Dell Dimension 5000
Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 02-12-08 19:18

Hej
Min søn har en Dell Dimension 5000 og jeg er i tvivl om det er værd at
forsøge at gøre den lidt hurtiger med et nyt grafikkort og mere ram. Det
er ikke planen at det skal være en super gamer, men bare sådan at den
kan afvikle f.eks. C&C 3.

Maskinens data er:
Intel(R) pentium 4 2,8 ghz
512 ram
Onboard grafik Intel 82915G
PCI-E x 16 sloth- ( kan man sætte en pci-e 2.0 i den )

Vil det være 500- 1000 værd at kaste efter denne.....

Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-12-08 20:08

"Per Boll Jørgensen" skrev bl.a.:

> Vil det være 500- 1000 værd at kaste efter denne.....

Næppe, den bliver alligevel ikke ret meget hurtigere og slet ikke til spil.
Bus og diske bliver jo ikke hurtigere af, at du sætter et bedre grafikkort
i.
Sælg den og købe en ny i stedet.

Claus

Fra : Jesper Juul

Dato : 02-12-08 20:12

Claus Tersgov skrev:

> Næppe, den bliver alligevel ikke ret meget hurtigere og slet ikke til spil.

Bliver den ikke hurtigere til spil hvis man smider et nyt grafikkort i den?

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-12-08 23:04

Jesper Juul skrev bl.a.:

> Bliver den ikke hurtigere til spil hvis man smider et nyt grafikkort
> i den?

Næh, ikke synderligt meget. Mere ram og bedre GPU kræver også, at både bus,
diske og CPU kan levere flere data, og det er ikke særligt sandsynligt. Dell
har bygget en maskine, hvor delene passer sammen, så det nytter ikke noget
bare at udskifte en enkelt komponent i et helt system.

Claus

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-12-08 11:11

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> har bygget en maskine, hvor delene passer sammen, så det nytter ikke noget
> bare at udskifte en enkelt komponent i et helt system.

Lol, det må da være en joke at hvis man smider eks. et Geforce 8/9000
serie gfx kort i en Pentium 2,8 ghz som pt. kører med et integreret
grafikkort så skulle den ikke blive hurtigere?

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-12-08 22:28

Jesper Juul skrev bl.a.:

> Lol, det må da være en joke at hvis man smider eks. et Geforce 8/9000
> serie gfx kort i en Pentium 2,8 ghz som pt. kører med et integreret
> grafikkort så skulle den ikke blive hurtigere?

Naturligvis bliver grafikken en smule hurtigere, når man udskifter GPU, men
det er ikke nok i et spil. Der er altså også noget som hedder cpu, bus,
diske og ram. Det er disse dele, der *forsyner* GPU med data, og de arbejde
IKKE en tøddel hurtigere, bare fordi man sætter et nyt grafikkort i.

Den ringe forbedring, man opnår i omtalte maskine, kan ikke få den til at
afvikle spil i en grad, som er værd at poste penge i. Et grafikkort kan ikke
gøre ret meget uden den resterende hardware.

Sluttelig er et onboard grafikkort ikke automatisk lig med ekstrem dårlig
performance. Jeg har også en maskine med Geforce 7300 onboard grafik, men
det sidder alligevel på en PCI express x16 bus. Stort set alle nyere
maskiner i dag som har onboardgrafik er tilsluttet via PCI Xpress, så det
kører i forvejen så hurtigt, som resten af systemet nu engang kan tillade.

Claus

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-12-08 10:11

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> diske og ram. Det er disse dele, der *forsyner* GPU med data, og de arbejde
> IKKE en tøddel hurtigere, bare fordi man sætter et nyt grafikkort i.

Nope, men til gengæld er de i stand til at føde grafikkortet med masser
af data i forhold til før hvor det var grafikkortet som satte
begrænsningen.

> Den ringe forbedring, man opnår i omtalte maskine, kan ikke få den til at
> afvikle spil i en grad, som er værd at poste penge i.

Åhh jo, der vil været ret så stor forskel hvis man eks. brugte bare 1000
kr. på et ordentligt grafikkort til den maskine.

> Et grafikkort kan ikke
> gøre ret meget uden den resterende hardware.

Til spil kan det gøre en masse.

> [...]
> kører i forvejen så hurtigt, som resten af systemet nu engang kan tillade.

Det er alt sammen meget fint, men hvis du nu læste det oprindelige
indlæg stod der hvilket grafikkort der sad i maskinen.

Jesper

Fra : Holst

Dato : 02-12-08 22:25

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> Bus og diske bliver jo ikke hurtigere af, at du sætter et bedre grafikkort

Nu har jeg ikke meget forstand på hardware, men burde man ikke kunne
opnå en del ved at smide 2 GB RAM i den. En halv gig er efter min mening
ikke nok til Windows XP (og slet ikke Vista).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-12-08 23:07

Holst skrev bl.a.:

> Nu har jeg ikke meget forstand på hardware, men burde man ikke kunne
> opnå en del ved at smide 2 GB RAM i den. En halv gig er efter min
> mening ikke nok til Windows XP (og slet ikke Vista).

Nej, ikke en del. Maskinen kører ikke markant hurtigere af den grund. Det
er så små %, at det ikke giver noget som helst i spil. Bemærk, at der er
tale om spil og ikke regneark.

Claus

Fra : kjeld09

Dato : 03-12-08 09:48

On 2 Dec., 20:08, "Claus Tersgov" <nospamne...@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> Bus og diske bliver jo ikke hurtigere af, at du sætter et bedre grafikkort

Hej
Jeg har en Pentium D 2.8 med dårligt onbord grafik.
Den fik så en nyt grafikkort med 256mb på, Den blev lige dobelt så
hurtig.
Så det du siger mener jeg er noget vrøvl.
Det har mange gange vist sig at grafikkoretet betyder meget for
ydelsen.
Der Vista på den maskine og med Vista kan man se hvad der er det svage
led i computeren.
Min maskine steg fra 2.8 til 5.4 bare ved at skifte Grafikkort.

m v h
Kjeld

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-12-08 22:42

kjeld09 skrev bl.a.:

> Jeg har en Pentium D 2.8 med dårligt onbord grafik.
> Den fik så en nyt grafikkort med 256mb på, Den blev lige dobelt så
> hurtig.
> Så det du siger mener jeg er noget vrøvl.

Og så går du automatisk ud fra, at alle onboard grafikkort er noget bras?
Det er netop noget vrøvl!
Det samme er din påstand om, at maskinen blev dobbelt så hurtig. Det er
muligt, at du tror på Vistas legetøjskala, men den slags giver jeg ikke en
dyt for.

Når grafikkortet i forevejen sidder på en PCIx16, hvor skal de mange flere
data, som GPU'en skal behandle for at være "dobbelt så hurtig" komme fra?
Uanset hvad du påstår, så kører hverken broer, busser eller DMA hurtigere
bare fordi man erstatter GPU'en. Det er en klokkeklar kendsgerning!

Claus

Fra : Rado

Dato : 02-12-08 23:15

On Tue, 2 Dec 2008 19:18:15 +0100, bollblyp@image.dk (Per Boll
Jørgensen) wrote:

>PCI-E x 16 sloth- ( kan man sætte en pci-e 2.0 i den )

1.x og 2.0 skulle ideelt være kompatible begge veje, i praksis er der
dog enkelte tilfælde hvor det ikke fungerer, så det er ikke til at
sige med absolut sikkerhed.

--
Rado