeg ikke, så siden da, har jeg altid spurgt efter denne, da det
er det nemmeste og jeg har det fint med Lariam.
Her skal man kun spise en pille om ugen og de koster omkring 20 kr. stk.

Næste skridt og det mest udbredte er Malarone som også er et supermiddel.
Det er den mest populære, men til gengæld koster den kassen.
Vi taler her om 20-25 kr. pr. pille og man skal spise en dagligt.
så skal du 14 dage til Gambia, så skal du æde dem i 3 uger, så det løber
hurtigt op.

Der er også noget der hedder Vibradox, men dette kender jeg ikke noget til.

Du kan altid tjekke www.vaccination.dk for at se hvad der anbefales, men
konsulter altid læge eller ovennævnte to servicecentre som er de ypperste
eksperter.

Malaria skal man ikke spøge med, så hvis de siger at man skal tage det, så
springer man ikke over fordi man vil spare penge.
Det er den sygdom for farlig til.

Det skal dog også siges at selv om man tager medicinen, så er man ikke
garderet, man kan sagtens få det alligevel, så man skal være meget opmærksom
på at nakke alle myg på værelset inden man lægger sig til at sove, eller
hvis man er ude i højrisiko-områder, så sørg for at sove i et net.
brug kun myggebalsam der indeholder mindst 15% DEET, som er et ret effektivt
middel mod myg.

Og husk så på at Malaria-myg hovedsageligt kun stikker mellem solnedgang og
solopgang, så det er om aftenen/natten man skal beskytte sig.

Stig

Fra : jespero

Dato : 03-12-08 15:48

Stig Nielsen <stig@abc.de> wrote:

> [...]
> Vi taler her om 20-25 kr. pr. pille og man skal spise en dagligt.
> så skal du 14 dage til Gambia, så skal du æde dem i 3 uger, så det løber
Hmm hvad mon en rejse til Gambia koster.?Så kan kr. 500 til at sikre
sig vel ikke vælte et budget.

Fra : Rikke

Dato : 25-01-09 18:54

Jeg ville aldrig spise malaria piller, for de bivirkninger og hvad man
ellers kan få af de piller er fuldstændigt sindsygt.

Kender folk som har haft malaria, de har det fint idag, ved ikke om
det er fordi det blev opdaget i tide?

Men jeg vil aldrig tage sådan noget skidt, så hellere rejse et andet
sted hen, man kan godt bevæge sig udenfor Europa, uden faren for at
blive smittet med malaria....

'WHO anbefaler vaccination til alle rejsende til lande, der ligger i
områder, hvor gul feber forekommer.

For eksempel kræver Gambia ikke gul feber vaccination ved indrejse fra
Danmark, men da Gambia ligger i det område, hvor gul feber forekommer,
anbefales det, at alle rejsende til Gambia er vaccineret.' fra
vaccination.dk.