Sessions og Ajax
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-11-08 11:04

Hejsa

Jeg er ved at forsøge mig med lidt Ajax, men det volder mig lidt kvaler
i forhold til sessions.

Mit setup er følgende:

Jeg har en index.php der sætter sidens skelet op - dvs. nogle faneblad
og et tilhørende område til fanens indhold. Indholdet bliver hentet via
Ajax, og kommer altså dermed fra et separat HTTP request.

Mit problem er, at jeg ikke synes, at jeg har de samme ting til rådighed
i min session i skelettet og fane-siderne. Bliver det til to forskellige
sessions? Hvad er en session bundet op på? Er det http://host?

Håber det giver mening :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Dan Storm

Dato : 26-11-08 11:25

Thomas Lindgaard skrev:
> Mit problem er, at jeg ikke synes, at jeg har de samme ting til rådighed
> i min session i skelettet og fane-siderne. Bliver det til to forskellige
> sessions? Hvad er en session bundet op på? Er det http://host?

Lyder som en dårlig PHP opsætning.
Det er jo den samme klient der foretager AJAX kaldet og derfor bør
sessionen stadig være tilgængelig.

Hos mig volder det ihvertfald ikke problemer.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-11-08 18:03

Thomas Lindgaard skrev:

> Mit problem er, at jeg ikke synes, at jeg har de samme ting til rådighed
> i min session i skelettet og fane-siderne. Bliver det til to forskellige
> sessions? Hvad er en session bundet op på? Er det http://host?

Ja - PHP-sessions er som default styret af cookies, som er bundet op på
hosten.

Det vil sige, at selv http://example.com/ og http://www.example.com/ vil
give forskellige sessions.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Carsten

Dato : 28-11-08 22:02

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en index.php der sætter sidens skelet op - dvs. nogle faneblad og
> et tilhørende område til fanens indhold. Indholdet bliver hentet via Ajax,
> og kommer altså dermed fra et separat HTTP request.

husker du at medsende din sessions-cookie (som du fik i index.php kaldet) i
ajax kaldet også ? I givet fald så skal serveren jo "genkende" dig som samme
session som din php side.

Carsten

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-11-08 00:44

Thomas Lindgaard udtrykte præcist:
> [...]
>
> Mit problem er, at jeg ikke synes, at jeg har de samme ting til rådighed i
> min session i skelettet og fane-siderne. Bliver det til to forskellige

Du skal huske, at også scripts der kaldes fra ajax, skal have adgang
til $_SESSION[] med
session_start();

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-11-08 09:42

Hej alle

Tak for input - men jeg tror faktisk at sagen er noget simplere end
først antaget. Jeg tror at ham tasteaben (dvs. mig selv) har lavet en
brøler.

Mit problem er, at jeg skal have brugerne til at logge ind. Så sider der
kræver login inkluderer et user authentication-script, der viser en
login-side, hvis man ikke er logget ind. Men når man submitter
login-formen, så bliver den i nuværende inkarnation behandlet af
index.php, som ikke kender noget som helst til logins (login-koden
ligger i login.php).

Så jeg skal lige have fundet ud af, hvordan jeg bedst/smartest/nemmest
får registreret login'et... helst uden at reload af hele siden (så ryger
ideen med Ajax jo lidt fløjten).

--
Mvh.
/Thomas