Alternativ til bredbånd?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-11-08 18:21

Jeg har købet et hus på landet, 10 km uden for Viborg med 6 km til nærmeste
central. Ifølge teknikeren kommer mit bredbånd aldrig over 256 kb/sek og
kun hvis solen skinner. Det er naturligvis helt uholdbart, så jeg bestilte
5 mbit/5 mbit trådløst hos Skyline. Stedet jeg bor ligger i deres
Plus-område, så jeg skulle kunne få deres maximale forbindelse.

I dag kom der så brev om, at de desværre ikke dækker lige præcist det sted
hvor jeg bor, så de kan alligevel ikke levere varen

Ud over at være godt knotten, er jeg nu også desperat for at få det bedst
opnåelige. Enhver udbyder af bredbånd vil jo skulle bruge de samme
jordledninger og den samme central (som er udstyret med det nyeste nye), så
det er jo ligegyldigt hvad udbyderen hedder - de vil ikke kunne levere.

EnergiMidt kan ikke sige noget som helst om hvornår de har tænkt sig at
grave fiber ned, men i et område som dette, er jeg bange for at vi står
bagerst i køen.

Hende jeg købte huset af, havde noget bærbat - vist hos 3. Mit indtryk var,
at det var ret dyrt og at den realiserede hastighed slet ikke kom i
nærheden af det teoretiske.

Hvad gør jeg? Hvem tilbyder hvad, så jeg kan få en acceptabel
internetforbindelse?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hauge

Dato : 20-11-08 18:50

Hej
Kurt Hansen wrote:
> Jeg har købet et hus på landet, 10 km uden for Viborg med 6 km til
> nærmeste central. Ifølge teknikeren kommer mit bredbånd aldrig over
> 256 kb/sek og kun hvis solen skinner.

Jeg havde selv 2048/512 dengang jeg havde 5,4km til centralen, så mon ikke
du burde kunne få noget der minder om?
Sig du vil acceptere det som kommer, når du får ADSL, ret ofte kan det
sagtens blive bedre end de lover. Jeg kunne heller ikke får mere end
256/128, selvom det i praksis virkede fint med 2048/512.
Som en sidebemærkning, så var det ved TDC, ved ikke med andre udbydere med
eget udstyr.
Men ok, det afhænger af om de 6km du har, er kabelafstand, eller i
luftlinje, min afstand var længden på kablet i jorden.

Mvh Hauge

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-08 13:21

On 20 Nov., 18:21, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> [...]
> central. Ifølge teknikeren kommer mit bredbånd aldrig over 256 kb/sek og

> Hvad gør jeg? Hvem tilbyder hvad, så jeg kan få en acceptabel

Måske hvis du kender en der bor tættere på centralen, hvor i så kan
købe en erhversforbindelsen sammen, og dele den via trådløs netværk..
Her skal der jo nok være synligt kig mellem de 2 huse og installation
i mast..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-08 23:37

Kurt Hansen skrev:

> Hende jeg købte huset af, havde noget bærbat - vist hos 3. Mit indtryk var,
> at det var ret dyrt og at den realiserede hastighed slet ikke kom i
> nærheden af det teoretiske.

Jeg har inghen erfaring med 3, men det er det selskab dr får ros
for den bedste trådløse forbindelse med den bedste dækning.
Ifølge DR kan man afprøve det i en måned uden at binde sig.

Folk har skrvet om hastigheder fra 1 og op til 3 Mbit på samme
forbindelse købt som 3 Mbit (med forbehold: best effort) afhængig
af stedet. Der er selvfølgelig også områder hvor dækningen er
ringe.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-11-08 01:02

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> nærmeste central. Ifølge teknikeren kommer mit bredbånd aldrig over
> 256 kb/sek og kun hvis solen skinner. Det er naturligvis helt

Har lige skrottet en 256kb-forbindelse i vores fritidshus da jeg fik et godt
tilbud på fiber, men de 256 rakte faktisk til det meste - kun lige hvis
man skulle hente en SP3 e.l. kunne det knibe
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-11-08 07:41

On Fri, 21 Nov 2008 01:02:17 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> Har lige skrottet en 256kb-forbindelse i vores fritidshus da jeg fik
> et godt tilbud på fiber

Hvilket område/selskab er det?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-11-08 09:29

Asbjorn Hojmark skrev:

> Hvilket område/selskab er det?

6400 / Sydenergi:

http://bredbaand.sydenergi.dk/Sider/BredbaandSydEnergi.aspx
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 21-11-08 18:11

On Thu, 20 Nov 2008 18:21:13 +0100, Kurt Hansen wrote:

> I dag kom der så brev om, at de desværre ikke dækker lige præcist det sted
> hvor jeg bor, så de kan alligevel ikke levere varen

Skyline er i deres frekvenslicens forpligtet til at dække Danmark 100% -
vist engang i 2010.

Jeg kan ikke huske det præcist, men det eneste krav, der er til kunden, er
vist, at vedkommende skal tilbyde en placering i 8m. højde til antennen.

Så i 2010 kan du sikkert kontakte Telestyrelsen og sige, at du er blevet
afvist. Men det hjælper dig selvfølgelig ikke lige nu.

--
JÅH