Den historiske Jesus
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-11-08 20:49

TBC skriver til ære for mig og David Konrad i
dk.livssyn.kristendom hvor denne besked futtes til.

"Jeg mener at der er en udbredt trend til at man, formentligt
af ideologiske
årsager, helt uligevægtigt forsøger at annullere og afvise
alt hvad der har
med bibelen, dens personer og deres historiske kontekst at
gøre. Havde man
samme indstilling og gjorde man sig ignorant og afvisende på
samme måde i
forhold til andre personer og andre oldtidsskrifter
omhandlende andre
personer, skulle man afvise eksistensen af en stor mængde
historiske
personer hvis ægthed som historiske skikkelser aldrig er
blevet draget i
tvivl.

Ud over Bibelen er det faktisk ret begrænset hvad der findes
af skriftlige
vidnesbyrd om Jesu og for den sags skyld hans apostles liv.
Det er dog hvad
man kunne forvente, eftersom de kristne i det første
århundrede var en
forholdsvis lille gruppe der ikke blandede sig i politik,
havde magt, eller
efterstræbte politisk magt. De var religiøse(!), så
vidnesbyrdene om dem er
naturligvis først og fremmest deres religiøse tekster. Men de
vidnesbyrd den
verdslige historie trods alt aflægger er klare nok. Jeg kan
komme i tanke om
og kan lige nu og her finde frem til følgende forhold og
argumentationer:

Jesus nævnes to gange hos historikeren Flavius Josefus. Nogle
nærer som
senere nævnt i dag så gerne tvivl om pålideligheden af
Josefus' første
omtale af Jesus, men kun få betvivler troværdigheden af den
næste omtale af
ham. Her siger Josefus: "[Ypperstepræsten Ananus] kaldte
Sanhedrinets
dommere sammen og førte en mand ved navn Jakob, en broder til
Jesus, der
kaldtes Kristus, og nogle andre frem for dem." (Jewish
Antiquities, XX,
200). Argumentationen er altså at det ikke, mens samtidige og
relaterede
personer og øjenvidner fortsat levede, overhovedet var
betvivlet at denne
Jakob havde en broder Jesus, der kaldtes Kristus. Men man
identificerer en
levende ukendt person, Jakob, som den mere kendte persons
broder.

Man har også for nyligt fundet et ossuarium af kalksten med
inskriptionen
"Jakob, Josefs søn, broder til Jesus". Naturligvis kunne det
gælde flere
andre personer, men som André Lemaire (en autoritet med
hensyn til gamle
inskriptioner som har beskæftiget sig med fundet) bemærker:
"I to
generationer før år 70 e.v.t. var der i Jerusalem . . . måske
omkring 20
personer som kunne kaldes 'Jakob, søn af Josef, broder til
Jesus". Men han
mener dog trods alt at "der er 90 procents chance for at den
omtalte Jakob
var Jesu Kristi halvbroder". ...Sikkert ud fra ovenstående
logik om hvorfor
der er ide i specifikt at benævne en mere kendt person. Dette
er dog et
noget omstændigt forhold, og imho ikke noget sikkert
historisk bevidnende
belæg, som f.eks. historikerne Flavius Josefus og Cornelius
Tacitus'
tydelige udsagn.

Cornelius Tacitus, en af verdens ellers mest anerkendte
romerske historikere
fra det første århundrede, beretter i en af sine årbøger
angående de kristne
i Rom under Nero: "Disse mennesker [de kristne] havde dette
navn efter
Kristus, som under Tiberius' regering blev henrettet ved
prokuratoren
Pontius Pilatus." ...Man skal altså arbitrært helt afvise den
ellers
anerkendte Cornelius Tacitus udsagn om prokuratoren Pontius
Pilatus
henrettelser, hvis man bare ikke *vil* vide af Jesus
historiske eksistens.

Så selv kristendomens modstandere i oldtiden (begge
ovennævnte var ikke
videre venligt stemt ifht kristne), og de historikere der var
blandt dem,
som f.eks. Cornelius Tacitus eller en farisæer som Josefus,
et medlem af en
sekt hvoraf mange tilhængere var svorne fjender af Jesus,
indrømmer f.eks.
at "Jakob, en broder til Jesus, der kaldtes kristus" har
levet.

Flere andre romerske forfattere, deriblandt Plinius den
Yngre, Seneca og
Juvenal, omtaler også de kristne, og i intet tilfælde er
hverken de Jødiske
eller Romerske historikere i tvivl om hvor vidt Jesus var en
historisk
person. De første Talmudiske beretninger bekræfter generelt
også Jesus
eksistens og hans personlighed i almindelighed. Så som The
Encyclopædia
Britannica (2002) siger: "Disse uafhængige oplysninger
beviser at end ikke
kristendommens modstandere i gammel tid betvivlede at Jesus
virkelig havde
levet, hvilket blev bestridt første gang og med mangelfuld
begrundelse af
flere forfattere i slutningen af det 18. århundrede og videre
gennem det 19.
og i begyndelsen af det 20. århundrede." ...Og det er en
udvikling jeg mener
man nødvendigvis må forstå i lyset af den ideologiske og
sociokulturelle
udvikling som den har fundet sted igennem tiden, og som den i
øvrigt i den
grad har taget fart i nutiden.

Og skulle men som sagt bruge samme målestok på andre
historiske skikkelser,
som man ikke drager i tvivl, skulle man om ikke
dobbeltmoralsk tilsvarende
afvise ægtheden af rigtigt mange andre historiske skikkelser,
hvis eksistens
man kun finder nævnt i gamle oltidsskrifter, eller kun har
enkeltstående
oldtidshistorikeres referencer til. Men som sagt er tendensen
først og
fremmest at man helt uligevægtigt ynder at drage lige præcis
bibelen helt
uproportionelt i tvivl, som f.eks. da man tidligere yndede at
betvivle at
der havde levet et babylonisk konge ved navn Belsazzar eller
en assyrisk
konge ved navn Sargon, da disse hidtil kun var noget man kun
kendte til fra
bibelen. (Men som senere fund så har underbyget og bekræftet)

Der til kommer styrken i bibelens egen beretning om Jesus, og
de slutninger
man nødvendigvis må drage om skribenterne af disse
beretninger hvis man
mener Jesus ikke havde eksisteret. Hvem af hans disciple,
eller af deres
proselytter, ville have kunnet finde på de udtalelser der
tillægges Jesus,
eller ville have kunnet finde på det livsløb og den
personlighed
evangelierne åbenbarer? I hvert fald næppe fiskere fra
Galilæa! ...Som den
engelske filosof David Hartley siger: "Hvis vi sammenholder
denne skikkelses
[Jesu] transcendente storhed med den indirekte måde hvorpå
den skildres, . .
er det umuligt at de skulle have fabrikeret den - at de ikke
har haft
originalen for øje . . . Hvordan skulle jævne og ulærde
mennesker kunne
overgå de største genier, såvel i fortid som nutid, i at
tegne en
personlighed? Og hvordan er det gået til at de har tegnet den
indirekte?"

Lad os antage at Sokrates eller Newton aldrig havde levet.
Hvem har så
skrevet deres værker og tænkt deres tanker? Jeg er personlig
tilhænger af
den logiske slutning at der skal en Sokrates til at skabe en
Sokrates og en
Sokrates tanker, og en Jesus til at skabe en Jesus og Jesus
tanker. Alle
andre anskuelser betragter jeg som selvvalgte og med vilje
ignorante,
baseret på ideologiske uligevægtige motivationer.

Hverken Sokrates eller Jesus nedskrev selv deres tanker,
kilderne vi har om
dem er fra andre skribenter. Men der er jo ingen der af den
grund betvivler
Sokrates eksistens."

Jeg skriver nu for at David Konrad kan se hvad der skrives om
dette i den gruppe som er omtalt øverst oppe, og så kan han jo
komme med sine argumenter i den gruppe denne diskussion hører
hjemme i.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-11-08 21:29

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

Idioten Wilstrup har sat FUT til dk.livssyn.kristendom

<snip, en masse copy/paste vrøvl fra Arne>

> Jeg skriver nu for at David Konrad kan se hvad der skrives om dette i den
> gruppe som er omtalt øverst oppe, og så kan han jo komme med sine
> argumenter i den gruppe denne diskussion hører hjemme i.

Har der været dom for det du skriver, Arne? Ellers er det jo intet værd jv.
hvad du selv skriver....
INTET er jo bevidst medmindre der er dom for det, vel Arne?

/Johnny

Fra : Kim2000

Dato : 25-11-08 21:32

"Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jv.
> hvad du selv skriver....
> INTET er jo bevidst medmindre der er dom for det, vel Arne?

Var jeg den eneste der forstod det sådan at det var Wilstrup der tvivlede på
den historiske Jesus og ikke David?

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 00:31

Kim2000 wrote:
> "Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Var jeg den eneste der forstod det sådan at det var Wilstrup der
> tvivlede på den historiske Jesus og ikke David?

Korrekt. Det er lidt komplekst. Jeg "irettesætter" (det er det oprindelige
udgangspunkt) Arne H Wilstrup for

1) ikke ville undervise i kristendom med bibelen som udgangspunkt. Jeg
spørger - findes der noget som helst andet?

2) mene, at det er en historisk videnskabelig kendsgerning, at Jesus har
levet. Jeg henviser til, at ingen historiker da vil vove et sådan udsagn.

Det er udgangspunktet for hele balladen. Det er så muligt, at nye
undervisningsregler mv kan godtgøre undervisning i kristendom og Jesu liv
uden brug af bibelen, som Arne siger han praktiserer, men man skal godt nok
ikke komme og postulere, at det er en "videnskabelig" set historisk
kendsgerning, at Jesus har levet. Jesus har muligvis levet, det er blot
ikke en kendsgerning, nogen historiker med fremdtidsvisioner i dag vil
fremsætte, al den stund, at der er fatal mangel på kilder, som bakker
forestillngen op.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-11-08 02:02

David Konrad wrote:

> [...]
> fremdtidsvisioner i dag vil fremsætte, al den stund, at der er fatal
> mangel på kilder, som bakker forestillngen op.

Okay, så er undertegnede altså aldeles ilde stedt, for så vidt at DEN
HISTORISKE PERSON "Jesus af Nazareth" med al rimelig - og endda
"ikke-kristenhistorisk denomineret"- ret ellers rimeligvis burde kunne
konstateres at have været faktuelt eksisterende (som ophavsmand til en
samling aldeles originale teologiske betragtninger fremsat i BÅDE Ny
Testamente OG dertil ved siden af i en del "apokryfe tekster"), mens DEN
RELIGIØSE TITEL "Jesus KRISTUS" er og bliver et personligt religiøst
fortolkningsspørgsmål...

Desværre lugter det her så desværre bare beklageligt meget af
forhudsforsnævret freudiansk-traumeramteramt intern-jøderi, sorry to put it
so bluntly to you ...

Anders Peter Johnsen

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 02:32

Anders Peter Johnsen wrote:

Åhnej

> [...]
> "ikke-kristenhistorisk denomineret"- ret ellers rimeligvis burde kunne
> konstateres at have været faktuelt eksisterende

Kilde? Selv kristne er jo ved at gøre op med juleevangeliet, eg Lukas, der
findes ganske enkelt ikke evidens for at Jesus skulle have levet. Jesus har
muligvis levet, hvad ved jeg, men der findes ikke håndgribelige historiske
kilder der berettiger at man kan sige, at det er en historisk kendsgerning,
at Jesus har levet.

> [...]
> Testamente OG dertil ved siden af i en del "apokryfe tekster"), mens
> DEN RELIGIØSE TITEL "Jesus KRISTUS" er og bliver et personligt

Det udgør både de kononiske og apokryfe tekster skam også. Altså et
fortolkningsspørgsmål ift hvem der står bag, og hvorfor. De yngste tekster,
ift den historiske tradition, Johannesevangeliet, er muligvis skrevet 3
generationer efter Jesus død. Hvordan man så kan gøre dette til noget som
Jesus, som ikke kan dokumenteres at have levet, til ophavsmand for, ja - det
er jo det centrale dilemma.

> Desværre lugter det her så desværre bare beklageligt meget af
> forhudsforsnævret freudiansk-traumeramteramt intern-jøderi, sorry to
> put it so bluntly to you ...

Det er meget simpelt. Der ligger ikke noget bag, andet end kølig
observation. Vis mig en kilde der dokumenterer at Jesus har levet, og jeg
trækker samtlige udtalelser og påstande tilbage, og undskylder da gerne ift
dem, der føler sig stødt.

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 02:41

David Konrad wrote:

> De yngste
> tekster, ift den historiske tradition, Johannesevangeliet,

Ældste, naturligvis..

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-11-08 04:25

David Konrad wrote:
> [...]
> håndgribelige historiske kilder der berettiger at man kan sige, at
> det er en historisk kendsgerning, at Jesus har levet.

"HVILKEN Jesus?", om jeg så tør spørge...

Du taler her specifikt om Jesus "ifølge Lukas-evangeliet", hvilket jo
altså - vel næppe heller til nogens umiddelbare overraskelse? - nok kan
forekomme ret påfaldende naivt:

Du stiller simpelt hen decideret falske præmisser op på forhånd, for så vidt
den _historiske_ person Jesus af Nazareths blotte og IMNSHO /rigeligt/
samtidsbevidnede eksistens hermed ALENE synes tvivlsomt "betinget" af
"Evangeliet ifølge Lukas" (eller på datidigt koinæ-græsk "Kata Loukan
Evangelion") blandt andre tre /KANONISEREDE/ evangelier (ud af ca. 24) om
samme Jesus som KRISTUS, altså den inkarnerede jødiske Messias...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Luke

Nok kan man som undertegnede da sikkert nok betragtes som "religiøst naiv"
ved personligt at dele så relativt snævre trosbetragtninger, men omvendt
forekommer det mig altså snothamrende paranoidt at insistere på at der
ALDRIG skulle kunne have eksisteret "een eller anden
Messias-profeti-ambitiøs kongeslægtsrelateret rabbinerknægt, som engang
tilbage i Første Århundrede seriøst forsøgte til fulde at indløse sine
'Religiøse Samtidsforventninger' ved rent faktisk at kunne samle tilhængere
og skabe hype nok til et bemærkelsesværdigt "Indtog i Jerusalem" for
derefter - eventuelt - at havne på et kors og dermed skabe en reformeret
Messiansk Bevægelse"....

(Hey, it's f*ckin' history, man?)

> [...]
> observation. Vis mig en kilde der dokumenterer at Jesus har levet, og
> jeg trækker samtlige udtalelser og påstande tilbage, og undskylder da

Tag da så endelig og læs "Thomasevangeliet", hvor både en del NT-kendte
tekster OG ellers hidtil "ukendte" (apokryfe) tekster optræder:

http://da.wikipedia.org/wiki/Thomas-evangeliet

http://www.skole-forum.dk/thomas.htm

(Hvis du nogensinde skulle ha' set filmen "Stigmata" med "Medium"-stjernen
Patricia Arquette vil det næppe være spild af tid...)

Dette KUNNE hypotetisk set være "Den journalistiske Skitseblok, nedskrevet i
det praktisk talt af Jesu mund talte øjeblik" til flere af de kendte,
kanoniserede evangelier"...

(altså den mytisk sammenbindende "Q-kilde" til Markus, Matthæus og
Lukas-evangelierne i Ny Testamente: Jeg er desværre ikke teolog nok til at
blande mig, selv om der umiddelbart synes at være en stærkt påfaldende
synoptisk redundans...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-11-08 06:33

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Lukas-evangelierne i Ny Testamente: Jeg er desværre ikke teolog nok til
> at blande mig, selv om der umiddelbart synes at være en stærkt påfaldende
> synoptisk redundans...)

Tal dansk

Du er teolog nok og fremmedord gavner INTET
Vi er præster for hinanden siger NT

Lader de små børn komme til mig. Om ikke I bliver som børn igen, kommer I
ikke i himmerige. Jesus

Jesus: Bekymr jer ikke. Men vær som himlens fugle og markens liljer, der
hverken syr eller spinner.

Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, Jesus , Lukas 12,49

Ingen ville være blevet inviteret til middag så ofte som Jesus blev det,
uden at være interessant og have humoristisk sans. Charles Schultz

Muhamed grundlagde en religion ved at dræbe. Jesus grundlagde en religion
ved at lade sig dræbe. Pascal

Buddha har "gjort Asien mild", men Jesus har lært Europa et stort Excelsior.
Harald Høffding'

Jesus døde for tidligt - var han blevet ældre havde han lært at elske
jorden og endda latter og ville have forkastet sin doktrin. Nietzsche

Jesus sa til sine jøder: "Loven var for treller, - elsk Gud slik jeg elsker
Ham, som er hans sønn! Vi som er Guds sønner, hva angår moralen
oss!" -Nietzsche

The poor you always have with you. Jesus

"Jesus gør glad" Christiania-underwear-slogan

Kirken er netop hvad Jesus gik imod og hvad han lærte sine disciple at
bekæmpe. Nietzsche

Vi har ALLE (uden undtagelser) været med til at henrette Jesus (Paulus)
(Inspirator til holocaustfilosoffen Hannah Arendts "Vi er alle skyldige i
kz-katastrofen".

Jesus døde for sine synder - ikke for andres synder. Han levede for at vise
andre hvordan de skal leve . Nietzsche

Jesus blev aldrig gift, løb rundt med 12 fyre, og blev forrådt med et kys
fra en anden fyr. Pastor Troy Perry

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-08 02:46

> [...]

> Desværre lugter det her så desværre bare beklageligt meget af
> forhudsforsnævret freudiansk-traumeramteramt intern-jøderi, sorry to put

Hvordan er omskårne jøder forhudsforsnævrede ?

Arioske amerikanere jeg delte fraternitybadeværels3e med et år var omskårne
og forhuder sås aldrig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-08 07:23

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Var jeg den eneste der forstod det sådan at det var Wilstrup
> der tvivlede på den historiske Jesus og ikke David?

Du er p.t. den eneste der har kommenteret det - og nej, du
forstod det ikke. Det er David der benægter Jesus' eksistens
på trods af relevante og troværdige kilder fra diverse
forskere og højt estimerede lektorer og professorer. Jeg tog
den kun op fordi det er indgået i en disput -eller skal vi
sige verbalt slagsmål - med David og mig i denne gruppe.

Johnny Andersen er naturligvis en nar - det er der intet nyt
i. Han forstår ingenting. Det er dog mærkværdigt at du - der
formodes at kunne læse - heller ikke fatter det, men måske kan
det skyldes at når man skriver som jeg gør de nævnte citat, at
jeg er så meget inde i den tankegang at det ikke formidles på
en ordentlig måde til andre der ikke har fulgt den debat. Det
beklager jeg naturligvis, men nu burde den del være på plads -
eller hur?

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 26-11-08 08:07

On Wed, 26 Nov 2008 07:22:42 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Du er p.t. den eneste der har kommenteret det - og nej, du
>forstod det ikke. Det er David der benægter Jesus' eksistens

ENDNU en løgn fra Wistrup's side...

David har IKKE benægtet Jesus' eksistens...

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 15:23

S. A. Thomsen wrote:

> ENDNU en løgn fra Wistrup's side...
>
> David har IKKE benægtet Jesus' eksistens...

Lige netop. Jeg argumenterer alene for, at det ikke er en videnskabelig
historisk kendsgerning, at Jesus har levet - det har jeg skrevet til Arne et
dusin gange - og jeg har endda præciseret, at det da på ingen måde er det
samme, som at jeg ikke selv personligt kan mene, at Jesus har levet. Det er
blot ikke noget dokumenteret faktum.

Fra : N_B_DK

Dato : 26-11-08 13:09

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
> den kun op fordi det er indgået i en disput -eller skal vi
> sige verbalt slagsmål - med David og mig i denne gruppe.

LOL du er sq en idiot, gang på gang skyder du dig selv i fødderne.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 26-11-08 13:25

Arne H. Wilstrup har bragt dette til verden:

> Det er David der benægter Jesus' eksistens på trods af relevante og
> troværdige kilder fra diverse forskere og højt estimerede lektorer og
> professorer.

Hvad har det med politik at gøre, er du startet lidt tidligt på
julegløggen?

--
http://www.projecthoneypot.org

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 15:33

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> på trods af relevante og troværdige kilder fra diverse
> forskere og højt estimerede lektorer og professorer.

Nej - for de findes ikke, du har ikke nævnt nogle, og du kan ikke nævne
nogle.

At Jesus har levet findes der ganske enkelt ikke kildemæssig belæg for, så
det er jo ikke noget "troværdige kilder fra diverse forskere og højt
estimerede lektorer og professorer" kan tage for givet, som præmisse i en
tekst. Rent teologisk kan man jo digte eller forudsætte det, men ikke
indenfor den historiske disciplin.

I øvrigt er det interessant, at du i praktisk talt enhver sammenhæng ender
op med at henvise til "alle eksperter", "lektorer og professorer" mv, uanset
om det handler om euro-debat, modersmålsundervisning, Jesus eller Irakkrig,
som regel uden at angive hvilke og hvem, du har i tankerne: Men når det
handler om noget du er imod, f.eks det veldokumenterede folkemord i
Cambodja, hvor der jo virkelig er fuldkommen enighed hele vejen rundt,
blandt alverdens eksperter, så forkaster du dem øjeblikkeligt, og kræver at
spørgsmålet skal afgøres ved en domstol.

Fra : Kim2000

Dato : 26-11-08 15:59

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> estimerede lektorer og professorer" kan tage for givet, som præmisse i en
> tekst. Rent teologisk kan man jo digte eller forudsætte det, men ikke

Nu må jeg give Wilstrup ret i denne påstand. Jeg har læst adskillige bøger
der stiller spørgsmålstegn ved om han var Guds søn, men jeg har faktisk
aldrig læst nøgle bøger der betvivlede den historiske Jesus. På Discovery
Historiy og Science og National Geographic er Jesus og biblen ofte oppe og x
antal mange eksperter er alle enige om at der levede en mand der hed Jesus
og at grundtrækkende i hans liv.

