Langsom hastighed til trådløs router
Fra : samir

Dato : 26-11-08 02:14

Hej gruppe,

jeg er ny her i newsgroups, så korriger mig hvis jeg har postet i
forkert gruppe.

Jeg sidder og fifler med et lille problem.

Jeg har en belkin N1 vission router. På denne har jeg sat en NAS
server op. Måde Belkin-Routeren og NAS serveren har GigaBit porte.
Belkin kan køre 300 megabit på den trådløse forbindelse.

Ok nu til selve issuet.

Når kobler op på Belkin fra min laptop via en trådløs forbindelse så
får jeg forbindelse med 54Mbit med god signal styrke. Jeg kan
acceptere at jeg kun kan få forbindelse på 54 megabit da mit netkort i
maskinen ikke kan højere.

Men når jeg ligger og overfører en 400 megabyte fil fra NAS->laptop,
så overfører den maks med 1,5 Megabyte/sekunder? men forbindelsen er
på 54 megabit/sek = 6,75 megabyte/sek. Dvs at jeg teoretisk burde
kunne overføre 6,75 megabyte/sekunder fra NAS->laptop via den tråløse
forbindelse. Ok, jeg kan acceptere at noget af trafiken bliver brugt
til kodning, så jeg ikke vil opnår 6,75 megabyte/sek i ren
dataoverførsen, men altså helt ned til 1,5 megabyte/sekund???

Når jeg overfører den samme fil via LAN kabel, får jeg 6,5 megabyte/
sek hvor jeg ville forvente 100 Megabit/sek = 12,5 megabyte/sekund.

Nogen der kan forklare den nedsatte performance..?

sam

Fra : Sune

Dato : 26-11-08 10:22

On Wed, 26 Nov 2008 01:13:45 -0800 (PST), samir <samir.munir@gmail.com>
wrote:

>men forbindelsen er
>på 54 megabit/sek = 6,75 megabyte/sek. Dvs at jeg teoretisk burde
>kunne overføre 6,75 megabyte/sekunder fra NAS->laptop via den tråløse
>forbindelse.

Nej. Læs op på det.

>Ok, jeg kan acceptere at noget af trafiken bliver brugt
>til kodning, så jeg ikke vil opnår 6,75 megabyte/sek i ren
>dataoverførsen, men altså helt ned til 1,5 megabyte/sekund???

Det er en meget normal hastighed for 802.11g.

De 54Mbps er teori og salgsgas.

Mvh
Sune

Fra : Sune

Dato : 26-11-08 10:31

On Wed, 26 Nov 2008 10:22:14 +0100, Sune <april2007@tdcadslw.dk> wrote:

>Nej. Læs op på det.

Dvs. i teorien ja, men ikke i den praktiske teori.
Blev det for kringlet? :)

Anyway, din hastighed bliver ikke meget bedre end den er nu.

Mvh
Sune

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-08 02:03

samir:

<snip>

> [...]
> noget af trafiken bliver brugt til kodning, så jeg ikke vil opnår
> 6,75 megabyte/sek i ren dataoverførsen, men altså helt ned til 1,5

Der er meget mer' "overhead" med trådløs end med kabel. Der skal
kvitteres for hver pakke - så er vi allerede nede på det halve (af den
teoretiske maks hastighed). Det gælder i hvert fald for plain vanilla
802.11g.

Datapakkerne større med trådløs end kabel. En data pakke på dit LAN -
hvis du ikke anvender jumbo frames - er typisk på 1500 byte mens en
802.11 data pakke er 2312 bytes.

Der er interframe spacing - tiden før og efter en transmiision, og der
kan være andre trådløse netværk i nærheden der osse bruger noget af
spekteret og som din AP skal tilpasse sig - vente på osv.

Dine 1,5 MB/s - brug Mbps når du taler netværk - svarer til 12 Mbps og
det er fint. Jeg har været oppe på 18 Mbps, men det var med vinden og
solen i ryggen og ingen andre trådløse netværk i nærheden der kunne
påvirke hastigheden.

> Når jeg overfører den samme fil via LAN kabel, får jeg 6,5
> megabyte/ sek hvor jeg ville forvente 100 Megabit/sek = 12,5
> megabyte/sekund.
>
> Nogen der kan forklare den nedsatte performance..?

Der er osse overhead og flaskehalse på et kablet net.

Kig forbi Smallnetbuilder og få lidt mer' at vide om dit LAN

http://www.smallnetbuilder.com/

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."