Kan man genstarte en pc for hurtigt?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-08 11:51

Gennem årene har jeg fået forskellige svar med hensyn til hvor lang tid der
skal gå før man tænder en computer efter at den har været slukket:

Nogen siger der skal gå 2 minutter for at man ikke ødelægger harddisken,
andre at det er ligegyldigt.

Hvad siger panelet?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 11:55

> [...]
> der skal gå før man tænder en computer efter at den har været slukket:
>
> Nogen siger der skal gå 2 minutter for at man ikke ødelægger harddisken,

En harddisks læsehoved parkere sig selv idêt strømmen går.
Så derfor bør man kunne starte den op igen lige efter.
Om pladerne spinner helt ned før genstart bør ikke
være afgørende.
Men der var noget med, at en hurtig computer
med eks. Windows 95 kunne lukke så hurtig ned,
Windows softwaren ikke kunne følge med. Om det
var en anden kan tænkes.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-08 12:47

>Men der var noget med, at en hurtig computer
>med eks. Windows 95 kunne lukke så hurtig ned,
>Windows softwaren ikke kunne følge med. Om det
>var en anden kan tænkes.

Nu er det styresystemet der lukker computeren ned og ikke omvendt så
den lukker ikke hurtigere ned end systemet kan/tillader.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-08 12:42

"Hans Paulin skrev

> Gennem årene har jeg fået forskellige svar med hensyn til hvor lang tid
> der skal gå før man tænder en computer efter at den har været slukket:

Depends :)
Min bedre halvdel slog en PSU (Chill Innovation!) ihjel ved tænde for
stikkontakten i samme splitsekund som hvalpen slukkede for samme ved en
uheld

- Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-08 13:54

Peter Lykkegaard skrev:

> Min bedre halvdel slog en PSU (Chill Innovation!) ihjel ved tænde for
> stikkontakten i samme splitsekund som hvalpen slukkede for samme ved
> en uheld

Ups!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-11-08 15:02

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in news:49255e35$0$90276
$14726298@news.sunsite.dk:

Nogle PSU'er har en soft-start funktion, som er lavet vha. en temperatur-
følsom modstand.

Denne modstand køler af på 5-10 sekunder og så soft-starter PSU'en korrekt.
Hvis man lige slukker & tænder lynhurtigt, så kommer soft-start funktionen
IKKE i drift og der kan komme et stort strømtræk fordi PSU'en lader en stor
kondensator op.

Designet med en temperaturfølsom modstand er billig men dårlig netop pga.
de store strømme ved kortvarige strømudfald.

Andre PSU'er laver softstart væsentlig smartere - og det koster en lille
smule ekstra i komponenter.

Mvh. NKJensen - civ. ing. elektro fra 1989, DTH

Fra : Henning

Dato : 20-11-08 17:00

On Thu, 20 Nov 2008 12:42:12 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>Min bedre halvdel slog en PSU (Chill Innovation!) ihjel ved tænde for
>stikkontakten i samme splitsekund som hvalpen slukkede for samme ved en

Den var sikkert stået af alligevel? Det kan man aldrig finde ud af...

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-11-08 18:45

Peter Lykkegaard wrote:
> i samme splitsekund som hvalpen slukkede for samme ved en
> uheld

Hvordan gjorde hvalpen det?
Ved at trække stikket ud af PSU'en?
Hvis den kun trak det halvvejs ud, så det sad og gnistrede, så undrer
det mig ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-08 18:53

"Jens C. Hansen" skrev

> Hvordan gjorde hvalpen det?

Strejfede afbryderen med snuden ...
Afbryderen er sikret nu - af skade bliver man klog etc

- Peter

Fra : Rado

Dato : 20-11-08 17:27

On Thu, 20 Nov 2008 11:50:47 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>skal gå før man tænder en computer efter at den har været slukket:
>
>Nogen siger der skal gå 2 minutter for at man ikke ødelægger harddisken,

Jeg har tit genstartet et sekund eller to efter at jeg har slukket,
fordi jeg er kommet til at slukke hvor jeg skulle have rebootet, har
ikke umiddelbart oplevet nogen problemer med det. Tror ikke at
harddisken kan tage skade af det, jeg har nogle der har kørt 6-7 år
uden problemer. Men det afhænger muligvis af hardwaren.

Men jeg plejer normalt, når jeg ikke har travlt, at vente et par
sekunder, det skader nok ikke.

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-11-08 18:06

Hans Paulin (6310) wrote:

> Nogen siger der skal gå 2 minutter for at man ikke ødelægger harddisken,

Det er noget vrøvl.

Jesper Poulsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-08 23:51