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 19:22

Kim2000 wrote:

> Nu må jeg give Wilstrup ret i denne påstand. Jeg har læst adskillige
> bøger der stiller spørgsmålstegn ved om han var Guds søn, men jeg har
> faktisk aldrig læst nøgle bøger der betvivlede den historiske Jesus.

Det skyldes jo, at det populært sagt er dårlig latin. Og som sagt : Jeg kan
da personligt godt gå med på, at Jesus har levet, men det er naturligvis
ærkevrøvl at påstå, at det er en historisk videnskabelig dokumenterbar
kendsgerning. Homer har sikkert også levet, men det er på samme vis ikke en
videnskabelig "falsificerbar" kendsgerning.

> På Discovery Historiy og Science og National Geographic er Jesus og
> biblen ofte oppe og x antal mange eksperter er alle enige om at der
> levede en mand der hed Jesus og at grundtrækkende i hans liv.

Jeg har selv set "Bible Uncovered" og "Secret Bible" serierne på NATGEO, der
lægger sig op ad den skepticistiske tradition, og der er konklusionen jo
netop, at entiteten "Jesus", som vi kender ham i dag, sandsynligvis nok i
virkligheden er et samlingsprodukt af en række forskellige profeter, der
levede på denne tid, og muligvis ikke udtryk for en enkelt person, som har
levet. Samtidig er der jo en forunderlig lighed mellem Jesus liv, hans
lignelser og mirakler, ift en række ældre græske tekster.

Fra : @

Dato : 26-11-08 19:23

On Wed, 26 Nov 2008 15:59:17 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>antal mange eksperter er alle enige om at der levede en mand der hed Jesus

lige de to kanaler du nævner ønsker IKKE at blive upopulære hos
kristne i USA

og

at mange er enige er absolut ikke noget bevis

mange var også for få år siden enige om at jorden var flad

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : @

Dato : 25-11-08 21:59

On Tue, 25 Nov 2008 21:28:32 +0100, "Johnny Andersen"
<netsat_99@gmail.com> wrote:

> [...]
>hvad du selv skriver....
>INTET er jo bevidst medmindre der er dom for det, vel Arne?

SÅ SÅ ikke drille Arne

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : David Konrad

Dato : 26-11-08 02:48

Arne H. Wilstrup wrote:
> TBC skriver til ære for mig og David Konrad i
> dk.livssyn.kristendom hvor denne besked futtes til.

Nu lyver du igen - du starter debatten. Du har et generelt adfærdsproblem,
ift at holde grupper, folks indlæg og relevans adskilt.

> [...]
> dette i den gruppe som er omtalt øverst oppe, og så kan han jo
> komme med sine argumenter i den gruppe denne diskussion hører

Fordi du tabte i dk.politik, tror du virkelig at det bliver bedre i
dk.livssyn.kristendom, eller dk.livssyn??

Fra : Mr.Larsen

Dato : 25-11-08 20:52

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-11-08 21:25

Fra : @

Dato : 25-11-08 22:23

On Tue, 25 Nov 2008 20:49:23 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>argumentationer:
>
> Jesus nævnes to gange hos historikeren Flavius Josefus.

<<<<<<
http://www.nytestamente.org/tekst/Den_historiske_Jesus
I dag tror ingen seriøs historiker på, at disse passager er ægte og
skrevet af Josefus. De er klart og tydeligt blevet anerkendte som
senere tilføjelser.

For det første fordi de slet ikke er skrevet i samme stil som Josefus
skrev, og hvis man fjerner disse passager fra teksten, kan teksten
stadig læses og er logisk og sammenhængende.
<<<<<<<

> [...]
>Pilatus
> henrettelser, hvis man bare ikke *vil* vide af Jesus

<<<<<<<
http://www.nytestamente.org/tekst/Den_historiske_Jesus
De eneste, som omtaler noget af interesse, er Pliny, Suetonius og
Tacitus, men de levede i begyndelsen af det andetårhundrede og kan
ikke tages som samlevende med Jesus.

Pliny, som var guvernør i Lilleasien, skrev en meget kort passage til
Kejser Trajan i 112 evt., idet han bad om retningslinjer til at takle
de "besværlige kristne".

Den romerske historiker Suetonius fortæller i en liste af notater om
lovgivning, at i 64 evt. blev "de krisne straffet. Kristne er
personer, som overgiver sig til en ny og ond overtro".(1)

Suetonius fortæller også, at mellem 41 og 54 evt. blev jøder smidt ud
af Rom af Kejser Claudius, da "jøder ofte laver ballade, opfordret af
Crestus".(2)

Selv om Crestus var et ganske almindeligt brugt navn dengang, har
mange tolket det som en omskrivning af "Kristus", altså den græske
oversættelse af Messias.

Selv om det var sandt, at "Crestus" omtalte en messias, var der
dengang et hav af "wannabe messiaser", som opfordrede folk til at
gribe til våben mod romerne. Intet af dette beviser, at der er tale om
Jesus. Der er i øvrigt intet, der tyder på at Jesus skulle have været
i Rom.

Romeren Tacitus giver os lidt flere informationer, idet han skrev om
den store ildebrand i Rom i 64 evt. Ifølge ham da rygtet sagde, at
Nero selv havde sat ild til Rom, havde Kejser Nero følt sig nødsaget
til at skyde skylden på de kristne:

"Nero straffede disse depraverede mennesker på raffineret vis de
kristne (som de bliver kaldt). Deres oprindelse, Kristus, blev
straffet med døden dengang Tiberius var kejser, af Pontius Pilatus,
Judæas prokurator. Men på trods af et stykke tid med tilbageslag, er
den dødelige overtro sprunget ud på ny, ikke blot i Judæa, (hvor dette
misfoster startede), men i Rom."(3)

Dog er Tacitus' skrifter ikke samtidige med Jesus, men skrevet 50 år
efter.

