HD for lille
Fra : Per Andreasen

Dato : 01-12-08 14:22

Jeg har fået en HD af en bekendt fra en kasseret computer. Den vil jeg gerne
sætte i min egen, men jeg har et problem:
Når maskinen startes og når jeg går i BIOS, kan jeg se, at den er på 160 Gb.
Det står i øvrigt også på den. Hvis jeg kører en FDISK og efterfølgende
formatering, falder størrelsen til ca. det halve. Da jeg har en mistanke om,
at der er kørt LINUX på den, har jeg også kørt GDISK for at fjerne al evt.
partitionering m.m. Det hjælper dog ikke. Hvad kan der være galt, og hvad
kan jeg gøre? Findes der et program, der med garanti sætter harddisken
tilbage til grundtilstanden?

På forhånd tak for hjælpen Per
Andreasen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-12-08 14:26

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4933e4fb$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> være galt, og hvad kan jeg gøre? Findes der et program, der med garanti
> sætter harddisken tilbage til grundtilstanden?

F-disk...sig mig hvilket operativsystem bruger du ?
Hvis det er ældre end Windows XP er der vist noget med max disk-størrelse,
hvis ikke du bruger særlige drivere.
Men det er så længe siden at jeg ikke kan huske hele "turen".
Hvis det er der, dit problem ligger, må du en tur over Google og lede

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Rado

Dato : 01-12-08 14:50

On Mon, 1 Dec 2008 14:22:02 +0100, "Per Andreasen"
<per.andreasen(fjern.parantes)@gmail.com> wrote:

> [...]
>Det står i øvrigt også på den. Hvis jeg kører en FDISK og efterfølgende
>formatering, falder størrelsen til ca. det halve.

Kan muligvis skyldes at du bruger den gamle version af fdisk. Den
"nye" (en del år gammel efterhånden) kan hentes her:

http://support.microsoft.com/kb/263044

--
Rado

Fra : kjeld09

Dato : 02-12-08 12:24

On 1 Dec., 14:22, "Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)
@gmail.com> wrote:
> [...]
> partitionering m.m. Det hjælper dog ikke. Hvad kan der være galt, og hvad
> kan jeg gøre? Findes der et program, der med garanti sætter harddisken

Hej
Ja prøv om du kan finde Wipedisk den sleter en disk total og det er
ligemegset hvad der har været af partioner tidligere.
Fdisk kan nok ikke håndtere en så stor disk. Så er der den mullighed
at finde en diskmager til at dele den.
Kender du en der har en LINUX maskine så kan den nok klare at
formatere din disk.
Jeg bruger LINUX til at gøre mine diske klar. den kan formatere i alle
formater,

m v h
Kjeld

Fra : Rado

Dato : 02-12-08 23:11

On Tue, 2 Dec 2008 11:23:32 -0800 (PST), kjeld09
<kjeldnoergaard@gmail.com> wrote:

>Fdisk kan nok ikke håndtere en så stor disk.

Den "nye" udgave af fdisk kan fint håndtere store diske, har selv
partitioneret 1TB diske med den uden problemer.

--
Rado

Fra : KentBM

Dato : 03-12-08 13:18

Per Andreasen skrev:
> [...]
> partitionering m.m. Det hjælper dog ikke. Hvad kan der være galt, og hvad
> kan jeg gøre? Findes der et program, der med garanti sætter harddisken
Hvorfor bruger du fdisk?

Jeg går ud fra, at du kører XP eller Vista? Så vælger du kontrolpanel,
Ydelse og vedligeholdelse og punktet Administration.

Dette punkt kan selvfølgelig også vælges direkte i klassisk visning.

Så starter du Computeradministration op og går ind i diskhåndtering
under Lager. Her kan du fjerne gamle partitioner, danne nye partioner
som formatteres, og ændre drevbogstavet, hvis du skulle have lyst til det.

Selvfølglig med udtagelse af den partition, som styresystemet ligger på.

--

Kent