Varm CPU
Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-11-08 22:42

Hvor varm må en CPU blive ?
Jeg har en Intel Core2Duo E6750 og den bliver optil50 grader varm i følge
SpeedFan 5.35, men der er temperatur spikes på op til 55 grader.
CPU'en sidder i en næsten lydløs HTPC og jeg bør nok give den lidt mere kold
luft, men hvor varm må den blive ?

På forhånd tak.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Olesen

Dato : 26-11-08 22:51

Bare rolig. Den temp. er helt normal.
CPU´en kan klare helt op til 95 grader, før den selv sænker hastigheden, for
at køle af.
Der er altså indbygget en slags "failsafe" så den ikke bliver ødelagt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-11-08 22:57

Michael Sørensen wrote:

> luft, men hvor varm må den blive ?

Ved 70 grader lukker de fleste BIOS'er maskinen ned. 55 grader er ingenting.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-11-08 16:17

"Michael Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote in

> Hvor varm må en CPU blive ?

Der gælder 2 tommelfingerregler når vi snakker CPU og varme:

1) Er den stabil, er den ikke for varm.
2) Køligere er bedre.

Glem alt om at sammenligne temperaturmålinger. Temperaturmålinger kan
bruges til 2 ting:

1) Overvåge temperatur udviklingen over tid på den enkelte CPU for at
konstatere forandringer f.eks pga. snavs.
2) Optimere efter tommelfingerregel 2 ovenfor.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-11-08 02:08

Michael Sørensen skrev :
> [...]
> SpeedFan 5.35, men der er temperatur spikes på op til 55 grader.
> CPU'en sidder i en næsten lydløs HTPC og jeg bør nok give den lidt mere

Tak for svar alle 3!
Jeg laver nogle ventilationshuller i kabinettet lige over CPU køler og
strømforsyning.
Det er en Medion 8388 (den med Blu-ray og HD-DVD drev, men den er flyttet
over i et nyt kabinet og har fået passiv strømforsyning.)
Og så sover jeg roligt om natten igen.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd