Medion 8088 Hvilken RAM type
Fra : Arne S?ndergaard Pou~

Dato : 20-11-08 13:12

Jeg har en stationær Medion PC 8088 fra 2004. Den har et MSI motherboard
type MS 7048, med plads til 4 ram klodser. Jeg bruger den mest til internet
samt til billedbehandling, - Photoshop og Paint shop pro.
Jeg kunne ønske at gøre den lidt hurtigere og overvejer at installere mere
ram. Den er lige nu bestykket med 2 stk. Samsung ram hver på 256 mb. Typen
er PC3200 u - 30331 - A1. Endvidere står der 256mb DDR PC3200 CL 3 på ram
klodserne.

Jeg påtænker at købe 2 stk. ramklodser og montere dem i de 2 ledige sokler.
Jeg vil høre eksperterne her om der er kommentarer til følgende Kingston Ram
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73241&searchArea=&Soegeord=

Det er Kingston value ram 2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR SDRAM / PC3200CL3
/ 400 MHz / ? Bit? ns

Der står endvidere at de er "ikke buffered" og "ikke paritet" . Jeg ved ikke
hvad det betyder.
Håber der er et klogt hoved, som vil give mig et "go" eller "no go" før jeg
sender ordren af sted.

Med venlig hilsen

Arne Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-11-08 18:01

Arne S?ndergaard Poulsen wrote:

> Jeg vil høre eksperterne her om der er kommentarer til følgende Kingston Ram
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73241&searchArea=&Soegeord=

Hvis du ikke selv havde fundet dem, så ville jeg ha' linket til disse
moduler.

> Håber der er et klogt hoved, som vil give mig et "go" eller "no go" før jeg
> sender ordren af sted.

Helt klart "GO".

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 20-11-08 22:29

On Thu, 20 Nov 2008 13:12:00 +0100, "Arne S?ndergaard Poulsen"
<arne-poulsen@FJERNmail.tele.dk> wrote:

>Jeg har en stationær Medion PC 8088 fra 2004. Den har et MSI motherboard
>type MS 7048, med plads til 4 ram klodser. Jeg bruger den mest til internet
>samt til billedbehandling, - Photoshop og Paint shop pro.

Der er et eller andet med de slots... Jeg har selv haft den maskine,
det er noget med at boardet understøtter to typer ram, men kun een
type ad gangen! Du vil derfor ikke få noget ekstra ud af at sætte i de
to andre slots - det er enten eller.

Fra : Arne S?ndergaard Pou~

Dato : 20-11-08 22:50

> [...]
> det er noget med at boardet understøtter to typer ram, men kun een
> type ad gangen! Du vil derfor ikke få noget ekstra ud af at sætte i de

Lyder ikke så godt!. Betyder det at jeg skal fjerne de 2 x 256 mb der
allerede sidder i, og udskifte med 2 x 1 gb. så jeg totalt når 2 gb i stedet
for 2,5 gb? Jeg har fundet en beskrivelse til bundkortet der siger at man
kan montere op til 4 GB, blot man sikrer at der parvis er monteret ens RAM
klodser i de to kanaler, de nævner det skal være "same type and density" .
Jeg er ikke klar over om det også gælder størrelsen af ram klodserne.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-08 11:45

Arne S?ndergaard Poulsen wrote:

> Lyder ikke så godt!. Betyder det at jeg skal fjerne de 2 x 256 mb der
> allerede sidder i, og udskifte med 2 x 1 gb. så jeg totalt når 2 gb i stedet

Ja. Det ekstra 512MiB mærker du ikke manglen af.

Jesper Poulsen

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-11-08 22:59

"Arne S?ndergaard Poulsen" <arne-poulsen@FJERNmail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:49255462$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73241&searchArea=&Soegeord=
>
> Det er Kingston value ram 2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR SDRAM /

Absolut dårligt køb - tag et par Corsair PC6400 (det gør ikke noget de er
hurtigere end dem du har) for langt lavere pris:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887&searchArea=&Soegeord=

PC3200 er forældet - og af en eller anden årsag er forældet RAM dyrt. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-11-08 23:00

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> PC3200 er forældet - og af en eller anden årsag er forældet RAM dyrt. :)

Argh, det er jo DDR2 - du skal jo have DDR. Glem hvad jeg skrev. Jeg skammer
mig. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : kjeld09

Dato : 21-11-08 05:05

On 20 Nov., 22:58, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:
> [...]
>
> PC3200 er forældet - og af en eller anden årsag er forældet RAM dyrt. :)

Hej
Du har slet ikke set på antal pin på de blokke, så dem du foreslår er
240 pins og han skal bruge 168 pins.
Så se lige bedre efter inden du skriver noget.

m v h
Kjeld

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-11-08 16:35

wrote:
>Hej
>Du har slet ikke set på antal pin på de blokke, så dem du foreslår er
>240 pins og han skal bruge 168 pins.
>Så se lige bedre efter inden du skriver noget.

Jeg kunne godt fristes til at sige "i lige måde" :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-11-08 20:41

kjeld09 wrote:

> Du har slet ikke set på antal pin på de blokke, så dem du foreslår er
> 240 pins og han skal bruge 168 pins.

Det har du heller ikke, kan jeg se.

Morten opdagede i det mindste selv sin fejl - du har ikke opdaget din.
Sig nu pænt undskyld til både Morten og Arne for det sludder du har
lukket ud.

Jesper Poulsen

Fra : kjeld09

Dato : 21-11-08 06:03

On 20 Nov., 13:12, "Arne S?ndergaard Poulsen" <arne-
poul...@FJERNmail.tele.dk> wrote:
> [...]
> hvad det betyder.
> Håber der er et klogt hoved, som vil give mig et "go" eller "no go" før jeg

Hej
Det er meget vigtigt at tælle hvor mange pin der er på din ram (CL3
er normalt 184 pins)
Der nogle der bliver forviret omkring om det er DDR eller DDR2 der
bruges.
Men netop DDR PC3200 findes i mindst tre udgaver, SO-DIM 200 pins
mest til bærebare, Der også nogle der har 240 pins.
Du kan godt bruge DDR PC4200 eller højere når blot du holder dig det
antal pins der bruges, Non paritet og unbuffed er mest brugt og virker
normail i alle.

m v h
kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-08 17:57

kjeld09 wrote:

> Det er meget vigtigt at tælle hvor mange pin der er på din ram (CL3

Hold nu op med at forvirre manden mere end godt er. Den maskine han har
skal bruge det RAM han har fundet!

Jesper Poulsen

Fra : Arne S?ndergaard Pou~

Dato : 21-11-08 21:14

Tak til alle for udvist interesse, og speciel tak til Jesper for tydeligt og
klart svar. 2 x 1 GB Kingston DDR Ram er bestilt

Med venlig hilsen

Arne Poulsen

Fra : N/A

Dato : 23-11-08 20:41