Ekstern usb harddisk til backup
Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 23:18

Hvilken harddisk vil i anbefale til ca 800kr og gerne mindre?

Skal være så driftsikker som overhovedet muligt

Og gerne en knap eller noget man kan trykke på for at synkronisere det på
computeren som skal gemmes med det på harddisken.

Eller kan man kun bruge et program til det?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-08 12:31

KW wrote:

> Hvilken harddisk vil i anbefale til ca 800kr og gerne mindre?
> Skal være så driftsikker som overhovedet muligt

En god mærkevaredisk i et løst kabinet. Samlede løsninger kan jeg ikke
anbefale, da der ofte er sparet et forkert sted (som regel er disken for
ringe).

Her er boksen:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427729

Her er disken (hvis du skal bruge plads):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425486

Og hvis den skal køre i døgndrift:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434871

> Eller kan man kun bruge et program til det?

StoneWare har noget fornuftige software til formålet.
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

Jesper Poulsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 21-11-08 13:29

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvis den skal køre i døgndrift:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434871

> StoneWare har noget fornuftige software til formålet.

Et gratis værktøj til synkronisering:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=C26EFA36-98E0-4EE9-A7C5-98D0592D8C52&displaylang=en

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Jan Vennike

Dato : 21-11-08 13:34

"Jan Vennike" <nospamGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ups

Havde ikke lige set at Stonewares OGSÅ var gratis

Fra : Morten

Dato : 21-11-08 14:22

> En god mærkevaredisk i et løst kabinet. Samlede løsninger kan jeg ikke
> anbefale, da der ofte er sparet et forkert sted (som regel er disken for
> ringe).

Jeg ved ikke om jeg er helt enig. Harddiskfabrikanternes externe plejer at
være ganske fine.
Og nok så vigtigt, alle deres externe inden for de sidste 2 år eller sådan
(dvs. alle du køber i dag) kan du tjekke SMART status og køre SMART tests
over USB med fabrikantens egen disktjekker. Med et tilfældigt kabinet kan du
være heldig at fabrikantens værktøj kan, det kan også være et
trediepartsværktøj kan og endeligt er der den mulighed at controlleren i
boksen slet ikke understøtter SMART.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-08 17:54

Morten wrote:

> (dvs. alle du køber i dag) kan du tjekke SMART status og køre SMART tests

Jeg har 3 interne diske og jeg har ikke oplevet fordele ved SMART. Det
er en smart, men i realiteten ret ubrugelig funktion der oftere giver
fejlinformationer eller fejlfortolkninger af virkeligheden.

Jesper Poulsen

Fra : Morten

Dato : 24-11-08 10:11

> Jeg har 3 interne diske og jeg har ikke oplevet fordele ved SMART. Det
> er en smart, men i realiteten ret ubrugelig funktion der oftere giver
> fejlinformationer eller fejlfortolkninger af virkeligheden.

Tja, det er der delte meninger om. Hvis fejl begynder at brede sig om enten
det er i smart eller i windows er det tegn på at disken står får en
udskiftning.
Det er rigtigt at smart af og til ikke får meldt om at fejl er lige om
hjørnet, men hvis det ikke er der, så er man helt lost.

Så alt i alt, selvom det ikke er ufejlbarligt foretrækker jeg stadig at det
er der. Ikke mindst fordi man kan køre smart-tests. Havde det ikke været for
smart's vedkommende er der i hvert fald et par diske gennem tiden jeg ikke
ville have haft fået skiftet i tide og så skal man bøvle med at få det
genskabt - i stedet kunne jeg nøjes med en simpel ghost, da der fra
styresystemets side endnu ikke var fejl på disken. Men da jeg så efter ghost
bad fabrikantens værktøj om at forsøge at reparere disken døde den helt og
aldeles - til RMA med den.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 21-11-08 14:31

> Hvilken harddisk vil i anbefale til ca 800kr og gerne mindre?

