Samvittigheden bider dig, gør dig ond
Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-08 04:06

"Conscience: the inner voice which warns us that someone may be looking.
H.L. Mencken
SV "Det afgørende er om man har god samvittighed. Tror de , at kætterne
havde kuldegysninger, når de blev brændt på bålet i 30-årskrigen? De følte
allersnarest stolthed." Glistrup 7 feb 1971 i JP
"Samvittighed er noget, der kun dukker op, når vi har handlet tåbeligt og
ikke opnået det tilsigtede resultat". Spinoza
At leve med en samvittighed er som at køre bil med bremserne trukket. Budd
Schulberg
At man IKKE udviser fejlhed overfor sine egne handlinger! At man ikke
bagefter lader dem i stikken. Samvittighedsnag er uanstændigt. Nietzsche
Conscience is a jewish invention. Hitler
Der gives en Grad af Forløjethed, der er båret i Kødet; den kalder man "den
gode Samvittighed". Nietzsche
Et anfald af samvittighed er tegn på at personens samvittighed ikke er på
højde med hans gerning. Nietzsche
Krigen er en omvej til selvmord, men med god samvittighed Nietzsche
Mine handlinger vil aldrig blive styret af andres mening, kun af min egen
samvittighed. Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

Om man dresserer sin samvittighet, kysser den oss samtidig som den biter.
Nietzsche

A giulty conscience is the mother of invention. Carolyn Wells
smsmsyndeforatnyde

+ "En dårlig samvittighed er opfindsomhedens moder"kierk
Det ene menneske er samvittighed for det andet; og det er navnlig vigtigt,
når den anden ellers ingen har. Nietzsche
Samvittighed er det, din _mor_ fortalte dig, inden du var seks år. Brock
Chisholm
Selvrespekt - den trygge fornemmelse af, at ingen endnu er mistænksom. H.L.
Mencken
There is no evil unless your conscience or that of others says that there
is. Graffiti
Vi kan bedre leve med en dårlig samvittighed end med et dårligt rygte.
Nietzsche
Samvittighed er en svigermor, hvis besøg aldrig hører op H.L. Mencken

Samvittighedens bid er usømmeligt. Nietzsche

Dårlig samvittighed er en sygdom som mennesket uvægerligt får, når det er
låst inde i et samfund og fred - alle instinkter, der ikke kan finde en
ventil udad, vender sig indad. Nietzsche Moralens oprindelse 1887

The bite of conscience teaches men to bite. Nietzsche

Samvittighed er indre dialog mellem samfundets og individets behov
Samvittigheden gør os alle til egoister. Oscar Wilde
Den angelsaksiske samvittighed forhindrer ikke angelsakseren i at synde;
men forhindrer ham kun i at nyde det. Salvador de Madariaga
Det er de kraftløses misundelse: ressentiment, der har bragt
livsudfoldelsen i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over deres
sunde instinkter. Nietzsche
Fjendskabet, grusomheden, lysten ved at overfalde, ved at afveksle, ved at
ødelægge - alt vender sig mod indehaverne af sådanne instinkter, det er
oprindelsen til den dårlige samvittighed. Nietzsche
Hvis jeg havde en hund, der skabte sig så meget som min samvittighed, ville
jeg drukne den. Mark Twain
+ En dårlig samvittighed kan dog gøre livet interessant . Søren Kierkegaard
Det er de kraftløses misundelse: ressentiment, der har bragt
livsudfoldelsen i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over deres
sunde instinkter. Nietzsche
En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om en for
sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt, at det ikke
vil tilgive det noget. En sådan samvittighed skaber hypokondriske mennesker,
dersom det ikke bliver bragt i balance ved stor virksomhed. Goethe.
Mange mennesker lever i fredelig sameksistens med en dårlig samvittighed.
Henry Miller
Hvad er da det, som i kalder Eders samvittighed? Ikke en lov, men det, at i
har en lov nødig og en arm, der kan holde Eder oppe, I drukne dinglehoveder.
..Friedrich Nietzsche
I mit kød bor der intet godt. Paulus("Det gode jeg vil, det gør jeg ikke -
det onde jeg ikke vil , det gør jeg")