RAM - forvirring 2
Fra : Vidal

Dato : 02-12-08 11:46

Jeg er lidt usikker på om dette er et hardware-
eller det er software-spørgsmål.

Jeg har nu sat 2 ekstra Gb RAM i min computer, hvor
der i forvejen var 2.

Problemet er, at Windows kun kan se 1 Gb, tilsyneladende,
så jeg nu har samlet ikke 4, men kun 3 Gb. Det ser jeg
ved at tage egenskaber på My Computer ikonet.

Mit bundkort kan udstyres med op til 8 Gb og når jeg går
ind i BIOS ved opstart, står der at computeren er udstyret
med 4Gb usable RAM.

Jeg har XP Pro, fuldstændig opdateret, så det burde vel
ikke være OS, der er noget galt med?

Så hvad så?

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Morten

Dato : 02-12-08 11:58

> Jeg har XP Pro, fuldstændig opdateret, så det burde vel
> ikke være OS, der er noget galt med?

Jo, lige præcis. Du skal køre XP 64 bit hvis du skal kunne udnytte samtlige
4 GB.

Det er fordi de øverste adresser bruges til noget internt (rent
programmeringsteknisk), så selvom 32 bit kan adressere 4 GB, så kan du ikke
udnytte dem. Men måske under visse omstændigheder, det var nyt for mig at
finde:

Her er hvad jeg lige hurtigt fandt
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=408381&fid=14
http://members.cox.net/slatteryt/RAM.html

Mvh
Morten

Fra : Vidal

Dato : 02-12-08 12:19

Morten skrev:

> [...]
> udnytte dem. Men måske under visse omstændigheder, det var nyt for mig at

Jeg ser, det bliver anbefalet, at man kører uden
sidefil for at kunne udnytte RAM'en bedre.

Ved du, om det er tilrådeligt, om det betyder noget?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Morten

Dato : 02-12-08 12:54

> ser, det bliver anbefalet, at man kører uden
> sidefil for at kunne udnytte RAM'en bedre.
>
> Ved du, om det er tilrådeligt, om det betyder noget?

Desværre, jeg har levet fint med 2 GB :)

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-12-08 16:59

Vidal wrote:

> Jeg ser, det bliver anbefalet, at man kører uden
> sidefil for at kunne udnytte RAM'en bedre.
> Ved du, om det er tilrådeligt, om det betyder noget?

Sæt den ned til 2MiB - medmindre du anvender store tunge programmer...

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-12-08 17:14

Vidal wrote:

> Jeg har XP Pro, fuldstændig opdateret, så det burde vel
> ikke være OS, der er noget galt med?
> Så hvad så?

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366796(VS.85).aspx