Nogle hævder dog, at selv om dette blev skrevet senere, måtte Tacitus
have haft adgang til dokumenter, som bekræftede Jesus dødsdom.

Men det forekommer meget usandsynligt. Tacitus omtaler nemlig Pontius
Pilatus som "prokurator", mens Pontius Pilatus var "prefekt", (4)
altså citerer Tacitus tydeligt ikke fra lovbøger eller andet, men
gengiver blot den historie, det rygte, der blev fortalt.

På trods af de forskellige forfattere og værker, der findes, kan man
hævde, at de romerske historiske optegnelser over Jesus er forsvundne
med tiden ... Hvilket kunne være forbavsende, da man skulle mene, at
den katolske kirke ville have opbevaret sådanne vigtige skrifter. Især
efter at den fik så meget magt i det romerske rige.

Ikke blot det, men hvis der havde været historiske fortegnelser, så
skulle man mene, at de veluddannede og vigtige kristne forfattere, som
for eksempel Justin Martyr, havde citeret disse tekster, nemlig for at
understøtte den tekstbaserede kristendom, han var en fortaler for. Men
nej, der er intet at finde her heller.

Tydeligvis omtaler romersk materiale ikke Jesus. Der kan der være to
forklaringer på det: Enten har der aldrig været en historisk Jesus,
eller også var sagen så uvigtigt for romerne, at de slet ikke omtalte
det, da det skete.

<<<<<<<<<<<<

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : TBC

Dato : 26-11-08 01:36

"@" <124@invalid.net> skrev i meddelelsen

> I dag tror ingen seriøs historiker på, at disse passager er ægte og
> skrevet af Josefus.

Generelt er det site du har linket til ikke værd at bruge tid på, som den
forvanskende, tendiøse og abitrære omgang ad-hoc propaganda det er. Men lad
mig da bare tage ovenstående forhold som et kort eksempel på ensidigheden du
fører dig frem med.

Den passage jeg nævnte fra Josefus, er ikke blandt de passager der er draget
i tvivl om, som måske værende en senere forfalskende tilføjelse af en anden
person, men en anden reference Josefus gør sig til Jesus, som 'seriøse
historikere' generelt ikke betvivler troværdigheden af.

Men tak for med linket til fulde at demonstrere mine pointer om hvilke
tendenser der er at finde på dette område, og til lige at forsøge at
forvanske sammenhængen angående mit citat på denne måde. Der er både klart
at se at man for at afvise sådanne forhold endog meget gerne ad-hoc er
ekstremt selektiv i forhold til både hvad man arbitrært vælger at debattere,
og hvem man arbitrært vælger at anskue som "seriøse historikere". Og jeg til
lige kan forstå at du så hellere sætter din lid i denne forbindelse til et
useriøst, forvanskende og propaganderende internet site som
nytestamente.org, end du f.eks gør til 'The Encyclopædia Britannica', som
refereret til. En encyklopædi der ellers redigeres af over 100 full-time
editors og har over 4000 eksperter til at kontribuere til værket som er vidt
accepteret som den mest videnskabelige og lærde Encyklopædi. Men det er
selvfølgelig nok ikke seriøse historikere der deltager i den slags, siden de
kan finde på at konkludere som de gør i det jeg refererede til
[opgivende suk]

TBC

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-11-08 03:16

TBC skreiv:
> [...]
> seriøse historikere der deltager i den slags, siden de kan finde på at
> konkludere som de gør i det jeg refererede til [opgivende suk]

Nå bør vi være klar over at TBC sympatiserer med JV

HM

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-08 07:33

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Nå bør vi være klar over at TBC sympatiserer med JV

Det vidste jeg ikke, men jeg læste hans svar som et yderst
seriøst svar på en debat, og jeg er i den forbindelse ligeglad
med om han er tilhænger af JV eller Den store Græskarmand.
Indlægget opfattede jeg som et seriøst bud på debatten, og jeg
hører gerne fra flere der hellere vil bruge deres tid på dette
spændende emne fremfor mudderkastning om hvilken gren af
kristendommen der anses for at være den bedste.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-11-08 11:57

Arne H. Wilstrup skrev i

> [...]
> spændende emne fremfor mudderkastning om hvilken gren af
> kristendommen der anses for at være den bedste.

Du kan sikkert finde yderligere interessante ting her:
http://www.users.zetnet.co.uk/kking/extern.html#~Citations

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 25-11-08 22:43

Den 25.11.2008 kl. 22:23 skrev @ <124@invalid.net>:

> [...]
> skrev, og hvis man fjerner disse passager fra teksten, kan teksten
> stadig læses og er logisk og sammenhængende.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Forfalsket historisk "ad-hoc-propaganda"
"Det Nye Testamente-fortæller man alt-om bagmændene bag denne propaganda?"

--
MvH
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-11-08 01:10

Lyrik skrev i
news.uk62l0p2cof222@lyrik-pc,:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Forfalsket historisk "ad-hoc-propaganda"
> "Det Nye Testamente-fortæller man alt-om bagmændene bag denne
> propaganda?"

Det er semijøderne Malka der står bag den smædeside!

Og hidtil er der ikke set noget som helst seriøst og sagligt om
kristendommen fra den kant.

Fra : Martin

Dato : 26-11-08 05:14

On 25 Nov., 20:49, "Arne H. Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> [...]
> dette i den gruppe som er omtalt øverst oppe, og så kan han jo
> komme med sine argumenter i den gruppe denne diskussion hører

Selvfølgelig skal der undervises i jesus og jens vejmand. Men om arne
har lyst til at behandle dem som historiske personer er da 100% op til
ham. Der er sgu grænser for hvad man kan bede en gammel salonsocialist
prædike om.

Iøvrigt bygger både tacitus, plinius etc, i nogen grad på afskrift af
hinanden. Så at jesus var en 100% historisk person i forhold til sine
bibelske gerninger er et postulat der kan jokkes op hvor der er højest
på en polak der plukker jorbær.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-08 18:48

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i meddelelsen

> [...]

100% op til
ham. Der er sgu grænser for hvad man kan bede en gammel

- Jeg SKAL faktisk behandle disse figurer som historiske
personer - jeg må ikke forkynde nogen bestemt religiøs
opfattelse.

-Det kan jeg ikke se du har belæg for.

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-11-08 10:00

Martin skrev i

[ ... ]
> [...]
> hinanden. Så at jesus var en 100% historisk person i forhold til sine
> bibelske gerninger er et postulat der kan jokkes op hvor der er højest

Jamen nøjagtig det samme kan siges om hovedparten af de såkaldte historiske
peroner. Og derfor er din meget subjektive udtalelse rent faktisk ikke noget
som helst bevendt, men viser alene din helt personlige holdning og
synspunkt.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 29-11-08 07:30

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
492fb8ba$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> historiske peroner. Og derfor er din meget subjektive udtalelse rent
> faktisk ikke noget som helst bevendt, men viser alene din helt

Jeg mener nu at flertallet af, hvis ikke alle, de historiske personer
der ikke betvivles eksistensen af, er understøttet af samtidige kilder,
som ikke har nogen vinding af deres påstande.

Det samme ses ikke ved Jesus, hvor samtidigheden ikke er fuldt på plads,
flere af kilderne er afskrift af hinanden, har indbyrdes modstridende
påstande, og efter min opfattelse har motiv for at lyve/overdrive visse
detaljer, ligesom nogle af deres påstande ikke kan være deres egne.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-11-08 10:12

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i
meddelelsen news:00133bd4$0$2002$c3e8da3@news.astraweb.com...
> [...]
> påstande, og efter min opfattelse har motiv for at
> lyve/overdrive visse
> detaljer, ligesom nogle af deres påstande ikke kan være

Det kan meget vel være, men jeg finder det usandsynligt at
samtlige kilder skulle skrive om en person der aldrig har
eksisteret, at den evt.ikke-eksisterende person skulle have
indvirket at en stor del af verden i dag er kristen og tror på
Jesus og i det hele taget finder jeg de besværgelser mod at
han skulle have eksisteret ligesåvel kan være afskrifter af
hinanden.

Jeg er derfor lige så lidt i tvivl om at Jesus har eksisteret
som at Muhamed har eksisteret, at Moses har eksisteret, som
Buddha har eksisteret etc.

Men jeg er åben over for at man kan finde kilder om det
modsatte. Det har jeg nu ikke observeret endnu, blot en
forkølet bemærkning fra David Konrad om at han aldrig har
eksisteret, at det hele er fup.

Personligt mener jeg at al religion er fup og svindel, men det
får mig da ikke til at betvivle at visse historiske personer
har eksisteret med en anden holdning. Det virker for mig
fuldkommen meningsløst at man skulle have opdigtet disse
personer og aldrig være blevet modsagt af nogen på den tid, så
indtil videre holder jeg fast ved hans eksistens, også selvom
jeg ikke personligt tror på våset om at han er Guds søn,
endsige at der overhovedet er nogen gud.

Spørgsmålet interesserer mig og indtil videre har TBC altså
leveret den eneste seriøse forklaring på tingene, og ingen har
modsagt ham endnu udover de sædvanlige fjolser der hellere vil
gå efter manden fremfor bolden. ´Som nævnt rager det mig en
høstblomst om TBC er JV eller tilhænger af den store
græskarmand, blot han kommer med en efterprøvelig
videnskabelig-historisk forklaring.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-12-08 14:32

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> declared in:
49310763$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :

> [...]
> Jesus og i det hele taget finder jeg de besværgelser mod at
> han skulle have eksisteret ligesåvel kan være afskrifter af

Det var sandelig heller ikke min mening at bevtivle mandens
eksistens, hvilket jeg naturligvis burde have præciseret
noget tydeligere, trådens udgangspunkt taget i betragtning.

Jeg betvivler til gengæld, at han har gjort alt det, og i
særdeleshed *var* alt det, som "kilderne" påstår.
Historierne tager ganske givet udgangspunkt i en person.
Personen har ganske givet sagt nogle ting lig de påståede.
Men jeg er ikke sikker på om vi overhovedet har mandens
rigtige navn. - Endsige gerninger, og absolut ikke herkomst.

> Jeg er derfor lige så lidt i tvivl om at Jesus har eksisteret
> som at Muhamed har eksisteret, at Moses har eksisteret, som
> Buddha har eksisteret etc.

Apropos Muhammed, så tror jeg muslimerne har meget bedre fat
om sandheden ved Jesus. Han var blot en profet (en mand der
påstår nogle ting, og at det er gud, der har fortalt ham
disse ting), og al denne tilbedelse er generelt usund. Ikke
at de er bedre selv i dén henseende!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-12-08 17:28

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i
meddelelsen news:0051c13b$0$30144$c3e8da3@news.astraweb.com...
> [...]
> eksistens, hvilket jeg naturligvis burde have præciseret
> noget tydeligere, trådens udgangspunkt taget i betragtning.

