Ram-klodser
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-12-08 14:53

Jeg har en Acer PC stationær med 4 Ram-slots (hedder det det?) I de to
af dem sidder der 1 GB klods i hver. Jeg vil gerne udvide med 1 GB.

Jeg kører Vista Home Premium 32 bit og ved, at der kun kan læses 3 GB
ram i alt. Er det stadig sådan, at man skal sætte to ens klodser i de
sidste to slots, altså en 500 MB i hver, eller kan man sætte en GB
klods i det ene slot og lade det sidste stå tomt? I håbet om, at Vista
en dag kan læse 4 MB...

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : jk

Dato : 01-12-08 15:49

On Mon, 01 Dec 2008 14:52:42 +0100, Kirsten Bjorneboe
<ladydenmark@gmail.com> wrote:

> [...]
>sidste to slots, altså en 500 MB i hver, eller kan man sætte en GB
>klods i det ene slot og lade det sidste stå tomt? I håbet om, at Vista

Du kan gøre begge dele. Men adderer du kun een klods, så ophører Vista
med at køre ram på den optimale måde (dual ram band, hvilket sådan set
giver den dobbelte ram datatransport båndbredde). Så derfor vil jeg
tilråde at købe 2 klodser, da du jo ønsker bedre performance på dyret.
Da 1 Gb klodser er meget billige, kan jeg sådan set ikke anbefale at
købe 2 x 512 Mb for det er dyrere, - men køb 2x1Gb. Så har du 4 ens.

Du skal lige vide, hvor hurtige dine nuværende er. Samt vide, om det
er DDR eller DDR2 ram. Så købe nogle med samme specifikationer.

32bits Vista kommer aldrig til trække mere end 3 Gbyte ram. Det er 64
bits Vista der kan det. Det er sådan set en ny installation og licens.

Tørre tal på bordet:

Antager vi, at du har DDR2 ram:
512 Mb:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=443912&searchArea=&Soegeord=
107 kr.

1 Gb:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=156348&searchArea=&Soegeord=
103 kr.
Der sælges nemlig flere af dem.

x2 plus porto.

mvh

John

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-12-08 15:58

On Mon, 01 Dec 2008 15:49:06 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>
>32bits Vista kommer aldrig til trække mere end 3 Gbyte ram. Det er 64
>bits Vista der kan det. Det er sådan set en ny installation og licens.

Rigtig mange tak! Valget er gjort, det anede mig, at det ikke kunne
betale sig med 2 x 512 efter at have kigget på priserne. Det er
faktisk ufatteligt billigt.

Det er DDR2, PC2-5300 der sidder i nu, ifølge CPU-Z.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-12-08 16:04

On Mon, 01 Dec 2008 15:58:20 +0100, Kirsten Bjorneboe
> [...]

>faktisk ufatteligt billigt.
>
>Det er DDR2, PC2-5300 der sidder i nu, ifølge CPU-Z.

Dem du anbefaler har en hastighed på 800 MHz? - i CPU-Z er hastigheden
på de nuværende ram angivet som 333 MHz - har det noget at sige?

Fra : jk

Dato : 02-12-08 08:48

On Mon, 01 Dec 2008 16:03:56 +0100, Kirsten Bjorneboe

>Dem du anbefaler har en hastighed på 800 MHz? - i CPU-Z er hastigheden
>på de nuværende ram angivet som 333 MHz - har det noget at sige?

Nej, det har ikke noget at sige. Du udnytter ikke, at pc2-6400 er lidt
hurtigere end pc2-5300. De langsomme sætter nemlig hastigheden.

Men igen. Jeg tror, at pc2-6400 er de mest gængse, - og billigst.

mvh

John

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-12-08 11:20

On Tue, 02 Dec 2008 08:48:14 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Nej, det har ikke noget at sige. Du udnytter ikke, at pc2-6400 er lidt
>hurtigere end pc2-5300. De langsomme sætter nemlig hastigheden.
>
>Men igen. Jeg tror, at pc2-6400 er de mest gængse, - og billigst.

Og så fandt jeg alligevel et endnu bedre tilbud, hvor
specifikationerne svarer helt til de ram, der sidder i:

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR667D2N5K2%2F2G&GroupGuid=3800&SelectedGroup=3800

I går aftes kostede de 178,00 som samlet tilbud med 2 klodser
INKLUSIVE porto! Nu er det 179,00, stadig inkl. porto.

Det er Kingston Value DDR2 pc2-5300 667 MHz

I alt 2 klodser med 1 GB på hver. Det er næsten julegave.

Venlig hilsen - og tak for hjælpen
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-12-08 16:22

On Mon, 01 Dec 2008 14:52:42 +0100, Kirsten Bjorneboe
<ladydenmark@gmail.com> wrote:

Så fik jeg omsider mine ram. Super. Jeg synes bestemt, min maskine
reagerer noget kvikkere.

CPU-Z læser alle 4 GB, så ram'erne er i orden og sat rigtigt i. Og
hvor er det nu, man kan se, hvor meget af dem Vista accepterer?

178 kr. inklusive porto for 2 x 1 GB - det er da fundet! Tak for
hjælpen, drenge

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-12-08 16:48

On Thu, 04 Dec 2008 16:22:05 +0100, Kirsten Bjorneboe
> [...]

>hvor er det nu, man kan se, hvor meget af dem Vista accepterer?
>
>178 kr. inklusive porto for 2 x 1 GB - det er da fundet! Tak for

Når jeg højreklikker på "Computrer" og vælger egenskaber, viser Vista
faktisk, at der er 4GB hukommelse i maskinen. Så hvad er der sket? Det
er en Vista Home Premium 32 bit.

Kirsten