500 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=424341&searchArea=&Soegeord=onetouch
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=406537&searchArea=&Soegeord=onetouch

750 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420916&searchArea=&Soegeord=onetouch
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420915&searchArea=&Soegeord=onetouch

> Skal være så driftsikker som overhovedet muligt

I hvilken henseende?
Hvis du slukker den når den er færdig med back skal du have én, der kan
klare mange start/stop cyklusser, men alle diske i dag kan klare temmelig
stort antal så det bliver ikke et problem uden disken af anden årsag må
skiftes eller pensioneres.

Men en backup bør IMHO også kun være tændt når man ønsker at backe ting up.
I hvert fald hvis backuppen skal være effektiv mod at man får noget snavs på
sin computer. For kører backupdisken hele tiden, så vupti, så har det snavs
man har fået indenbords pludselig ikke bare inficeret computeren, men også
backuppen.

> Og gerne en knap eller noget man kan trykke på for at synkronisere det på
> computeren som skal gemmes med det på harddisken.

Ja, lige netop det skriger på de linkede diske øverst ;)
Om knappen fungerer med andet software end Maxtors medfølgende software -
pas.
(nyeste versioner kan også downloades på Maxtors hjemmeside)

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-08 17:56

Morten wrote:

> (nyeste versioner kan også downloades på Maxtors hjemmeside)

Maxtor er Seagates no quality-mærke. Maxtor operer ikke med samme
garantier som Seagate.

Jesper Poulsen

Fra : Morten

Dato : 24-11-08 10:03

> Maxtor er Seagates no quality-mærke. Maxtor operer ikke med samme
> garantier som Seagate.

Det er så muligt, det har jeg ikke lige tjekket. Men ved godt at Maxtor blev
spist af Seagate.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-11-08 21:39

Morten wrote:

> Det er så muligt, det har jeg ikke lige tjekket. Men ved godt at Maxtor blev
> spist af Seagate.

Jeg anvender udelukkende Seagate-diske - til dels af den årsag (de
fleste af mine diske er server-grade).

Jesper Poulsen

Fra : Mr.Larsen

Dato : 24-11-08 23:12

Jesper Poulsen kom med denne ide:

> Jeg anvender udelukkende Seagate-diske - til dels af den årsag (de
> fleste af mine diske er server-grade).

Der er jo ikke kun Slamgate der har servergrade.

--
http://www.projecthoneypot.org

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-11-08 01:01

Mr.Larsen wrote:

> Der er jo ikke kun Slamgate der har servergrade.

Maxtor har ikke længere servergrade diske på programmet; _derfor_
anvender jeg Seagate.

Min første servergrade disk til ATA var en Maxtor. Det var derfor
naturligt at fortsætte med Seagate.

Min 1TB disk er en Seagate desktop-disk (den kører ikke 24/7) - der er
længere garantiperiode på den end på den tilsvarende fra Maxtor og
prisen var ca. den samme.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 21-11-08 18:02

Hej KW

> Skal være så driftsikker som overhovedet muligt

Diske af kendte fabrikater plejer at være driftsikre, men igennem
årene har man jo set at de ikke altid holder.

> Eller kan man kun bruge et program til det?

Jeg vil også gerne anbefale Stones kopikontrol.

Iøvrigt mener jeg ikke at en backup HD skal være tilsluttet
computeren andet når den tager backup.

Og husk at en store mængder data tabes ved at bærbare
harddiske tabes på gulvet og lignende.

--
Mvh Max

Fra : Michael Ravn

Dato : 23-11-08 12:20

> [...]
> computeren andet når den tager backup.
>
> Og husk at en store mængder data tabes ved at bærbare

Burde man ikke have en netværksharddisk stående i et andet rum, til backup.
Så slipper man får at slutte den til og fra hele tiden, med risiko for, som
du skriver, at man taber den.
Jeg har overvejet Buffalo Linkstation:
F.eks.
Men i øjeblikket har jeg en Lacie med 250 gb med USb-tilslutning, som
fungerer fint. Jeg synes bare det er lidt besværligt at slæbe den og
strømforsyningen frem ved hver back-up.
Hvad mener I?
Michael
Skift til IP-telefoni, hvis du har hurtigt Internet, og spar ca. 50%. F.eks.
hos
www.fonet.dk, www.ringip.dk, www.telsome.dk, www.tdc.dk, www.cybercity.dk,
www.fullrate.dk

Fra : Max

Dato : 23-11-08 12:54

Hej Michael

> Burde man ikke have en netværksharddisk stående i et andet rum, til
> backup. Så slipper man får at slutte den til og fra hele tiden, med
> risiko for, som du skriver, at man taber den.

En ægte backup skal befinde sig fysisk et helt andet sted end
originalen, og slet ikke i samme hus.

Men man kan jo overveje hvad det er man har brug for.

De fleste proffesionelle foretrækker vidst stadigvæk backup
på faste medier son bånd og DVD.

Man skal jo også tænke på om lynnedslag er en væsentlig
faktor for datatab, hvis det er tilfældet, ja så dur enheder
på samme net jo ikke.

Husk at når noget går galt, ja så går det galt på den
værst tænkelige måde :)

--
Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-08 13:23

On Sun, 23 Nov 2008 12:53:56 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>En ægte backup skal befinde sig fysisk et helt andet sted end
>originalen, og slet ikke i samme hus.

Korrekt. Derfor er det oplagt at kigge sig om efter online
serverplads.

Her overvejer jeg i øjeblikket Amazon's Jungle Disk. Med priser på
0,18 per GB-month skulle det være til at betale...

<mlr>

Fra : Max

Dato : 24-11-08 17:19

Hej Michael

> Her overvejer jeg i øjeblikket Amazon's Jungle Disk. Med priser på
> 0,18 per GB-month skulle det være til at betale...

0,18 hvad ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-11-08 21:39

Max wrote:

> 0,18 hvad ?

Yen?

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 25-11-08 12:00

Hej Jesper

> Yen?

Ok, så kan der også blive råd til en hurtigere upload :)

--
Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-11-08 20:05

On Mon, 24 Nov 2008 17:18:54 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Michael

>0,18 hvad ?

Undskyld, det er $ 0,18

http://www.jungledisk.com/desktop/pricing.aspx

$ 0,15 per GB month på USA-serverne, $ 0,18 på de europæiske.

<mlr>

Fra : Max

Dato : 26-11-08 08:28

Hej Michael

> Undskyld, det er $ 0,18
>
> http://www.jungledisk.com/desktop/pricing.aspx
>
> $ 0,15 per GB month på USA-serverne, $ 0,18 på de europæiske.

Helt OK, jeg takker mange gange for info.

--
Mvh Max

Fra : KsNa

Dato : 21-11-08 20:12

"KW" <ingenmail> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren som skal gemmes med det på harddisken.
>
> Eller kan man kun bruge et program til det?

Jeg bruger programmet AllwaySync, koster lidt (ca.120,-) tror det var jeg
gav.

Det gør selv det man har instillet det til, når bare du tilslutter USB
harddisken, altså i med stikket ....vente et par min og af med disken (husk
sikker fjernnelse af hardvare), derefter gemmes den væk indtil næste backup,
om en uge eller to.

Skifter i øvrigt mellen 2 USB harddiske.

Mvh
Kim

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-11-08 12:45

KW explained on 20-11-2008 :
> [...]
> computeren som skal gemmes med det på harddisken.
>
> Eller kan man kun bruge et program til det?

Jeg købte en 3½" 500Gb Western Digital, og bruger et hjemmestrikket
script der kan kopiere specificerede mapper med enten alle ændrede
filer (dokumenter, optagede film osv.), eller med fuld kopi (f.eks.
mail). Hvad mail angår, kan jeg så definere at navnet på
destinationsmappen skal indeholde datostempel så jeg har fuld backup af
mail per en given dato.
Dette er så en "incremental" backup så hvis jeg flytter en fil på
pc'en, kommer den til at ligge to steder på backupdisken. Ligeledes
bliver slettede filer på pc'en ikke slettet på backup'en.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606