Det ser ud til at være vanskeligere end jeg troede at
kommunikere dette budskab. jf. nedenunder:

> [...]
> Men jeg er ikke sikker på om vi overhovedet har mandens
> rigtige navn. - Endsige gerninger, og absolut ikke herkomst.

Jeg tror nok jeg en halv snes gange eller så tydeligt har
skrevet at jeg IKKE tror en døjt på det religiøse bavl, og at
det eneste jeg er optaget af er om han virkelig er en
historisk person.
Det er åbenlyst ikke lykkedes mig at få folk til at forstå.
;-(

> [...]
> påstår nogle ting, og at det er gud, der har fortalt ham
> disse ting), og al denne tilbedelse er generelt usund. Ikke

Ja, det kan der være en hel del om.

Fra : TBC

Dato : 03-12-08 10:39

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> af er om han virkelig er en historisk person.
> Det er åbenlyst ikke lykkedes mig at få folk til at forstå. ;-(

He He, du er bare helt uforskyldt blevet ramt af ateismens og sekularismens
moderne anti-religiøse reflekser og tendenser, hvor alt der bare lugter det
fjerneste af at have med religion og tro at gøre bare skal afvises og helst
også kanøfles mere end janteloven tillader. Thomas fremfører faktisk sin
afstandstagen meget pænt og respektfuldt med bolden holdt respektufuldt på
egen banehalvdel, vi troende er faktisk vant til langt værre, og langt mere
"markant afstandstagen".

- Man skal huske at der er en skillelinje imellem-, og der er en forskel på
tro og viden. Men oftest afkræves det af religion og tros-modstandere at
afmåle trosopfattelser på de samme præmiser som viden, hvilket er lige så
fejlagtig som hvis man ville insistere på at afmåle viden på de samme
præmiser som tro.

Når noget er [blevet] viden, er det jo per definition ikke [længere] tro.
Ingen gang i naturvidenskabens verden, er et forhold en hypotese længere,
når forholdet kan gentestes og genskabes.

TBC

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-12-08 00:09

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bolden holdt respektufuldt på egen banehalvdel, vi troende
> er faktisk vant til langt værre, og langt mere "markant

Beklager ordvalget - Jeg kunne godt forklare det bedre, men
det har intet at gøre med din teori ovenstående. Jeg havde
faktisk givet forklaringen tidligere, men at gentage den her
ville mere virke grædekoneagtig, som en slags
bekendelseslitteratur, som jeg dybest set tager afstand fra.
Derfor vil jeg nøjes med at sige at det blot var mig
magtpåliggende ikke at blive slået i hartkorn med en troende
blot fordi jeg skriver i denne gruppe - netop for at finde ud
af hvordan man som personlig kristen forholder sig til det
omtalte spørgsmål om den historiske Jesus. Noget kan jeg bruge
i min undervisning i faget.

> [...]
> præmiser som viden, hvilket er lige så fejlagtig som hvis
> man ville insistere på at afmåle viden på de samme præmiser

Tja - måske!

> Når noget er [blevet] viden, er det jo per definition ikke
> [længere] tro. Ingen gang i naturvidenskabens verden, er et
> forhold en hypotese længere, når forholdet kan gentestes og
> genskabes.

Ud fra en bestemt videnskabsteoretisk antagelse, ja.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-11-08 19:01

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> [...]
> modstridende påstande, og efter min opfattelse har motiv for at
> lyve/overdrive visse detaljer, ligesom nogle af deres påstande ikke

Du kommer med en masse løse påstande du ikke har belæg for!

Formentlig vil det være spild af tid endnu engang at skulle gennem en
langstrakt og besværlig dialog med dig om dette.

Fakta og kendsgerninger er, at Jesus er en veldokumenteret historisk person.
Og en lige så stor kendsgerning er det, at ingen faghistoriker benægter at
Jesus er en historisk person, samt at de historiske oplysninger evangelierne
og NT iøvrigt angiver, er troværdige historiske oplysninger.

Evangelierne og Apostlenes Gerninger samt Pauli breve, altså stort set hele
NT, er skrevet af øjenvidner, eller personer der har direkte kontakt og
samarbejde med øjenvidner.

Fra : Vidal

Dato : 30-11-08 19:43

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> [...]
> påstande, og efter min opfattelse har motiv for at lyve/overdrive visse
> detaljer, ligesom nogle af deres påstande ikke kan være deres egne.

Lyder det ikke temmeligt autentisk?

Der er jo masser af kilder, der beretter om Jesus. De
mest troværdige er blevet samlet til det, der nu
betegnes som biblen.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 26-11-08 14:14

Den 26.11.2008 kl. 01:10 skrev Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull>:

> [...]

> Det er semijøderne Malka der står bag den smædeside!
>
> Og hidtil er der ikke set noget som helst seriøst og sagligt om
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Enig! Vi skal bare finde et andet ord end "jøder" I Danmark har vi
"danskere" og "kristne." I Israel har de..?..jøder og...????...Jeg vil
mene at vi burde tale om "judaikere" eller "orthodokse" eller
"Jødedommere" for ikke at slå alle jøder over 'en kam! 90% af jøder
tilhører ikke "jødedommen"

Altså ligesom vi har to identiteter, skal de også have to identiteter.
Malka er "judaiker" det er folk der spytter på kirker og kalder den
kristne religion for afgudsdyrkelse og flerguderi. Det er her man
forbander Jesus. Hvilket internetsiden er flot bevis på!
Malka sidens bagmand har kaldt Jesus "søn af en skøge hvis far var en
romersk soldat"
Når kristendommen vurderes af sådan en mand og han samtidig udgiver den
for videnskab, så er den ligesom sat i relief!

--
MvH
Jens