"Fujitsu Siemens Scalero C" vil ikke boote
Fra : Mate \(5260\)

Dato : 30-11-08 22:40

Ovennævnte PC opfører sig underligt...
Når den tændes, vises: "Phoenix Award Workstation BIOS v. 6.00PG.
Mainprocessor: Intel Pentium 4 CPU 3.00 GHz", og den laver memorytest, og
efter afslutning står der efter nogle sekunder: "Disk boot falure, insert
system disk and press enter".

- Og nu kommer det underlige, - der er under processen ikke liv i
tastaturet, hvilket betyder, at man ikke kan komme ind i setup'en (eller
aktivere F8 for evt. ændring af bootrækkefølge)
Der kommer ingen melding om, at tastaturet mangler!

Er der nogen, der har et bud?
Kan der være kommet virus i BIOS'en?
BIOS'en er en lille kvadratisk chip i sokkel. Vil den evt. kunne udskiftes?

/Poul.

Fra : Peter

Dato : 30-11-08 23:02

"Mate (5260)" <aspol@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der har et bud?
> Kan der være kommet virus i BIOS'en?
> BIOS'en er en lille kvadratisk chip i sokkel. Vil den evt. kunne

Den med virus i bios'en tror jeg ikke på.
Mit bud er en defekt harddisk.
Prøv at smide en USB harddisk på en USB port, og boot fra den, hvis den
ellers kan finde den.

PeterB

Fra : Pico

Dato : 30-11-08 23:30

Mate (5260) wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der har et bud?
> Kan der være kommet virus i BIOS'en?
> BIOS'en er en lille kvadratisk chip i sokkel. Vil den evt. kunne
Den med Bios er nok lidt langt ude Der er ingen tvivl om at den ikke
finder HD, har du prøveet at trykke på aller kabler så det ikke er et af dem
der er blevet lidt løs i det ? Det kan også være HD der er gået til de evige
jagtmarker, prøv at boot på en XP eller Vista cd og se om den kan finde HD.
Hvis tasturet er trådløst kan du prøve at sætte et i med PS2 stikket, så
burde du kunne komme i bios og se om der er fundet nogen HD.
--
MVH
Pico

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 01-12-08 13:07

Hej Pico.
Tak for svaret, men jeg kan oplyse, at den heller ikke kan boote fra XP-CD,
så grunden til, at jeg har mistanke til BIOS'en er, at den åbenbart ikke kan
finde hverken HDD, DVD-drev eller tastatur. Der er ingen PS2-porte i
maskinen, og heller intet diskettedrev.

Mvh Poul.

Fra : Pico

Dato : 01-12-08 21:01

Mate (5260) wrote:
> [...]
> åbenbart ikke kan finde hverken HDD, DVD-drev eller tastatur. Der er
> ingen PS2-porte i maskinen, og heller intet diskettedrev.

Ja så ved jeg ikke hvad der kan gøres
--
MVH
Pico

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-12-08 01:10

Mate (5260) wrote:
> [...]
> så grunden til, at jeg har mistanke til BIOS'en er, at den åbenbart ikke kan
> finde hverken HDD, DVD-drev eller tastatur. Der er ingen PS2-porte i

Det kunne være være BIOS-batteriet, som er ved at være fladt.

En anden mulighed kunne være RAM-fejl.
Hvis der er flere moduler, kan man forsøgsvis prøve at fjerne et og se
om det giver nogen forskel.

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 02-12-08 13:16

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gh1ucs$2rk6$1@newsbin.cybercity.dk...

> Det kunne være være BIOS-batteriet, som er ved at være fladt.
>
> En anden mulighed kunne være RAM-fejl.
> Hvis der er flere moduler, kan man forsøgsvis prøve at fjerne et og se om
> det giver nogen forskel.

Hej Jens.

Både batteri og RAM-kredse er forsøgt udskiftet!

Mvh Poul

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-12-08 16:02

Mate (5260) wrote:
> Både batteri og RAM-kredse er forsøgt udskiftet!

Efter du udskiftede batteriet, skal Bios'en resettes (nulstilles) og
måske er der nogle småting som skal indstilles igen bagefter.

Jeg har for få minutter siden været ude for noget lignende med en af
mine gamle pc'ere, som blev ved med at tabe indstillingerne pga. fladt
Bios-batteri, men den blev sgu ved med det efter at jeg havde skiftet
Bios-batteriet.

Først efter at jeg brugte reset-jumperen, ville den beholde
indstillingerne efter at have taget vægstikket fra.

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 02-12-08 18:10

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gh3ikn$d02$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
>
> Først efter at jeg brugte reset-jumperen, ville den beholde
> indstillingerne efter at have taget vægstikket fra.

Jamen jeg har erfaret noget lignende her, for efter at have resat Bios'en
kunne jeg boote, men kun når jeg trækker keyboard-stikket (USB) ud og sætte
det i igen, og så er det endda ikke hver gang, det lykkes.
Jeg tror der er et eller andet galt med USB-portene, for i
enhedshåndteringen står der, at der er befinder sig en "mass storage
device", og det er ikke tilfældet.
Samtidig kan jeg konstatere, at den ikke reagerer, hvis at jeg sætter en i.

/Poul.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-12-08 17:52

Mate (5260) explained :
> [...]
> evt. ændring af bootrækkefølge)
> Der kommer ingen melding om, at tastaturet mangler!

Jeg har været ude for et par IBM-maskiner der under opstart viste
diskfejl selv om det var tastaturet der fejlede - f.eks. dødt batteri i
et trådløst tastatur.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Mate \(5260\)

Dato : 02-12-08 13:24

Hej alle!

Der er kommet liv i dyret efter at jeg har monteret et ikke trådløst
tastatur. Men den er stadig noget tvær. For det første booter den kun engang
imellem, og kun hvis jeg fjerner tastaturstikket og sætter det i igen
(USB-).
Derudover sker det undertiden også, at den påbegynder Windows XP indlæsning,
men går i stå efter et par sekunders forløb...

/Poul.